Vilken fisk?

#1 - 30 april 2002 21:06
Jo jag köpte 2 fiskar idag men glömde naturligtvis bort namnet.

Så jag får be er om hjälp.
Jag vet att det latinska namnet var både "för" och efternamnet samma.
typ
-monguranda monguranda , jag har tittat lite här på zoopet och inte hittat mina fiskar på m, men jag vet att deras latinska namn börjar på m.
Dom ser ut som "killis"fiskar har jag kommit underfund med, ligger rätt lugna på botten eller i mitten av akvariet.dom ser också rätt elaka ut och ska kunna lägga 500 ägg i veckan...???? dom blir tydligen upp emot 20 cm.
kroppen är liksom grå med röda prickar som en ojämn mittlinje.
Fenorna är svagt svagt gulaktiga.
Rätt stor underkäke gillar att ligga gömda.
Kan nån hjälpa mig?

#2 - 30 april 2002 21:47
Jag vet inte vilken art det är, men om det är en killi så är det förmodligen så att de "dubbla" namnen inte gäller släktnamnet (första delen av ett vetenskapligt namn), utan dubbletten gäller förmodligen artedelen av namnet samt underarten, dvs att fiskens namn var i TRE delar som tillsammans ger det vetenskapliga namnet inkl underart. (Ofta förkortas släktnamnet med enbart en bokstav för att sedan följas av art och underart delen av det vetenskapliga namnet.)

Jag antar att du har köpt fiskarna i en akvarieaffär. Detta gissar jag p.g.a. att om det varit en seriös killiot som sålt killies till dig borde det följt med en lapp med det vetenskapliga namnet samt namnet på fyndlokalen var fisken eller dess förfäder fångades i naturen, såvida fiskarna inte var av okänt ursprung eller framodlad akvarievariant då detta också hade framgått.

Jag tycker att du bör gå tillbaka eller ringa till affären så att de förhoppningsvis kan berätta vad det är du har köpt.

~~~ Max Photo ~~~
#3 - 30 april 2002 22:54
jo, det är en seriös akvarieaffär jag bara ville läsa lite om den nu ikväll.
Därför tänkte jag att nån kanske visste vad det var.
orkade liksom inte vänta tills på fredag....=)

#4 - 1 maj 2002 12:47
Kan det vara den här?

http://www.adelaideaquariums.com.au/Faqs/fish/other/purpspotN.html

Den heter Morgunda morgunda och verkar stämma rätt så klockrent på din beskrivning. Ser ut som en killi dessutom, men är tydligen en gobi (tror jag iaf).

Fridens liljor,
<b><font color=red>Klas</b></font id=red>
#5 - 1 maj 2002 13:46
JAPP

Den är det jag införskaffade 2 av , coh som genast gjorde sig hemmastadda genom att tugga i sig ett par koppartetror.

TACK!!!

Annons