Vilken näringsbrist?

#1 - 23 mars 2004 11:42
Hej! Jag måste vara en av dom få som misslyckas även med enkla växter som Hornsärv och Hygrophila polysperma. Växter verkar inte trivas i mitt akvarium fast jag försöker göda enligt konstens alla regler. Alger däremot verkar dock frodas.

Har tagit en bild på hur illa det kan se ut (nästan pinsamt att visa detta)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=175756&gid=175758

Vilken näringsbrist verkar mest trolig här? Det är främst dom gamla bladen som först rullar ihop sig, blir övervuxna av nån form av hår- eller skäggalger och sen i princip upplöses och lossnar. Nytillväxten är otroligt långsam för att vara H polysperma.
Jag tillsätter co2 från mäsk direkt till insuget på ytterfiltret. Göder med alla ingredienser i PMDD utom Mg då jag har 6-7 ppm Mg direkt i kran. Tillsätter dock väldigt lite fosfat för att undvika cyanobakterier.

Mycket tacksam för hjälp med detta!
#2 - 23 mars 2004 12:36
Kvävebrist skulle jag gissa på även om det är lite lurigt att se på en så liten bild. Kollar man dom äldsta bladen ser man det karaktäristiska klorofyllförsvinnandet.

Anledningen att jag tror det är att det tydligt är en makrobrist som uppstår i de äldre bladen och med PMDD enligt rätt dosering har du väldigt mycket Kalium. Skulle det vara Magnesiumbrist så skulle även nya skott påverkas iom att järnupptaget ballar ur och man får blekare nya skott.

Dessutom är du rädd för Cyanobakteirer, vilka bara trivs när det är dåligt med kväve i vattnet.

N och P hängerihop så det är dock inte omöjligt att du gått för långt i din fosforbegränsning - det märker du på att nitrathalten aldrig sänks under veckan, dvs kväveupptaget är blockerat och då blir det också kvävebrist.

Om du inte gillar Cyanobakterier så skulle jag vilja utmana dig att vid varje dosering alltid dosera N och P i 10:1 förhållande och aldrig minska på någon av dessa i dos. Du doserar dom alltid samtidigt i detta förhållande - oavsett om du har hög nitrathalt.
#3 - 23 mars 2004 19:46
Ursprungligen skickat av defdac

Om du inte gillar Cyanobakterier så skulle jag vilja utmana dig att vid varje dosering alltid dosera N och P i 10:1 förhållande och aldrig minska på någon av dessa i dos. Du doserar dom alltid samtidigt i detta förhållande - oavsett om du har hög nitrathalt.

Nej, jag gillar verkligen inte cyanobakterier ;)

Misstänkte själv kaliumbrist för jag har ett tag inte doserat så mycket K2SO4. Nu har jag dock ökat kalium till 20 ppm igen. Ska även anta din utmaning att öka doseringen av N och P. Rapporterar här sedan hur det gick!

Tänkte på det jag läste i en annan tråd om att fulldos TMG innehåller 0,8 ppm K. Känns ju himla konstigt eftersom växter väl tar upp mer K än N? Man borde ju verkligen få kaliumbrist om man bara kör TMG.
#4 - 25 mars 2004 10:50

Tänkte på det jag läste i en annan tråd om att fulldos TMG innehåller 0,8 ppm K. Känns ju himla konstigt eftersom växter väl tar upp mer K än N?

Ja det är märkligt. Jag gissar att det har å göra med något så enkelt som att K2SO4 är svårt att lösa upp, så dom har maxat K2SO4 dosen så mycket dom kunnat utan att få fällning. Har för mig att Tropica berättat att dom använder K2SO4 på Aquatic Plant Digest - det syns även på S-innehållet på flaskan.

Kollade just Seachem Flourish som jag också använder och den har också väldigt låg K-nivå (den har t om lägre K än Fe).

Annons