Vilken fisk är det ?

#1 - 25 mars 2014 16:32
Huvudsakligen aktiv i botten- och delvis i mellanområdet av akvariet. Inte skygg, väldigt aktiv dagtid.
Nuvarande längd c:a 4 cm, skäggtömmar, ingen fettfena.

Köpt som dvärgbotia, -vilket den INTE är- i Köpenhamn. (Men bilderna i min smartphone är så små att jag inte noterade skillnaden i affären.....[:o])

Finns hjälp att få?
#2 - 25 mars 2014 16:48
Har fyra stycken själv, som jag köpte för nå't år se'n. Han i butiken visste inte riktigt vad det var om jag minns rätt, mer än att det är en sorts botia, eller botiasläkting, som inte blir mycket större.
#3 - 25 mars 2014 16:51
Ser ut som[SIZE=2] [SIZE=2]Yunnanilus [/SIZE](eller [SIZE=2]Micronemacheilus?[/SIZE]) cruciatus[/SIZE], tror den kallas bandad dvärgbotia på svenska. Bor några hos mig med :)
#4 - 25 mars 2014 16:54
Just det, Yunnanilus känns bekant.
#5 - 25 mars 2014 16:57
#6 - 29 mars 2014 06:52
Fisken på Zoopet är identisk (förutom at mina färgmässigt är mer beige-brun). Det är
alltså en Micronemacheilus cruciatus. Alltid roligt veta vad man har i karet.... *smile*

Oproblematisk (so far...). Går tillsammans med 5-6 Otocinclus och 12 x smycketetra. Förefaller äta det
mesta som hamnar på botten; guppy-flingor, Rift, pleco-tabs och rätt duktig ta (djupfrysta) bloodworms.
Tack för hjälpen!
#7 - 31 mars 2014 09:37
Micronemacheilus cruciatus och Yunnanilus cruciatus är samma fisk, det råder bara en viss förvirring om vilket namn som är giltigt. Fishbase anger Yunnanilus cruciatus som giltigt, men Catalog of Fishes anger Micronemacheilus cruciatus. Såvitt jag kan avgöra har Catalog of Fishes rätt, och fisken bör kallas Micronemacheilus cruciatus.

Annons