Vilken mal till 70 liters

#1 - 26 maj 2008 14:44
Har ett 70 liters som jag har haft igång i fyra veckor och nu tänkte jag att det var dax att skaffa nästa fiskart, och jag tänkte be er om hjälp.
Jag är inne på pansarmal, är mitt akvarie tillräkligt stort för panda, och då det är en stimfisk, hur många kan jag ha i ett 70 liters. :confused:
Jag har oxå börjat hitta några små sniglar i karet, finns det några malar som passar i mitt akvarie som äter sniglar?
Vet att praktbotia äter sniglar men dom blir väl alldeles för stora för mitt akvarie.
För tillfälligt bor det 5 Black Molly i karet.
#2 - 26 maj 2008 16:31
Det är stort nog, och jag föreslår att du köper 6 stycken pandor.

Vill du inte ha snäckor kan jag rekommendera den snäckätande snäckan Anetome helena. :)
#3 - 26 maj 2008 16:43
Fungerar snäckorna hos dig?
Jag har 3 st i mit 45 liters, ser snäckor varje dag.
Det kanske har blivit färre, svårt att säga då dessa sniglarna köptes in nästan direkt efter att jag såg sniglar.
Bilagor:
#4 - 27 maj 2008 08:29
Hos mej är de väldigt effektiva. Jag har sett en kraftigt minskning av "kanelbulle"-snäckorna och de sandsnäckor jag hade i det akvariet är borta sedan länge. I o f s ville jag egentligen ha kvar sandsnäckorna, men man kan inte få allt.
#5 - 27 maj 2008 08:32
En liten trådkap... Kan man ha dem utan täckglas? Dem knallar inte iväg...?
#6 - 27 maj 2008 08:57
Lysmask skrev:
En liten trådkap... Kan man ha dem utan täckglas? Dem knallar inte iväg...?

Täckglas rekomenderas mina snäckor har vandrat ut ur akvariet som dom först var i, dom har till och med krypit ner i andra akvarium i ställningen.

Men jag vet inte om detta kan ha och göra med matbrist?
I ett akvarium med tillräkligt me mat brukar dom stanna. men ingen garanti :P
#7 - 27 maj 2008 11:14
okej, 6st pandor får det bli imorgon.
Skall fundera på snäckor, det är inget stort problem ännu, men finns det mindre fiskar än praktbotia som äter snäckor?
Guest
#8 - 27 maj 2008 11:27
Ett liten trådkap till.....

Någon som vet om man kan få tag på dom i Malmö trakten ?

Anetome helena
#9 - 27 maj 2008 15:20
Akvarietjänst köpte jag mina på.
Guest
#10 - 28 maj 2008 05:47
Tenkare skrev:
Akvarietjänst köpte jag mina på.

ok Nice, då får det bli en tur dit:D
#11 - 28 maj 2008 06:54
stefan s skrev:
okej, 6st pandor får det bli imorgon.

Skall fundera på snäckor, det är inget stort problem ännu, men finns det mindre fiskar än praktbotia som äter snäckor?

Jodå, även pakistanbotia & andra mellanstora arter äter snäckor, åtminstone små sådana. Liksom kulfiskar, som dock kan vara både griniga och känsliga.
Men varför utgå från att snäckorna blir ett problem? Det är ju först när fiskarna får mer mat än de hinner äta som snäckorna exploderar i antal.
Skaffa ett par äppelsnäckor i stället. De är effektiva renhållare som är både vackra och aktiva. Samt lätta att hålla koll på - rommen läggs i klumpar ovanför vattenytan och tas bort om man inte vill ha fler snäckor.
#12 - 28 maj 2008 08:45
Tack Daniel
Nej jag tycker inte att det är något problem ännu, och kanske det försvinner nu när jag skaffar malar.
Akvariet har ju gått nu fyra veckor så där lär ju vara gott om mat när jag släpper i malarna:)
#13 - 28 maj 2008 09:14
glöm bara inte att corydoras inte är algätare, de kan äta vissa alger men de ska ha animaliskföda, såsom mal tabletter (ej algtabletter)
#14 - 28 maj 2008 09:27
Jag vet att dom inte äter alger, än så länge klarar mina molly´s det bra tycker jag.

Annons