Vilken Malawi?

#1 - 14 maj 2009 21:10
Har fått ett gäng malawis, men jag vet inte vad det är för sort, vilket inte förra ägaren hade någon aning om heller!

Vet någon av er?

http://pjupppjupp.blogspot.com/2009/05/blog-post.html
#2 - 15 maj 2009 10:06
Kom igen, ingen som vet?
#3 - 15 maj 2009 13:08
vrickan skrev:
Har fått ett gäng malawis, men jag vet inte vad det är för sort, vilket inte förra ägaren hade någon aning om heller!

Vet någon av er?

http://pjupppjupp.blogspot.com/2009/05/blog-post.html

vill säga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105 .men är inte helt säker ,men jag är nästan säker till 99%.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 maj 2009 13:12
Tougaye skrev:
vill säga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105 .men är inte helt säker ,men jag är nästan säker till 99%.

Jag vet inte vad det är för art - det är alltid lättare att säga vad det inte är och jag är till 99% säker på att det INTE är den arten som du tror att det är;)
#5 - 15 maj 2009 13:26
ser ut som dels, mpanga å Msobo men även Saulosi...
#6 - 15 maj 2009 13:29
Jag skulle faktiskt också gissa på saulosi. Den gula är i så fall en hona, och den lite lila/blå/gulaktiga förmodligen en hane som är på väg att färga om till den blåsvarta dräkten, även hanarna är gula till att börja med, som en ickedominant hane jag hade, som jag först trodde var en hona. Den färgade aldrig om innan jag bytte in dem, men jag blev ändå rätt säker på att det var en ickedominant hane.
#7 - 15 maj 2009 14:12
Går nog också på att det är en saulosi. :)
#8 - 15 maj 2009 15:58
Dom som är gula är ju inte direkt gula som en saulosi mer lite oranga och den stora blå hanen är ju inte 9 cm som det står att saulosi ska vara utan närmare 12-13 cm.
Och den största hanen har ju blekare färg än en mindre hane som färgat ut mer som en dominant saulosi...
Kan det vara en massa korsningar jag har fått?
#9 - 15 maj 2009 16:11
Jag vet inte vad det är för art - det är alltid lättare att säga vad det inte är och jag är till 99% säker på att det INTE är den arten som du tror att det är;)

Varför tror du inte att det är saulosi?
Endel av dom är ju ganska lika i färgen men dom är nog lite större än vad det står på artbeskrivningen :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 maj 2009 16:29
vrickan skrev:
Varför tror du inte att det är saulosi?

Endel av dom är ju ganska lika i färgen men dom är nog lite större än vad det står på artbeskrivningen :confused:

Främst att kroppsformen är lite för hög och den gula sömmen överst i ryggfenan.
#11 - 15 maj 2009 22:51
Främst att kroppsformen är lite för hög och den gula sömmen överst i ryggfenan.

skulle villa va envis och säga imot.OM det finns en dominat hanne kommer den andra hannen se ut som på bilden i malawi sjön färgar dom inte ens ut (är endast gula).mina honer kan va färgade allt från hel gula till mörka randiga in lägg på sidor och rygg fenor.men kul att det finns en del som håller med mej om min hypotes.
#12 - 15 maj 2009 22:55
vrickan skrev:
Dom som är gula är ju inte direkt gula som en saulosi mer lite oranga och den stora blå hanen är ju inte 9 cm som det står att saulosi ska vara utan närmare 12-13 cm.

Och den största hanen har ju blekare färg än en mindre hane som färgat ut mer som en dominant saulosi...

Kan det vara en massa korsningar jag har fått?

min största hane är typ 12-13 cm och storlek har inte med dominas att göra .det väl väl alla brudar hahahaha.kunde inte hålla mej sorry mina vänner
#13 - 15 maj 2009 23:30
Men alla som jag tror är hanar har ju lite gult längst ut på ryggfenan och även stjärtfenan, brukar saulosi ha så?
Dom jag tror är hanar har äggfläckar men det har inte dom gula (smutsiga oranga) som jag gissar är honor.
Kan det inte vara så att dom är blandade med någon annan ciklid, eftersom 2 av hanarna är lite rosa ?
#14 - 17 maj 2009 18:58
Fisk 4 och 6 är till högst trolighet Saulosi. Den gula är en hona och den blåa är en ännu inte utfärgad hane.
#15 - 18 maj 2009 14:05
Ingen som tror det kan vara Tropheops Microstoma?
#16 - 18 maj 2009 16:43
Vad fint dit kar blev! Har tyvärr ingen aning vad det är för fisk. Skulle ha trott saulosi, men jag är allt annat än kunnig.
Bilagor:
#17 - 18 maj 2009 22:41
eMilu skrev:
Vad fint dit kar blev! Har tyvärr ingen aning vad det är för fisk. Skulle ha trott saulosi, men jag är allt annat än kunnig.

Tack så mycket :) har dock gjort om lite där i nu men ska fixa fler bilder.
Jag åkte till en akvarie affär inne på stan idag och då såg jag att dom hade fiskar som såg likadana ut som mina och dom såldes som saulosi så jag tror nog att det är dom jag fått.

Annons