Melodisk hårdrock utan tveksamma budskap (men ofta med bra budskap, som antikrig, och så vidare), där de sjunger, det vill säga inte låter som flodhästar med nageltrång, som en del gör :p Gärna med inslag av klassisk musik, stråkar, blåsinstrument, och så. Gillar också pampig spel/filmmusik, älskar jag ett spel eller en film, brukar musiken fastna också. Kanske för att det ofta görs pampig och mäktig musik till de spel och filmer jag föredrar.
Exempel på grupper jag lyssnar på: Metallica, Megadeth, Nightwish (lyssnar på deras senaste nu, och gillar dem nästan ännu mer se´n jag fick reda på att Tuomas Holopainen liksom jag älskar Disney!), Apocalyptica, Within Temptation, Beseech (några i gruppen har jobbat ihop med syrrans man, det var så jag hörde talas om dem), Savatage, AC/DC, Iron Maiden, Blind Guardian, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Clawfinger, Faith No More, Scorpions, Accept, Queensrÿche, Queen, Edenbridge, med flera. Se´n har vi ju några gamla skivor, med grupper som känns som om de var bättre förr, som t.ex Bon Jovi, Def Leppard, Judas Priest, och så.