Vilken gurami passar oss?

#1 - 2 mars 2005 21:45
Vi har ett kar på 112 liter med 7 guldbarber, 10 kilfläcksrasboror, två ancistrus och två siamensis samt fyra stora sorgmanteltetror (som bråkar med varandra och blir omplacerade om de inte lugnat sig till helgen).

Jag skulle vilja ha några guramisar! Jag vill ha fiskar som är snälla (viktigt krav), fina (förstås), är relativt friska och tåliga samt passar hemma hos (vetgiriga) nybörjare.
Jag har sett så fina dvärgguramis i en affär, blåa och röda, men de verkade så oroliga av sig. Eller mosaikgurami, eller blå gurami, eller några andra...Vilken tror ni passar bäst? Hur många? En av varje eller två honor och en hane?
#2 - 3 mars 2005 15:45
Hej Fisktjejen!

Om det är så att du tycker att dina sorgmanteltetror bråkar för mycket, så ska du nog inte ha Gurami överhuvudtaget. De bråkar (sorgmanteltetror är änglar i jämförelse). När de blir könsmogna och vill leka är det inte ovanligt att hanen terrroriserar och ibland till och med dödar honan. Hanen kan då också ge sig på andra fiskarter. Det skiljer rätt mycket i aggressivitet mellan olika individer, så det är svårt att veta i förväg.

Jag har haft och odlat många Guramiarter och den enda art som jag kan rekommendera till ditt akvarium skulle i så fall vara Honungsgurami, de är lite mindre och lite fredligare, men bråkar, det gör de! Svårt att säga dock om de passar ihop med Guldbarberna som blir rätt stora, det kan jag inte säga eftersom jag aldrig haft den kombinationen själv.

Jag slutade med Gurami efter att med egna ögon sett en Mosaikguramihane bita ihjäl en fullvuxen Pansarmal. Den som bråkar med mina Pansarmalar åker ut!

Egentligen tycker jag inte heller att det finns så mycket mer utrymme i ditt akvarium, det är ganska fullt. Möjligen skulle du kunna köpa fler Sorgmanteltetror, då kommer dessa förmodligen att lugna ner sig lite.

Fiskhälsningar

Cine
#3 - 3 mars 2005 16:03
OK! Då vet man det! Det står i alla böcker omskrivna som "fredliga"... Kan man ha ciklider då? Jag skulle vilja ha ett par lite större fina fiskar! Tack för ditt svar!
#4 - 3 mars 2005 18:30
Nyckelhålsciklid är stora och fredliga.
#5 - 3 mars 2005 20:11
Jag trodde också att Gurami generellt var snällare än Ciklider. Stämmer alltså inte det?
#6 - 3 mars 2005 21:14
Det är svårt att säga något generellt, det skiljer så mycket från en art till en annan och dessutom mellan olika individer av samma art. Sedan håller jag med Cine om att du redan har mycket fisk i ett litet akvarium, det minskar inte precis risken för bråk.
#7 - 3 mars 2005 21:41
Jag har har och har haft många olika sorters gurami. En gång råkade jag ut för elaka blå gurami som jag var tvungen att ge bort för de var väldigt aggressiva och jagade ALLT i akvariet, jag har senare hört att just blå gurami är närmare vidformen och att de av den anledningen kan ha lite mer revirbeteende, om det är sant eller inte låter jag vara osagt. Mina erfarenheter av gurami är att de är lugna och fredliga. Just nu har jag guldgurami och vita gurami (samma art, trichogaster trichopterus). Jag tycker de är jättefina och jättelugna, likaså mosaikgurami som jag också haft. Jag har också haft dvärggurami som jag tänker skaffa snart igen. De är lite skyggare och lite ömtåligare än de större arterna. Honungsgurami skulle jag nog avråda ifrån för de är också lite ömtåligare och trivs bäst i en lugn miljö utan fiskar som är större än dem själva och som är för aktiva.

Guramisar är verkligen individer så du kan få hur många svar som helst! Om jag hade varit du så hade jag nog skaffat ett par gurami, OM jag hade kunnat göra mig av med sorgmantlarna för de kan verkligen ge sig på fenorna och på gurami. På 112 liter skall du nog inte skaffa så stora guramisar eftersom de kommer bättre till sin rätt i större akvarium. Jag har inte haft fullt så elaka guramisar som beskrivits tidigare. De kan bli revirbildande om de är för få så ibland kan det löna sig att ha många. Det är min erfarenhet.

Slutsats: Ja, jag tycker du kan ha några guramisar i ditt akvarium, fast helst utan sorgmantlarna. Mitt förslag är mosaikgurami eller dvärggurami.

Annons