Azur skrev:Personligen tycker jag Limia nigrofasciatus är kungen av reproduktion. Guppy har jag aldrig haft några problem med, och platy & svärdbärare kan tillochmed vara lite knepiga, men Limiorna bara liksom drar iväg.
http://www.aquaristikszene.ch/Boersen/Maiboerse/Angebot_Master/Limia_nigrofasciata.jpgJohanFridsall skrev:Vad är en Limia nigrofasciatus för slags fisk ?
Mjaaaaeee... Den är nog rätt svår att få tag i.är den lätt att får tag på ? könsskillnad ?
Azur skrev:http://www.aquaristikszene.ch/Boersen/Maiboerse/Angebot_Master/Limia_nigrofasciata.jpg Mjaaaaeee... Den är nog rätt svår att få tag i.
JohanFridsall skrev:Någon som vet vilken av de levande-födande fiskarna förökar sig bäst ?
JohanFridsall skrev:Men jag tänkte på en sak.. är de bra att ge mina fiskar ( Cikliderna ) andra fiskar ( De mindre Levande Födande ) som foder ? eller det kanske inte är så nyttigt för dem ? de kanske rent av kan bli sjuka av det.. Tacksam för alla svar
Azur skrev:Hade du tänkt mata med dem kommer du nog att upptäcka att ingen levandefödare ynglar så mycket man skulle trott/velat... Bäst är nog om du odlar rationellt, dvs lyfter ut honor som närmar sig yngling och låter dem yngla i ett separat kar. Annars blir det aldrig särskilt mycket avkomma.
Johanski skrev:Storleken har ju inte alltid all betydelse. Fiskarna har olika rörelsebehov. T.e.x. en sadelfengädda som blir ca. 65cm i naturen behöver, enligt mig, ett minst lika stort akvarium som en praktbotia som bara blir 30cm. Fengäddan rör sig inte speciellt mycket, medan praktbotian simmar väldigt snabbt.
JohanFridsall skrev:Någon som vet vilken av de levande-födande fiskarna förökar sig bäst ?
JohanFridsall skrev:hade tänkt mig ett lite mer precist svar.. gärna i cm ;)
loosi skrev:Jag hade nog hållit med de som svarat guppy om det inte vore så att de inte tål något. Alla guppys jag köpt i vanliga djuraffärer har varit så sönderavlade och gamla så de har dött efter en kort tid. Jag gillade dem till en början men nu har jag gått över till att ha endlersguppys eftersom de är bättre på alla sätt och vis. De är mycket finare och de verkar må mycket bättre.
Jag har aldrig haft någon vanlig svärdbärare men det sägs ju att de är grymma på att föröka sig. Jag har ett par pygmesvärdbärare och jag tycker att jag fick många yngel i en kull om man tänker på storleken på föräldrarna. Jag fick sju stycken yngel i min första kull jag födde upp i ett yngelakvarium. :)
JohanFridsall skrev:Men jag tänkte på en sak.. är de bra att ge mina fiskar ( Cikliderna ) andra fiskar ( De mindre Levande Födande ) som foder ? eller det kanske inte är så nyttigt för dem ? de kanske rent av kan bli sjuka av det.. Tacksam för alla svar
tummen skrev:De kan också vara odlade på ett sådant sätt att de inte trivs så bra i vårat svenska kranvatten.
Azur skrev:Ta inte alltför illa upp nu, men frågan du ställer är "om jag miss-sköter mina djur, i hur stor grad kan jag då hindra dem från att växa till normal storlek". Det är ingen fråga jag kan besvara exakt, för det beror på om du också tänkt svälta fiskarna, och hur långt åt 'bonsai-kitten' du tänkt dig, men alla de fiskarna blir så stora att de inte kan leva normalt i ett så litet kar.
oaken skrev:Så om en från början extremt tålig fisk, vad gäller vattenkvalité, blir känslig för vårat (i de flesta fall) utmärkta svenska kranvatten, är den då inte sönderavlad? ;) Vore ju konstigt om man kan hålla erkänt känsliga (från början alltså) fiskar i vårat svenska kranvatten, men inte en så tålig fisk som guppy?
tummen skrev:De blir som alla andra redan sagt ett förträffligt foder, vill du ytterligare öka fodervärdet så matar du guppysarna innan du ger dem till cikliderna ("gutloaded" kallas det på engelska, det blir väl ungefär "magladdad" på svenska).:)
Kensa skrev:verkar som att mina scalarer gillar yngel som är 1-2 veckor gamla mer än de som är sprillans nyfödda.
om det är pga av att yngel som är 1-2 veckor är mer näringsriktiga, eller om det är som så att yngel som simmar lite fortare triggar ett mer naturligt jaktbeteende vet jag inte.
antalet rom som läggs efter matning med yngel som är 1-2 veckor gamla, är klart större än de som läggs efter matning med nyfödda yngel.
.
larsemil skrev:på samma sätt som att du tycker det är ganska jobbigt att klättra berg i nepal medans sherpan som alltid bott där inte har något problem.
om guppyn är odlad med vattenvärden som inte överensstämmer med vårat svenska vatten och du sen flyttar den så kan det bli tufft. precis som mr thumb skriver så är det större chans att ynglen överlever - hade exakt detta med mina endlers. föräldrarna dog - ynglen överlever och verkar vara supermans jämfört med deras föräldrar
oaken skrev:Så om en från början extremt tålig fisk, vad gäller vattenkvalité, blir känslig för vårat (i de flesta fall) utmärkta svenska kranvatten, är den då inte sönderavlad? ;) Vore ju konstigt om man kan hålla erkänt känsliga (från början alltså) fiskar i vårat svenska kranvatten, men inte en så tålig fisk som guppy?
JohanFridsall skrev:jaa om du säger det så.. det återstår att se