Vilken malawifisk har jag blivit fostermor åt?

#1 - 13 april 2007 15:27
Idag när jag var till butiken här i stan berättade affärsinnehavaren att en av deras malawisar tuggade. Efter lite pratande fram och tillbaka fick jag med mig den tuggande honan hem för att se om jag ska få de små rackarna att överleva. I butiken var de självklart dödsdömda.

Nu undrar jag vad det är för sort!

Den är ljusblå, smårandig med en mörk rand på fenorna, men ytterst ser det nästan ut som en vit rand (åtminstone ljus). Honor och hanar ser likadana ut, men honan är då blekare.

Nån som har en aning om vad jag pratar om? [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 april 2007 15:53
Det finns nog 100 arter som stämmer med din beskrivning
#3 - 13 april 2007 15:56
Det finns nog 100 arter som stämmer med din beskrivning

Meh! Ni ska ju vara experter! :p Får rusa iväg med kameran och underlätta det hela en aning för er. Återkommer med bild lite senare.
#4 - 13 april 2007 16:30
Här kommer en bild på den blivande mamman. Fångade henne på bild medan hon var kvar i koppningspåsen.

http://www.miinas.net/Fiskarna/Malawitjej.jpg
#5 - 13 april 2007 16:45
Har aldrig haft Socolofi, men jag gissar på den.
#7 - 13 april 2007 16:50
Herne skrev:
Har aldrig haft Socolofi, men jag gissar på den.

Tack! Det tror jag med nu när jag sökt på google. Här på zoopet liknade de inte, men på google fanns det bilder som var exakt kopia. :)
#8 - 13 april 2007 16:53
Jag tyckte att allt annat verkade stämma, utom just det att din var så mycket mörkare än den här på zoopet.
Fast jag är INGEN expert...
#9 - 13 april 2007 16:55
Ja, ser man på den här bilden http://www.cichlid-forum.com/photogallery/images/Pse_socolofi_01.jpg
är det ju ingen tvekan. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 april 2007 18:54
Ja din fisk påminner mycket om Ps. socolofi och kanske kan den se ut så med skräckfärg. Normalfärgen är dock den som finns i Zoopets artbeskrivning och har inte hanen den färgen så är det en annan art eller sannolikare en korsning.
#11 - 13 april 2007 19:07
Ja din fisk påminner mycket om Ps. socolofi och kanske kan den se ut så med skräckfärg. Normalfärgen är dock den som finns i Zoopets artbeskrivning och har inte hanen den färgen så är det en annan art eller sannolikare en korsning.

Kan det vara så att det finns två varianter? En med svart rand på fenan och en utan? Eller har du andra förslag på vad det kan vara för en rackare?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 april 2007 19:14
Miina skrev:
Kan det vara så att det finns två varianter? En med svart rand på fenan och en utan? Eller har du andra förslag på vad det kan vara för en rackare?

Det är främst kroppsfärgen som jag tycker är fel. Vad gäller sömmen överst i ryggfenan så finns det socolofi-poulationer som inte har någon söm alls, de som har en vit söm och de som har en svart och vit söm som din fisk har så det är inget säkert kriterie.
#13 - 13 april 2007 20:43
Det kanske är en metraclima sp, zebra hara
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 april 2007 20:49
Det kanske är en metraclima sp, zebra hara

Färgen stämmer ju rätt bra - men jag tycker kroppsformen är fel
#15 - 13 april 2007 22:04
Färgen stämmer ju rätt bra - men jag tycker kroppsformen är fel

Det kan även vara en cynotilapia axelrodi
#16 - 14 april 2007 08:23
kropsformen stämmer rätt bra
men ang färgen socolofi kan se lite hur som helst ut
har 2klarblåa 1 är blekare och en hona e rutmöstrad
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 april 2007 08:49
mayday skrev:
kropsformen stämmer rätt bra

men ang färgen socolofi kan se lite hur som helst ut

har 2klarblåa 1 är blekare och en hona e rutmöstrad

Njäe - visst kan de skilja lite men kollar man igenom fotona på samtliga populationer av socolofi på Ad Konings malawiCD så skiljer det rätt marginellt. Däremot så finns det garanterat en massa korsningar i handeln.
#18 - 14 april 2007 09:10
Jag köpte 5 st för ett halvår sen och av dessa är det 2 som har den fina ljusblå färgen övriga 3 var mörkare och lite randiga, 2 av dessa har dock tynat bort och dött och den tredje verkar inte helt pigg heller så den kommer nog att gå samma väg är jag rädd,däremot är dom 2 ljusblå feta och granna, det är troligen 2 hannar.

Men hur som helst har jag länge misstänkt att dom 3 randiga inte är/var renrasiga utan snarare nån bastard av nått slag, men vad jag undrar lite över är om hanarna och honorna är helt lika i färgen eller om det är nån skillnad i färgsättningen ?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 14 april 2007 09:31
albjohn skrev:
Jag köpte 5 st för ett halvår sen och av dessa är det 2 som har den fina ljusblå färgen övriga 3 var mörkare och lite randiga, 2 av dessa har dock tynat bort och dött och den tredje verkar inte helt pigg heller så den kommer nog att gå samma väg är jag rädd,däremot är dom 2 ljusblå feta och granna, det är troligen 2 hannar.

Men hur som helst har jag länge misstänkt att dom 3 randiga inte är/var renrasiga utan snarare nån bastard av nått slag, men vad jag undrar lite över är om hanarna och honorna är helt lika i färgen eller om det är nån skillnad i färgsättningen ?

Socolofi-hanar och honor ser ungefär likadana ut - däremot mörknar de bägge en del när de har "skräckfärgen".
Sedan behöver det ju inte vara en korsning utan också en naturlig muattion.
#20 - 14 april 2007 12:10
jag skulle faktiskt tippa på att det är en Ps Acei Ngara =)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813

Aceierna på bilderna är lite mörkare men dom jag har liknar mer din
fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 april 2007 12:16
Tiffster skrev:
jag skulle faktiskt tippa på att det är en Ps Acei Ngara =)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813

Nej, med 100% säkerhet är det inte det.
Däremot finns det en möjlighet att rent vattens "gissningar" kan vara lite mer rätt

Annons