Vilken musik genre lyssnar du på?

#1 - 4 februari 2008 00:00
Tjeeeeena alla akvarister ;) !

Hade varigt kul och veta vad ni lyssnar på, själv lyssnar man på alla rock genrer dvs metal,hårdrock,screamo,punk,skate osv..ja ni fattar :)

Skriv vad ni lyssnar på så alla här kan få mer ''musikalisk information'' om varandra :)
Guest
#2 - 4 februari 2008 00:11
Industrial Electronica
Som typ: Funker Vogt, VNV Nation, Assemblage 23, Covenant, o.s.v...

Tycker även om Metall rock, med stuk som Metallica och tAKIDA.
#3 - 4 februari 2008 00:24
metal å hiphop i stortsett
#4 - 4 februari 2008 01:31
Techno! http://home.brikks.com/xenophex/det_aer_inte_techno.html

och ska,electro, drumnbass samt bigbeat
#5 - 4 februari 2008 02:04
ja tror jag har den mest varierade skivsamlingen i hela sverige!
finns nått bra inom dom flesta genres... så länge det inte är nån jävla ''commercial sell out rubbish!!!'' [:-124] [:-63]
#6 - 4 februari 2008 07:59
Techno / Trance / synth / rock :)
#7 - 4 februari 2008 08:18
Punk, visor ,folk, rock, blues, 2 generationen bluegrass, techno, klassisk och en himla massa Mike Oldfield..
#8 - 4 februari 2008 08:35
Ganska mycket... döds/svartmetall (men väldigt sällan nuförtiden), säckpipor och annan medeltidsmusik, psy/goatrance (med andra ord "rave"), hardcore (elektroniska versionen, inget annat) och alla dess avarter, mestadels nustyle och psycore.

psycore: http://bioxeed.org/sounds/2007/bioxeed%20-%20dystopian%20megamix%20v1.0.mp3
Nustyle:
" target="_blank">
#9 - 4 februari 2008 09:10
Väldigt mycket samma smak som Trollsvans, förutom psycore/nustyle biten. Favoriter är t.ex. Dargaard, Arcana, Sirenia, Delerium, Corvus Corax, Lacuna Coil, Iris, In The Nursery...

Är just nu väldigt inne i
"" target="_blank">The Birthday Massacre, gillar kombinationen söt sång & mangel. Känns nytt och fräscht.
#10 - 4 februari 2008 12:15
Mycket som Trollsvans och Azur, alltså metal.

Melodisk dödsmetall är väl det som mest är min grej, men det får inte bli för tjatigt. In Flames äger, Soilwork är lite tjatiga, om vi säger så... Hypocrisy, Meshuggah, Swallow the Sun, Amon Amarth mfl spelas ofta här hemma.

Deathstars och Pain är ju ganska schyssta metalhybrider.

Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Satyricon, Agothadaemon etc inom black.

Vintersorg och Thyrfing mfl gör bra skogsmetall. :)

Annars har jag rätt blandad metal i skivhyllan, liksom en del annat. Gillar The Beatles och Paul McCartneys verk, har en del klassiskt, en del opera, en del Sarah Brightman.
#11 - 4 februari 2008 14:41
Hm.. dansband(om jag måste stå stilla), improvisationsjazz (musikonani!), skrik/bröl-metall, riktigt repetitiv house/techno och konstblippblopp går bort, annars är det mesta lyssningsbart imho. Iaf för en stund. Jag behöver variation!
#12 - 4 februari 2008 15:30
metal

Ni som inte gillar det tycker jag ska kolla upp bandet sabaton. gör det så lovar jag att ni konverterar till metalvärlden:)

/Hans
#13 - 4 februari 2008 15:51
Sabatan är nog bland det löjligaste jag vet. :)

Musiken är en halvdan kopia av Nightwish och sångaren en URUSEL klon av Lordi!

Deras krigsglorifieringstema gör ju inte saken bättre. Passionen saknas helt, det är bara ett "titta på oss vad vi är häftiga"-tema.
#14 - 4 februari 2008 16:01
jag lyssnar på techno :)
#15 - 4 februari 2008 16:36
Whistler84 skrev:
Sabatan är nog bland det löjligaste jag vet. :)

Musiken är en halvdan kopia av Nightwish och sångaren en URUSEL klon av Lordi!

Deras krigsglorifieringstema gör ju inte saken bättre. Passionen saknas helt, det är bara ett "titta på oss vad vi är häftiga"-tema.

Du har inte lyssnat så mycket på sabaton va;)
Vart hittar du glorifieringen av krig i deras texter?
Lordikopia? Det var bland det dummaste jag hört.

/Hans
#16 - 4 februari 2008 16:43
battalionP skrev:
Du har inte lyssnat så mycket på sabaton va;)

Vart hittar du glorifieringen av krig i deras texter?

Lordikopia? Det var bland det dummaste jag hört.

/Hans

'Nuff said: http://www.monstersofmora.se/bilder/sabaton.jpg

[FONT=Verdana]Through the gates of hell

As we make our way to heaven

Through the Nazi lines

Primo victoria[/FONT]
#17 - 4 februari 2008 16:47
haha jo bilderna kanske jag kan hålla med om;) Men inte musiken...

/Hans
#18 - 4 februari 2008 16:48
Metal med undergenres, hårdrock, synth, industri.

Idag är det ju faktiskt husgudarna KoRn på Hovet (Sthlm). En liten snabb runda hemma för matning av fiskar och hundar innan det bär av till sköna metaltoner ^^

Och inte att förglömma fan, Deathstars är förband! Grymt bra!

//C
#19 - 4 februari 2008 17:31
Japp ska dit!
#20 - 4 februari 2008 17:49
Melodisk hårdrock utan tveksamma budskap (men ofta med bra budskap, som antikrig, och så vidare), där de sjunger, det vill säga inte låter som flodhästar med nageltrång, som en del gör :p Gärna med inslag av klassisk musik, stråkar, blåsinstrument, och så. Gillar också pampig spel/filmmusik, älskar jag ett spel eller en film, brukar musiken fastna också. Kanske för att det ofta görs pampig och mäktig musik till de spel och filmer jag föredrar.

Exempel på grupper jag lyssnar på: Metallica, Megadeth, Nightwish (lyssnar på deras senaste nu, och gillar dem nästan ännu mer se´n jag fick reda på att Tuomas Holopainen liksom jag älskar Disney!), Apocalyptica, Within Temptation, Beseech (några i gruppen har jobbat ihop med syrrans man, det var så jag hörde talas om dem), Savatage, AC/DC, Iron Maiden, Blind Guardian, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Clawfinger, Faith No More, Scorpions, Accept, Queensrÿche, Queen, Edenbridge, med flera. Se´n har vi ju några gamla skivor, med grupper som känns som om de var bättre förr, som t.ex Bon Jovi, Def Leppard, Judas Priest, och så.
#21 - 4 februari 2008 18:38
Beseech's version av "Gimme, Gimme, Gimme" är nog den bästa covern som gjorts i musikhistorien. :)
#22 - 4 februari 2008 18:43
Japp, den är skitbra, tycker att de borde göra en hel skiva med ABBA-covers, som Apocalyptica gjorde (Metallicacovers) på sin första skiva. Beseech bästa låtar är nog annars Sunset 28 och Beyond the Skies. Fick en signerad Beseechskiva av syrran och hennes man för några år se´n, han har som sagt jobbat tillsammans med några av dem :)
#23 - 4 februari 2008 18:53
Metal... hårdrock alltså. T ex Ozzy, Pain, Darkseed, Amorphis, Before the dawn, Mustasch, Judas P, Maiden, Metallica, Megadeth, GnR, Mötley crue, Udo, Accept, Rammstein, Dio, Alice in chains, Skid Row, Suicidal tendencies, Sepultura, Slayer, Anthrax, WASP, Type o Negative, SIXX AM...

Listan kan göras lång....

Stay metal!
#24 - 4 februari 2008 18:58
Synth för tusan ;) Lite ebm och sånt med. Inte lika bra som alla andra på häftiga namn till musikstilen.

Favoriterna är dock Rammstein, som synes på mina tatueringar för dom som sett dem.. Dom har jag lyssnat på sedan nioårsåldern och det blir ju inte sämre för att Till Lindemann är ganska het även med den begynnande ölmagen numera.
#25 - 7 februari 2008 01:17
Oooh, Rammstein är underbara, se dem live om du får chansen :)
Verkar som om de flesta lyssnar på någon form av "alternativ" musik här?
För tillfället blir det mest synth och industri, men även en del metal slinker in. Samt Dire Straits, Bryan Adams och Irländsk folkmusik. Bra musik helt enkelt.
#26 - 7 februari 2008 13:11
Hört Black Sabbath, Pinkfloyd, Rolling Stones, The Doors, Jimi Hendrix och Mike Oldfield sedan spädbarnsåldern så det är ju självklart att man har utvecklat ett "visst" intresse för musik...:) Framför allt den sistnämnda har inspirerat mig i mitt egna musikutövande. (Jag spelar ett flertal instrument)
Själv har jag mestadels spelat death metal även om mkt har influerats av band som Metallica och Slayer. Förövrigt kan jag uppskatta t.ex keltisk folkmusik samt tibetansk munkmusik. Det hela beror lite på vilken sinnesstämning jag befinner mig i eller vill uppnå. När det gäller metal så inspireras jag dock musikaliskt numera mest av lite mer alternativ och känslosam metal såsom Paradise Lost (goth/doom) och Fear Factory (death industrial hardcore) vars trummis Raymond Herrera enligt mig är en av världen absolut bästa trummisar. Softare musik som The sisters of mercy, The Smiths och Depeche Mode influerar ochså ibland. Vill jag koppla av till klassiskt så föredrar jag Antonio Vivaldi och Johann Sebastian Bach eller mer moderne Michael Nyman.

Hm...En del har länkat till sin favoritmusik här i tråden och jag skulle gärna ochså vilja bidra med något nytt men när det gäller mitt huvudintresse metal så känns det lite som att det bästa redan är gjort samt att de band jag föredrar redan är kända för en relativt bred publik så jag vill sätta ett utropstecken för ett band (Cadaverica) som i huvudsak spelar elektronisk musik och jag betvivlar starkt att de är allmänt kända i skandinavien. Men jag räknar med att de blir riktigt stora en dag för jag anser att de spelar mkt vacker och behaglig musik (i sin enkelhet) och kan nog passa människor med vitt skilda smaker. Att bandet är från Peru är lite roligt då man lätt associerar "vackert" + "Peru" med Scalarer eller liknande...ha ha ;):)
"" target="_blank">

Och för den som önskar mer info:
www.Cadaverica.com

(Är ngn länk felaktig på ngt sätt räknar jag med att det påpekas och att den tas bort)
Guest
#27 - 7 februari 2008 13:45
@ A C-son
Cadaverica är helt OK!
Men vad slår detta?
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Detta är klart ett utav de bästa Industrialbanden som finns.
Funker Vogt forever!!

(fundera nu på vad varför det står [SIZE=1]"[FONT=Tahoma]Liebe hat keinen Verfalltag"[/FONT][/SIZE]
i min signatur)
#28 - 7 februari 2008 16:48
Anettejt skrev:
@ A C-son

Cadaverica är helt OK!

Men vad slår detta?
&feature=related

Funker Vogt forever!!

(fundera nu på vad varför det står [SIZE=1]"[FONT=Tahoma]Liebe hat keinen Verfalltag"[/FONT][/SIZE]

i min signatur)

Det behöver jag nog inte fundera så värst mycket på, så sant!:)
(Det kunde även Dracula intyga enligt myten, ha,ha[:-94])
Annat perspektiv: "Love is all there is."[:o]
(jag "älskade" ju t.ex att spela death-metal...och nu "älskar" jag ju ochså att spela annat...;))
#29 - 8 februari 2008 13:25
Oj så mycket tunga grejer det var här. Många metal-akvarister med andra ord... undrar om det betyder något?
När det tror jag inte, själv gillar jag ju det mesta. ;)

Blues och Soul mest men gärna Jazz, klassisk musik också -Norah Jones, Etta James, Nina Simone -urbra kvinnor.
Jag gillar också punk och rock (Green Day, Alanis Morisette, Lynard Skynard, Ramones (etc) Red Hot Chilipeppers, Lenny Kravitz). En del gammal hårdrock från 70- och 80-talen (och Rammstein). Visor gillar jag också, Håkan Hellström, Stefan Sundström m.fl.
Jag är helfrälst på country - Johnny Cash, Alison Krauss, Dolly Parton (vilken kvinna och låtskriverska!).
Folkmusik gillar jag också - Åsa Jinder är underskattad i Sverige.

Favorit alla kategorier måste jag nog säga att Eva Cassidy är. Fantastisk röst.
#30 - 8 februari 2008 19:37
om man får rekommendera band så vill jag rekommendera Danska Volbeat.
Jag föll direkt när jag hörde "I only wanna be with you" live på Mtv.

VOLBEAT
Bandet beskrivs som ett av Danmarks största i sin genre och har legat högre på försäljningslistorna än något annat danskt metalband gjort tidigare.

Volbeat spelar metal-rock med influenser av 60-talets melodiska toner. De har gjort många kritikerrosade spelningar och har en rad listplaceringar och priser bakom sig. 2005 tog de hem priset för bästa debutalbum i Danish Metal Music Award och efter det har de spelat på de största festivalerna i Europa och turnerat i hela världen.
Hemsida: http://www.volbeat.dk
Guest
#31 - 8 februari 2008 22:06
för mycket synth här...det skall vara metal:)
#32 - 8 februari 2008 22:17
Lyssnar mestadels på metal, även om det övergått mycket åt punkhållet på senare år.
Men det hårdare stuket är att föredra. Mestadels thrash dock.
#33 - 8 februari 2008 22:29
Jag lyssnar på allt jag... förutom tung hip hop och jazz. Men riktigt tunga gitarrer kittlar ju dödsskönt i kistan...
#34 - 8 februari 2008 22:37
KSMB/Aktion/En slemmig torsk
Guest
#35 - 9 februari 2008 00:37
hfh75 skrev:
Jag lyssnar på allt jag... förutom tung hip hop och jazz. Men riktigt tunga gitarrer kittlar ju dödsskönt i kistan...

Det kan jag hålla med om.. Allt utom jazz o dansband går egentligen hem hos mig. Men vill ändå inte kalla mig allätare. Jag är stolt synthare! :D;)
#36 - 9 februari 2008 11:18
Jag lyssnar på indierock/pop. :) Men lyssnar också en del på vanlig rock och R&B.
#37 - 9 februari 2008 13:31
Anettejt skrev:
Det kan jag hålla med om.. Allt utom jazz o dansband går egentligen hem hos mig. Men vill ändå inte kalla mig allätare. Jag är stolt synthare! :D;)

Jag är uppväxt med dansbandsmusik... kan till och med höra skillnad på bra och dålig...:D:D:D. Så lite miljöskadad är man... Kan passa på att tipsa lite också... 30 seconds to mars.... hur bra som helst...
#38 - 9 februari 2008 15:26
Räknas konstig rock som musikstil? typ sonic youth, pixies, forward russia mm.

annars blir det mycket Indie pop typ The Smiths och Shout Out Louds. Lite "knorrig" elektronisk musik blir det också.

Som gammal graffare har jag mina hipp hopp återfall också.
#39 - 10 februari 2008 14:01
Anettejt skrev:
@ A C-son

Cadaverica är helt OK!

Men vad slår detta?
&feature=related

Funker Vogt forever!!

i min signatur)

Oh, det var precis den låten som fick mig att fastna för dem :D
#40 - 10 februari 2008 14:19
fredd skrev:
om man får rekommendera band så vill jag rekommendera Danska Volbeat.

Jag föll direkt när jag hörde "I only wanna be with you" live på Mtv.

VOLBEAT

Bandet beskrivs som ett av Danmarks största i sin genre och har legat högre på försäljningslistorna än något annat danskt metalband gjort tidigare.

Volbeat spelar metal-rock med influenser av 60-talets melodiska toner. De har gjort många kritikerrosade spelningar och har en rad listplaceringar och priser bakom sig. 2005 tog de hem priset för bästa debutalbum i Danish Metal Music Award och efter det har de spelat på de största festivalerna i Europa och turnerat i hela världen.

Hemsida: http://www.volbeat.dk

Jag tycker de var rätt tråkiga. Samma tugg hela tiden och inget särskilt stimulerande upplägg eller sound. En del låtar var ju mer punk än metal också.

Men, men... Smaken är som baken.
Guest
#41 - 10 februari 2008 22:00
0422 skrev:
Oh, det var precis den låten som fick mig att fastna för dem :D

Nice!! :)
Inte alltid man hör talas om någon som överhuvudtaget vet vem Funker Vogt är!
#42 - 11 februari 2008 00:08
Här lyssnas det helst på svängig house, nästan all trance (men INTE Hardstyle) och såklart Kent! :D
#43 - 11 februari 2008 01:26
Anettejt skrev:
Nice!! :)

Inte alltid man hör talas om någon som överhuvudtaget vet vem Funker Vogt är!

Hehe, säger det samma :)

Annons