Tycker att detta var bra skrivet av ovj78
[QUOTE=ovj78] Mina tips för att få lyckade lekar är att se till att ph inte är så högt, max 7,5 och gärna lite lägre vilket är högt för apisto men kakaduan klarar ju ganska höga värden. Ha inte för många medinvånare som kan hota rom och yngel eller störa föräldrarna så mycket att de börjar äta av sin avkomma. Håll koll på hannen så att han inte börjar bråka med honan för mycket eller börjar äta yngel, då får man flytta honom. Ha gärna svag cirkulation i karet, hellre för svagt än för starkt och slutligen se till att ha nykläckt artemia till ynglen när de blir frisimmande. Flytta aldrig ynglen förrens de är ca 2 veckor och börjar visa att de kan vara ganska självständiga. I det stora hela tycker jag att det är väldigt enkelt att dra upp yngel, jag har dem sedan i plastbackar med lite javamossa, eklöv och sniglar som hjälper till med renhållningen, ngn pump eller doppvärmare behöver man inte såvida man inte har väldigt kallt i rummet.[/QUOTE]
Men ibland går det inte som man tänkt hur bra man än förberett. Jag hade nyligen en lek av mina "orange flash" i ett 45 liters akvarium, där jag bara hade ett par. Efter att ynglen (ett 80-tal, tror jag, svårt att räkna) varit frisimmande i några dagar så började hanen ta sig några mumsbitar då och då, så han fick flytta och allt var frid och fröjd i ca 1 vecka då honan och började äta yngel, orkade inte flytta på henne också så jag lät henne hålla på bara för att se vad hon fått för sig. 4 timmar senare så var det exakt 4 yngel kvar, två dagar senare 2 yngel kvar men de har fått vara ifred i nån vecka nu. Intressant är att honan lagt rom igen, utan att hanen flyttats tillbaka.
Börjar undra om inte akvariefärgvarianterna av A. Cacatuiodes är lite hårt odlade och uppvisar ett onormalt beteende. Men man ska inte dra slutsats ifrån en lek å andra sidan. Men någon annan här kanske har liknande erfarenheter.
Sen det här med namnnen på färgvarianterna.
Orange flash har helt oranga eller röda fenor.
Triple red ser ut som på ovj78 bilder och i artbeskrivningen. Ett annat namn som används mycket för den här färgvarianten är A. cacatuoides "doppelrot".