Vilken fisk i ett litet 8 kantigt

#1 - 10 september 2015 12:54
Vilken tanganyikaciklid skulle funka bra i ett 8 kantigt akvarium med måtten H: 60 och Bredd 30.

Snäcklekare känns inte optimalt eftersom dom mest håller till på bottnen.
Finns det någon annan som skulle kunna funka?
#2 - 10 september 2015 13:08
gusten86 skrev:
Vilken tanganyikaciklid skulle funka bra i ett 8 kantigt akvarium med måtten H: 60 och Bredd 30.

Snäcklekare känns inte optimalt eftersom dom mest håller till på bottnen.

Finns det någon annan som skulle kunna funka?

Du kan nog räkna med att snäckskalslekare betraktar botten som 40-50cm uppåt i alla fall...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 september 2015 13:50
Nej det är ingen bra konstruktion för revirhävdande arter. Kanske skulle ett par med de mindre jullarna funka
#4 - 10 september 2015 15:22
simpson skrev:
Du kan nog räkna med att snäckskalslekare betraktar botten som 40-50cm uppåt i alla fall...

Hur många snäcklekare skulle i så fall funka?
#5 - 10 september 2015 18:58
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att bottenytan blir tillräckligt stor för att någon tanganyikaciklid skulle trivas. Skulle det inte vara bättre med någon typ av tetra eller rasbora?
#6 - 11 september 2015 07:38
gusten86 skrev:
Hur många snäcklekare skulle i så fall funka?

Om du börjar med tex 4st lamprologus multifasciatus så kommer det nog bli fler ;-)

De är kolonilevande så stor chans att de kommer kunna komma överens på ganska liten yta. Till dem gör du en snäckskalsbädd med 2-3 våningar snäckskal så har du plats för en hyfsad koloni innan du säljer av överskottet. Så 40-50 snäckskal kanske.

Annons