Vilken malawi???

#1 - 10 februari 2005 14:17
Honan vit med längsgående linjer i svart. Hanen svart med ljusare, nästan blåaktiga linjer på längden, men mestadels mörk. Sen undrar jag om mina bruna ciklider. Hanen lite större men med ungefär samma färg som honan, hanen kanske något mer blåskimrande. Iodotropheus sprengerae sa någon, men jag tycker inte att den är riktigt lik.. Nån som vet?? mvh David
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 februari 2005 14:32
[QUOTE=ullastina]Honan vit med längsgående linjer i svart. Hanen svart med ljusare, nästan blåaktiga linjer på längden, men mestadels mörk. Sen undrar jag om mina bruna ciklider. Hanen lite större men med ungefär samma färg som honan, hanen kanske något mer blåskimrande. Iodotropheus sprengerae sa någon, men jag tycker inte att den är riktigt lik.. Nån som vet?? mvh David[/QUOTE]
Sprengerae kan mycket väl ibland gå rätt mycket i brunt.
Är lite förundrad över din beskrivning över vita honor med svarta längsgående linjer - kan inte påminna mig om att det finns någon art med sådana honor. Däremot på flera hanar ur Melanochromis-släktet
Beskrivningen på hanarna stämmer också överens på flera hanar i Melanochromis-släktet (se artbeskrivningarna).
#3 - 10 februari 2005 23:25
Jag tycker att det låter som Melanochromis parallelus. Svarta hanar med två blåsilvriga ränder på längden och vitaktig topp på ryggfenan. vitbeiga honor med två svarta streck.

Annons