Vilken kakaduaciklid på bild på Zoopet?

#1 - 23 november 2005 21:13
Jag ska snart få mitt lekakvarium (odlingsakvarium) och har nästan bestämt mig för 3 kakaduor. + 3 endlerguppy. :-D
Det finns tydligen olika sorters (färger) på kakaduorna. Jag skulle gärna vilja ha den fina som är på bild i artbeskrivningen här på Zoopet. Men vad heter den färgen?
Hur ser den oranga ut?
De jag sett i akvarieaffärer har varit ganska färglösa, är kanske inte riktigt vuxna än...
Kan man ha malar också i akvariet eller äter de upp rom och yngel?
Akvariet är på 60 liter.
#2 - 23 november 2005 23:35
Så här ser mina yngel och fadern ut och jag tror att det är tripple red. Men jag kan vara helt ute och cyckla också. Om det är ngn som vet säkert så kan de rätta mig.
#3 - 24 november 2005 08:16
Åh, det ser ut att vara den. med röd stjärtfena. Trodde bara det fanns en sort men har förstått att det finns lite olika färgvarianter. Skulle vara intressant om någon hade bilder på de olika färgerna, med namn.
Ska bli spännande att testa få dem att leka! Du som har lyckats, ovj78, har du några bra tips till mig som aldrig fött upp lekande, yngelvårdande fiskar? Har velat göra det sedan jag var barn men det har aldrig blivit av. Förrän nu!
Det blir kanske bara "pannkaka" av allt...
#4 - 24 november 2005 13:13
www.apistogramma.com sen går du denna väg....--> The gallery --> south american cichlids--> species gallery ...och där hittar du tre olika färgvarianter. A. cacatouides

Och varianten ovan heter mkt riktigt triple red..;)
själv har jag orange flash
Det jag ahr märkt är att de skiftar i färgen...när jag fick mina var de nästan totalt färglösa, men så fort jag släppte ner dem å stressen lade sig så fick de mkt fina färger och teckningar. kanske har med sinnesstämningen att göra..för de sker i karet också att de har olika färger och teckningar...men aldrig så färglösa de var den dagen i plastpåsen..:)
#5 - 24 november 2005 14:11
Tack så hemskt mycket för hjälpen
ÅÅHH!!! Så fina dom är!!! :-D Men varför gör du så här mot mig... ;-)
Hur ska jag nu kunna välja färg???
Nu har jag i alla fall bestämt mig för kakaduor!
Har du några tips hur jag ska inreda lekakvariet nu när jag bestämt mig? Vad ska man tänka på i övrigt. Mat och sånt.
HELT nybörjare!
#6 - 24 november 2005 16:25
Jag kan berätta hur jag har gjort iaf..mina har nämligen redan börjat leka, (haft dom i mindre än 3 veckor) Jag har gjort 2 revir kan man säga, då jag byggt upp 2 högar med rötter och stenar i varsin ände av akvariet.
som grottor har jag tagit kokosnötter, då jag borrat ett hål på sidan upptill som är ca 3cm i diameter, jag har även sågat av en liten del av botten så den är rak. Har en annan också där jag bara sågat av toppen och botten och tryckt ned. dessa är tänkt som lekgrottor.
I mitt fall så gjorde så klart inte mina fiskar som jag ville utan lekte i en vit sån där snäcka som man ska hålla vid örat å "höra havet", sån där som har utåtstickande vita saker nertill. (svår att beskriva)
Som sand har jag en svart lava sand som är mkt fint och ger bra kontrast till fiskarnas fina färger. och sen har jag självklart lite olika växter ca 10 st varav de flesta är rätt¨så små ännu. Har för mig att de gillar skuggigt så växter är bra!
Torkade löv kan vara väldigt fint också även om jag själv inte har det, dom är bra om man tex ska skaffa små räkor, vilket jag tänker göra så småning om..:) löven kanske inte har någon praktisk funktion egentligen...vet inte faktiskt:)

Mina fiskar gillade inte flingfoder eller räkmix iaf, men röda mygglarver är väldigt smarrigt..:) Kan kanske bero på vad uppfödaren matat dom med?

Jag är nybörjare vad gäller just dessa fiskar men har haft många andra fiskar. men jag har också hört mig för väldigt mycket angående inredning så jag hoppas det kan vara till hjälp. OVJ78 får väl säga till om jag är ute och cyklar..;)

120 liter 1 hane och 2 honor även massor med ancistrusarbebisar med föräldrar
#7 - 24 november 2005 16:44
Tack för alla bra tips! Jag ska skaffa ett "lekakvarium" i veckan (60 liter bara, men ändå). Så jag försöker ta reda på så mycket som möjligt om hur man ska inreda och sköta om kakaduorna när jag köper dem om drygt en vecka. Ska höra om man måste beställa dem. Oranga kanske, eller röda... eller kanske dom gula...
Ansistrusbebisar skulle jag så väldigt gärna vilja ha, dom är ju så söta), men akvariet är nog för litet för både kakaduor, endler och ancistrusar.
Man får sånt förskräckligt habegär...
#8 - 24 november 2005 18:09
Det stämmer bra som soetiz säger, kör lite rötter, växter, stenar och kokosnötskal. En liten kruka eller två fungerar också om man tycker att det är ok att ha i ett akvarium, se bara till att krukan inte är glaserad det ska tydligen inte vara bra. Lite flytväxter kan vara bra att ha för att få det lite mer skuggigt, jag kör även med alkottar och lite eklöv för att få mer färg på vattnet och sänka ph. Här är en bild på det 54l där de lekte förut.
#9 - 24 november 2005 18:12
Hehe, ja det får man verkligen..:) det finns ju så många fina fiskar..
Vi kan ju hoppas att zoonen kommer upp snart för då har jag många bilder på mina kakaduisar..
Här på zoopet finns ju många att fråga om du behöver mer tips och råd...Den här sidan måste vara våra fiskars bästa vän..;)
#10 - 24 november 2005 18:15
Tjusigt värre! det var himla snyggt med kvistarna och löven! vad är det för trevlig växt du har på roten till vänster?
#11 - 24 november 2005 18:28
Det är en Microsorum pteropus, windellöv. Den dog tyvärr senare, och i hålet i roten där den suttit lekte kakaduaorna. Mina tips för att få lyckade lekar är att se till att ph inte är så högt, max 7,5 och gärna lite lägre vilket är högt för apisto men kakaduan klarar ju ganska höga värden. Ha inte för många medinvånare som kan hota rom och yngel eller störa föräldrarna så mycket att de börjar äta av sin avkomma. Håll koll på hannen så att han inte börjar bråka med honan för mycket eller börjar äta yngel, då får man flytta honom. Ha gärna svag cirkulation i karet, hellre för svagt än för starkt och slutligen se till att ha nykläckt artemia till ynglen när de blir frisimmande. Flytta aldrig ynglen förrens de är ca 2 veckor och börjar visa att de kan vara ganska självständiga. I det stora hela tycker jag att det är väldigt enkelt att dra upp yngel, jag har dem sedan i plastbackar med lite javamossa, eklöv och sniglar som hjälper till med renhållningen, ngn pump eller doppvärmare behöver man inte såvida man inte har väldigt kallt i rummet.
#12 - 24 november 2005 20:26
Vad är det för kvistar du har i akvariet? Ser snyggt ut. Kan man bara plocka några ute, eller kan de vara giftiga? Måste väl tvättas noga.
I morgon ska jag ut till Vättern och plocka stenar till dem. Försöker ta det lugnt och planera och inreda akvariet efter alla konstens regler!
Ska verkligen bli kul med kakaduorna. Man ska uppfylla sina drömmer, om det bara går!
#13 - 24 november 2005 20:34
Det är bokkvistar. Små döda kvistar ska nog inte vara några problem. Häll kokande vatten över dem innan du lägger ner dem så är det nog lugnt.
#14 - 25 november 2005 13:53
Nu är zoonen uppe igen..så om ni vill se mina små fiskar så är det bara att kopiera länken nedan och gå in å titta..Skojsigt!
Tjingeling!
#16 - 26 november 2005 11:45
Vad fina dom är! Och vilka bra kort. Skulle vilja ta kort på mina fiskar men det är nog svårt. Går väl inte att ta med blixt, jag har försökt men inte framkallat bilderna än. Man borde ju ha en digitalkamera förståss.
#17 - 26 november 2005 12:16
[QUOTE=Birgitta W]Vad fina dom är! Och vilka bra kort. Skulle vilja ta kort på mina fiskar men det är nog svårt. Går väl inte att ta med blixt, jag har försökt men inte framkallat bilderna än. Man borde ju ha en digitalkamera förståss.[/QUOTE]

Håller med föregående talare... Hur lyckas du få så skarpa och fina bilder?
#18 - 27 november 2005 00:16
[QUOTE=Birgitta W]Vad fina dom är! Och vilka bra kort. [/QUOTE]
Vilka bilder menar du ?
[QUOTE=Birgitta W]
Skulle vilja ta kort på mina fiskar men det är nog svårt. Går väl inte att ta med blixt, jag har försökt men inte framkallat bilderna än. Man borde ju ha en digitalkamera förståss.
[/QUOTE]
Det går med blixt. Man ska dock inte köra rakt mot glaset utan istället i typ 45 gr. vinkel mot glaset och helst använda diffusor. Ännu bättre med flera blixtar såklart, hlest alla externa och ingen på kameran har jag läst.
#19 - 27 november 2005 16:01
Väldigt fina bilder må jag säga.....när jag tar kort, vet inte om någon sett mina...men hur som helst när jag tar kort ställer jag in min digitalkamera på makroläge, alltså närbildsläge och tar bort blixten, sen håller jag kameran nästan precis vid glaset och håller in "ta-kort-knappen" tills jag tycker det ser skarpt ut. ibland zoomar den in fel objekt och det blir jättesuddigt..men med tåla mod så går allt..:)
#20 - 28 november 2005 17:46
Tycker att detta var bra skrivet av ovj78

[QUOTE=ovj78] Mina tips för att få lyckade lekar är att se till att ph inte är så högt, max 7,5 och gärna lite lägre vilket är högt för apisto men kakaduan klarar ju ganska höga värden. Ha inte för många medinvånare som kan hota rom och yngel eller störa föräldrarna så mycket att de börjar äta av sin avkomma. Håll koll på hannen så att han inte börjar bråka med honan för mycket eller börjar äta yngel, då får man flytta honom. Ha gärna svag cirkulation i karet, hellre för svagt än för starkt och slutligen se till att ha nykläckt artemia till ynglen när de blir frisimmande. Flytta aldrig ynglen förrens de är ca 2 veckor och börjar visa att de kan vara ganska självständiga. I det stora hela tycker jag att det är väldigt enkelt att dra upp yngel, jag har dem sedan i plastbackar med lite javamossa, eklöv och sniglar som hjälper till med renhållningen, ngn pump eller doppvärmare behöver man inte såvida man inte har väldigt kallt i rummet.[/QUOTE]

Men ibland går det inte som man tänkt hur bra man än förberett. Jag hade nyligen en lek av mina "orange flash" i ett 45 liters akvarium, där jag bara hade ett par. Efter att ynglen (ett 80-tal, tror jag, svårt att räkna) varit frisimmande i några dagar så började hanen ta sig några mumsbitar då och då, så han fick flytta och allt var frid och fröjd i ca 1 vecka då honan och började äta yngel, orkade inte flytta på henne också så jag lät henne hålla på bara för att se vad hon fått för sig. 4 timmar senare så var det exakt 4 yngel kvar, två dagar senare 2 yngel kvar men de har fått vara ifred i nån vecka nu. Intressant är att honan lagt rom igen, utan att hanen flyttats tillbaka.

Börjar undra om inte akvariefärgvarianterna av A. Cacatuiodes är lite hårt odlade och uppvisar ett onormalt beteende. Men man ska inte dra slutsats ifrån en lek å andra sidan. Men någon annan här kanske har liknande erfarenheter.

Sen det här med namnnen på färgvarianterna.

Orange flash har helt oranga eller röda fenor.
Triple red ser ut som på ovj78 bilder och i artbeskrivningen. Ett annat namn som används mycket för den här färgvarianten är A. cacatuoides "doppelrot".
#21 - 28 november 2005 18:37
Det kan mycket väl vara som du skriver, jag har haft problem första leken med att hannen käkat av ynglen men jag vet inte om det berodde på att han inte kände att han kunde försvara dem mot alla medinvånare. Efter det har jag tagit bort hannen efter några dagar så jag vet inte om han skulle visa upp detta beteende igen. Jag har just fått frisimmande igen, en hyfsat stor kull den här gången och jag vet inte om jag ska flytta på hannen igen. En sak dock som jag lagt märke till är att mitt par alltid håller ihop och att hannen aldrig leker av ngn annan hona när de är tillsammans utan istället jagar bort den andra honan.
#22 - 28 november 2005 21:12
Om det nu är så som Apisto,vf skriver, att färgvarianterna är så hårt odlade att de inte alltid tar så väl hand om sin avkomma, vilken färg är då s.a.s. originalet?
Röd, orange eller gul. Eller någon annan?
#23 - 28 november 2005 21:29
Det finns ju vildfångade som dock verkar vara ganska ovanliga och de är väl ganska grå har jag för mig.
#24 - 28 november 2005 21:52
Så ingen av de tre färgvarianterna är mer ursprunglig än de andra? Det spelar alltså ingen roll vilken man väljer?
#25 - 28 november 2005 22:00
Det vet jag faktiskt inte...
#26 - 28 november 2005 22:49
Jag upptäckte just till min förskräckelse att hannen fick syn på två yngel som kommit ifrån honan, hannen simmade genast fram och högg in på de två stackarna. För att skrämma bort honom från de andra ynglen knackade jag på rutan och började sedan att fummla med täckglaset fast besluten om att ta bort den hemska barnamördare från karet. Men då simmade hannen bort till de andra ynglen och till min förvåning spottade han ut två välmående yngel till sina syskon. Med andra ord hjälper han till med yngelvården och skyddade bara ynglen istället för att äta upp dem som jag trodde.
#27 - 29 november 2005 09:01
Jag har aldrig sett vildfångade A. cacatuoides i affär så de är nog ganska ovanliga, men enligt böcker/bilder så har hanar ibland röda och/eller svarta fläckar på stjärtfenan. Honor har inga sådana markeringar överhuvudtaget på fenorna. Färgen på själva kroppen på hanar verkar vara lite olika men främst gråaktig.

Birgitta det spelar ingen större roll vad man väljer, se bara till att de inte är konstlat höga i kroppen. För att förklara detta så finns det odlingsvarianter där ryggraden är krökt för att ge "mer attraktiva" fiskar. Men dessa har jag å andra sidan inte heller sett i affärena (västsverige)
#28 - 29 november 2005 09:04
ovj78 det är en del av yngelvården att föräldrana tar "frihetsökande" yngel i munnen och återbördar dem till stimmet.

Normalt så länge de inte sväljer.:)
#29 - 29 november 2005 13:00
[QUOTE=apisto_vf]ovj78 det är en del av yngelvården att föräldrana tar "frihetsökande" yngel i munnen och återbördar dem till stimmet.

Normalt så länge de inte sväljer.:)[/QUOTE]

Jo det vet jag, men jag visste inte att hannen tog del i yngelvården på det sättet, det var första gången jag sett det. Honan gör så hela tiden. Jag bifogar en bild här som jag tror är på en vildfångad kakadua.

Annons