Vilken mal passar?

#1 - 19 juli 2006 22:27
Har ett 60L akvarium där jag för tillfället har två pansarmal albino. Nu har jag fått veta att det även behövs en algätande mal. Har någon förslag på vilken sort. Jag skulle vilja ha en som är någorlunda attraktiv och som inte kostar runt 500 utan snarare under 100-lappen. Vill alltså investera i en rätt liten effektiv algätande mal som inte är för dyr. Utseende spelar egentligen inte så stor roll. Vilken typ passar hos mig? Någon som har tips?
#2 - 20 juli 2006 04:40
Det är ett lite för litet akvarie för att skaffa Ancistrus, men tex Otocinclus vittatus: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 skulle passa in, om du inte vill satsa på några räkor.
#3 - 20 juli 2006 05:50
Tack Anders, ska kolla det idag om de nu har den sortens mal. Det löser sig, bara jag får en liten algätare i akvariet så alla blir glada!
#4 - 20 juli 2006 06:12
Otocinclus ska du helst ha en liten grupp av, dvs inte en ensam. Det är också en ganska känslig mal, vilket kan vara bra att känna till innan man köper såna ;). Annars så är de väldigt söta och trevliga...
I övrigt så är det inte så många malar som passar i små kar. Däremot finns det räkor och sniglar ifall man kan tänka sig det... :)
#5 - 20 juli 2006 14:51
menar du i så fall att inte ens mina pansarmal albino passar? eller menar du att det inte är många algätare som passar i små kar? verkar märkligt tycker jag då det är rätt nödvändigt att ha en algätande mal eller?
#6 - 20 juli 2006 17:45
Ja, jag menar algätande malar, många av pansarmalarna bör funka i ett 60 liters. ;) Men de flesta algätande malar (eller L-malar) blir lite för stora för ett så litet kar. Otocinclus går bra, det finns även en sort som kallas Pitbull Pleco som inte blir så stor men man ska helst ha en grupp av dem. Kan nog finnas några sorter till som inte blir så stora. Sen kan man ju ha små ancistrus (eller liknande), men de blir ju större så då är det bra om man har ett lite större kar att sätta dem i senare.
Annars kan man som sagt använda räkor eller sniglar som algätare i små kar. Helt nödvändigt med algätare är det ju inte även om det är en fördel att ha dem.
#7 - 20 juli 2006 18:47
Det blev en liten ancistrus bebis, eller ja den är väl ett år men ganska liten faktiskt. Om jag fortsätter i den här takten med akvarium så kommer jag nog skaffa ett större senast inom ett år så det löser sig. Jag har ju bara haft mitt 60L i knappt två månader, tar ju lite tid att vänja sig både för mig och fiskarna. Men det ser ut att gå bra nu. Tack för maltipsen i alla fall!
#8 - 20 juli 2006 19:59
Jag har ancistrus i ett 60L och det funkar bra,tror nog inte du behöver vara orolig för dom,tänk bara på vattnet för dom kan vara känsliga för "skitig" botten.
#9 - 20 juli 2006 21:46
Jaha, men hur menar du att jag ska tänka på vattnet. Jag gör små vattenbyten nästan varje dag. Vet inte vad mer jag kan göra för att ha ren botten. Jag har ju två pansarmalar som cirkulerar omkring också. De rengör väl?
#10 - 21 juli 2006 06:34
Ancistrusbebisar är ganska känsliga men de blir väldigt tåliga när de blir större. Men är den ett år så borde det inte vara några problem, borde väl kunna vara 6-7 cm stor kanske?

[quote=ekmanjenny]Om jag fortsätter i den här takten med akvarium så kommer jag nog skaffa ett större senast inom ett år så det löser sig.[/quote]
Den risken finns alltid :D.

Annons