Det spelar ingen större roll vilken jord man använder så länge det inte är ren torv. Man ska dock "mineralisera" jorden innan den används, det betyder att man bryter ned mycket av de organiska beståndsdelarna i jorden innan man sätter den i karet.
Jag brukar göra så här för att mineralisera jorden:
1. Häll i jorden i en hink/bunke.
2. Blanda i filtergrums, för en god bakteriekultur.
3. Vattna så jorden blir ordentligt fuktig, men inte dyngsur.
4. Ställ behållaren framför toan.
6. Vänd/rör ner massa luft i jorden ca en gång om dagen (när du besöker toan)
7. När jorden börjar torka fyller du på med vatten.
8. När jorden efter en till två veckor slutar lukta mull och börjar lukta källare samt har en lite sandigare konsistens ÄR DET KLART.
I karet:
Sedan lägger du ca 1 cm Katty kattsand från Ica (detta är valfritt, men gynnsamt) underst, ovanför detta lägger du mellan 1 och 2 cm jord, och överst lägger du ca 4-5 cm grus (absolut inte fin sand) tex COOP X-tra kattsand.
Viktigt:
Ett jordbottenkar behöver en stor andel "starkrotade" växter tex, cryptokoryne, svärdplantor, lotus mm, för att "pumpa" ner syre till bakterierna i botten.
Övrigt:
Om du inte vill ha så tjockt substrat i framkant på karet, lägger du ingen jord/kattsand under gruset där.
Gruset ska aldrig slamsugas, utan man suger enbart bort detriuset ovanpå gruset.
Det kan vara bra att hugga ned tex en grillpinne i jorden med jämna mellanrum, för att få ner extra syre i botten.
Traditionellt säger man att filter inte behövs i jordbottenkar, och att man endast behöver cirkulation. Jag föredrar dock ett filter likvärdigt med vad man skulle ha på ett normalt akvarium.
Jag tycker också det är gynnsamt att göra ett litet vattenbyte (10-20%) i veckan.
Kom ihåg att växter behöver ljus, och att även om det inte behövs lika mycket ljus i ett jordbottenkar som i ett växtakvarium med CO2 tillförsel så kan du behöva uppdatera ljuset.