Vilken mal skall vi välja?

#1 - 2 januari 2006 14:52
Hej,
Kommer att ha ett kar med "Minihaj", praktbotia och grön tigerbarb, vilken mal är lämplig?

Vill ha en vacker (det är iofs alla), lättskött och lagom stor, max 20 cm.
Har blivit lurad i Akvarieaffären tidigare, fick en som blev jättestor, så han (?) fick flytta till vänner, trots att de i affären visste att den skulle bo i ett 60l.

Denna gång är akvariet på 200l och jag vill vara förbered när köpet ska göras.

Tips tas tacksamt emot!
#2 - 2 januari 2006 15:04
L200 ser bättre ut live än på bilderna.
De finns många mindre malar som ser bra ut men priset stiger direkt, vill du endast ha en bra algätare så skulle jag rekomendera en ancistrus L144.
En fråga dock "minihaj" låter som en repris av ditt förra mal senario.
#3 - 2 januari 2006 15:28
[QUOTE=NiXoN]
En fråga dock "minihaj" låter som en repris av ditt förra mal senario.[/QUOTE]

...såvida det inte rör sig om silverhajar.
#4 - 2 januari 2006 16:19
Det rör sig om Silverhaj, fast inte den "vanliga" utan den som går under namn som "Sydafrikansk/amerikansk", rundare i formen och mer rovdjur vad vi fått berättat i zooaffären.
Blir ganska stor men det vet vi ju denna gång, dessutom skulle förra malen leva i ett 60l, vilket i våra ögon var ett grymt öde, nu är han i ett stort välskött akvarie och verkar trivas som fisken i ....vad vitsigt det blev!

Ska gå in och kolla de två förslag vi fick!
#5 - 2 januari 2006 16:29
L144, har vi i vårt sällskapsakvarie, jättefin med sitt skägg, är lite orolig att den är för fredlig och liten. (Vår är nog inte mer än 10 cm och han är två år).

L200, tyckte jag om, prickar är helt klart en fördel.

Priset är mindre noga, dock brukar de "dyra" vara mer svårskötta och känsliga - har jag fått för mig, stämmer det?
Tar gärna emot fler förslag men L200 ligger helt klart bra till.
HazelCR
#6 - 2 januari 2006 16:37
[QUOTE=guppymamma]L144, har vi i vårt sällskapsakvarie, jättefin med sitt skägg, är lite orolig att den är för fredlig och liten. (Vår är nog inte mer än 10 cm och han är två år).

L200, tyckte jag om, prickar är helt klart en fördel.

Priset är mindre noga, dock brukar de "dyra" vara mer svårskötta och känsliga - har jag fått för mig, stämmer det?
Tar gärna emot fler förslag men L200 ligger helt klart bra till.[/QUOTE]

Några malar som är betydligt mindre i storlek än de vanliga "pleco" som saluförs och kan vara ganska vanliga i handeln är "clown pleco" både L 104 P. maccus och L 015 Peckoltia vittata brukar kallas så. Den förstnämnda är betydligt billigare. Ca 50 spänn kontra 150-200 kr
Hursomhelst det är ett alternativ till den vanliga ancistrusen.

/G
#7 - 2 januari 2006 16:53
Jag har 4 st clowner, dom slipar ner mina rötter rätt bra samtidigt som dom rensar bland med mina växter...
www.goc.se
Så är de bara att leta..
#8 - 2 januari 2006 17:23
Tack!

Hjärtligt tack för länken! Det var som att komma in i en "godisaffär". Hittade många fina, fast tycker att L200 känns bra. Clownen var inte min grej, är inte så förtjust i randiga firrar.
Nu ska jag och sonen titta på de olika varianterna i lugn och ro.

Tack än en gång!
#9 - 3 januari 2006 08:16
[quote=guppymamma]Det rör sig om Silverhaj, fast inte den "vanliga" utan den som går under namn som "Sydafrikansk/amerikansk", rundare i formen och mer rovdjur vad vi fått berättat i zooaffären.
Blir ganska stor men det vet vi ju denna gång, dessutom skulle förra malen leva i ett 60l, vilket i våra ögon var ett grymt öde, nu är han i ett stort välskött akvarie och verkar trivas som fisken i ....vad vitsigt det blev!

Ska gå in och kolla de två förslag vi fick![/quote]

den som brukar kallas "sydamerikansk silverhaj" (iaf av imazo och djurmagazinet) är Arius seemanni http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340. den är väldigt lik p. pictus, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=354 som ungfisk (bilden på zoopet gör den inte rättvisa), men saknar prickarna. såvida du inte har ett bräckvattensakvarium på omkring 3m så tycker absolut inte du ska köpa den fisken!!!
#10 - 3 januari 2006 10:14
Har konfererat med "Far i huset", vi kommer försöka styra om sonen. Förslaget du gav är ju också en hajliknande, rovfisk men har en betydligt trevligare storlek.
Antar att du läst hela tråden så att den går ihop med Grön Tigerbarb och Praktbotia?

Är den lätt att få tag på? (Silverhajsmalen finns ju i varenda zooaffär).

Vi tog vattenprover i hans akvarie igår kväll, perfekta värden, så han förväntar sig inköp i em.
#11 - 3 januari 2006 12:45
Jag skulle handla nån mindre botia ;)
Hur länge har burken varit igång?
#12 - 3 januari 2006 14:08
[QUOTE=guppymamma]
Är den lätt att få tag på? (Silverhajsmalen finns ju i varenda zooaffär).
[/QUOTE]

Pictus förekommer lite då och då i handelen, men jag tror absolut att dom akn ta in den, simontorp lär ha.
#13 - 3 januari 2006 20:04
Så här blev det!

Mal - 175L, en bedårande medlem! Utifrån sökande på Nixon´s tråd. Något av det finaste jag sett. Dessutom relativt "lätt" enligt säljaren.

och

Vi valde att avstå från "hajarna" istället blev det "Vargmal" som alternativ 2 hos "terpentin" heter på svenska. Alltså Pictusmal 354! Hjärtligt tack för din insats att stoppa oss!

Alla nöjda! Måtte vi nu bara klara alla!
Akvariet är nersläckt så att det blir lugn och ro för de nya invånarna och de börjar redan inta sina platser, lite som "Hållå, jag var här först, hitta en annan håla!"
Skönt med ett forum som saknar invasion av "Troll" - är man osäker kan de förstöra mycket för en, på bekostnad av "firrarnas" välmående.
#14 - 3 januari 2006 22:52
Vargmal är ett handelsnamn på Pictus som jag aldrig hört förr, var kallades de så?
Hur många pictus skaffade du?
Det jag märkte med min pictus var att s länge han huserade ensam som mal i karet höll han sig gömd, men när jag släppte ner fler syonodntismalar (som påminner lite om den) såg jag mycket mer av honom. letar för tillfället efter fler kamrater tilll honom.
#15 - 4 januari 2006 04:54
Vi köpte sex stycken.
Hittade dem hos "Tropisk akvarieimport" i Göteborg.
Tror nog inte att det är ett handelsnamn men "pictus" betyder enligt säljaren varg, vilket ytterligare stärkte sonens omval, så vi kommer inte ha något annat än "Vargmalar" i vårt akvarie.(Är ff tacksam mot er som hjälpte oss styra om).

Vad gäller L-malen så var det L075 jag blev så förtjust i, vid närmare studie så avviker den vi köpte något genom att ha en liten strimma rött på fenorna. Jag är säker på att han sa 175 men kan inte finna någon sådan på nätet, någon som vet vad L175 är?
#16 - 4 januari 2006 11:34
njae, lupinus är varg på lartin. någon med en latins ordbok som akn svara på vad pictus är?

Hursomhelst är det jäkligt häftiga malar i lagom storlek.
#17 - 4 januari 2006 12:36
"Pictus" betyder "målad". Som "picture", alltså.
#18 - 4 januari 2006 13:48
kunde tänka mig det, har väl med deras fläckar att göra, det finns ju en annan pimelodus, som inte har fläckarna och som blir anings större.
#19 - 4 januari 2006 15:59
Hittade på nätet:

http://www.nordiq.net/djurord/

La: pictus
Sv: brokig

Han (säljaren) sa faktiskt ordet brokig i samband med varg, fast vi var så uppe i våra nya vänner att bara varg stannade i huvudet.
I sonens kar har vi iaf "Vargmal", så förblir han nöjd, och vi med.

Otroligt charmiga är de i alla fall!

Annons