Vilken Mesonauta?

#1 - 26 juli 2008 18:17
Vad är egentligen skillnaden på Mesonauta festiva, och M. insignis? Häromdagen köpte jag ett gäng små flaggciklider, som såldes som enbart flaggciklid. De har mörkröda ögon, och svaga lodräta ränder, som går in i det svarta sneda längsbandet, och delar upp det, så att det närmast blir fläckar av det. På gällocken har de gröna metalliska fläckar och prickar.

Nå´n som vet vilken "flagga" det är? Har inte hunnit ta några bilder än.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2008 18:34
#3 - 26 juli 2008 18:53
Hmm, blev väl inte jättemycket klokare av det där, men tyckte mig läsa att insignis är lite mer långsträckt, och åtminstone de större av de jag har(troligtvis hanar) ser ganska långsmala ut. Ser även att de har metalliska gröna prickar på sidorna.

De är rätt lika det här vf paret jag hade för några år se´n:

[COLOR=#22229c]http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1014[/COLOR]
#4 - 26 juli 2008 22:32
Maila Erik Åhlander. Han kan Mesonauta.
#5 - 31 juli 2008 23:34
Har lyckats ta några bilder nu. Nå´n som kan avgöra vilken flaggciklid det är?
#6 - 2 augusti 2008 11:39
Ingen? :)
#7 - 2 augusti 2008 12:54
Jag ser inga mörka kanter på fjällen ovanför sidolinjen, vilket skulle betyda att det inte är M. insignis. Jmf denna tjusiga insignis-hane (R.I.P.).
#8 - 2 augusti 2008 16:10
Har de de mörka kanterna även som små då? Se´n så tycker jag att flaggcikliderna är så lika, att de väl borde vara lokalformer av samma art?

Snygg hane, blir alltid sådär gula på nederdelen av kroppen?
#9 - 2 augusti 2008 16:37
Jag har också flaggor och av sorten insignis enligt ovan nämde Erik Åhlander. Och precis som daniel Blom ovan säger så verkar dina sakna svarta kanter på fjällen ovan svarta linjen. Enligt erik när jag pratade med honom om mina så är festiva den helt klart vanliga i den svenska handeln.

Bifigar bild på en av mina tjusiga honor köpt på akvarielagret december 2006 mindre än en femtioöring.

[ATTACH]13071[/ATTACH]
#10 - 2 augusti 2008 17:53
Micke_A skrev:
Har de de mörka kanterna även som små då? Se´n så tycker jag att flaggcikliderna är så lika, att de väl borde vara lokalformer av samma art?

Snygg hane, blir alltid sådär gula på nederdelen av kroppen?

Jag har 3 småknattar som har svarta streck runt fjällen.
#11 - 7 augusti 2008 11:00
Ok, så det är troligtvis festiva då? Men är de så grönaktiga?
#12 - 13 augusti 2008 22:21
Nu verkar hur som helst ett par ha bildats :)

Annons