[QUOTE=Kjell Fohrman;n2384697]Ja siameser är oftast duktiga på tofsalger, men i längden blir de rätt bitska om man har få av dom. Funkar bättre i en grupp.[/QUOTE]
Man behöver ju inte vara "Kjellkritisk" till alla uppgifter man finner på internet.
Kjell har rätt, men låt dig inte avskräckas av ansistrusar för det!
Siamensika algätaren alltså Crossocheilus oblongus (det finns några väldigt lika arter, med olika beteenden), ensamma stora exemplar kan bli oföredragsamma, men detta är en utpräglad stimfisk, den måste ha kompisar i stimmet för att må bra och trivas. Den äter ju som sagts många olika alger bra, och då växer dom sig stora mina brukar bli 15 cm långa på två år. Skillnaden mellan grupp och stim går vid sju exemplar. Jag gillar Crossocheilus oblongus skarpt, jag har haft sådana i många år, är en given innevånare i varje växtakvarium. Effektivast är dom i 3-6 cm storleken, ja på ett ungefär, större exemplat äter anger bra dom också, men tar hellre torrfoder om det signar ned framför nosen på dem. De utvecklas från algätare till allätare.
Men det förekommer i handeln emellanåt arter väldigt snarlika siamensisar, bland annat en som kallas "Flying fox" den är inte lika snäll, den kännetäcknas bland annat av att den kan vila på ett blad med bröstfenorna som stöd. Sedan vet jag att det finns minst två snarlika arter till, känner inte till några namn på dessa. Men läs zoopets artbeskrivning om Crossocheilus oblongus och kolla bilden där, det är den äkta siamensen! Så skall dom se ut.