Vilken film...

#1 - 30 april 2010 19:30
...var den senaste du såg? Själv såg jag Avatar igår kväll :) En mäktig film som belyser ett ack så aktuellt problem, det vill säga hur vi människor behandlar vår egen planet och dess varelser.
#2 - 30 april 2010 19:32
Natt race med: Transformers och Transformers: Rise of the fallen :D
#3 - 30 april 2010 20:53
The karate kid 1 :)
#4 - 1 maj 2010 07:30
Liar Liar X)
#5 - 1 maj 2010 10:29
Såg Avatar på blueray, mycket bra film!
Har sett den på bio med... en kanonfilm, man skall helst se den med surroundljud och högt så att man får med alla effektljud, det skall vibrera i soffan...:D
#6 - 1 maj 2010 10:34
Dark floors (Tredje gången..:)
#7 - 1 maj 2010 10:35
Avatar var riktigt bra. Den senaste film jag såg var the others med Nicole Kidman. Den var bra tyckte jag. Det är sällan man ser en så psykologisk och lugn rysare som har ett oväntat slut.

De flesta rysare från 2000-talet (denna är 2001) brukar annars bara innehålla gapiga korkade tonårsgäng som blir jagade av något monster/äcklig gubbe och så massa blod. Så jag blev glatt överraskad.
#8 - 1 maj 2010 10:41
PiaJo skrev:
Såg Avatar på blueray, mycket bra film!

Har sett den på bio med... en kanonfilm, man skall helst se den med surroundljud och högt så att man får med alla effektljud, det skall vibrera i soffan...:D

Precis samma här, en av de bättre filmerna jag sett på länge:)!
Annars är The Blind Side och [COLOR=black]The Hurt Locker[/COLOR] ett par andra bra filmtips:).
#9 - 1 maj 2010 20:11
såg enfilm nyss detaljer ska vi inte gå in på vad det var för sorts film kan ni bara gissa på!
#10 - 1 maj 2010 21:07
Jag såg också avatar, måste säga att jag inte förstår hypen. Ok att filmen hade ett bra budskap som jag håller med om, men måste dom upprepa det om och om igen på ett så övertydligt sätt att man kan tro att filmen riktar sig till småbarn. Jag ger betyget 3 av 5 inte mer. Sen såg jag clash och the titans här om dagen, den var inte heller speciellt bra.
#11 - 1 maj 2010 21:25
Porco rosso asbra animerad film!!! är helt såld på den:)
#12 - 1 maj 2010 21:29
Såg precis Avatar på dvd. Helt underbar.
Annars är min favorit inte film, men tv serie True blood. Varje gång den slutar får jag abstinens efter nästa avsnitt:)
#13 - 1 maj 2010 21:37
Dark floors (Tredje gången..:)

haha, jag har den på dvd:D

den senaste filmen jag tittade på var windtalkers som gick nyss på 6:an:p
#14 - 2 maj 2010 07:54
The Boondock saints 2, inte lika bra som den första men helt okej. "In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti."
#15 - 2 maj 2010 08:14
blood diamond sjukt bra film
#16 - 2 maj 2010 08:23
The Nanny Diaries på TV4
Första halvan vår betyget "meh" men det tog sig faktiskt i slutet och for betyget "ok".
Dock förstår jag mig inte på fotot och klippningen, som är samma som i "Djävulen bär Prada", som är menat att vara actionfyllt och kul men mest blir en barriär mot tittaren.
#17 - 2 maj 2010 20:53
Såg The Back-up Plan och Leap year igår, trodde jag skulle kräkas men icke, man börjar bli gammal o soft..
#18 - 8 maj 2010 12:37
Såg Pandorum igår kväll. Tja, vad ska jag säga... En mix av Alien, Dead Space (spel), zombierna i Resident Evilspelen (och filmerna), och den gamla tecknade/dataanimerade filmen Titan A.E. Rätt bra skådespelare, och välgjord rent tekniskt, men i övrigt? Tja, den var rätt ok, men inte den bästa film jag har sett.
#19 - 9 maj 2010 00:33
Anaconda 4
Rent skräp...
#20 - 9 maj 2010 00:42
Själv, som många andra så tittade jag på Avatar på Blu-ray. :)

F.ö. tittar folk fortfarande på dvd? känns som dvd har blivit lite som video just nu.

Blu-ray all the way!
#21 - 9 maj 2010 00:47
Avatar har jag bara sett på bio. En bra film som är fantastiskt snygg, men samtidigt extremt klyschig och med kanske decenniets mest utdragna slut.

Jag blandar friskt mellan DVD och Blu-Ray, sååå impad är jag inte att jag slopar DVD.
#22 - 9 maj 2010 00:49

Jag blandar friskt mellan DVD och Blu-Ray, sååå impad är jag inte att jag slopar DVD.

Kommer säkert låta som en snobb men finns inget bättre sätt att säga det på :p

Har man en bra full HD tv så är skillnaden enorm tycker jag, visst så var skillnaden mellan VHS och dvd större men tycker ändå den är riktigt märkbar för att dumpa dvd helt (enligt mig)
#23 - 9 maj 2010 03:09
Road house suverän film..1 an då ..med patrick ,,
#24 - 9 maj 2010 10:03
Haha, vi är väl de enda som på zoopet som inte har platt-TV och fortfarande har video. DVD:n står ovanpå videospelaren :D Senaste filmen jag såg var ... *tänker så det knakar* I taket lyser stjärnorna. Den är verkligen en jättebra ungdomsfilm!
#25 - 9 maj 2010 11:59
Igår kväll så såg jag på sharktale (hajar som hajar) :).
#26 - 9 maj 2010 12:14
Såg en film igår, Blood and bone. Totalt värdelös
#27 - 9 maj 2010 14:02
Igår kväll: Flickan som sprängde luftslottet, inte lika bra som boken.
#28 - 9 maj 2010 14:06
Jag och sambon har haft Harry potter maraton - Filmerna är bra - speciellt sista om man läst böckerna. Men nej - böckerna är ändå tusen gånger bättre.
Älskar djupet i den senaste - jag gråter varje gång.
#29 - 9 maj 2010 15:19
Anaconda 4

Rent skräp...

Precis som ettan, tvåan och trean, om jag förstått rätt? :p Har inte sett nå´n av dem, och är inte särskilt lockad av att göra det heller. Om ni vill se några hyfsade monsterfilmer, som inte tar sig själva på så stort allvar, har rätt kul skådespeleri, och faktiskt är hyfsat spännande, kan jag rekommendera Tremors 1-4 (Hotet från underjorden). Inga mästerverk, men heller inga kalkoner.

Apropå DVD kontra Bluray, tja, till skillnad från VHS vs. DVD så verkar inte Bluray vara tänkt att ersätta DVD, mest säljas parallellt med varandra, där Bluray väl riktar sig mest till dem som sitter på ett ordentligt hemmabiosystem, medan DVD är för dem som har DVD/Blurayspelare och vanlig platt-TV (som jag). Blurayfilmer är trots flera år på marknaden fortfarande rätt mycket dyrare än DVD, och filmer släpps på både Bluray och DVD, förmodligen för att man ska ha valmöjligheten. Vissa äldre filmer och TV-serier kommer nog aldrig att släppas på Bluray, eftersom bilden ändå inte kommer att bli bättre än på DVD.

Den Avatar jag köpte är en Bluray/DVD Steelbook, där det ingår både en Bluray och en DVD-skiva, och jag har kollat på båda, och tyckte att Bluray-versionen var mycket klarare. Nu kollade jag i och för sig på dem på olika spelare och olika TV-apparater (Bluray på en Samsung platt-TV på runt 20 tum, DVD på en Philips platt-TV som jag tror är på 37), så man kanske inte kan dra för stora växlar av det, men DVD-versionen upplevde jag som mörkare och kornigare. Kan ju ha mest med TV-apparaternas inställningar att göra i och för sig. Tyckte inte den var så klyschig faktiskt, till skillnad mot många andra filmer, där mänskligheten/USA (förståeligt, eftersom de flesta så´na filmer är amerikanska, och ju därför utspelas ur deras perspektiv) är de goda, så är vi faktiskt i Avatar skurkarna, som exploaterar Na'vi-folket, och den är väl menad som en stor pik åt hur vi behandlar vår egen planet, och våra medvarelser, som Jake Sully säger i en sekvens, they killed their mother, det vill säga jorden.

Nu är jag inte kräsen, och större delen av mina filmer har jag på DVD, har inga monsterapparater att spela upp filmerna på ändå, så jag nöjer med DVD. Har köpt några filmer på Bluray, men tycker att de fortfarande är lite för dyra.
#30 - 9 maj 2010 15:30
Jag vet att jag sett Anaconda 1 men jag minns inte ett smack av den (förträngt?). :p

DVD har mängder av fördelar gentemot VHS:
- Bättre bild
- Bättre ljud
- Kapitel och spolningsmöjligheter
- Menysystem
- Inställningar (ljud, bild, språk etc)
- En betydligt långsammare försämring av matrialet
- Smidigare rent fysiskt
- Dock känsligare för hantering
Etc

Blu-Ray gentemot DVD är extremt beroende på utrustning (här hemma har vi bra grejer):
- Bättre bild med högre upplösning
- Högre ljudkvalitet (i de flesta fallen mer psykologisk än märkbar)
- Mer lagringsutrymme
- Dock långsammare i dagsläget
#31 - 9 maj 2010 15:36
Ja, VHS och DVD representerar ju två olika tidsåldrar (som häst och vagn kontra bil), medan DVD och Bluray är väl mer att räkna som en enklare, och en mer avancerad version av samma teknologi (som en basutrustad bil med fönstervevar och utan AC, kontra toppversionen av samma bil).

Är det bara spelarna som skiljer, eller skiljer det mellan en DVD-skiva och en Bluray-skiva också? Eller är skivorna identiska, men att de har kunnat lägga in mer information nu, tack vare Bluraylasern?
#32 - 9 maj 2010 18:03
Micke_A skrev:
Ja, VHS och DVD representerar ju två olika tidsåldrar (som häst och vagn kontra bil), medan DVD och Bluray är väl mer att räkna som en enklare, och en mer avancerad version av samma teknologi (som en basutrustad bil med fönstervevar och utan AC, kontra toppversionen av samma bil).

Är det bara spelarna som skiljer, eller skiljer det mellan en DVD-skiva och en Bluray-skiva också? Eller är skivorna identiska, men att de har kunnat lägga in mer information nu, tack vare Bluraylasern?

Håller med dig helt när det gäller jämförelsen av just vhs,dvd och blu-ray.

Det är både spelaren och skivan som skiljer från dvdn. Just lasern är jag inte påläst om men det är en annorlunda laser vad jag vet.

När det gäller skivan så är blu-ray skivan gjord på ett annat sätt så att mer kan få plats på samma skiva, finns ju dual layer blu-ray skivor också och dom rymmer väl från 50GB och uppåt har jag för mig. Sen så är väl skivan utrustad med bättre skydd mot t.ex repor och dylikt.

Sen när det gäller kostnaden så är väl det som allt, man får det man betalar för tycker jag. Själv så kommer jag ihåg när dvd var nytt och det kostade runt 200-300kr för en splitter ny film medans nu när man tittar på blu-ray så är dom flesta bara strax över 200kr sträcket, vilket jag tycker är acceptabelt med tanke på allt jag kan utnytja med blu-ray jämfört med dvd'n (bättre ljud, bild bl.a)

Fast jag laddar ju ner i princip alla mina filmer så kostnaden för mig ligger ju på ynka 100kr i månaden (för medlemskapet) så jag har inget och klaga över [:o]
#33 - 9 maj 2010 19:18
Jag lyckades hinna med fyra filmer igår och tyvärr var allihopa mer eller mindre medelmåttiga.

The Road 5/10
Bröllopsfotografen 6/10
The Lovely Bones (Flickan från ovan) 4/10 (läs boken istället)
Jennifers Body 4/10
#34 - 9 maj 2010 22:19
Efter gårdagens rätt trista filmmaraton så körde jag på ett lite säkrare kort ikväll, Repulsion av Roman Polanski. Mycket läskig och mycket bra, 8/10.

Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.

Annars är jag imponerad av hur stor skillnad det blir på en välrestaurerad äldre film på bluray. Som exempel kan jag ta den nya utgåvan av Trollkarlen från Oz. Man kan knappast tro att det är en 70 år gammal film man kollar på där. Fantastiska färger och fullständigt överlägsen kvalitetsmässigt alla andra versioner jag sett av den. Repulsion som jag såg på ikväll var också av fantastisk kvalitet så även för svartvita filmer kan det vara stor skillnad.
#35 - 9 maj 2010 22:24
Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.
#36 - 9 maj 2010 22:34
#37 - 9 maj 2010 22:51
myslas skrev:

Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.

Nej såklart det inte bara magiskt blir bättre, vore dumt att påstå det! Det är ju fortfarande "ny" teknologi som behöver besmästras för att få ut det bästa möjliga, men det som verkligen är bra tycker jag är mycket bättre än dvd. Sen finns det ju riktigt kassa versioner också, tyvärr.

Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.

Men dom behöver ju inte göra någon direkt ändring eftersom det är ju kapaciteten och teknologin som saknades förr (kapaciteten på skivan och teknologin för TV'n) som gjorde att dom inte kunde visa den höga upplösningen dom kan idag. Rullarna med film (kommer inte på namnet just nu) som fortfarande används för att spela in filmer vi ser idag har en upplösning mycket högre än 1920x1080P (vilket är full HD) så egentligen så har vi mycket mer detaljer att hämta när teknologin utvecklas ännu mer. Just upplösningen film spelas in i från kameran hittar jag inte just nu, men jag vet att den är bra mycket mer än den full HD filmer spelas upp i.
#38 - 9 maj 2010 23:04
Analog film har ju i teorin oändlig upplösning och även med faktiska begränsningen med kornstorlek så finns det en otrolig upplösning att plocka ur, det säger jag knappast emot. Det stora med Blu-ray är möjligheten att öka bildstorleken utan att tumma på kvaliteten så som ögat uppskattar denna och inte minst detaljerna som du nämner. Men slår du på en Blu-ray på en TV modell mindre och sitter en bit ifrån kommer ju ändå inte ögat uppfatta skillnaden något nämnvärt. Jag skulle säga att den riktiga nyttan kommer vid 50+tum, då vi har lite mindre TV än så blir skillnaden inte lika stor man sitter på avstånd. Dock är HDMI och dator nästan lite magiskt då det faktiskt för första gången går bra att ha den kopplad till TVn.
#39 - 9 maj 2010 23:11
Analog film har ju i teorin oändlig upplösning och även med faktiska begränsningen med kornstorlek så finns det en otrolig upplösning att plocka ur, det säger jag knappast emot. Det stora med Blu-ray är möjligheten att öka bildstorleken utan att tumma på kvaliteten så som ögat uppskattar denna och inte minst detaljerna som du nämner. Men slår du på en Blu-ray på en TV modell mindre och sitter en bit ifrån kommer ju ändå inte ögat uppfatta skillnaden något nämnvärt. Jag skulle säga att den riktiga nyttan kommer vid 50+tum, då vi har lite mindre TV än så blir skillnaden inte lika stor man sitter på avstånd. Dock är HDMI och dator nästan lite magiskt då det faktiskt för första gången går bra att ha den kopplad till TVn.

Håller med dig fullt ut, har även sagt på många andra forum och nästan alla är överrens att den stora märkbara skillnanden speciellt, om än 'liten', mellan 720P och 1080P syns bara på skärmar på 50" eller mer. Såklart så behövs ju ett rum som kan ha en sådan stor skärm och att man sitter rätt distans ifrån TV'n annars så försämrar man ju kvalitén rätt så märkbart.

Upplösningen lär ju tyvärr inte bli högre när 3D börjar bli mer och mer introducerat, där är det ju bara 3 bilder som ligger brevid varandra och lite mer teknologi bakom det hela.
#40 - 19 maj 2010 12:48
Såg I Am Legend igår, den var rätt ok, igen en film med pikar åt forskningsvärlden att man inte ska mixtra med naturen.
#41 - 19 maj 2010 13:11
Den gamla polisserien med Per Oskarsson "Polisen och pyromanen".
#42 - 19 maj 2010 13:13
Micke_A skrev:
Såg I Am Legend igår, den var rätt ok, igen en film med pikar åt forskningsvärlden att man inte ska mixtra med naturen.

Det är inte ofta jag somnar under filmer på dagen, men den har sövt mig 2/3 gånger.
#43 - 19 maj 2010 19:43
Såg Avatar i helgen, på dvd.
Herregud vilken överskattad film, i 3D är den säkert urhäftig (t.o.m draktämjaren var häftig i 3d....), men som vanlig film var den blah. Ok men absolut inte bättre.
#44 - 19 maj 2010 22:11
danne0301 skrev:
Såg Avatar i helgen, på dvd.

Herregud vilken överskattad film, i 3D är den säkert urhäftig (t.o.m draktämjaren var häftig i 3d....), men som vanlig film var den blah. Ok men absolut inte bättre.

Såg den i 3D i måndags. Filmen blir inte bättre men det var väl lite kul att se i alla fall. Tekniken är inte fulländad ännu. Filmen är bra men absolut inget speciellt, specialeffekterna är den stora behållningen.

Såg Shutter Island ikväll. Bra gjord filmatisering av Scorsese men jag föredrar boken.
#45 - 19 maj 2010 22:47
Valhalla Rising 2009.BDRIP.Xvid.UniverSalAbsurdity, undrar om den suger..
#46 - 20 maj 2010 00:19
Gaffel skrev:
Valhalla Rising 2009.BDRIP.Xvid.UniverSalAbsurdity, undrar om den suger..

Aldrig hört talas om den men namnet verkar lite B däremot :p
#47 - 24 maj 2010 18:07
Kollade på Spirited Away igår, och kvällen innan var det Blazing Saddles (Det våras för Sheriffen).
#48 - 24 maj 2010 18:09
Såg på Black Knight med steve martinidag ^^
#49 - 24 maj 2010 19:11
hmm... vänta fåse är ett clintan fan senaste clintanfilmen var igår The outlaw Josey Wales (L) underbar film! såg även Filmen förintelsen i skolan isdag! Sket intresant
#50 - 24 maj 2010 20:50
Micke_A skrev:
Kollade på Spirited Away igår, och kvällen innan var det Blazing Saddles (Det våras för Sheriffen).

Spirited Away är magisk, speciellt sot-tussarna är mina favoriter! Levande Slottet är en smula krångligare och långsammare men även den en favorit. :)
#51 - 24 maj 2010 21:03
Har någon sett Metropia? Verkar en bra film med en liten "1984" känsla till det hela.
#52 - 24 maj 2010 21:05
Såg en trailer i en recension på tv men hade helt glömt filmen.
#53 - 24 maj 2010 21:10
Kollade precis på Farcry, en dålig film :(.
#54 - 24 maj 2010 21:12
Är det inte herr Uwe Boll?
#55 - 24 maj 2010 21:21
Spirited Away är magisk, speciellt sot-tussarna är mina favoriter! Levande Slottet är en smula krångligare och långsammare men även den en favorit. :)

Ja, den var rätt bra, men tyckte det var lite synd att inte alla blev fria, för som jag förstod det så var alla där människor som hade råkat förirra sig dit, och blivit förtrollade. Tänkte kolla på Legender från övärlden se´n.
#56 - 24 maj 2010 21:28
Är det inte herr Uwe Boll?

Har nog aldrig haft "förmånen" att se en film av Uwe Boll, men finns det inte ett talesätt? Är det bra eller är det Boll? :p Brukar han inte vara en anledning att filmer som bygger på spel ofta blir ganska dåliga?
#57 - 24 maj 2010 21:30
Micke_A skrev:
Har nog aldrig haft "förmånen" att se en film av Uwe Boll, men finns det inte ett talesätt? Är det bra eller är det Boll? :p

Så passande, så sant! :p :D

Det värsta är att riktiga B-filmer brukar vara så usla att de blir underhållande, hans passerar oftast uselhetsgränsen med sådan råge att att de helt saknar underhållningsvärde. :(
#58 - 24 maj 2010 21:41
Så passande, så sant! :p :D

Det värsta är att riktiga B-filmer brukar vara så usla att de blir underhållande, hans passerar oftast uselhetsgränsen med sådan råge att att de helt saknar underhållningsvärde. :(

Jag har ganska smal filmsmak, och är även ganska kräsen när det gäller kvaliteten, B-filmer ger jag inte mycket för, tyvärr är de nog ganska vanliga i de genrer jag gillar.

Jag förstår inte riktigt varför en regissör som Uwe Boll (kan nå´n som heter så vara bra? :p) envisas med att fortsätta göra filmer, och varför han får uppdrag från spelutgivare, för det tror jag att han har fått. Funderar på om jag ska köpa nå´n mer Miyazakifilm, några du kan rekommendera?
#59 - 24 maj 2010 21:51
Han har gott om pengar. Han är en sådan regisör/producent som har stort kapital att köpa licenser och team för men helt verkar sakna talangen som krävs för hans uppdrag.

Jag har tyvärr inte sett flera vad jag kan minnas. "Min Granne Totoro" brukar räknas som hans mästerverk men de jag pratat med tycker oftast den mest bara är gullig men inte så mycket mer.
#60 - 24 maj 2010 21:59
Tja, jag tänkte på att han borde ju inse att han är värdelös på det, och syssla med nå´t annat. Det är samma med vissa spelutvecklare och serietecknare t.ex, de har helt uppenbart ingen talang, men envisas ändå med att fortsätta. Kan ju inte vara bra för självkänslan att hela tiden få höra att det man gör är skit. Att man har ett intresse för något (t.ex filmer eller serier) gör ju inte att man automatiskt är bra på att skapa det. Om man prompt vill skapa t.ex serier, och är hyfsad på att skriva, så får man väl leta reda på nå´n som kan teckna, och bilda en duo.

Och de som vill se t.ex sina spel bli film, måste ju vilja att de ska ha i alla ett visst mått av kvalitet, och då anlitar man väl inte nå´n som har rykte om sig att göra skit?

Och så kan man ju undra hur han fått så mycket pengar, kan ju inte vara på grund av hans filmer :p
#61 - 24 maj 2010 22:01
Micke_A skrev:
Tja, jag tänkte på att han borde ju inse att han är värdelös på det, och syssla med nå´t annat. Det är samma med vissa spelutvecklare och serietecknare t.ex, de har helt uppenbart ingen talang, men envisas ändå med att fortsätta. Kan ju inte vara bra för självkänslan att hela tiden få höra att det man gör är skit. Att man har ett intresse för något (t.ex filmer eller serier) gör ju inte att man automatiskt är bra på att skapa det. Om man prompt vill skapa t.ex serier, och är hyfsad på att skriva, så får man väl leta reda på nå´n som kan teckna, och bilda en duo.

Och så kan man ju undra hur han fått så mycket pengar, kan ju inte vara på grund av hans filmer :p

Det värsta är ju att han tycks gå plus på skiten! Lincenser säljer även fast de missbrukas. :p
#62 - 24 maj 2010 22:16
Det värsta är ju att han tycks gå plus på skiten! Lincenser säljer även fast de missbrukas. :p

Ja, jag är i alla fall inte sugen på att se nå´n av hans filmer :p Far Cry nämndes väl? Bygger den på spelet Far Cry, som faktiskt fått rätt bra kritik? Hur som helst skulle jag vilja se en filmatisering eller två av Mass Effect, men helst av nå´n annan än Uwe Boll då...

Såg att du fyller år dagen innan mig förresten :)
#63 - 25 maj 2010 15:55
Såg Tales From Earthsea (Legender från övärlden) igår. Faktiskt bra, med en rätt skön stämning.
#64 - 31 maj 2010 23:18
National Treasure 2 - Book of Secrets... Den var ok, men ganska lik ettan. 2/3 av filmen utgörs av att de letar ledtrådar och flyr från myndigheter som inte har förståelse för vad de är ute efter, och 1/3 utspelas på nå´t livsfarligt, underjordiskt ställe, dit ledtrådarna ledde. Precis som ettan, om jag minns den rätt. Men rätt ok annars som sagt, står ju Disney på den, och de brukar väl kunna äventyrsfilmer.

Och den hade en av de roligare scener jag sett på ett tag. De är i England, och en av dem säger "I'll drive" och hoppar in på bilens vänstra sida, bara för att med lång näsa upptäcka att där inte finns nå´n ratt, varvid han som gick in på höger sida konstaterar torrt "We're in England" :p
#65 - 1 juni 2010 01:01
House MD säsong 1 avsnitt 19 'Kids'
#66 - 1 juni 2010 03:34
Avatar på Blu-Ray, håller med Andrem Dvd är nått som borde skrotas nu mer.

Blu-Ray och Led is the shit ;)
#67 - 1 juni 2010 03:54
Danne_85 skrev:

Jag förstår att du inte har råd med större än knappt 200 liter..
#68 - 1 juni 2010 07:27
Danne_85 skrev:

*TUT TUT* Make way for progress, please.

Sett Samsungs 'nya' 3D LED TV? Alla dom sakerna i samma TV gjorde mig nästan yr, nästan lite av ett MÅSTE ha trots att det inte finns så mycket 3D ute ännu.
#69 - 9 september 2010 19:06
Clash of the Titans, på bluray...
#70 - 11 oktober 2010 19:21
Iron Man 2 (på bluray)... Måste säga att Tony Stark är en ganska flummig superhjälte :p
#71 - 28 oktober 2010 11:32
Kollade på 9 igår. Den har fått bra betyg, och visst, den var helt ok, väldigt bra gjord, och så, men storyn kanske inte var så jättedjup. Kändes mest som att de var stolta att få visa upp vilka coola maskinmonster de hade kommit på. Men som 80 minuters underhållning dög den bra.
Bilagor:
#72 - 28 oktober 2010 11:35
Micke_A skrev:
Kollade på 9 igår. Den har fått bra betyg, och visst, den var helt ok, väldigt bra gjord, och så, men storyn kanske inte var så jättedjup. Kändes mest som att de var stolta att få visa upp vilka coola maskinmonster de hade kommit på. Men som 80 minuters underhållning dög den bra.

Håller helt med dej...
den är GRYMT cool att titta på, men vill man ha en bra story så får man titta runt mer.
Nån som har sett Coraline?
#73 - 28 oktober 2010 12:06
Nej, däremot Dear John häromdagen. En liten snyftare som var helt OK i mina ögon iaf:). Även Bruce Willis nya Cop out var klart godkänd, och en film som man lätt fördriver 1,5 timma med...
#74 - 28 oktober 2010 12:16
Jag såg Unthinkable igår. Tycker det var en bra film, sen kanske den var lite grym ibland..
Cop out tycker jag var rätt så dålig däremot :/
#75 - 4 november 2010 17:25
DreamWorks senaste, How To Train Your Dragon...
#76 - 6 november 2010 23:06
The A-Team, en helt ok actionfilm.
#77 - 13 november 2010 22:15
Ingen film egentligen, men har just kollat färdigt på första säsongen av nya "V" på bluray. Får nog vänta ett tag på nästa säsong, den har inte börjat sändas än... Nå´n som vet hur många säsonger som är planerade?
#78 - 14 november 2010 09:38
1941 med favoriterna Dan Akroyd och John Belushi. Inte någon av Steven Spielbergs bästa filmer men ändå sevärd.
#79 - 3 december 2010 17:42
Shrek Forever After... Shrek är alltid Shrek, grön, stor, och rolig.
#80 - 8 januari 2011 00:26
Predators... Var väl inte den bästa film som gjorts, men inte usel heller. Men faktum är att jag nog tycker AvP är bättre.
#81 - 8 januari 2011 00:31
Nude nuns with big guns. Har ni annat att göra en kväll så gör det;)....pilla ludd i naveln eller så.
#82 - 27 januari 2011 22:28
Resident Evil Afterlife... Slutade med en cliffhanger, surprise surprise... Hoppas de inte gör den till en evighetsfilmserie.
#83 - 6 februari 2011 23:35
Commando (Directors' cut)... Japp, den med Arnold...
#84 - 7 februari 2011 08:02
Serenity.
Jag gillar sci-fi och hade blivit tipsad att Firefly (tv-serie) och Serenity (film gjord efter slutet på serien) var bra, men jag var rätt skeptisk - konceptet är "vilda västern i rymden" och det lät inte så kul - men jag blev positivt överraskad. Den bästa sci-fi jag sett sen sydafrikanska apartheid-scifi-thrillern District 9.
#85 - 7 februari 2011 09:00
+1

Azur skrev:
Serenity.

Jag gillar sci-fi och hade blivit tipsad att Firefly (tv-serie) och Serenity (film gjord efter slutet på serien) var bra, men jag var rätt skeptisk - konceptet är "vilda västern i rymden" och det lät inte så kul - men jag blev positivt överraskad. Den bästa sci-fi jag sett sen sydafrikanska apartheid-scifi-thrillern District 9.
#86 - 13 april 2011 23:09
Såg nyss Tron, och Tron Legacy... Låt oss säga att det syntes att det skiljer 18 år mellan dem :p Samtidigt var ju första Tron häftig på sitt sätt. Men lightcycleracet i Tron Legacy var nog nå´t av det coolaste jag sett i en film ;) Likaså luftstriden med lightjetplanen. Och helikoptern i ettan var häftig, svart, med röda ljus längs flygkroppen, och i änden av rotorbladen.

Faktiskt gillade jag Tron Legacy, med hjälp av kraftfullare datorer kunde de göra miljöer, och en story som har ett djup som den första filmen kanske saknade lite. Se´n gillade jag att huvudpersonerna (de som var med i den första) spelades av samma skådisar, trots att det har gått såpass lång tid mellan filmerna.

Azur: läste nyss om Serenity (som också är en mycket bra låt med Godsmack), och den verkar vara bra. Men jag har lite svårt för filmer där "hjältarna" är kriminella. Får lite svårt att ta dem på allvar som just hjältar då, som man hoppas ska vinna i slutet... Visst, Han Solo kanske nå´n säger då, men han ägnar sig bara åt smuggling, och det är inte en del av Star Warsfilmernas story. Hur är det i Serenity, bygger filmen mycket på deras skurkstreck, eller är det en liten del av den?
#87 - 19 april 2011 21:30
Despicable Me... En helt ok dataanimerad film, han som höll i det var tydligen inblandad i Ice Age.
#88 - 19 april 2011 21:38
Underbara kvinnor vid vattnet
Så slumpmässig att jag låg dubbelvikt av skratt! Undrar om de var seriösa med den egentliga handlingen?

Amadeus
Förs funderade jag på att byta kanal men efter ett tag förstod jag charmen med denna film som skiftade från gladlöjlig komisk tolkning av Mozarts liv till en ren tragedi. Helt värd sitt beröm och kultstatus.
#89 - 19 april 2011 21:42
Animaniac skrev:
DreamWorks senaste, How To Train Your Dragon...

Har sett den filmen...vet inte hur många gånger, men den är helt sagolik! ÄLSKAR DEN!!
är värsta draknörden så... Jag fick måla en hel vägg i fikarummet på jobbet, drakar såklart!
#90 - 19 april 2011 23:20
karrokaja skrev:
Har sett den filmen...vet inte hur många gånger, men den är helt sagolik! ÄLSKAR DEN!!

är värsta draknörden så... Jag fick måla en hel vägg i fikarummet på jobbet, drakar såklart!

Ja, den var bra, liksom det mesta DreamWorks gör. Men innan jag kom på vilken annan karaktär Nightfuryn liknade... Stitch (aka experiment 626), med ett litet stänk av jättesalamander :p
#91 - 20 april 2011 18:23
Animaniac skrev:
Ja, den var bra, liksom det mesta DreamWorks gör. Men innan jag kom på vilken annan karaktär Nightfuryn liknade... Stitch (aka experiment 626), med ett litet stänk av jättesalamander :p

det är samma tecknare.. den liraren har ett jävligt speciellt bildspråk..
#92 - 20 april 2011 18:25
Jag funderar på att se Big Fish eller Död Snö på blu-ray idag, om jag orkar.
#93 - 20 april 2011 18:26
det är samma tecknare.. den liraren har ett jävligt speciellt bildspråk..

Ja, onekligen, men tycker det är rätt bra :)
#94 - 20 april 2011 18:26
Såg av någon anledning "Outlander" igår.. sjukt genomarbetad b-film med en vansinnig story.. utomjording (människa) störtar med sitt skepp i norge under vikingatiden och börjar jaga en "drake".. uhm.. ja, det låter ju som det gör men hade inte temat varit så korkat hade det kunnat vara en rätt bra film..

måste annars tipsa om Megamind för dem som inte sett den.. inte den bästa animerade jag sett utan faktiskt en av de bästa komedier jag sett.. (gillar visserligen inte komedier)..
#95 - 20 april 2011 18:28
Animaniac skrev:
Ja, onekligen, men tycker det är rätt bra :)

absolut! jag träffar en tjej som tecknar på rätt hög nivå så jag har fått gå igenom en hel del av hans arbete efterom han är en av hennes favorit-tecknare :P..
#96 - 20 april 2011 18:36
Fodralet till Död Snö ligger och tittar på mig ingivande med fraser på framsidan så som:
"Eins, Zwei, Die!"
"Den bästa norska NAZI-ZOMBIE-SPLATTERN-film som någonsin gjorts"
#97 - 20 april 2011 18:39
absolut! jag träffar en tjej som tecknar på rätt hög nivå så jag har fått gå igenom en hel del av hans arbete efterom han är en av hennes favorit-tecknare :P..

Hade inte varit fel att kunna teckna så. Kan säkert teckna Nightfuryn i How To Train Your Dragon bra om jag hade en bild att gå efter, men teckna på fri hand är värre...

Megamind har jag beställt, verkar riktigt kul. En "onding" som får bli hjälte väl? Och i trailern får man ju se varför han blir "ond", han hamnar i ett fängelse och blir uppfostrad av fångar, om jag förstår rätt. Alltså är väl sensmoralen att uppväxt och miljö spelar stor roll, men får man schansen kan man göra gott ändå, även om uppväxten kanske inte var så bra?
#98 - 20 april 2011 18:51
Fodralet till Död Snö ligger och tittar på mig ingivande med fraser på framsidan så som:

"Eins, Zwei, Die!"

"Den bästa norska NAZI-ZOMBIE-SPLATTERN-film som någonsin gjorts"

hahahaha!! awesomeness! se den.. det ÄR den bästa nazi-zombie-splattern som någonsin gjorts! ;)
#99 - 20 april 2011 18:52
hahahaha!! awesomeness! se den.. det ÄR den bästa nazi-zombie-splattern som någonsin gjorts! ;)

Du glömde "norska"! ;)

Jag hoppas den går lite i samma absurda fotspår som norska Svidd Neger. :)
#100 - 30 april 2011 15:36
Megamind, den var bra, men det tvivlade jag ju aldrig på, det är ju DreamWorks.
#101 - 30 april 2011 16:18
Död Snö
Norskhet: 10/10
Splatter: 10/10
Zombies: 10/10

...allt som de lovade!
#102 - 1 maj 2011 08:45
Inglorius Basterds (stavning) :p
#103 - 1 maj 2011 11:04
Död Snö

Norskhet: 10/10

Splatter: 10/10

Zombies: 10/10

...allt som de lovade!

så då vet du vad du har att göra om du blir biten i skrevet av en zombie! :D
#104 - 1 maj 2011 11:28
så då vet du vad du har att göra om du blir biten i skrevet av en zombie! :D

Tyvärr...
AUFSTEHEN!
#105 - 2 maj 2011 16:21
Laputa - Castle in the Sky

Det är en sån här film som gör att man vill dö, bara för möjligehten att leva i en sagovärld... fyfan vilken mäktig film!
Den är så snyggt gjord att man börjar gråta! asså bara hur den är tecknad... storyn är bra, men hur filmen ser ut... åhhh, det finns inte ord.
#106 - 2 maj 2011 16:47
True Grit http://www.movieweb.com/movie/true-grit, en riktigt bra western.
Varför görs det så få bra westernfilmer numera...?
#107 - 2 maj 2011 16:58
ansjo skrev:

slut på hårda män..
#108 - 2 maj 2011 17:56
karrokaja skrev:
Laputa - Castle in the Sky

Det är en sån här film som gör att man vill dö, bara för möjligehten att leva i en sagovärld... fyfan vilken mäktig film!

Den är så snyggt gjord att man börjar gråta! asså bara hur den är tecknad... storyn är bra, men hur filmen ser ut... åhhh, det finns inte ord.

Hoppas du har rätt, beställde den nyss :p Har Tales From Earthsea, och Spirited Away.
#109 - 12 juli 2011 18:37
D-War, på bluray... Den var väl ok, lite tunn kanske, kunde kanske varit nå´n halvtimme längre, för att fördjupa karaktärerna. De bästa scenerna var när Imoogiormen och draken slogs, och när en tant såg en av skurkarna gå rakt igenom ett metallnät, och försökte följa efter, men gick rakt in i det istället :p
#110 - 12 juli 2011 20:35
Battlestar Galactica - The Movie, från 1978 :p Nu får jag väl börja kolla på den nya serien jag skaffade för ett tag se´n.
#111 - 12 juli 2011 20:55
ansjo skrev:

Svårt att komma med nån ny vinkel kanske - True Grit är ju en remake av en John Wayne film.

Du har väl antagligen sett dem, och de är inte västern, men om du gillade True Grit kan det nog tänkas att du gillar No Country For Old Men och Fargo också. Jag tycker de har samma kärva ton och bildspråk.
#112 - 12 juli 2011 21:47
Kung Fu Panda 2.
#113 - 25 juli 2011 23:56
Rango... Hmm, tja, den var rätt kul, bör väl ses några gånger kanske. Undrar om George Lucas har sett den, i så fall fick han nog hicka när han såg ödletjejen Beans, min första tanke när jag såg henne var i alla fall Jar-Jar Binks :p

Och priset för dummaste översättning går tiiiill (trumvirvel)... Textaren som i extramaterialet om djuren i filmen översatte "horny lizard" med... Ja gissa :p ("horny" syftar i det här fallet på att den har "horn").
#114 - 26 juli 2011 00:26
Balls of Fury.. gammal film.. Men ping pong blir aldrig gammalt :)
#115 - 7 augusti 2011 14:30
Event Horizon... Den var helt ok, Laurence Fishburne är en bra skådis.
#116 - 7 augusti 2011 14:42
The Transporter
#117 - 8 augusti 2011 20:12
Yogi Bear... Blev lite besviken när jag såg att de blandat dataanimationer med riktiga skådespelare (barnfilmsvarning), men den hade faktiskt en viss charm, även om den var lite småtöntig.
#118 - 13 augusti 2011 21:35
The Host, helt ok koreansk monsterskräckis.
#119 - 6 september 2011 16:28
The Cove. en sann skräckhistora om delfinslakten i japan :(
sevärd för man får se vad som värkligen händer..
#120 - 6 september 2011 16:41
mm, fuck a duck midflight.. har slutat se naturfilmer i princip.. alla ska ha ett samvete.. "ah, nu när ni sett allt detta vackra vill vi också att ni ska veta att det med den nuvarande avverkningstakten kommer att finnas i ungefär 2 veckor till"..

Cowboys vs Aliens

8/10 för mig.. riktigt underhållande..
#121 - 6 september 2011 17:32
mm, fuck a duck midflight.. har slutat se naturfilmer i princip.. alla ska ha ett samvete.. "ah, nu när ni sett allt detta vackra vill vi också att ni ska veta att det med den nuvarande avverkningstakten kommer att finnas i ungefär 2 veckor till"..

Ja det är ju bättre att sticka huvudet i sanden och låtsas som om allt är frid och fröjd...
#122 - 6 september 2011 18:01
det var ju exakt vad jag skrev..

menar bara att en film skulle bli betydligt mindre underhållande om det dök upp en banner innan biljakten "Scenen ni nu kommer att bevittna är inte på riktigt, den består av 64% animerade effekter, inga djur skadades, det är inte skådespelaren själv som kör bilen. Filmen är menad i underhållningssyfte och produktionsbolaget misstycker starkt till vårdslöshet i trafik och våld, det är BARA roligt och/eller häftigt på film".

Vissa saker ser man för skönhetens skull.. medvetenhet blir man väl påtvingad ändå.. bara att det finns frågor som är behändigare att vara medveten i än andra.. som exempelvis miljön.. där kan man ju vara helt säker på att alla håller med när man visar sig lite kunnig och "herregud vad hemskt det är'ar i kör"..

Min åsikt i frågan är exempelvis att man borde åka och utsätta fiskarna i "the cove" för exakt samma behandling som de utsätter delfinerna för.. samla in dem inför deras familjer och jaga dem med spjut, sen sända det som ett avskräckande exempel.. inga lagar, ingen byråkrati, ingen eftertanke eller samvete.. bara rakt av sticka ihjäl dem med pinnar..

men frågan är hur gör du nu, är det hemskt att verkligen tycka så eller kan du backa åsikten att det är hemskt med delfinslakt så långt att du håller med om att man borde slakta lite fiskare som avskräckande exempel? antagligen är det vad som krävs för att det ska upphöra, mer eller mindre.. ska man ha en trevlig, mysig och demokratisk rörelse som tillsammans informerar folket som är för upptagna med att konsumera skit de inte behöver till att bry sig om en fisk när vi skiter fullkomligt i uteliggaren på tuben tills de inser att jo fan, vi måste nog organisera oss mot delfinslakt.. generellt bryr vi oss om att tjäna pengar 5 dagar i veckan och bränna de pengarna på alkohol och sex de andra 2 dagarna tills vi lekt av oss och då känner oss tvingade att köpa ett radhus i ett mestadels vitt område och betala av detta och vår bil tills vi dör.. då kan vi unna oss att sätta på sekreteraren på konferensresan och undra om vi verkligen är där vi tänkte oss när vi hade drömmar.. är jag verkligen nöjd med spendera hälften av min lediga tid framför tv'n och bli tvångsmatad av jan scherman? är jag verkligen nöjd med att diskutera räntesatser (egentligen har jag råd att bo kvar i huset och samtidigt kunna åka på min obligatoriska 2-veckors all inclusive till thailand där jag måste låtsas inför frugan att jag inte är attraherad av 20 år yngre thailändskor som gör saker i sängen som din fru tröttnat på eller aldrig ville göra) och de andra konstiga grannarna eller "solsidan"..

så.. jag önskar att jag kunde sticka ner huvudet i sanden.. ;)
#123 - 10 september 2011 23:58
Tangled, Disneyklassiker nummer 50... Tja, vad ska man säga, en Disneyklassiker är alltid en Disneyklassiker... Och precis innan eftertexterna, när den lilla vitskäggiga gubben som är utklädd till Cupid (Amor) svävar förbi, och gör en pussmun... Hehehe...
#124 - 11 september 2011 08:18
Såg sist på fast and fousris (stavning) 4. Gillar dem filmerna för bilarna är grymt fina och motorljuden! :)
#125 - 17 september 2011 03:24
Har igår och idag kollat på alla 6 Star Warsfilmerna på bluray... När man ser extramaterialet, så unnar man George Lucas varenda dollar han har tjänat på de filmerna, vilket jobb han och hans medarbetare har lagt ner, med alla modeller, kostymer, storyn, och filmandet. Nå´t som däremot irriterar mig, är att det bara var episod I-IV som jag kunde köra på min ganska nyköpta Sony blurayspelare. Episod V och VI fick jag kolla på på min PS3. Nå´n som vet varför det blir så?
#126 - 17 september 2011 11:34
Har du importerat spelaren eller filmerna?
#127 - 17 september 2011 14:49
Har du importerat spelaren eller filmerna?

Nej, spelaren är köpt på Mediamarkt, och Star Warsboxen på en (svensk) nätbutik.
#128 - 17 september 2011 15:10
Tänkte kanske se Apocalypto, regi Mel G, ikväll. Nån som sett den?
#129 - 5 oktober 2011 16:30
Rio, en dataanimerad film av de som har gjort Ice Age. Den var helt ok :)
#130 - 16 oktober 2011 22:34
Pitch Black. En sci-fi/skräckfilm (en av filmerna med Riddick), tyckte den var helt ok, även om monstren såg mer konstiga än otäcka ut.
#131 - 17 oktober 2011 05:12
Columbiana, sådär får jag nog säga...
#132 - 17 oktober 2011 12:58
The way back- Filmatisering av Flykten från Stalins läger av Slavomir Rawicz, helt okey
#133 - 24 oktober 2011 14:20
Såg "unknown" igår med Liam Neeson.

Mycket bra film:)
#134 - 4 november 2011 14:52
Kung Fu Panda 2... Tja, vad ska man säga, DreamWorks är alltid DreamWorks, och de gör inga dåliga filmer :)
#135 - 20 november 2011 20:39
Tintin - Secret of the Unicorn i 3D. Den var bra, men de hade gjort lite ändringar, och lagt till en del. Men eftersom de slog ihop Enhörningens hemlighet med Krabban med guldklorna så blev det ju tvunget. Mest udda var nog scenen där Haddock "tankar" planet i luften genom att rapa ner alkoholångor i tanken, den scenen var INTE med i albumet :p
#136 - 28 november 2011 19:37
Cars 2... En helt ok Pixarfilm, även om ettan nog var snäppet bättre. Men det måste sägas, det krävs nog genier av Pixars klass för att kunna göra filmer om talande bilar, som inte är barnfilmer.
#137 - 28 november 2011 21:48
Har igår och idag kollat på alla 6 Star Warsfilmerna på bluray... När man ser extramaterialet, så unnar man George Lucas varenda dollar han har tjänat på de filmerna, vilket jobb han och hans medarbetare har lagt ner, med alla modeller, kostymer, storyn, och filmandet. Nå´t som däremot irriterar mig, är att det bara var episod I-IV som jag kunde köra på min ganska nyköpta Sony blurayspelare. Episod V och VI fick jag kolla på på min PS3. Nå´n som vet varför det blir så?
Säg inte att du är typ 40 år eller nåt.:p
#138 - 29 november 2011 02:39
Piraya 2 - De flygande mördarna. Riktigt skrämmande film.

Undrar om Fåglarna 2 - De simmande mördarna dyker upp någon gång.
#139 - 29 november 2011 04:50
erkiperki skrev:
Säg inte att du är typ 40 år eller nåt.:p

Nej, inte riktigt :p Hurså?
#140 - 29 november 2011 04:51
eriahl skrev:
Piraya 2 - De flygande mördarna. Riktigt skrämmande film.

Undrar om Fåglarna 2 - De simmande mördarna dyker upp någon gång.

Skrämmande dålig menar du? ;)
#141 - 29 november 2011 09:15
Ja inte var den bra inte men dålig. Det var nog inte så mycket annat att vänta sig ändå med flygande pirayor. Bara att vänta på: Piraya 3 - Mördarna i guldfiskskålen
#142 - 29 november 2011 14:45
eriahl skrev:
Ja inte var den bra inte men dålig. Det var nog inte så mycket annat att vänta sig ändå med flygande pirayor. Bara att vänta på: Piraya 3 - Mördarna i guldfiskskålen

Eller "Piraya 3 - De hamnade i ett för litet kar och matades med levande möss och guldfisk av nå´n som tyckte det var coolt, filmade när h*n matade dem, och se´n laddade upp filmen på nätet" :p Skulle bli världens längsta undertitel...
#143 - 9 maj 2012 23:39
Serenity... Jag är helt för film/spelhjältar som görs mänskliga, det vill säga de har fel och brister som alla människor... Men jag är inte förtjust i när de verkar förväxla det med att göra hjältarna halvkriminella :p Hjältar begår inte brott, liksom...

Men med det sagt, så var det ändå en helt ok film. Men jag gillade inte riktigt designen på skeppet Serenity. Vem vill flyga runt i ett skepp som ser ut som en kyckling? :rolleyes:
#144 - 11 maj 2012 00:39
Hellboy, och Hellboy: The Golden Army... Gillade dem, även om The Golden Army var lite mysko i några scener, speciellt på trollmarknaden :p Men på det hela taget var de bra. Jag gillade duetten mellan Hellboy (Red) och Abraham Sapien (Blue).
#145 - 13 maj 2012 13:28
Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer, och RoboCop... Båda filmerna var ok, var kul att se skillnaderna mellan gammalt och nytt. Det som slog mig var hur ryckigt den stora tvåbenta roboten (ED-209) i RoboCop rörde sig, nästan värre en AT-ST :p Där har ju snyggt gjort CGI sina fördelar. Gillade också med Silver Surfer att den var lite oförutsägbar, att allt inte var vad det verkade.

RoboCop var tämligen blodig, man kan ju fundera över nödvändigheten i det, men det funkade...
#146 - 13 maj 2012 15:07
stämningen.. robocop är en obehaglig film, då ska den kännas obehaglig..

ungefär som att american history x eller irreversable är jävligt obehagliga.. ett sönderstampat huvud eller en alldeles för realistisk våldtäktsscen är inget man behöver se men med tanke på att man verkligen mår psykiskt dåligt av det är det ju fortfarande bra filmskapande..
#147 - 13 maj 2012 15:12
Jo jo, men när blodet sprutar som en fontän á la Mortal Kombat, så, hmm, hehe... Som när Murphy fick handen avskjuten (kändes lite som den där sketchen med Monty Python, där kroppsdelarna ramlar av till höger och vänster, och blodet sprutar), eller den där stackars kostymnissen som blir totalt sönderskjuten av ED-209 :p Hehe, något överdrivet kanske. Har inget emot blodiga filmer så sett, men gränsen mellan lagom och för mycket är ganska hårfin.
#148 - 13 maj 2012 22:45
District 9... Var inte så imponerad i början, hade t.ex lite svårt att köpa "räkorna" först :p Men den tog sig.
#149 - 14 maj 2012 23:58
The X-Files: I Want To Believe (Director's Cut)... Tja... De första 2/3 av filmen var rätt sega. Den sista 1/3 var lite skum, och liknade mest Frankensteins monster. Känns mest som att slutet var lite påklistrat, ungefär det här är The X-Files, så vi måste ha med nå´t mysko också :p Ska väl inte säga att filmen var kass, bara lite... småseg och halvkonstig.
#150 - 29 maj 2012 22:22
"ThunderCats are on the move, ThunderCats are loose... Feel the magic, hear the roar, ThunderCats are loose... Thunder Thunder Thunder ThunderCats!" Hmm, den får jag aldrig ur skallen nu :p

Vad är då ThunderCats? Hmm, tja, en amerikansk tecknad TV-serie från 80-talet som... Tja, är man, som jag, svag för tecknat, och även är lite nostalgiskt lagd, så är så´na här gamla 80-talsreliker rätt kul att se på. ThunderCats är väl egentligen ganska corny, och karaktärernas animering är väl inte klockren direkt. Men ändå, den besitter ändå ett visst mått av charm, och är faktiskt lite småspännande, och sensmoralen finns där, den också.
#151 - 30 maj 2012 18:52
#152 - 30 maj 2012 18:58
" target="_blank">

:P

Hehe :p Vet att en nyversion av serien började gå förra året, men att det var en spelfilm på gång visste jag inte.
#153 - 23 juni 2012 22:32
Puss In Boots... Katter är lite småknäppa, så de är tacksamma att ha som huvudroller i lite småknäppa filmer, hehe... Som kattägare fnissar man lite när Puss mitt i all "coolhet" sätter i gång med typiska kattgrejer, som att jaga ljuspunkter, krafsa sand, och tvätta sig.
#154 - 24 juni 2012 10:40
Animaniac skrev:
Hehe :p Vet att en nyversion av serien började gå förra året, men att det var en spelfilm på gång visste jag inte.

Det är en fejktrailer, alltså inte riktig. Kommer ingen spelfilm. SNARF!
#155 - 24 juni 2012 11:44
det är en fejktrailer, alltså inte riktig. Kommer ingen spelfilm. Snarf!

snaaarf [:-28]

Hmm, varför blev det små bokstäver, i både det jag citerade, och det jag skrev?
#156 - 24 juni 2012 19:01
jepp, livet är hårt och orättvist..

senast "the hunger games"..

gillar man battle royal är det en mindre blodig/japansk version..

gillar man den dystopi/politiska del som gör bokserien intressant kan man titta på twilight istället..

med andra ord är det en totalt ointressant film för oss som gillar säg fight club och V för Vendetta, vill man må dåligt över att ungar (spelade av 24åringar) har ihjäl varandra samtidigt som en inte särskilt övertygande kärlekshistoria glider förbi är det säkert givande..
#157 - 30 juli 2012 20:16
Naked Gun... Leslie Nielsen, hehehe...
#158 - 31 juli 2012 00:49
robocop är en obehaglig film, då ska den kännas obehaglig..

Nja, ettan är en satir som driver med korporativism, med massor av svart humor. Tvåan däremot är ren våldsporr helt utan kvaliteter.

irreversable

Apropå våldsporr - irreversible är ju bokstavligen det. Den är inte obehaglig för att den vill få fram ett budskap, som American History X, utan den vill bara gotta sig i våldtäkt och våld. Riktigt otrevlig film, på ett dåligt sätt.
#159 - 31 juli 2012 23:17
absolut, och en symbolism för jesus osv om man får tro ett helt gäng förståsigpåare..

ang irreversible kan jag inte riktigt hålla med dig.. den har kvaliteter även om de drunknar i den avsky en "normal" människa känner inför vissa scener..

[COLOR=#333333][FONT=Verdana]"Events over the course of one traumatic night in Paris unfold in reverse-chronological order as the beautiful Alex is brutally raped and beaten by a stranger in the underpass. Her boyfriend and ex-lover take matters into their own hands by hiring two criminals to help them find the rapist so that they can exact revenge. A simultaneously beautiful and terrible examination of the destructive nature of cause and effect, and how time destroys everything." IMDB

visserligen är den hemsk för att den visar individuella människors lidande och det exakta utförandet av detta, hur många våldtäkter existerar inte i film (och i verkligheten för den delen), skillnaden är att i irreversible för man se det hända istället för 4 slag uppföljda av en mans silhuett (om de är riktigt modiga visar de ett bälte som knäpps upp) för att sen låta en höra 2 plågade stön och sen hittar någon henne i duschen, kanske med lite blod som rinner ner i brunnen..

med andra ord, det man får se är inte på något sätt unikt och båden monica belucci och vincent cassel borde väl räknas till de skådespelare som borgar för en viss kvalitet.. med det sagt säger jag inte att man inte mår illa men att avhysa en film som har 7,4 på IMDB (49 000 betygsättare) TROTS sina "starka" scener känns sådär..

tycker personligen att mycket som pågår i det svenska samhället som vi röstat fram är vidrigare än specifika individers beteende mot varandra..

[/FONT][/COLOR]
#160 - 1 augusti 2012 08:14
ang irreversible kan jag inte riktigt hålla med dig.. den har kvaliteter även om de drunknar i den avsky en "normal" människa känner inför vissa scener..

Den har en massa serietidningsvåld och en mycket detaljerad 15 minuter lång sadistisk våldtäkt som slutar med att förövaren står och sparkar offret i huvudet - och ingenting mer. Den vill inte säga något, bara vara "hård".
Enda anledningen till att den inte ses som det misslyckade försök till exploitation-film det är, är att den är fransk och därför får nåt slags kulturstämpel.
[COLOR=#333333][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
#161 - 1 augusti 2012 13:26
och om american history X hade varit FÖR rasism? hade den också bara varit hård eller hade det fortfarande varit en fantastisk film? jag tycker att många "budskapsfilmer" är helt ointressanta just eftersom de visar "en stark historia", "ett gripande kvinnoporträtt" osv för att man kan vara helt säker på att det kittlar till hos någon kulturtant.. det var ju ingen som vågade ge fight club bra recensioner innan vemdetnuvar gjorde det först och det stående omdömet var en "adrenalin-film" som KANSKE skulle upp på bio istället för den kritik mot vårt samhälle och den frågeställning den faktiskt är..

olika uppfattningar.. jag säger inte att du har fel eller att jag gillar filmen som film.. däremot kanske man ska vara lite mer försiktig i sina ord när man bara är en.. jag tycker också att irreverible är för mycket men på samma sätt som vissa tycker att göta kanal eller sommaren med göran är det bästa som finns kanske det finns folk som tycker att irreversible ger något..

senaste film..
the dark knight rises;

2 ord; se den!
#162 - 1 augusti 2012 13:40
The Naked Gun 2½... Leslie Nielsen igen, hehe...

Vill se Batman: The Dark Knight Rises, The Avengers, Prometheus, och Madagascar 3, men lär väl som vanligt få vänta på DVD/bluray-releaserna, inget kul att gå på bio ensam.
#163 - 1 augusti 2012 16:26
avengers;

bättre än dark knight rises, inte som film, men med tanke på förväntningarna som ställdes på dark knight rises gentemot avengers är avengers en gladare överraskning.. den tar sig själv på alldeles lagom mycket allvar..
#164 - 1 augusti 2012 21:42
The Naked Gun 33 1/3: The Final Insult... Ja, det är Leslie Nielsen... Igen...
#165 - 1 augusti 2012 22:19
Såg Irreversible i kväll efter att ha läst vad ni skrev om den, tyckte den var sådär. Framförallt hade den kunnat kortas ner 10minuter så man slapp alla scener där dom bara vinglar runt med kameran i onödan (framförallt i början och inne på bögklubben). Annars så funkade den men inget jag kommer rekommendera vidare.

Senaste film på bio va Prometheus, man fick ju se allt intressant i trailern. Inte värd att betala 100 spänn för att se på bio helt enkelt.
#166 - 8 september 2012 00:10
The Avengers... Tja, den var rätt cool :) Tony Stark är lika sarkastisk och smådryg som alltid, hehe... Och så är ju vår Stellan Skarsgård med.
#167 - 8 september 2012 06:26
och om american history X hade varit FÖR rasism? hade den också bara varit hård eller hade det fortfarande varit en fantastisk film?

Då hade den ju över huvud taget inte varit AHX. Filmen är inte bra pga att den har en curb stomp (som inte ens visas i bild), utan för att den har bra skådespeleri, bra regi, och en bra historia.

Irreversible däremot vill ingenting annat än vara hård, och är inte bra ens på det. Den försöker vara chockerande actionfilm, som en korsning mellan Human Centipede och Pitbull, men gör det dåligt.

det var ju ingen som vågade ge fight club bra recensioner innan vemdetnuvar gjorde det först och det stående omdömet var en "adrenalin-film" som KANSKE skulle upp på bio istället för den kritik mot vårt samhälle och den frågeställning den faktiskt är..

Jag avskydde Fight Club just på grund av den klumpiga "samhällskritiken". Fight Club är väl inte heller någon adrenalinfilm, det är ju bara prat prat prat.

jag tycker också att irreverible är för mycket men på samma sätt som vissa tycker att göta kanal eller sommaren med göran är det bästa som finns kanske det finns folk som tycker att irreversible ger något..

Fem miljoner flugor kan inte ha fel, Twilight är bästa filmen nånsin?
#168 - 29 september 2012 00:44
Såg nyss två filmer (ja, rätt stor kontrast mellan dem, jag vet) :

Resident Evil Damnation... Dataanimerad, och utspelar sig i Resident Eviluniversumet. Rätt bra, men också förmodligen ganska lättglömd. Ada Wong är lika svårplacerad som vanligt, är hon på rätt eller fel sida? Ond eller god? Hon tenderar till att hjälpa Leon på ett eller annat vis, men man får ändå känslan av att hon har en egen, något ljusskygg agenda. Fighten mellan Ada och Svetlana (presidenten i det påhittade östlandet filmen utspelar sig i) var rätt cool.

The Muppets... Tja, mupparna är alltid mupparna... Men den började ta sig först när just mupparna började göra entré i stor skala. Den hade en del kul scener, och även några rörande. Men sångnumren var väl sådär, det enda som var lite kul var skurken Richmans rapande (nej, inte rapande som i "druckit för mycket läsk"), med tillhörande karaoke/singalongtext...
#169 - 6 oktober 2012 23:28
Prometheus... Hmm, ja... Ett omdöme är svårt att ge, eftersom filmen hade två sidor. Dels var den rätt cool, och skulle inte påstå att den är en av de sämre filmerna jag har sett. Å andra sidan så finns där en del saker som man undrar lite över... Hur har de tänkt här, har de där monstren nå´t med varelserna i Alienfilmerna att göra, och så vidare. Har för mig att jag läste att de ville göra filmen så att den kunde stå på egna ben ifall en uppföljare inte blir av, men jag tycker nog att de allt får vara snälla och göra i alla fall en uppföljare, så kanske man begriper lite mer.

Och Noomi Rapace... Misstänker skarpt att Elizabeth Shaw ska föreställa typ mormor eller farmor till Ellen Ripley :p I alla fall jag tycker att en viss likhet finns mellan Shaw och Ripley.
#170 - 7 oktober 2012 08:16
Animaniac skrev:
Prometheus... Hmm, ja... Ett omdöme är svårt att ge, eftersom filmen hade två sidor. Dels var den rätt cool, och skulle inte påstå att den är en av de sämre filmerna jag har sett. Å andra sidan så finns där en del saker som man undrar lite över... Hur har de tänkt här, har de där monstren nå´t med varelserna i Alienfilmerna att göra, och så vidare. Har för mig att jag läste att de ville göra filmen så att den kunde stå på egna ben ifall en uppföljare inte blir av, men jag tycker nog att de allt får vara snälla och göra i alla fall en uppföljare, så kanske man begriper lite mer.

Och Noomi Rapace... Misstänker skarpt att Elizabeth Shaw ska föreställa typ mormor eller farmor till Ellen Ripley :p I alla fall jag tycker att en viss likhet finns mellan Shaw och Ripley.

Jag såg oxå prometheus igår. Vad jag förstod så kom alienmonstret fram ur en morph mellan shaw(människa) och den där vite jätten. Shaw hade ju haft den där bläckfisken i sig som sen "befruktade" jätten. I slutet kom ju nåt alienliknande monster ut ur jätten.

Jag säger: hyfsad film, bra start på en serie filmer där uppföljarna förhoppningsvis väver samman storyn till nåt bra.
#171 - 7 oktober 2012 15:29
Jag såg oxå prometheus igår. Vad jag förstod så kom alienmonstret fram ur en morph mellan shaw(människa) och den där vite jätten. Shaw hade ju haft den där bläckfisken i sig som sen "befruktade" jätten. I slutet kom ju nåt alienliknande monster ut ur jätten.

Jag säger: hyfsad film, bra start på en serie filmer där uppföljarna förhoppningsvis väver samman storyn till nåt bra.

Men jag funderar lite ändå... "bläckfisken" verkar ju vara nå´n sorts tidig, gigantisk morph av facehuggers, eftersom den "befruktade" jätten, som en facehugger. Men vad gjorde den då inne i Shaw? Facehuggers utvecklas ju i ägg lagda av en drottning. Shaw blev "gravid" med "bläckfisken" efter att ha haft sex med Holloway, som hade blivit smittad med den där svarta sörjan, av David. Så vad var Davids agenda, och på vems order agerade han, när han smittade Holloway? Och chestbustern, som tar sig ur jätten, varför var den så stor? I Alienfilmerna är de väl kanske nå´n halvmeter eller så. Här var den ungefär lika stor som en fullvuxen warrior. Att den såg lite annorlunda ut kan ju förklaras med att warriors ser lite olika ut beroende på vilken art värden är, men det förklarar inte storleken, eftersom utgångshålet på jätten (piloten de hittar i början) i Alien är ganska litet, om jag minns rätt.

Nej, jag tycker nog att det verkar som att de i sin strävan att få filmen att stå för sig själv, och inte "vara Alien" så har de råkat göra den lite ologisk. Hade väl varit bättre om de gjort den till det den faktiskt är, en del i Alienuniversumet, och gjort varelserna till de facehuggers och warriors vi känner från Alienfilmerna. Men samtidigt ville de väl göra nå´t nytt. Och den där "ormen" se´n... Hade den nå´t med saken att göra, eller var den bara en allmänt otrevlig sak som råkade leva där? Och hur osmart får man vara? En okänd ormliknande varelse på en okänd planet, reser framkroppen, och spänner ut två "vingar" vid huvudet, i nå´t som väl närmast kan liknas vid en kobras hotbeteende, och man försöker gå fram och gulla med den :p

Vad jag förstår, är människan ättlingar till jättarna. Men de sa nå´t om i slutet, att de ville utrota människan, men ändrat sig. Det var mer än den där nyss uppväckta jätten visste, tydligen, eftersom han attackerade dem, och se´n gav sig iväg mot jorden. Och de hade väl en teori om att de inte var nöjda med sin "skapelse" och ville utrota människan, och börja om, men det kan ju också vara så, att de var rätt krigiska, och helt enkelt bara såg människan som ett hot.
#172 - 7 oktober 2012 16:47
Animaniac skrev:
Men jag funderar lite ändå... "bläckfisken" verkar ju vara nå´n sorts tidig, gigantisk morph av facehuggers, eftersom den "befruktade" jätten, som en facehugger. Men vad gjorde den då inne i Shaw? Facehuggers utvecklas ju i ägg lagda av en drottning. Shaw blev "gravid" med "bläckfisken" efter att ha haft sex med Holloway, som hade blivit smittad med den där svarta sörjan, av David. Så vad var Davids agenda, och på vems order agerade han, när han smittade Holloway? Och chestbustern, som tar sig ur jätten, varför var den så stor? I Alienfilmerna är de väl kanske nå´n halvmeter eller så. Här var den ungefär lika stor som en fullvuxen warrior. Att den såg lite annorlunda ut kan ju förklaras med att warriors ser lite olika ut beroende på vilken art värden är, men det förklarar inte storleken, eftersom utgångshålet på jätten (piloten de hittar i början) i Alien är ganska litet, om jag minns rätt.

Nej, jag tycker nog att det verkar som att de i sin strävan att få filmen att stå för sig själv, och inte "vara Alien" så har de råkat göra den lite ologisk. Hade väl varit bättre om de gjort den till det den faktiskt är, en del i Alienuniversumet, och gjort varelserna till de facehuggers och warriors vi känner från Alienfilmerna. Men samtidigt ville de väl göra nå´t nytt. Och den där "ormen" se´n... Hade den nå´t med saken att göra, eller var den bara en allmänt otrevlig sak som råkade leva där? Och hur osmart får man vara? En okänd ormliknande varelse på en okänd planet, reser framkroppen, och spänner ut två "vingar" vid huvudet, i nå´t som väl närmast kan liknas vid en kobras hotbeteende, och man försöker gå fram och gulla med den :p

Vad jag förstår, är människan ättlingar till jättarna. Men de sa nå´t om i slutet, att de ville utrota människan, men ändrat sig. Det var mer än den där nyss uppväckta jätten visste, tydligen, eftersom han attackerade dem, och se´n gav sig iväg mot jorden. Och de hade väl en teori om att de inte var nöjda med sin "skapelse" och ville utrota människan, och börja om, men det kan ju också vara så, att de var rätt krigiska, och helt enkelt bara såg människan som ett hot.

Haha vilken grymt nördig analytisk debatt det här blir om en rätt träig film. (dock är serien och iden som helehet fantastisk). Jag uppfattade det hela som att mänskligheten skapades i början av filmen när jätten vid vattenfallet lät sig demonteras ner på cellnivå på en tydligen ren från mikrobakterier eller dylikt ( jorden) och att sen att allt liv kom att härstamma från den jätten.
Ormen fick väl den där flummige forskaren att förvandlas till nån form av värd som den använde för att attackera de andra med. Varför då kan man fråga sig?

Att David agerade på gamlingens agenda var ju rätt uppenbart i början men sen när det svamlades kring huruvida artificiell intelligens (david) har själ, kan känna besvikelse etc fick jag intrycket av att han på egen hand ville skapa en ny livsform i nån sorts filosofisk sensmoralisk andemening. FÖR mycket flum för min smak, skip the b.s and start the random killing spree var väl lite av känslan man fick ibland i filmen.
#173 - 7 oktober 2012 18:09
Haha vilken grymt nördig analytisk debatt det här blir om en rätt träig film. (dock är serien och iden som helehet fantastisk). Jag uppfattade det hela som att mänskligheten skapades i början av filmen när jätten vid vattenfallet lät sig demonteras ner på cellnivå på en tydligen ren från mikrobakterier eller dylikt ( jorden) och att sen att allt liv kom att härstamma från den jätten.

Ormen fick väl den där flummige forskaren att förvandlas till nån form av värd som den använde för att attackera de andra med. Varför då kan man fråga sig?

Att David agerade på gamlingens agenda var ju rätt uppenbart i början men sen när det svamlades kring huruvida artificiell intelligens (david) har själ, kan känna besvikelse etc fick jag intrycket av att han på egen hand ville skapa en ny livsform i nån sorts filosofisk sensmoralisk andemening. FÖR mycket flum för min smak, skip the b.s and start the random killing spree var väl lite av känslan man fick ibland i filmen.

Hehe, tja, det blir väl lätt så med en film som bygger på ett kultförklarat filmuniversum, och som vill vara djup. Har för mig att Alienfilmerna också har en massa "nördiga" teorier runt sig. Och jag är inte den enda, läste på Discshop, och där grävde både recensenten och nå´n mer rätt djupt i Prometheus. Läste nå´n frågeställning om Vickers, om hon är android eller människa, men det är rätt självklart tycker jag, när kaptenen stöter på henne, och frågar om hon är människa eller android, och hon säger "min hytt, om 10 minuter" ;) Hon hade alltså för avsikt att visa att hon minsann är människa.

Jag hoppas inte de krånglar till det för mycket i eventuella uppföljare. Alienfilmerna är ju föredömligt enkla, och logiska, i hur varelserna fungerar, och fortplantar sig.
#174 - 20 oktober 2012 00:21
Dead Space: Aftermath... Hmm... För det första, varför var en del sekvenser (tillbakablickarna) tecknade i en ganska välgjord och cool stil, och andra tämligen taffliga dataanimationer? Och filmen i övrigt... Nja, den var rätt rörig. Då var väl Resident Evil: Damnation, och även Dead Space: Downfall bättre...
#175 - 29 november 2012 16:17
Ice Age 4... Tja, Ice Age är ju alltid Ice Age... Småkul, men jag tycker nog att Pixar och DreamWorks börjar dra ifrån Blue Sky när det gäller kvaliteten på animationerna...
#176 - 1 december 2012 01:11
Batman: The Dark Knight Rises... Mycket välgjord, och tät stämning... Men undrar lite över slutet...
#177 - 1 december 2012 01:33
Såg precis Total Recall, riktigt bra film! Rekomenderas :)
#178 - 8 december 2012 01:39
Brave... Tja, vad ska man säga, Pixar har gjort det igen :)
#179 - 27 mars 2013 13:28
Mass Effect: Paragon Lost... En liten bakgrundshistoria till James Vega, en av karaktärerna man har som bestättningsmedlem i spelet Mass Effect 3. Lite ovant att se krogans, vorcha, och asari som mangakaraktärer... Och så saknade jag turians. Att röstskådisarna inte var samma till de karaktärer som även förekommer i spelen, var lite trist... Men de var hyfsat lika.

Men igenkänningsfaktorn från spelen var rätt hög, och slutet var intensivt och känslofyllt.
#180 - 31 mars 2013 03:56
Har kollat igenom de tre Family Guy Star Warsparodierna... Hehe... Hehehe... Hehehehehe...

Måste säga att skeppen och effekterna var förvånansvärt välgjorda, med mjuka animationer. Det liknade celshading... Hade nästan köpt dem i en seriös tecknad/dataanimerad Star Wars.
#181 - 31 mars 2013 07:46
Såg G.I.Jane(1997) igår haha skit bra ju. hade aldrig sett den.
#182 - 13 maj 2013 23:21
The Last Starfighter... En rätt skön 80-tals-sci-fi (tre bindestreck i samma ord, vad sägs om det), som dock hade en liten identitetskris... "Hmm, ska jag vara en komedi eller inte" :p

Vissa av varelserna var onödigt fula (men Grig var rätt cool), och effekterna var, ja, 80-tal... Men bra 80-tal får jag nog ändå säga. Men bilden på baksidan av fodralet, som föreställer Gunstar (ett jaktskepp) ser något förbättrad ut, i jämförelse med hur det såg ut i filmen. Och filmmusiken kändes rätt John Williamsinspirerad.

Sevärd? Jodå :)
#183 - 11 juni 2013 12:38
Wreck-It Ralph (bluray), Disneyklassiker #51... En bra film som alltid när det gäller Disney, och som gammal TV-spelare satt man och log lite fånigt igenkännande. Men man får nog också vara gammal TV-spelare för att förstå vissa av referenserna till spelvärlden, och för att känna igen en del spelkaraktärer.

Se´n att det kändes som om tjejerna som designade "spelet" Sugar Rush gick på mer än bara en sockerkick är en annan sak ;)

Men hur söt Sugar Rush än är, så är nog den medföljande kortfilmen Paperman ännu sötare. En osannolik men vacker historia om hur en man och en kvinna möts.
#184 - 13 juni 2013 08:29
Nästan kommit igenom Game Of Thrones nu. 30 filmer. :)
#185 - 13 juni 2013 12:31
Funderar lite... En sak jag inte förstår med tecknade/dataanimerade filmer, eller rättare sagt recensionerna om dem, är när nå´n skriver ungefär "ibland var den för svår för de minsta" och får det att låta som om det är kritik mot filmen. Varför inte istället inse att de filmerna inte är för de minsta :p Den där barnfilmsstämpeln som allt tecknat/dataanimerat har verkar vara svår att tvätta bort. Som ett omdöme jag läste om Shrek, där nå´n undrade varför det är så grovt språk i en barnfilm... Kanske för att det inte är en barnfilm? Jag menar, det står ju faktiskt inte barntillåten på Disneyklassikerna.

Disney gör tecknat för små barn, ja, men det är så´nt som går på t.ex Playhouse Disney... Det är som med serier, en del ÄR för barn, och dem växer man ifrån när man är 10 typ (som Bamse t.ex), medan andra följer en genom livet, som Tintin, Spirou, Asterix, Fantomen, och Kalle Anka. Tror det var nå´n tecknare (Kalle Anka om jag inte minns fel) som sa att hans serier är för barn mellan 7 och 77 :)
#186 - 14 juni 2013 10:42
Kan själv irritera mig på när en film försäker nå både barn och vuxna, som när karaktärer säger dubbeltydigheter eller använder ironi och liknande. Blir bara halvmesyr av det.
#187 - 14 juni 2013 10:43
Förresten är det Carl Barks du menar förresten? Serietecknaren alltså.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Barks
#188 - 14 juni 2013 11:07
Tja, det är oftast inte filmernas fel, utan de har fått en stämpel som barnfilmer, bara för att de är tecknade/dataanimerade, och när skaparna försöker visa att de faktiskt inte är för små barn, så får de kritik för att vara för våldsamma, med för grovt språk, och/eller för avancerad handling och humor, istället för att folk inser att de inte är för de minsta. Men det är ju som sagt inte filmernas fel, utan folks fördomar om dem. Ska man resonera som att allt tecknat/dataanimerat är för barn, så är väl allt otecknat för vuxna då, som Björnes magasin :p

Ja, antingen Carl Barks, eller Don Rosa, minns inte riktigt. Kan även ha varit Hergé. Men det Barks och Rosa har gemensamt är att de är noga med att historiska fakta ska stämma. Tror fler skulle vara intresserade av att läsa historia i skolan om de fick läsa Carl Barks serier, än en gammal tråkig historiebok ;) Även Hergé var ju noga med fakta och detaljer.
#189 - 14 juni 2013 14:18
Det är för att folk är dumma i huvudet.. det finns filmer man gillar och filmer man inte gillar.. bara för att man själv förväntar sig något av en film betyder inte det att filmskaparna automatiskt har gjort fel för att betraktaren inte får den produkt de väntar sig.. vill man inte bli överraskad kanman ju aldrig se en film för första gången.. antingen det eller läsa manus innan man ser den så man vet att den i te tar en riktning man inte uppskattar..
#190 - 17 juni 2013 07:47
Don Rosa är en favorit. Älskar hans teckningsstil. Minns när jag lästa om Joakim ovn Ankas liv märkte direkt att det var nåt speciellt och kollade upp de andra delarna. För att hålla mig kvar vid filmtemat vore det grymt med en tecknad film i Don Rosa stil. Den hade både vuxna och en del barn gillat. :)
#191 - 23 juni 2013 18:42
Har Joakim von Ankas liv i tre delar i serietidningsform, har för mig att de följde med några nummer av Kalle Ankatidningen. Lite kuriosa, såg en dokumentär om Tuomas Holopainen i den finska hårdrocksgruppen Nightwish, och han sa att det här är min bibel, och så tog han fram boken om Joakim von Ankas liv :) Tror det är i den historien de gör en grej av att hans släktskap med Kalle och knattarna är felöversatt, att han inte är Kalles farbror, utan hans morbror. Och jag kommer aldrig att acceptera att han i den svenska översättningen gick från att vara skotte till att vara tysk :p McAnka (som väl släkten kallas vid ett tillfälle i boken, om jag minns rätt) hade ju varit en mycket bättre översättning än von Anka.

Men det (för att få det att i alla fall handla lite om film) verkar vara en sjuka som "svenska" Disney lider av, deras översättningar av filmtitlar och karaktärer lämnar ofta en hel del i övrigt att önska.

För övrigt har jag börjat samla på Kalle Anka Extra, som kommer ut 6 gånger om året, och där är huvudhistorierna tecknade av Don Rosa.
#192 - 23 juni 2013 18:46
zoomik skrev:
Nästan kommit igenom Game Of Thrones nu. 30 filmer. :)
'

The best there is :D

En oväntad vänskap
Niceville är jättebra dom mä
#193 - 10 juli 2013 22:31
Superhero Movie... Skrattade en hel del :D
#194 - 10 juli 2013 23:33
Dumma mej 2.
Alltid bra att en unge att skylla på men gick välan att se på.
#195 - 15 juli 2013 23:51
Alpha & Omega, och TMNT, den dataanimerade från 2007. Den första var ok, även om animationen var på en så´n nivå att man lätt såg att det inte var en film av Pixar, DreamWorks, eller ens Blue Sky Studios man såg på. Och storymässigt verkade de ha tittat en hel del på Lion King, och Lion King 2: Simba's Pride... Men en ok film, som sagt.

Den andra, tja, tror det var min första film med de fyra ninjasköldpaddorna, och den var rätt cool. Men jag tror inte att de utbrast "Cowabunga" en enda gång, lite besviken på det [:-113]
#196 - 17 juli 2013 20:10
Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole... Riktigt snygg, med bra musik (tack och lov inga smäktande duetter med hjältarna) med en ganska mörk story, som dock kunde utvecklats lite mer, liksom karaktärerna. Men absolut inte en av de sämre filmerna jag har sett.
#197 - 17 juli 2013 20:59
Mm.. en av de snyggast animerade filmer jag någonsin sett.. äckligt skickligt gjord men en del som saknades.. tror den hade gjort sig bättre utan att ens låtsas vända sig till en yngre publik..
#198 - 18 juli 2013 11:08
Mm.. en av de snyggast animerade filmer jag någonsin sett.. äckligt skickligt gjord men en del som saknades.. tror den hade gjort sig bättre utan att ens låtsas vända sig till en yngre publik..

Jo, som vanligt när det gäller så´na filmer, så är extramaterialet lite löjligt lekfullt och pedagogiskt. Extramaterialet är för barn, men filmen? Njaa... Se´n att de hade med en dataanimerad kortfilm med mina gamla favoriter Wile E. Coyote och Roadrunner (var med en till på nå´n annan film jag köpte också, minns inte vilken nu) var rätt kul. Kan man hoppas att de håller på och gör ett antal så´na dataanimerade kortfilmer, som snart släpps på DVD/Bluray?

Jag blev lite orolig när jag läste att det var samma som gjorde Happy Feet. Happy Feet 1 var visserligen rätt ok, tvåan var däremot inte mycket att ha, och kändes mest fylld med det ena opåkallade sångnumret efter det andra. Men Legend of the Guardians är tack och lov rätt förskonad från så´nt.

Och till er som undrar varför ugglorna hade en orm som barnvakt, det är inte så långsökt som man kan tro. Det finns i alla fall en uggleart som "kidnappar" en blindorm, som lever på småkryp. De fångar den, och tar med den till boet, där den får käka parasiter och andra småkryp.
#199 - 7 september 2013 22:23
Iron Man 3... Tony Stark is Iron Man! Häftig, bombastisk, och lite smårolig, som vanligt :)
#200 - 8 september 2013 16:37
Lawless - Tom hardy levererar som vanligt, shia lebouef framkallar syner om hur man stryper honom för att han är en sådan otrolig mes som vanligt, bra kvinnliga huvudroll, helt ok sätt att döda en söndag på..

The amazing spiderman - gjorde de senaste filmerna helt onödiga..
#201 - 12 september 2013 07:28
Star Trek: Into Darkness... Jodå, kul att återse den gamla skutan Enterprise. Förstod dock inte riktigt scenen där Spock pratade med sitt framtida jag via kommukiationsskärmen på Enterprise... Hur, och varför, liksom? Men antar att det mest var för att de ville ha med Leonard Nimoy på ett hörn :p

Skrattade en gång, under eftertexterna. En av skådisarna heter Karl Urban... Jo, jag vet att Urban är hans efternamn, och att det inte uttalas på samma sätt, men ändå, Karl Urban, hehe... Och det var ju det som var det roliga, han heter Karl Urban, men ändå inte.
#202 - 19 september 2013 14:43
Halo 4: Forward Unto Dawn... Tja... En något rörig inledning, och ett mittenparti som var rätt segt, och mest gjorde en förbannad på särskilt en karaktär, April Orenski, en senior cadet och squad leader, som stod och gapade och höll på, och lekte översittare i matsalen för att hon tyckte att två elever inte hade skött sig på övningen... Skolans mobbare i high school får man anta. Men hon var inte så tuff på slutet :p Som också var rätt rörigt, men det hände åtminstone lite... Filmen är tydligen en hopklippt miniserie.
#203 - 29 september 2013 10:07
Arthur Christmas... Tomten är inte ensam, det är ett familjeföretag, med en massa anställda nissar, och allt sköts med högteknologi, och "släden" är ett stort rymdskepp. Faktiskt den mest trovärdiga tomteteori jag har stött på. Den var rätt rolig, med repliker som "risk of mooing, 98%" :p
#204 - 3 oktober 2013 15:31
Epic, av Blue Sky Studios (samma som gjorde Ice Age)... Om än inte episk, så i alla fall välgjord, och bra :)
#205 - 3 oktober 2013 17:20
Animaniac skrev:
Star Trek: Into Darkness... Jodå, kul att återse den gamla skutan Enterprise. Förstod dock inte riktigt scenen där Spock pratade med sitt framtida jag via kommukiationsskärmen på Enterprise... Hur, och varför, liksom? Men antar att det mest var för att de ville ha med Leonard Nimoy på ett hörn :p

Skrattade en gång, under eftertexterna. En av skådisarna heter Karl Urban... Jo, jag vet att Urban är hans efternamn, och att det inte uttalas på samma sätt, men ändå, Karl Urban, hehe... Och det var ju det som var det roliga, han heter Karl Urban, men ändå inte.

Du måste sett den första av de nya Star treck filmerna för att förstå, den heter Star trek och är förövrigt mycket bättre än In to the darkness.

Senaste jag såg var Pacific Rim. Mycket bra effekter och svag handling, vilket var vad jag förväntat mig och ville ha. Dock märkte jag till min förvåning att jag föredrar gubbar i plastdräkter för den här typen av film.
#206 - 4 oktober 2013 07:15
addo skrev:
Du måste sett den första av de nya Star treck filmerna för att förstå, den heter Star trek och är förövrigt mycket bättre än In to the darkness.

Senaste jag såg var Pacific Rim. Mycket bra effekter och svag handling, vilket var vad jag förväntat mig och ville ha. Dock märkte jag till min förvåning att jag föredrar gubbar i plastdräkter för den här typen av film.

Jodå, har sett den. Har alla Star trekfilmer på DVD eller bluray. Minns nå´t om att den unga Spock snackade med sitt framtida jag där också, och jag har för mig att jag även då fick känslan av att de väldigt gärna ville ha Leonard Nimoy med på ett hörn. Är det nå´t jag har svårt att köpa i sci-fi, så är det tidsresor, eller när folk träffar andra versioner av sig själv :p På grund av det är nog fyran den Star Trek jag har svårast för, och den som har fånigast story. Men visst, att de försöker visa att de bryr sig om naturen, och att valarna är illa ute är väl i och för sig berömvärt. Får väl annars säga att den nya James Tiberius Kirk är, om inte en fullträff, så i alla fall en nia... Han påminner en del om en ung William Shatner.

Har beställt Pacific Rim. Såg att det finns en film som heter Atlantic Rim, och när jag läste om den, så var det som jag misstänkte en ripoff på Pacific Rim, tydligen gjord av en studio som har satt i system att plagiera storfilmer, och släppa dem ungefär samtidigt. Föga förvånande påstås den vara värdelös.
#207 - 4 oktober 2013 07:34
Sv: Vilken film...

Now you see me

En av dom bästa filmerna som jag har sett på väldigt länge :)
#208 - 18 oktober 2013 14:55
Open Season (Boog & Elliot) 1-3... Ganska galna dataanimerade filmer där grizzlybjörnen Boog och hjorten Elliot spelar huvudrollerna. Taxen Mr. Weenie är, med sin tyska brytning, nog den skönaste karaktären i filmen. Knäppast och avgjort fulast är nog katten Roger, som är med i tvåan och trean, men han slåss om titeln "fulast i filmen" med en icke namngiven Rottweiler som är med i tvåan.

Kaninkrig (de springer runt och kastar kaniner på varandra) är en återkommande galenskap, liksom repliker, jag såg dem dock på engelska, som går ungefär så här: (Galen konspirationsteoretisk jägare försöker övertyga Mr. Weenie's ägare om att han är farlig) "När ni minst anar det, när ni vänder ryggen till, så kommer han och tar er! Nejdå, han är kastrerad" :p
#209 - 18 oktober 2013 16:30
Flypaper.. Brittisk(?) komedi om ett gäng mer och mindre lyckade skurkar som försöker fåna en bank.. Inte den vanliga "jag skriker skiiithögt så därför är jag rolig"-komedin.. Jag garvade iaf..

"Yeah, we can do it your way but then i get to kill the hostages"

"Uuhm.. Absolutely.. That'll work.. We won't judge you of anything but massmurder isn't really our thing.."
#210 - 20 oktober 2013 17:10
The Croods... Inte en av DreamWorks bästa, om än inte dålig. Storyn var rätt tunn, och det kändes mest som att de flydde från en naturkatastrof mest hela tiden, med avbrott då och då för lite våldsam slapstick. Och djuren, tja, de var sammanslagningar av olika djur (t.ex piranhakeet, owl bear), och såg ut som jordens fauna kunde ha gjort om morsan natur gått på riktigt tunga och förbjudna substanser [:-53] [:-100]
#211 - 16 november 2013 12:15
Despicable Me 2... Välgjord, rolig, och knäpp. Roligast och knäppast var nog de lila, onda, och oerhört korkade versionerna av Minions, med deras stora, spretiga hår, underbett, och spontana "BAAAH" i tid och otid.
#212 - 24 november 2013 10:03
Monsters University, en prequel till Monsters, INC. Rätt kul och välgjord, bäst var nog scenen i slutet, när Mike och Sulley hamnar i människornas värld. Lite igenkänningsfaktor fanns där, när några karaktärer från första filmen (förutom Mike och Sulley) passerade.
#213 - 19 december 2013 15:15
Rise of the Guardians... DreamWorks igen, och som vanligt bra. Gillar hur de har försökt återuppfinna våra favoritsagofigurer tomten, påskharen, Mr. Sandman, och tandfén. Särskilt påskharen var en skön figur.
#214 - 4 februari 2014 15:03
Planes... En Disney/Pixarfilm som utspelar sig i samma universum som Cars. Storyn kändes en aning tunnare än den i Cars, och det kändes som om de gick lite för fort fram med karaktärer och händelser som i Cars kanske var lite mer genomarbetade, och fick ta lite mer tid. Men filmen var helt ok, och som vanligt när man har sett en film av (sätt in valfri känd animationsstudio här) så var man på allmänt bra humör, och satt och smålog för sig själv när eftertexterna började rulla.
#215 - 7 mars 2014 16:08
Turbo... Tja, jag inser vad de ville säga med sensmoralen (som var tämligen övertydlig), och visst var den rolig här och var, men om jag ska rekommendera nå'n att se bara en film av DreamWorks, så blir det nog inte denna. Tyckte storyn med en snigel som tävlar mot Indy Carbilar var lite väl... Och tyckte även estetiken skar sig rätt ordentligt, mellan de serietidningsaktiga sniglarna och de fotorealistiska Indy Carbilarna. Satt mest och tänkte på hur cool filmen hade varit med de bilarna, men utan sniglarna :p

Tycker nog att deras förra "djur samarbetar med människor"-film, Bee Movie, var bättre. How To Train Your Dragon är nog en av mina favoriter när det gäller DreamWorks.
#216 - 8 mars 2014 01:28
Pacific Rim... Stora monster, och stora mechs :) Faktiskt förvånansvärt bra tycker jag. Några av karaktärerna (som den tyska vetenskapsmannen och de båda ryska mechpiloterna) kändes rätt karikatyrartade, men det störde inte så mycket. Kineserna pratade kinesiska med varandra, och ryssarna pratade ryska med varandra, istället för engelska med värsta brytningen, bara en så'n sak.

Att detta inte handlar om en B-film med låg budget märker man i det ganska omfattande extramaterialet, med en del bakom kulisserna.
#217 - 12 april 2014 10:56
Gravity... Spännande...
#218 - 3 juni 2014 17:16
Frozen (Disneyklassiker #52)... Den var bra, med ett lite oväntat slut. Men varför alla dessa sånger :p Det kändes som att de speciellt i början körde en sång var femte minut när en ny scen introducerades. En och annan sång är väl inget fel, men när de brister ut i opåkallad sång i tid och otid så förstör det rytmen lite i berättandet. Men som sagt, filmen var bra ändå.
#219 - 7 juli 2014 11:19
Green Lantern... Jodå, jag gillade den faktiskt. Speciellt en sak... Han fick en mask, som de sa att han skulle ha när han ville att ingen skulle känna igen honom, och jag tänkte, nej, inte ännu en Stålmannen, som ingen känner igen för att Clark Kent tar av sig glasögonen :p Men i en scen så påpekar hans kärlek att hon faktiskt har känt honom tillräckligt länge för att känna igen honom även om hon inte kan se hans kindben :D En rätt skön pik åt alla superhjältar som verkar bli anonyma för att de ändrar en liten detalj i utseendet.
#220 - 24 september 2014 17:32
Godzilla (den nya)... Tja, den kändes helt klart mer intressant än den förra. I den här filmen tycks inte monstrens huvuduppgift vara att stampa allt till damm, utan det är bara vad som råkar inträffa när de gör det vilda djur brukar göra, de tar den rakasta vägen för att finna varandra, och bryr sig inte om i fall det råkar vara över en öde slätt, eller genom en storstad. De hade läst på lite om biologi verkar det som, som t.ex i en scen där hanen ger honan en gåva, som många fåglar gör.
#221 - 25 september 2014 15:53
Jag tyckte Godzilla var helkass, jag har lite svårt för historier där karaktärerna är en biroll till vad monsterna gör.

Edge of tomorrow var den jag såg senast, den var bra precis som Tom Cruises filmer brukar vara. Det enda lilla minuset var att Emmily Blunt inte passade så bra i actionfilm.
#222 - 25 september 2014 16:52
Memento... för er som gillar mindf**k filmer galet bra film
#223 - 26 september 2014 09:33
Apropå Memento, kolla på ireversible (Fransk) den utspelas också i omvänd kronologisk ordning. Den filmen är genial på så otroligt många sätt och det är bra att spola tillbaka och dubbelkolla vissa saker för att få ut det mesta av filmen. Den omvända kronologiska ordningen gör att man helt plötsligt blir tvungen att omvärdera det man antagit om karakträrerna, skådespeleriet är perfekt.

Varning krävs dock, regissören ville göra en film som spelar på dåliga känslor till skillnad mot vanliga filmer. Han har lyckats utmärkt! Inget underhållningsvåld här inte utan hyperrealistiskt grovt våld, sen är det lågfrekventa ljud i musiken som leder till illamående hos många människor och filmat så man blir yr och börjar må illa. För att inte tala om vad som händer i filmen! Ett mästerverk, men för psykiskt påfrestande för att man ska kunna se den mer än en gång...
#224 - 26 september 2014 09:43
addo skrev:
Apropå Memento, kolla på ireversible (Fransk) den utspelas också i omvänd kronologisk ordning. Den filmen är genial på så otroligt många sätt och det är bra att spola tillbaka och dubbelkolla vissa saker för att få ut det mesta av filmen. Den omvända kronologiska ordningen gör att man helt plötsligt blir tvungen att omvärdera det man antagit om karakträrerna, skådespeleriet är perfekt.

Varning krävs dock, regissören ville göra en film som spelar på dåliga känslor till skillnad mot vanliga filmer. Han har lyckats utmärkt! Inget underhållningsvåld här inte utan hyperrealistiskt grovt våld, sen är det lågfrekventa ljud i musiken som leder till illamående hos många människor och filmat så man blir yr och börjar må illa. För att inte tala om vad som händer i filmen! Ett mästerverk, men för psykiskt påfrestande för att man ska kunna se den mer än en gång...

ska ses under helgen :) inte känslig för filmer gillar såna filmer så får se hur den är :D
#225 - 26 september 2014 14:40
Återkom med betyg, btw man behöver inte vara känslig för att bli illa berörd av den filmen, tro mig!
#226 - 26 september 2014 14:56
Kom på att regissören gjort ett par till filmer, ska nog samla mod kolla på någon av dom i helgen.

Inte film, men senaste serien jag såg var Fargo (baserad på filmen), den var helt klart den bästa serien jag sett alla kategorier! 9,1 i betyg på IMDB säger en del.
#227 - 27 september 2014 08:59
blaze1337 skrev:
ska ses under helgen :) inte känslig för filmer gillar såna filmer så får se hur den är :D

Saw, ichi the killer, i spit on your grave, clockwork osv är verkligen INGENTING i jämförelse med den.. Det är en sån där film som människor blir upprörda på en för att man ens nämner på annat än cineast-forum för att "won't somebody please think of the children!!!!"..
#228 - 3 oktober 2014 04:53
The amazing spider man 2

vet inte riktigt hur jag ska börja med denna eftersom den är både bra och dålig.. Den är dålig om man väntar sig avengers eller thor eftersom det inte är samma typ av film.. Den känns inte lika tyskt/japanskt utvecklad och deffad för att passa "målgruppen" som andra marvel-produktioner.. Hjältarna är inte perfekta, effekterna är inte lika michael bay'ska, skurkarna är lite fåniga och världen är inte direkt hotad.. Om avengers är militären är spider man mer som en detektiv..

Tillhör du däremot dem som läste spindelmannen från 60-90-tal kommer du att få se precis den spindelmannen som du känner, en ung grabb som kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan medan världen rasar runt honom, alltid desperat och alltid med känslan av att de lugna perioderna bara är korta pauser mellan katastroferna..

Effekterna/actionscenerna är helt absurt välgjorda på så sätt att spindelmannen egentligen inte är särskilt kraftfull jämfört med många andra superhjältar men får allt att gå ihop tack vare snabbtänkthet och vilja..

Emma stone förtjänar som alltid att nämnas och inte mindre i denna film.. En av de blivande stora!

Båda filmerna i denna serien är till fansen och det är ovanligt så hatt av!
#229 - 7 oktober 2014 22:01
Gone girl. Intressant film, obehaglig och snygg, nästan lite rolig ibland, fast ironisk lite halvmörk humor. Bra skådespeleri med, och Fincher kan ju vara rätt grym (Seven!). Skulle la inte ge den riktigt 5/5, men riktigt bra var den ändå.
#230 - 8 oktober 2014 19:52
Wing Commander... Jodå, den tog sig lite mot slutet. Var väl inte superbra, men inte usel heller. Har lite svårt för det där såpetjafset mellan vissa karaktärer som en del filmer inleds med, som t.ex denna.
#231 - 5 november 2014 16:19
How To Train Your Dragon 2... Riktigt bra film, med en och annan oväntad händelse (kanske inte för dem som läst böckerna, som jag inte har, så har ingen aning om vilka scener som är med där). HTTYD-filmerna tillhör helt klart mina DreamWorksfavoriter, då de är fulla med humor och sköna karaktärer, som blandas snyggt med spänning, dramatik och bra musik.

Barnfilm? Njaa... Nej...
#232 - 7 februari 2015 23:12
Big Hero 6... Cool är bara förnamnet. Snygg, bra karaktärer, och en helt ok story.
#233 - 25 april 2015 22:01
Penguins of Madagascar... Jodå, de är lika galna som vanligt.
#234 - 31 oktober 2015 16:35
Jurassic World... Joo, njaaa... Den var ok, men kändes ganska bagatellartad, och rätt full med klichéer, i stil med att det här är vad som händer om du är en girig typ som bara bryr sig om pengar. Faktiskt så kändes storyn ungefär lika tunn som i trean, där det kändes som att de olika scenerna mest var till för att klämma in ytterligare en cool dinosaurie. Och interaktionerna mellan dinosaurierna kändes lite konstiga, som mellan velociraptorn och T-rexen på slutet. Och på vilket sätt är det bra att släppa ut ännu en jättedinosaurie med tänder, för att bekämpa filmens stora (och då menar jag stor) nemesis? Två fel brukar sällan bli ett rätt, liksom. Jaja... Den var ok, som sagt.
#235 - 2 december 2015 19:40
Minions... Jag säger bara en sak: Banana!
#236 - 20 december 2015 13:17
Star Wars: The Force Awakens... Mycket bra film. Kylo Ren var läskigt lik sin morfar Anakin. Att de bröt filmen strax efter det klassiska textintrot, för att några hade satt sig på fel plats, kan man ju tycka saker om. Det kunde de ju ha gjort innan, eller bara struntat i det.
#237 - 26 december 2015 21:02
Inside Out... Pixars senaste. Smart, knäpp, sorglig och kul på en gång.
#238 - 13 juli 2016 20:01
Zootropolis/Zootopia... Om jag förstår rätt, så heter den tydligen både och... Kanske olika marknader (verkar som den heter Zootropolis i Europa, men Zootopia i USA). Känns som ett av de mer meningslösa namnbytena/översättningarna av en filmtitel jag har varit med om. En annan Disneyfilm, "Home on the Range", som på svenska har blivit "Kogänget" vinner å sin sida titeln värsta/sämsta titelöversättning. Men sak samma... Zootropolis, hmm, Zootopia, eeh whatever... är hur som helst Disneyklassiker nummer 54, dataanimerad (istället för tecknad), och, tro det eller ej, riktigt bra! Bara scenen med sengångarna, som visades i förra årets Kalle Ankas jul, är anledning nog att se den.
#239 - 24 november 2016 20:41
Independence Day: resurgence... Jovars... Inte sämre än den förra, som hade ett ganska osannolikt och småfånigt slut.
#240 - 26 november 2016 15:34
Ice Age 5: Collision Course... Jodå, knäppt och galet som vanligt. Mannys lite truliga humör, Sids oförmåga att inse hur klumpig och tafatt han är, och Scrats något besatta jakt på sitt kära ekollon, allt fanns där, som vanligt. Slapstickhumor blir väl aldrig riktigt gammal, så det är väl lite därför, ihop med sköna karaktärer, som Blue Sky Studios kommer undan med fyra uppföljare till Ice Age.
#241 - 17 januari 2017 20:44
Ratchet & Clank... Hmm, jättebra? Nej... men det är ju Ratchet & Clank ffs!!! Allas vår favoritlombax och hans defekta warbot-sidekick.

Annons