Jag ska i veckan sätta upp ett öppet walstad-akvarium på 112 liter, med enkla, inte särskilt ljuskrävande växter. Eftersom akvariet är öppet vill jag inte ha en vanlig ramp över, utan har satt upp en väggbelysning med plats för 4 st GU10-spots. Den levererades med 50-watts halogenlampor, som jag har tänkt byta ut mot LED-lampor med samma fattning. Jag är helt ny på det här med LED men läste runt på nätet igår och förstår att det finns en uppsjö av val!

Det finns t.ex. led-spottar speciellt avsedda för växtodling (exempel) - men de ger inte särskilt snyggt ljus att titta på!

Så jag tänker mig kallvita (5000-7000 K) lampor med så hög ljusstyrka som möjligt, men är det något annat jag bör tänka på? Det finns ju så många olika sorter, PWR och SMD och allt vad det heter, vilken är bäst? Vilken spridning är lagom om man har fyra lampor på rad över ett 80 cm akvarium? Ska glaset vara av någon speciell typ, såg att det fanns nån med "frostat" glas som skulle ge fint ljus...

Får typ tiotusen träffar på eBay och känner mig smått vilsen. Är det kanske någon som har provat en viss lampa och varit nöjd med den?

(crosspostat från plantswap)