Vilken filter media till Juwel Rio 400 filter?

#1 - 22 april 2008 23:05
Hejsan allihopa, undrar vad för filter media det är som passar till filter/pumpen som kommer med juwel rio 400, pumpen är 1000l/h. Finns compact,standard och jumbo varianter på filter median dock och köpte akvariet utav en kille men fick aldrig med några instruktioner så är lite osäker på vilken sort och vilka det är jag behöver för mitt filter.

/mvh Fredrik
#2 - 22 april 2008 23:22
Here kan du læse lidt
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/gbw/en/Filter_System.pdf
og filteret du har er en jumbo.
#3 - 23 april 2008 08:52
Tackar så mycket, det där löste alla mina problem^^
#4 - 24 april 2008 07:26
Men det billigaste och bästa är att köpa grov blå filtermatta på akvariebutiken och klippa till den själv i de storlekar som kuddarna bör ha. Juwel kör med finporigare svamp i botten på filtret. Det är egentligen onödigt. Man kan köra med grovporig hela vägen.
Guest
#5 - 24 april 2008 13:48
MattiasL skrev:
Men det billigaste och bästa är att köpa grov blå filtermatta på akvariebutiken och klippa till den själv i de storlekar som kuddarna bör ha. Juwel kör med finporigare svamp i botten på filtret. Det är egentligen onödigt. Man kan köra med grovporig hela vägen.

Bra ide!
Fast låt en fin svamp vara i botten. Och använd vita vaddfilter högst upp.
Resten kan du sen klippa till själv för att få ner priset avsevärt.
#6 - 24 april 2008 19:46
Vit vadd kan du själv klippa till av billigt syntetiskt fodervadd som man köper metervis på sybehörsaffären! Personligen tycker jag att den fina svampen i slutet av filtret är lite onödig. (Men den gör ingen skada heller) Filtervadden ovanför är däremot ett bra sätt att fånga upp skräp.
#7 - 25 april 2008 00:04
Tackar för all hjälp, det visade sig att det låg ett par filter i en påse jag fick med, hade blandat ihop dem med botten filterna till tanken. Tror det är 2x grova och 2x fina, så tänkte det borde gå fint att köra 2x fine längst ner och sen 2x coarse (grova) och ett vit vaddfilter ovanpå. Behöver man ha nitrate filter tror ni? Ska köra lite växter i akvariet är det tänkt.
#8 - 25 april 2008 07:32
Du behöver inget nitratfilter men i övrigt räcker de du har. Och som sagt kan du köpa filtervadd på tygaffären! Det gör jag.

Annons