Vilken Grenmal?

#1 - 18 november 2011 21:23
Vilken Grenmal kan det här vara, jag tycker det liknar Farlowella acus?

Hur gör jag för att infoga bilden direkt utan att det blir en länk?

// Tony
#2 - 18 november 2011 21:32
slowfox64 skrev:
Vilken Grenmal kan det här vara, jag tycker det liknar Farlowella acus?

Hur gör jag för att infoga bilden direkt utan att det blir en länk?

// Tony

Jag tycker också det ser ut som en acus. Det är bara guldmedlemmar som kan lägga in bilder direkt.
#3 - 18 november 2011 21:36
Ok, tack för det.
#4 - 19 november 2011 10:02
Det är definitivt en Farlowella. Det är INTE Farlowella acus som har mycket kortare nos. Det är osannolikt att Farlowella acus har förekommit i zoohandeln. Arten är bara känd från ett mycket litet område i norra Venezuela.

Det finns ytterligare 25 valida Farlowella-arter + ett okänt antal obeskrivna att välja bland. Artbestämning är inte enkel om man inte vet exakt var i Sydamerika fisken ursprungligen kommer, och behöver inte vara så enkel ens då.

Nöj dig med att det är en Farlowella. Skötseln är ungefär densamma för allihop. I naturen lever de i vegetationen längs halvstora rinnande vatten. Vanligen ganska glest. Vill man efterlikna detta i akvarium kan man inreda med tunna grenar och mycket Vallisneria. De leker ibland i akvarium. hanen vaktar ägg och yngel. Oftast är det knepiga att mata ynglen. Spenat och alger, men ynglen verkar inte tåla artemia. Det finns rapporter om plötsliga dödsfall av hela kullen.
#5 - 19 november 2011 16:03
Det är definitivt en Farlowella. Det är INTE Farlowella acus som har mycket kortare nos. Det är osannolikt att Farlowella acus har förekommit i zoohandeln. Arten är bara känd från ett mycket litet område i norra Venezuela.

Det finns ytterligare 25 valida Farlowella-arter + ett okänt antal obeskrivna att välja bland. Artbestämning är inte enkel om man inte vet exakt var i Sydamerika fisken ursprungligen kommer, och behöver inte vara så enkel ens då.

Nöj dig med att det är en Farlowella

Där ser man...
#6 - 20 november 2011 00:46
Det löste ju inte problemet, den jag har är en hane och jag ville köpa en hona, då blir det att strunta i det då.
#7 - 20 november 2011 10:27
Enda chansen att relativt säkert få tag i flera av samma art är att köpa alla samtidigt (fast det är ju ingen 100%ig garanti). Det är viktigt att algproduktionen är tillräcklig för att mätta alla. Olämpligt med andra algätande fiskar i samma akvarium. Stödfodra med förvälld spenat.

Annons