vilken lack

#1 - 29 oktober 2012 21:58
tänkte starta ett nytt kar och fick en ide när jag lekte med sonen en dag, trolldeg e både billigt och enkelt att göra grotter och dylikt med till ett akvarium, men vad ska man använda för färg och lack efteråt för att inte det ska lösa upp sig eller göra vattnet giftigt.
#2 - 29 oktober 2012 22:05
http://shop.epotex.se/epobed/akvarie-och-terrarie.html

eller en 2-komp epoxi klarlack för golv från ett stort märke.

vd du än kör på, så tålamod, inte stressa, härda ut flera dygn mellan strykningarna....

.
h
#3 - 29 oktober 2012 22:11
ok tack men vad ska man använda som färg innan man lackar
#4 - 29 oktober 2012 22:16
och hur många stryckningar med lacken
#5 - 29 oktober 2012 22:20
vilken färg som helst kan amnvändas om man täcker med lack.

de flesta kör med hobbyfärger

minst 2---------tuuuuuuuuunnnnnt........härda flera dagar mellan strykningar

blir det för tjockt eller inte härdar ut ordentligt så blir det mjölkigt.....
#6 - 29 oktober 2012 22:24
ok tack så mycket för infon
#7 - 2 november 2012 11:01
Kör med Epolan V 2 komponent epoxi (vattenbaserat) från Norsjö eller Hagman. Dessa är beprövade av ett gäng akvarister. Billigare sorter från t.ex. Biltema har blivit mjölkvit i karet hos några här som provat.
#8 - 2 november 2012 11:10
Herregud, trolldeg, det fanns en tråd om trolldegsgrottor på kära gamla reptilmagasinet. Det måste ju ha varit för tio år sen minst och ändå har den där tråden satt djupa spår i en hel generation med herpetologer, nåt mer utflippat än den tråden får man leta efter.

Trolldeg i akvarium känner jag mig ärligt talat lite skeptisk till. Det är ju bland annat en hel del salt i så minsta miss i lackningen eller skada så kommer det ju att börja lösas upp. Frigolit/betong och sånt funkar ju och skulle det bli en reva så står grejorna kvar ändå.

Annons