Vilken gillar trådalger?

#1 - 27 juli 2003 10:12
Jag behöver nåt som äter trådalger med glädje.. Vad kan det vara..? Nån som vet.?
Kommer en liten gibbiceps att hjälpa över huvud taget? Skulle ancistrusar äta upp bladen på min nymphaea lotus?
Hur är det med dessa amanoräkor? Hur stora blir såna? Äter dom yngel?

Magnus
#2 - 27 juli 2003 10:22
Asiatisk algätare fungerar bra mot toffsalger.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270
#3 - 27 juli 2003 10:25
Några såna har jag inte. Kanske tack vare mina siamensis.
#4 - 27 juli 2003 11:10
Ursprungligen skickat av Igelkott

Några såna har jag inte. Kanske tack vare mina siamensis.

Om med trådalger menas vattenhår (den typ av alger som man kan vira upp på en blompinne, som spaghetti ungefär) så äter inte siameser det.
Platy och Black Molly äter det, men inte så mycket att de kan avlägsna det på egen hand - jag har t.ex. 22 st platy i mitt 160, och jag ser att de går och pickar på håralgerna, men det finns fortfarande håralger i akvariet.
Det sägs att Jordanella floridae och Ameca splendens är effektivare håralgs-ätare, men jag har inte testat.

Det sägs också att Amano-räkor äter håralger, men de verkar vara extremt ineffektiva algätare över huvud taget - jag har 8st i mitt 160 och deras insats märks inte alls. Amano rekommenderar iofs 1 räka per 2 liter vatten: jag tycker att blotta tanken att ha 80 räkor i mitt akvarium är bisarr, men då kan jag gott tänka mig att de skulle märkas.

I slutänden är nog det enklaste sättet att bli av med vattenhår/håralger helt enkelt att regelbundet vira upp dem på en ojämn pinne.
#5 - 27 juli 2003 11:53
Om med trådalger menas vattenhår (den typ av alger som man kan vira upp på en blompinne, som spaghetti ungefär) så äter inte siameser det.

Nu måste jag säga emot igen! ;-) Det gör de visst! Jag har massor av gånger sett siameser stå och tugga i sig långa trådar. Så nog äter de trådalger, men som vanligt - inte om de får annan mat.
#6 - 27 juli 2003 12:15
Ursprungligen skickat av skr

[quote]Jag har massor av gånger sett siameser stå och tugga i sig långa trådar.

Jag har bara sett dem _fastna_ i långa trådar, men som sagt, mina siameser är rätt kassa algätare över huvud taget.
#7 - 27 juli 2003 14:08
Amano rekommenderar iofs 1 räka per 2 liter vatten:
Vem är Amano?

I slutänden är nog det enklaste sättet att bli av med vattenhår/håralger helt enkelt att regelbundet vira upp dem på en ojämn pinne.
Tack för tipset! Jag testade precis att använda "tandborsten" till att tvinna upp algerna. Fungerade mycket bra! Man fick upp tunna trådar som man inte trodde fanns där.
#8 - 27 juli 2003 14:34
Takashi Adamo är en japansk akvariedesigner och fotograf. Du kan se några exempel på hans inredningar på denna sidan. Klicka på bilderna för att få dem större.
http://www.akva.sk/fotenie.htm

Guy
#9 - 27 juli 2003 18:29
Vet någon var man kan få tag på sådana saker som är på en bild på den sidan här över?

Annons