Vilken mat vill glasmalar ha?

#1 - 16 december 2008 21:09
Den fisk jag saknar just nu i mitt akvarium är nog glasmal. En liten grupp sådana skulle nog vara ett litet lungt brott mot de andra omkringsimmarna.

Nu undrar jag vilken mat som är lämplig för dem. Har läst någonstans att de kan vara svåra att mata med annat än levandefoder. Stämmer det? Kan ju bli mer besvär än det är värt i så fall. Nu använder jag flingor och chips samt algtabletter, vad kan vara bra om de faktiskt äter torrfoder?
#2 - 16 december 2008 21:28
Vilken av glasmalarna är det? Är det Indisk glasmal?

Hmm, jag fick idag 2 st av en kollega (sonen har tröttnat på sitt kar och då fick jag lite fisk och räkor), de är enbart uppfödda på flingfoder, vilket verkar ha funkat bra. Levande foder, skulle vara om de fått i sig några räkyngel innan de dött (amano räkor, ynglena behöver tydligen bräckvatten för att utvecklas) annars så har de inte fått något levande foder alls. De har hängt med 1 år ialla fall hos min kollega, och har nått sin fullstora storlek.
#3 - 16 december 2008 22:08
Linapina skrev:
Vilken av glasmalarna är det? Är det Indisk glasmal?

Jo, just. Givetvis. Indisk glasmal var det jag tänkte på.
#4 - 17 december 2008 09:10
Mina äter faktisk precis allt, även de frysta daphnierna som ratas av alla andra i mitt kar... Envisa är de också, ofta har jag sett de ta upp en mal-tablett i munnen som är för stor för att svälja och simma omkring med den i någon timme tills de andra fiskarna har ätit så mycket av den ur munnen på malen att malen kan svälja den! Konstiga djur, men fina på något sätt!
#5 - 17 december 2008 17:18
Mina äter flingor med lite tvekan men frysta vita och svarta mygglarver är populärt, även artemia och cyklops funkar.

Annons