Vilken filtrering är att rekommendera?

#1 - 15 december 2012 11:59
Hej,

Är i valet o kvalet om vad jag skall köra för filtrering i ett 540 kar.

Mina funderingar kretsar kring att fylla upp med filterkuddar bakom en BTN Malawi och köra cirkulationspump där bakom, alternativt införskaffa en Fluval Fx5a.

Det jag vill veta av er är fördelar och nackdelar, vad hade NI valt?

Hur många L/H skall isf pumnpen vara på baksidan för att de skall bli ett komplett system?
Vilket filtermedia är att rekommendera?

Med Vänliga Hälsningar
Freddan
#2 - 15 december 2012 12:49
- Har jag ett kar där jag har en bakgrund så är filter bakom självskrivet.
- Har karet ingen bakgrund eller modul pga kostnaden eller att jag inte vill ha det så är det ytterfilter jag går på.
#3 - 15 december 2012 12:58
åheim skrev:
- Har jag ett kar där jag har en bakgrund så är filter bakom självskrivet.

- Har karet ingen bakgrund eller modul pga kostnaden eller att jag inte vill ha det så är det ytterfilter jag går på.

Har också planer på att byta ut bakgrund mot moduler men vet inte om "filterkapaciteten" räcker bakom en liten modul.

Jag vill ha rejäla grejer!
#4 - 15 december 2012 14:12
Största fördelen med filter bakom bakgrunden tycker jag är att man inte riskerar några läckor i kopplingar och liknande. Mina FX5 läcker båda i kranarna, inga jätte läckor men får det stå så blir det blött på golvet (har en handduk som ligger över kranen som gör att det hinner torka innan det når golvet)
#5 - 15 december 2012 14:19
Sv: Vilken filtrering är att rekommendera?

Nackdelen med filter bakom bakgrunden är när det väl ska rengöras så blir det geggigt och kladdigt som tusan och karet kommer se ut som en gröt någon dag. Men de behöver ju inte rengöras speciellt ofta och ofta får man mycket filtervolym och du kan välja pumpstyrka själv.

Fördelen med ytterfilter är att man kan bära det till duschen innan man börjar kladda och man kan välja fler olika material att ha i dem som filter media. Men de behöver du rengöra oftare än kuber bakom bakgrunden men är ändå bara 1 gång per år eller liknande.
#6 - 15 december 2012 14:25
Har man filtermatta i insuget till bakgrunden/modulen istället för raster så anser jag att man aldrig ska behöva rengöra filterkuberna! Men för den som ändå vill krama ur kuberna så kan man sätta en slang på bakrundens utblås och ner i en hink. Kavla upp ärmen och ner med näven och krama ur kuberna och starta pumpen:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 15 december 2012 15:40
AffeAlien skrev:
Nackdelen med filter bakom bakgrunden är när det väl ska rengöras så blir det geggigt och kladdigt som tusan och karet kommer se ut som en gröt någon dag. Men de behöver ju inte rengöras speciellt ofta och ofta får man mycket filtervolym och du kan välja pumpstyrka själv.

Så när man sisådär efter 300 år efter att man startat och behöver göra rent filtermaterialet så slipper man ju själv eftersom man då sedan länge är död utan det blir istället ens barnbarnsbarnsbarnbarn som får göra rent - så varför bry sig:D

Nej, men skämt åsido så behöver man aldrig göra rent bakom om akvariet inte är vanskött och om man är nu en sådan som sköter sina akvarium väldigt dåligt så är ett tips att trä en fisklina genom alla kuberna så är de lätta att ta upp.
#8 - 15 december 2012 19:21
Så när man sisådär efter 300 år efter att man startat och behöver göra rent filtermaterialet så slipper man ju själv eftersom man då sedan länge är död utan det blir istället ens barnbarnsbarnsbarnbarn som får göra rent - så varför bry sig:D

Nej, men skämt åsido så behöver man aldrig göra rent bakom om akvariet inte är vanskött och om man är nu en sådan som sköter sina akvarium väldigt dåligt så är ett tips att trä en fisklina genom alla kuberna så är de lätta att ta upp.

Jag sköter mina kar väl :D

Men om man har väldigt små kuber så blir de kanske väldigt trassligt att dra på allt på lina?

Men Kjell mästarnas mästare rekommenderar ett hemmagjort filter bakom bakgrunden? :)

Tycker man att det funkar dåligt så kan man ju alltid skaffa ett ytterfilter.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 15 december 2012 21:56
Men om man har väldigt små kuber så blir de kanske väldigt trassligt att dra på allt på lina?

Så då är ju frågan - varför skall man ha små kuber;)
#10 - 15 december 2012 22:21
Så då är ju frågan - varför skall man ha små kuber;)

Är inte det ett måste, jag menar de gör väl ingen nytta om man kör ner en hel filtermatta :P

Jag har ändrade planer... kollat in back to nature sidan och valt ut fyra moduler: C, O, U och L!

Då C blir filtermodul, funkar bra det med?

Lite off topic, kollat på en Eheim Compact 3000 på pwss, går denna plats i C-modulen?

Mvh
Freddan
#11 - 15 december 2012 23:05
Av min erfarenhet så funkar det inte att köra såna höga flöden i en modul. I ett slutet filter kan ju pumpen forcera hur mycket vatten som helst genom ett filtermaterial men en modul är öppen och du kommer sannolikt suga den torr.
#12 - 15 december 2012 23:11
Då kanske de blir lite jobbigt ja, frågan är hur bästa lösningen är för mig då? :)

Hur hade du gjort åheim? :P
#13 - 15 december 2012 23:35
Njaa, jag hade nog antingen kört 1 filtermodul med ca 1000 - 1500L/t och kompletterat med en streampump för att få rörelse i hela vattenkolumnen eller kört 2 filtermoduler med 1000L/t i varje. Om det är ett malawi det handlar om så kanske det åkte i en mindre streampump även i alternativet med 2 filtermoduler :)

Här kanske Kjell har nån synpunkt eller idé eftersom han har filtermodul i sitt 3000L.
#14 - 18 december 2012 19:11
åheim skrev:
Njaa, jag hade nog antingen kört 1 filtermodul med ca 1000 - 1500L/t och kompletterat med en streampump för att få rörelse i hela vattenkolumnen eller kört 2 filtermoduler med 1000L/t i varje. Om det är ett malawi det handlar om så kanske det åkte i en mindre streampump även i alternativet med 2 filtermoduler :)

Här kanske Kjell har nån synpunkt eller idé eftersom han har filtermodul i sitt 3000L.

Vad på herkules zoo idag och kollade ut grejerna jag skulle ha.

Skall ha filtermodul C och T och han rekommendra mellan 2500-3000liter timmen i båda, detta tyckte jag var för högt... dock var dessa ställbara..

Jag skall ha en filtermodul på båda sidor och tänker fylla upp detta med filtermedia och sedan fästa pumparna där över och tänkte lägga mig på 2000l/tx2 vilket jag tror blir en bra cirkulation då de kommer från båda håll.

Vad säger ni?
#15 - 18 december 2012 19:44
Vad på herkules zoo idag och kollade ut grejerna jag skulle ha.

Skall ha filtermodul C och T och han rekommendra mellan 2500-3000liter timmen i båda, detta tyckte jag var för högt... dock var dessa ställbara..

Jag skall ha en filtermodul på båda sidor och tänker fylla upp detta med filtermedia och sedan fästa pumparna där över och tänkte lägga mig på 2000l/tx2 vilket jag tror blir en bra cirkulation då de kommer från båda håll.

Vad säger ni?
He he.. jag kollade in första inlägget igen och får se att ditt kar är på 540.. jag läste 240[:o] Jag är ytterst tveksam till herkules förslag om 2500-3000 per modul... skulle vilja se detta kramas ur en modul. ibland är personal väldigt okunniga och vill bara sälja :)
#16 - 18 december 2012 19:49
åheim skrev:
He he.. jag kollade in första inlägget igen och får se att ditt kar är på 540.. jag läste 240[:o] Jag är ytterst tveksam till herkules förslag om 2500-3000 per modul... skulle vilja se detta kramas ur en modul. ibland är personal väldigt okunniga och vill bara sälja :)

Fast du hade inte helt fel, har 2st 240 också ;)

Men om vi säger 2 filtermoduler och två st 2000l/h så blir de lagom må tro?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 18 december 2012 20:08
åheim skrev:

Det hänger på hur stort insuget är. Jag har kört med så passa stora pumpar i moduler (och t.o.m. ännu större) och det har funkat - men då har det varit rejäla insugshål - dvs inte de "små" rasteröppningarna" som det är normalt
#18 - 18 december 2012 20:15
Men om man kör med standard öppningarna?

Kommer inte gå på Herkules-lögnen utan skall köra på svagare men frågan är vad som räcker för att akvariet skall flyta på på bästa sätt!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 18 december 2012 20:21
Men om man kör med standard öppningarna?

Kommer inte gå på Herkules-lögnen utan skall köra på svagare men frågan är vad som räcker för att akvariet skall flyta på på bästa sätt!

Skulle tro att ca. 1000-1200 liter är max med standardöppningen.

Herkules råd var som sagt inte fel - om man bara ökar insuget. Jag har problemfritt kört 6.000 liter i en modul med ungefär dubbla diametern mot standardhålet.
#20 - 18 december 2012 20:37
Skulle tro att ca. 1000-1200 liter är max med standardöppningen.

Herkules råd var som sagt inte fel - om man bara ökar insuget. Jag har problemfritt kört 6.000 liter i en modul.
Om man ger ett sådant råd som i det här fallet men hekules så måste man ju informera om att man behöver ta bort större delen av botten på modulen annars är det ett felaktigt råd anser jag eftersom man utgår från hur produkten är utformad vid inköpet.
#21 - 18 december 2012 20:53
Så sant!

Skall förstora hålen, täcka med filtermatta och köra på 2000L pumpar! :)

med tanke på att dessa är "under" modulerna så spelar de ju ingen roll =)*

Edit: Personalen på Herkules Zoo är väldigt trevliga, men tvivlar lite över deras kunskap, då de känns som alla frågor man stället "inte är några problem". Handlar nog mycket om att sälja ;)

Annons