Vilken fisk i en glaskupa?

#1 - 28 oktober 2004 08:01
Hej,

jag har fått en 12 liters glaskupa med tre slöjstjärtar i. Efter några forumbesök har jag förstått att djuraffären struntar tydligen i att rådge och bara vill sälja. Så jag tänker lämnar tillbaka fiskarna. Men nu undrar jag:

Finns det i äntligen några slags fisk som man kan ha i kupan utan några teknikprylar som filter/värme? Och framförallt utan dåligt samvete!

Tack för hjälpen. Hejhopp. Ralf
#2 - 28 oktober 2004 08:29
I en sån liten kupa så skulle jag råda dig att inte sätta i någon fisk alls. Nån typ av filter är bra att ha men med tanke på att den ska få plats och att du sen ska ha grus och någon växt i så kommer det inte att vara många liter vatten kvar för en fisk att simma i. Visst kan du den att leva ett tag men ditt samvete skulle nog inte må så bra. Du vill ju gärna ge din fisk en dräglig miljö.

Om du tänker skaffa andra fiskar så skaffa ett större kar som är kvadratiskt och är av större storlek. Helst från ca 100 l.

<b>En stor ros till dig som insett fakta att man inte kan ha små slöjisar i en liten skål. Lämna tillbaks dom så fort som möjligt.</b>

Jag har sett många ha skålar med grus och växter och sen har stoppat i fiskar av glas som dekoration och det är jättefint. Man kan ju också fylla den med vackra snäckor från stranden. Docj kommer du få byta vatten väldigt ofta om du vill ha vatten i.

Lycka till!
#3 - 28 oktober 2004 08:35
Håller med Marie J, försök byta in skålen mot ett riktigt akvarium som är lite större. och som sagt, mycket bra av dig ralp att du tänker på fiskarna och lämnar tillbaka dem.. Försök i stället få tag i ett akvarium på runt 100 liter (brukar finnas billiga begagnade) så kommer du ha mer nöje av fiskar, det blir mycket lättare att sköta, man ska inte ha ett för litet akvarium när man är nybörjare. Lycka till [:)]
#4 - 28 oktober 2004 08:57
Hemskt gärna vill jag köpa ett större (riktigt) akvarium och snyggt skall det vara... så som det en bild på denna sida t.ex. --&gt; http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=159

Men denna är bara 2-3 liter stor?! Och ingen filter? Hur kan detta funkar?! Eller är det ett skrivfel?
#5 - 28 oktober 2004 09:04
Det är inget skrivfel. Det är ett nanokar.

Men du behöver ändå ha cirkulation för syresättningen och plats för att fisken ska må bra. Se på länken fiskar så ser du vilken storlek på kar du ska ha ungefär för att fisken ska trivas.

Jag tror dom fiskarna bodde där för fotograferingen eller utställningen då det är stimfiskar som bor där i..
#6 - 28 oktober 2004 09:09
Varför inte två kampfiskar i skålen? Hona och hane och lite levande växter, inte plastväxter.
#7 - 28 oktober 2004 09:19
Håller med plizken... men en hona kanske kommer att bli sönderstressad... och så kan man ha en cool snigel! jag hittade en i veckan, den är nästan leopardmönstrad.
#8 - 28 oktober 2004 09:29
Den blir garanterat sönderstressat men såna där räkor och sniglar kan man i och för sig ha i det. 2 kamphonor är heller inget bra alternativ till denna minimala yta då honorna kan vara nog så aggresiva. Nej avhåll dig från fisk.

Just kampfiskar har jag erfarenheter av att dom behöver stora simytor för att kunna visa upp sin prakt och trivas. Minst 40 liter enligt min mening.
#9 - 28 oktober 2004 09:31
Även jag vill ge dig en stor eloge för att du inte accepterar det djurplågeriet som att ha fiskar i en fiskskål innebär! Tala gärna om för dem i djuraffären om varför du lämnar tillbaka fiskarna.

Som kuriositet kan jag informera er om att den italienska staden Reggio Emilia har sedan några månader tillbaka en ny djurskyddslag som bland annat innebär att det är olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar: http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1112

Jag håller med Marie J och Norpan om att det bästa hade varit om du skaffar ett 100 l akvarium. Kolla på Zoopets annonsbörs. Du kan nog få ett komplett akvarium med filter och allt, till väldigt bra priser. Det kommer att bli mycket trevligare både för dig och för fiskarna :o)
#10 - 28 oktober 2004 09:31
Jag tycker inte på något sätt att dessa skålar är lämpliga som akvarium men det finns faktiskt fiskar som skulle kunna trivas i den lilla vattenmängden. Istället för att nitiskt förkasta dessa djurplågerikonstallationer så tänkte jag ändra förfarande vad gäller förslag till fiskval i skålar.

Folk som äger dessa skålar har köpt dom ovetandes om vad guldfiskar av olika slag har för krav för att trivas och man kan inte alltid skylla på försäljaren för att denne har utelämnat information om djurens behov så man får väl börja rekomendera t,ex kampfisk som skulle kunna leva i en sådan skål då ägaren sällan vill byta ut skålen mot ett "riktigt" akvarium.
#11 - 28 oktober 2004 09:38
Ursprungligen skickat av batski

Även jag vill ge dig en stor eloge för att du inte accepterar det djurplågeriet som att ha fiskar i en fiskskål innebär! Tala gärna om för dem i djuraffären om varför du lämnar tillbaka fiskarna.

Som kuriositet kan jag informera er om att den italienska staden Reggio Emilia har sedan några månader tillbaka en ny djurskyddslag som bland annat innebär att det är olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar: http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1112

Jag håller med Marie J och Norpan om att det bästa hade varit om du skaffar ett 100 l akvarium. Kolla på Zoopets annonsbörs. Du kan nog få ett komplett akvarium med filter och allt, till väldigt bra priser. Det kommer att bli mycket trevligare både för dig och för fiskarna :o)

Intressant artikel! Hoppas Sverige genomför den med snart!
#12 - 28 oktober 2004 11:41
Tack för alla svar. Synd att man i stora allmänhet inte vet om att det är djurplågeri med fiskar i glaskupor. Hemskt att det finns "experter" som djuraffären som tom skall tjäna pengar på det. Minns inte riktig - men har inte Kristian Luuk sådan glaskupa på sitt skrivbord med en guldfisk i? Hmm...

@ Marie J - Nanokar?! Kan du förklara det lite mer för mig?! Menar att fiskarna är bara tillfälligt i karet - för att plåtas altså?

Hursomhelst tycker jag att detta är bara sååå snyggt gjord... Kan man som nybörjare får det till sådär - men gärna lite större och helst med så lite teknik som möjligt? Det är inte så att jag är lat och räd för att jobba med det. Men jag har nog ingen tid att skaffa mig all kunskap om vattenkemi och växter. Med andra ord - kan man köpa ett sådan jättefint kar färdig installerad?!

Hejhopp. Tack för hjälpen!
#13 - 28 oktober 2004 11:53
Man kan köpa allting bara man har tillräckligt med pengar...
Men även om du nu hade råd att köpa ett sånt färdigt, så måste man kunna sköta det för annars ser det inte ut sådär efter en månad, precis.

Så det är ingen skillnad i kunskap på att inreda från början eller att ta hand om ett färdigt.
Nja, njo i design o inredning kanske. Men där kan man få fin inspiration från bilder.
#14 - 28 oktober 2004 12:05
Ursprungligen skickat av ralp

Tack för alla svar. Synd att man i stora allmänhet inte vet om att det är djurplågeri med fiskar i glaskupor. Hemskt att det finns "experter" som djuraffären som tom skall tjäna pengar på det. Minns inte riktig - men har inte Kristian Luuk sådan glaskupa på sitt skrivbord med en guldfisk i? Hmm...

@ Marie J - Nanokar?! Kan du förklara det lite mer för mig?! Menar att fiskarna är bara tillfälligt i karet - för att plåtas altså?

Hursomhelst tycker jag att detta är bara sååå snyggt gjord... Kan man som nybörjare får det till sådär - men gärna lite större och helst med så lite teknik som möjligt? Det är inte så att jag är lat och räd för att jobba med det. Men jag har nog ingen tid att skaffa mig all kunskap om vattenkemi och växter. Med andra ord - kan man köpa ett sådan jättefint kar färdig installerad?!

Hejhopp. Tack för hjälpen!

Har hört att den firren bor i ett annat kar annars och stoppas i under programen =)på sen kväll med luuk!

Det där med nanokar är något jag inte har någon kunskap om men med den info jag har fått så är nano karen vanligtvis ett dekorativt växtkar. Men det ser ju bättre ut på bild och på utställningar med firrar i och efteråt så flyttas fisken till annat kar eller byts ut mot någon annan fisk. Det finns säkert experter på sånt med som kan förklara bättre än jag.

Ska du ha ett lätt kar att jobba med så köp ett ca 100 l kar begagnat och pyssla lite med olika växter som är lätta att sköta och växer olika fort samt inte har något större krav på ljus.

Om du går in på min zoon så ser du allt från 19 l kar till 375 l kar som är dekorerade med sådana växter och jag är allt annat än en expert när det gäller växter men gillar att ha det grönt och lumigt i mina kar ändå. Länken finns nedanför denna text.
#15 - 28 oktober 2004 13:49
www.blocket.se finns det de som slumpar bort sina kar. Tycker också att det är bäst att köpa ett stort på en gång, mindre jobb för det är lättare att få balans i det. Dessutom kommer du säkert snart att ångra att du inte har ett större kar om du har ett litet. Jag har ett 75 liters och tycker att man det inte finns så mycket fisk att välja på. har också hafft en guldfisk när jag inte visste bättre och de har en sån personlighet!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 oktober 2004 14:20
Intressant artikel! Hoppas Sverige genomför den med snart!

Tycker följande
1/ Italiensk djurskyddslagstiftning är faktiskt betrydligt sämre än i t.ex. Sverige så här är de definitivt inte något föredöme.
Denna lag misstänker jag har väl snarare tillkommit av politiska skäl så poltikerna kan säga - "Titta vi gör något" - medan de i själva verket har en bedrövlig djurskyddslagstiftning.
2/ Varför förbjuda glaskupor vad har formen med djurskydd att göra - eller är ett 5 liters akvarium bättre än en 50 liter kupa.
3/ Inte heller kan man förbjuda små akvarier för i så fall skulle det innebära att man skulle stoppa odling av många fiskar eftersom de bäst odlas i små lekkar.

Vad gäller en så liten guldfiskskål (12 liter) så tycker jag nog inte att den lämpar sig för fisk alls. Däremot i ett något större (ca. 20 liter) så skulle kankse några stycken kardinalfiskar funka bra - de kräver ju inte varmt vatten och blir inte så stora.
#17 - 28 oktober 2004 23:05
Det stämmer att Italien har en sämre djurskyddslag än Sverige. Men strukturellt sett fungerar inte båda länder likadant. I Italien (och i en del andra länder) kan enskillda städer (och delstater) stifta egna lagar, som i detta fall. Så även om hela landets djurskyddslag är sämre än den svenska (fast även denna är i vissa fall mer ett spel för gallerierna...) så har Reggio Emilia i detta fall kommit längre än både sitt eget land och Sverige.

Vad gäller förbudet så gäller det just guldfiskar som behöver väldigt mycket utrymme för att trivas och må bra. Även en 50 l skål skulle vara för liten för en guldfisk. Jag tror knappast att denna lag skulle innebära att man skulle stoppa odling av många fiskar.

Jag tror att den positivaste aspekten med en sådan lag är den pedagogiska. Att förändra föråldrade attityder och få folk att se på saker och ting på nya sätt. Det som lagar säger är egentligen att fiskar har vissa behov och att man därför inte kan behandla dem hur som helst, utan måste ta hänsyn till deras behov och välfärd.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 29 oktober 2004 06:38
Vad gäller förbudet så gäller det just guldfiskar som behöver väldigt mycket utrymme för att trivas och må bra. Även en 50 l skål skulle vara för liten för en guldfisk. Jag tror knappast att denna lag skulle innebära att man skulle stoppa odling av många fiskar.

Nu sas det väl inget om guldfiskar i den nya lagen - det var ju glaskupor som förbjöds - dvs nu är det tillåtet att ha guldfiskar i ett 10 liters akvarium men inte i en 100 liters glaskupa.
#19 - 29 oktober 2004 08:35
Men det ÄR just guldfiskar i glaskupor som förbudet gäller: "Det blir också olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar."

Hur många 100 liters glaskupor har du sett ;-)
#20 - 29 oktober 2004 08:40
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Vad gäller förbudet så gäller det just guldfiskar som behöver väldigt mycket utrymme för att trivas och må bra. Även en 50 l skål skulle vara för liten för en guldfisk. Jag tror knappast att denna lag skulle innebära att man skulle stoppa odling av många fiskar.

Nu sas det väl inget om guldfiskar i den nya lagen - det var ju glaskupor som förbjöds - dvs nu är det tillåtet att ha guldfiskar i ett 10 liters akvarium men inte i en 100 liters glaskupa.
[/quote]

Det är nästan lika illa det och peta ner guldisarna i ett litet kvadratiskt kar. Men det skiljer sig inte mycket i pris på ett tex 50 l kar och ett 100 l kar varken nytt eller bagagnat. Det är ju bara att hoppas att försäljaren följer de regler som finns; att dom ska tala om vad det är för fisk och vad den kräver.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 29 oktober 2004 08:44
Men det ÄR just guldfiskar i glaskupor som förbudet gäller: "Det blir också olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar."

Men uppenbarligen då tillåtet med påfågelciklider[:O]

Hur många 100 liters glaskupor har du sett

Beror väl på hur man definierar detta - runda glasbehållare har jag i alla fall sett på åtskilliga tusen liter.
#22 - 29 oktober 2004 09:00
Det är ingen som håller påfågelciklider i små glaskupor. Guldfiskar däremot hålls oftast i dessa små fängelser.

Kan inte heller tänka mig att lagen skulle gälla dessa stora behållare. Men du får väl skriva borgmästaren i Reggio Emilia och fråga ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 29 oktober 2004 09:13
Det är ingen som håller påfågelciklider i små glaskupor.

Bara ett exempel, men om man nu bara förbjuder guldfiskar så blir det snart andra fiskar som dyker upp istället.
#24 - 29 oktober 2004 11:19
När jag var i Thailand för ett par månader sen såg jag ofta fiskar i kar som inte var mycket större än de själva. Där skulle det definitivt behövas någon lag mot dessa missförhållanden.

Jag känner nästan klaustrofobi när jag ser guldfiskar i små glaskupor. Både du och jag vet att dessa fiskar inte mår bra i såna kupor och att de aldrig blir gamla. Så jag ser en lag som denna som något positivt. Ett försök att göra något åt okunskapen och missförhållandena. Och inte minst ett sätt att förändra attityder och höja folks medventenhet.

Sen kan det mycket väl vara som du säger att andra missförhållanden kan uppstå. Men nånstans måste man börja.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 29 oktober 2004 12:38
Både du och jag vet att dessa fiskar inte mår bra i såna kupor och att de aldrig blir gamla.

Håller definitivt med att jag inte gillar guldfiskar i små guldfiskålar men det är "tyvärr" fel att de inte kan bli gamla i guldfiskskålar. Sköter man bara vattenbytena så kan de gått och väl bli en bra bit över 10 år även i en liten skål - frågan är väl snarare vilket liv de får.

Men nånstans måste man börja.

Visst kan det behövas en lagstiftning men då skall den vara genomarbetad och inte bara en "fröjd för ögat" som politiker kan dar fram när de vill säga att vi visst har gjort något för djurskyddet.
#26 - 29 oktober 2004 13:05
Om lagen är genomarbetad är väll lite svårt att säga då den inte står på sidan... Eller? Det är väll bara en sammanfattning skriven av djurens rätt.

Personligen tycker jag i alla fall att det lät rätt bra, kanske något för oss häruppe också!
#27 - 29 oktober 2004 13:06
Jag håller med. Å andra sidan vet vi ju inte hur genomarbetad denna lag är utan att ha läst själva lagen. Det enda jag har läst är notisen på länken jag postade hit och en annan liten notis i tidningen Metro. Blir ändå glad när det grår framåt :-)

Hur gammal kan en guldfisk bli i en stor dam? Jag trodde de blev äldre än 10 år, men jag kanske hade fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 29 oktober 2004 13:14
Hur gammal kan en guldfisk bli i en stor dam?

Jag visste inte ens att det fanns guldfiskätande damer[;)].
Om du menar damm så beror det nog på utsatt de har det i dammen och om man tar in dom på vintern.
Oavsett vilket rätt skött så blir de i alla fall säkert minst lika gamla i en väl skött guldfiskskål som i en damm - som jag brukar säga - de är egentligen alldeles för tåliga för sitt eget bästa.
#29 - 30 oktober 2004 07:49
Nano kar = Extremt små fungerande baljor, kräver oftast väldigt täta vattenbyten, och sten koll på värdena, för att de ska fungera.

Om jag inte tar helt fel uppstod "fenomenet" bland saltvattens akvarister,(i brist på bättre term?) som en biprodukt av ett minimalistiskt tänkade, för att slippa all utrustning... sen visade det sig kunna fungera förhållande vis bra, och bli snyggt.

Genomgående, har de mer grönsaker i förhållande till sin storlek, än de flesta stora kar, och väldigt få fiskar.. trots "väldigt få" fiskar, är de oftast överbefolkade. (fisk / liter)

Har själv gett upp tankarna på nano kar, det var inte lockande med vattenbyte från dagligen till var tredje dag... även om ett litermått e allt som behövs...
B!
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 30 oktober 2004 07:55
I nanokar för sötvatten har man sällan fisk utan "bara" några små räkor + växter förstås.
#31 - 5 november 2004 15:36
Tycker att lagen är en början i alla fall :-)
#32 - 9 november 2004 00:07
Problemet med den Svenska lagen:

"4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt." <font size="1">(Djurskyddslag 1988:534)</font id="size1">

VI vet att denna paragraf inte uppfylls när en slöjstjärt/guldfisk hålls i kupa (under ca 50 liter), men problemet är att "gemene man" tror att han/hon inte bryter mot lagen. Eftersom DE inte känner till slöjstjärtens/guldfiskens behov.
#33 - 9 november 2004 03:04
Fyller du kupan med sprit kan du stoppa i en ganska stor fisk o sätta lock på kupan "ungifär lika bissar tanke"
#34 - 9 november 2004 03:54
Conny... Du skulle då vara långt ifrån den förste som gör det
#35 - 9 november 2004 06:43
Ralf: Killies brukar man ha i små kar. Vet ej hur de uppskattar runda kar men tror inte att det är ett problem. Det finns några som är bra på killies och säkert kan ge dig svar på huruvida de är lämpliga.
#36 - 9 november 2004 09:13
Ursprungligen skickat av peppito

Ralf: Killies brukar man ha i små kar. Vet ej hur de uppskattar runda kar men tror inte att det är ett problem. Det finns några som är bra på killies och säkert kan ge dig svar på huruvida de är lämpliga.

Men är det inte lek-kar dom där små små akvariumerna som dom har till killis?
#37 - 11 november 2004 13:14
Tack så mycket för alla svar. Tänkte bara berättar att jag släppte ut slöjisarna i inomhusdamet hos min svärmors skola. De har det bra där tillsammans med andra...

Nu planerar jag att ha räkor i glaskupan istället och köper en riktig akvarium någon gång framöver - typ 200 liter med ciklider...

Hejhopp. ralp
#38 - 11 november 2004 14:23
Ursprungligen skickat av peppito

Killis är ökända hoppare och guldfiskskålar brukar väl vara öppna så problemet är löst på förhand - det blir nog inga killis kvar i den kupan.
#39 - 28 oktober 2010 15:33
hej! :)
jag har hört fån många ställen nu att fiskskålar har blivit olagliga. känner mej ganska orolig då jag har 2 underbart vackra kampfisk honor i en 20 L skål som jag verkligen gillar... är det fel och djurplågeri att ha dem i den??
de ser ut och trivas bra, jag har pump (med ganska svag genomströming eftersom jag läst att de inte gillar för stark ström) och en stor växt som är mycket bra att gömma sig i,bakom, under :P
#40 - 28 oktober 2010 15:55
hej o välkommen hit!

nej det är inte olagligt med skålar. det är olagligt att inte ha rätt utrymme för fisken i fråga. som att stänga in dig i en garderob resten av livet ungefär

nu är ju den här tråden 6 år gammal men va fasen :P

här kan du läsa om hur stort kar kampfiskar behöver.-
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
#41 - 29 oktober 2010 12:20
Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
inte ska hoppa ut.
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §

Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
DFS 2005:8
Saknr L 80

Så är nog rätt kört med fisk i e sån kupa, för ska du ha pump, och nån sorts bakgrund blir det inte mycket vatten kvar.
Men några räkor kan vara snyggt, och kul att titta på.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 29 oktober 2010 12:31
J.Milton skrev:
[Så är nog rätt kört med fisk i e sån kupa, för ska du ha pump, och nån sorts bakgrund blir det inte mycket vatten kvar.

Men några räkor kan vara snyggt, och kul att titta på.

Men det är ju även samma regler som gäller för vanliga akvarier och inte ens mitt 3.000 liters akvarie som bara innehåller småfisk uppfyller faktikst lagen och det vore förövrigt djurplågeri om man följde lagen till punkt och pricka.

Jag har faktiskt kört med en 30 liters kupa från BiOrb (integrerad belysning och filter) med fiskar (Tanichthys) under lång period och det har fungerat utmärkt. Den kupan är egentligen inte mer olaglig än mitt 3.000 liters.

Men visst ger en kupa flera begränsningar som gör att urvalet över vilka fiskar man kan ha i en sådan är rätt litet - men visst en del arter går utmärkt (dit hör inte guldfiskar).
Bilagor:
#43 - 29 oktober 2010 19:51
tack tack =)
okej, tack för länken :) oj, jag märkte inte datumet ;) :P

Annons