PiaJo skrev:Såg Avatar på blueray, mycket bra film!
Har sett den på bio med... en kanonfilm, man skall helst se den med surroundljud och högt så att man får med alla effektljud, det skall vibrera i soffan...:D
illerfisken skrev:Dark floors (Tredje gången..:)
VisualDarkness skrev:
Jag blandar friskt mellan DVD och Blu-Ray, sååå impad är jag inte att jag slopar DVD.
VisualDarkness skrev:Anaconda 4
Rent skräp...
Micke_A skrev:Ja, VHS och DVD representerar ju två olika tidsåldrar (som häst och vagn kontra bil), medan DVD och Bluray är väl mer att räkna som en enklare, och en mer avancerad version av samma teknologi (som en basutrustad bil med fönstervevar och utan AC, kontra toppversionen av samma bil).
Är det bara spelarna som skiljer, eller skiljer det mellan en DVD-skiva och en Bluray-skiva också? Eller är skivorna identiska, men att de har kunnat lägga in mer information nu, tack vare Bluraylasern?
myslas skrev:
Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.
VisualDarkness skrev:Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.
VisualDarkness skrev:Analog film har ju i teorin oändlig upplösning och även med faktiska begränsningen med kornstorlek så finns det en otrolig upplösning att plocka ur, det säger jag knappast emot. Det stora med Blu-ray är möjligheten att öka bildstorleken utan att tumma på kvaliteten så som ögat uppskattar denna och inte minst detaljerna som du nämner. Men slår du på en Blu-ray på en TV modell mindre och sitter en bit ifrån kommer ju ändå inte ögat uppfatta skillnaden något nämnvärt. Jag skulle säga att den riktiga nyttan kommer vid 50+tum, då vi har lite mindre TV än så blir skillnaden inte lika stor man sitter på avstånd. Dock är HDMI och dator nästan lite magiskt då det faktiskt för första gången går bra att ha den kopplad till TVn.
Micke_A skrev:Såg I Am Legend igår, den var rätt ok, igen en film med pikar åt forskningsvärlden att man inte ska mixtra med naturen.
danne0301 skrev:Såg Avatar i helgen, på dvd.
Herregud vilken överskattad film, i 3D är den säkert urhäftig (t.o.m draktämjaren var häftig i 3d....), men som vanlig film var den blah. Ok men absolut inte bättre.
Micke_A skrev:Kollade på Spirited Away igår, och kvällen innan var det Blazing Saddles (Det våras för Sheriffen).
VisualDarkness skrev:Spirited Away är magisk, speciellt sot-tussarna är mina favoriter! Levande Slottet är en smula krångligare och långsammare men även den en favorit. :)
VisualDarkness skrev:Är det inte herr Uwe Boll?
Micke_A skrev:Har nog aldrig haft "förmånen" att se en film av Uwe Boll, men finns det inte ett talesätt? Är det bra eller är det Boll? :p
VisualDarkness skrev:Så passande, så sant! :p :D
Det värsta är att riktiga B-filmer brukar vara så usla att de blir underhållande, hans passerar oftast uselhetsgränsen med sådan råge att att de helt saknar underhållningsvärde. :(
Micke_A skrev:Tja, jag tänkte på att han borde ju inse att han är värdelös på det, och syssla med nå´t annat. Det är samma med vissa spelutvecklare och serietecknare t.ex, de har helt uppenbart ingen talang, men envisas ändå med att fortsätta. Kan ju inte vara bra för självkänslan att hela tiden få höra att det man gör är skit. Att man har ett intresse för något (t.ex filmer eller serier) gör ju inte att man automatiskt är bra på att skapa det. Om man prompt vill skapa t.ex serier, och är hyfsad på att skriva, så får man väl leta reda på nå´n som kan teckna, och bilda en duo.
Och så kan man ju undra hur han fått så mycket pengar, kan ju inte vara på grund av hans filmer :p
VisualDarkness skrev:Det värsta är ju att han tycks gå plus på skiten! Lincenser säljer även fast de missbrukas. :p
Danne_85 skrev:Avatar på Blu-Ray, håller med Andrem Dvd är nått som borde skrotas nu mer.
Blu-Ray och Led is the shit ;)
Micke_A skrev:Kollade på 9 igår. Den har fått bra betyg, och visst, den var helt ok, väldigt bra gjord, och så, men storyn kanske inte var så jättedjup. Kändes mest som att de var stolta att få visa upp vilka coola maskinmonster de hade kommit på. Men som 80 minuters underhållning dög den bra.
Azur skrev:Serenity.
Jag gillar sci-fi och hade blivit tipsad att Firefly (tv-serie) och Serenity (film gjord efter slutet på serien) var bra, men jag var rätt skeptisk - konceptet är "vilda västern i rymden" och det lät inte så kul - men jag blev positivt överraskad. Den bästa sci-fi jag sett sen sydafrikanska apartheid-scifi-thrillern District 9.
karrokaja skrev:Har sett den filmen...vet inte hur många gånger, men den är helt sagolik! ÄLSKAR DEN!!
är värsta draknörden så... Jag fick måla en hel vägg i fikarummet på jobbet, drakar såklart!
Animaniac skrev:Ja, den var bra, liksom det mesta DreamWorks gör. Men innan jag kom på vilken annan karaktär Nightfuryn liknade... Stitch (aka experiment 626), med ett litet stänk av jättesalamander :p
ettfettbranamn skrev:det är samma tecknare.. den liraren har ett jävligt speciellt bildspråk..
Animaniac skrev:Ja, onekligen, men tycker det är rätt bra :)
ettfettbranamn skrev:absolut! jag träffar en tjej som tecknar på rätt hög nivå så jag har fått gå igenom en hel del av hans arbete efterom han är en av hennes favorit-tecknare :P..
VisualDarkness skrev:Fodralet till Död Snö ligger och tittar på mig ingivande med fraser på framsidan så som:
"Eins, Zwei, Die!"
"Den bästa norska NAZI-ZOMBIE-SPLATTERN-film som någonsin gjorts"
ettfettbranamn skrev:hahahaha!! awesomeness! se den.. det ÄR den bästa nazi-zombie-splattern som någonsin gjorts! ;)
VisualDarkness skrev:Död Snö
Norskhet: 10/10
Splatter: 10/10
Zombies: 10/10
...allt som de lovade!
ettfettbranamn skrev:så då vet du vad du har att göra om du blir biten i skrevet av en zombie! :D
ansjo skrev:True Grit http://www.movieweb.com/movie/true-grit, en riktigt bra western.
Varför görs det så få bra westernfilmer numera...?
karrokaja skrev:Laputa - Castle in the Sky
Det är en sån här film som gör att man vill dö, bara för möjligehten att leva i en sagovärld... fyfan vilken mäktig film!
Den är så snyggt gjord att man börjar gråta! asså bara hur den är tecknad... storyn är bra, men hur filmen ser ut... åhhh, det finns inte ord.
ansjo skrev:True Grit http://www.movieweb.com/movie/true-grit, en riktigt bra western.
Varför görs det så få bra westernfilmer numera...?
ettfettbranamn skrev:mm, fuck a duck midflight.. har slutat se naturfilmer i princip.. alla ska ha ett samvete.. "ah, nu när ni sett allt detta vackra vill vi också att ni ska veta att det med den nuvarande avverkningstakten kommer att finnas i ungefär 2 veckor till"..
VisualDarkness skrev:Har du importerat spelaren eller filmerna?
Säg inte att du är typ 40 år eller nåt.:pHar igår och idag kollat på alla 6 Star Warsfilmerna på bluray... När man ser extramaterialet, så unnar man George Lucas varenda dollar han har tjänat på de filmerna, vilket jobb han och hans medarbetare har lagt ner, med alla modeller, kostymer, storyn, och filmandet. Nå´t som däremot irriterar mig, är att det bara var episod I-IV som jag kunde köra på min ganska nyköpta Sony blurayspelare. Episod V och VI fick jag kolla på på min PS3. Nå´n som vet varför det blir så?
eriahl skrev:Ja inte var den bra inte men dålig. Det var nog inte så mycket annat att vänta sig ändå med flygande pirayor. Bara att vänta på: Piraya 3 - Mördarna i guldfiskskålen
ettfettbranamn skrev:" target="_blank">
:P
Animaniac skrev:Hehe :p Vet att en nyversion av serien började gå förra året, men att det var en spelfilm på gång visste jag inte.
malfunkshun skrev:det är en fejktrailer, alltså inte riktig. Kommer ingen spelfilm. Snarf!
ettfettbranamn skrev:robocop är en obehaglig film, då ska den kännas obehaglig..
irreversable
ettfettbranamn skrev:ang irreversible kan jag inte riktigt hålla med dig.. den har kvaliteter även om de drunknar i den avsky en "normal" människa känner inför vissa scener..
ettfettbranamn skrev:och om american history X hade varit FÖR rasism? hade den också bara varit hård eller hade det fortfarande varit en fantastisk film?
det var ju ingen som vågade ge fight club bra recensioner innan vemdetnuvar gjorde det först och det stående omdömet var en "adrenalin-film" som KANSKE skulle upp på bio istället för den kritik mot vårt samhälle och den frågeställning den faktiskt är..
jag tycker också att irreverible är för mycket men på samma sätt som vissa tycker att göta kanal eller sommaren med göran är det bästa som finns kanske det finns folk som tycker att irreversible ger något..
Animaniac skrev:Prometheus... Hmm, ja... Ett omdöme är svårt att ge, eftersom filmen hade två sidor. Dels var den rätt cool, och skulle inte påstå att den är en av de sämre filmerna jag har sett. Å andra sidan så finns där en del saker som man undrar lite över... Hur har de tänkt här, har de där monstren nå´t med varelserna i Alienfilmerna att göra, och så vidare. Har för mig att jag läste att de ville göra filmen så att den kunde stå på egna ben ifall en uppföljare inte blir av, men jag tycker nog att de allt får vara snälla och göra i alla fall en uppföljare, så kanske man begriper lite mer.
Och Noomi Rapace... Misstänker skarpt att Elizabeth Shaw ska föreställa typ mormor eller farmor till Ellen Ripley :p I alla fall jag tycker att en viss likhet finns mellan Shaw och Ripley.
Joakim Lundgren skrev:Jag såg oxå prometheus igår. Vad jag förstod så kom alienmonstret fram ur en morph mellan shaw(människa) och den där vite jätten. Shaw hade ju haft den där bläckfisken i sig som sen "befruktade" jätten. I slutet kom ju nåt alienliknande monster ut ur jätten.
Jag säger: hyfsad film, bra start på en serie filmer där uppföljarna förhoppningsvis väver samman storyn till nåt bra.
Animaniac skrev:Men jag funderar lite ändå... "bläckfisken" verkar ju vara nå´n sorts tidig, gigantisk morph av facehuggers, eftersom den "befruktade" jätten, som en facehugger. Men vad gjorde den då inne i Shaw? Facehuggers utvecklas ju i ägg lagda av en drottning. Shaw blev "gravid" med "bläckfisken" efter att ha haft sex med Holloway, som hade blivit smittad med den där svarta sörjan, av David. Så vad var Davids agenda, och på vems order agerade han, när han smittade Holloway? Och chestbustern, som tar sig ur jätten, varför var den så stor? I Alienfilmerna är de väl kanske nå´n halvmeter eller så. Här var den ungefär lika stor som en fullvuxen warrior. Att den såg lite annorlunda ut kan ju förklaras med att warriors ser lite olika ut beroende på vilken art värden är, men det förklarar inte storleken, eftersom utgångshålet på jätten (piloten de hittar i början) i Alien är ganska litet, om jag minns rätt.
Nej, jag tycker nog att det verkar som att de i sin strävan att få filmen att stå för sig själv, och inte "vara Alien" så har de råkat göra den lite ologisk. Hade väl varit bättre om de gjort den till det den faktiskt är, en del i Alienuniversumet, och gjort varelserna till de facehuggers och warriors vi känner från Alienfilmerna. Men samtidigt ville de väl göra nå´t nytt. Och den där "ormen" se´n... Hade den nå´t med saken att göra, eller var den bara en allmänt otrevlig sak som råkade leva där? Och hur osmart får man vara? En okänd ormliknande varelse på en okänd planet, reser framkroppen, och spänner ut två "vingar" vid huvudet, i nå´t som väl närmast kan liknas vid en kobras hotbeteende, och man försöker gå fram och gulla med den :p
Vad jag förstår, är människan ättlingar till jättarna. Men de sa nå´t om i slutet, att de ville utrota människan, men ändrat sig. Det var mer än den där nyss uppväckta jätten visste, tydligen, eftersom han attackerade dem, och se´n gav sig iväg mot jorden. Och de hade väl en teori om att de inte var nöjda med sin "skapelse" och ville utrota människan, och börja om, men det kan ju också vara så, att de var rätt krigiska, och helt enkelt bara såg människan som ett hot.
Joakim Lundgren skrev:Haha vilken grymt nördig analytisk debatt det här blir om en rätt träig film. (dock är serien och iden som helehet fantastisk). Jag uppfattade det hela som att mänskligheten skapades i början av filmen när jätten vid vattenfallet lät sig demonteras ner på cellnivå på en tydligen ren från mikrobakterier eller dylikt ( jorden) och att sen att allt liv kom att härstamma från den jätten.
Ormen fick väl den där flummige forskaren att förvandlas till nån form av värd som den använde för att attackera de andra med. Varför då kan man fråga sig?
Att David agerade på gamlingens agenda var ju rätt uppenbart i början men sen när det svamlades kring huruvida artificiell intelligens (david) har själ, kan känna besvikelse etc fick jag intrycket av att han på egen hand ville skapa en ny livsform i nån sorts filosofisk sensmoralisk andemening. FÖR mycket flum för min smak, skip the b.s and start the random killing spree var väl lite av känslan man fick ibland i filmen.
ettfettbranamn skrev:Mm.. en av de snyggast animerade filmer jag någonsin sett.. äckligt skickligt gjord men en del som saknades.. tror den hade gjort sig bättre utan att ens låtsas vända sig till en yngre publik..
Animaniac skrev:Star Trek: Into Darkness... Jodå, kul att återse den gamla skutan Enterprise. Förstod dock inte riktigt scenen där Spock pratade med sitt framtida jag via kommukiationsskärmen på Enterprise... Hur, och varför, liksom? Men antar att det mest var för att de ville ha med Leonard Nimoy på ett hörn :p
Skrattade en gång, under eftertexterna. En av skådisarna heter Karl Urban... Jo, jag vet att Urban är hans efternamn, och att det inte uttalas på samma sätt, men ändå, Karl Urban, hehe... Och det var ju det som var det roliga, han heter Karl Urban, men ändå inte.
addo skrev:Du måste sett den första av de nya Star treck filmerna för att förstå, den heter Star trek och är förövrigt mycket bättre än In to the darkness.
Senaste jag såg var Pacific Rim. Mycket bra effekter och svag handling, vilket var vad jag förväntat mig och ville ha. Dock märkte jag till min förvåning att jag föredrar gubbar i plastdräkter för den här typen av film.
addo skrev:Apropå Memento, kolla på ireversible (Fransk) den utspelas också i omvänd kronologisk ordning. Den filmen är genial på så otroligt många sätt och det är bra att spola tillbaka och dubbelkolla vissa saker för att få ut det mesta av filmen. Den omvända kronologiska ordningen gör att man helt plötsligt blir tvungen att omvärdera det man antagit om karakträrerna, skådespeleriet är perfekt.
Varning krävs dock, regissören ville göra en film som spelar på dåliga känslor till skillnad mot vanliga filmer. Han har lyckats utmärkt! Inget underhållningsvåld här inte utan hyperrealistiskt grovt våld, sen är det lågfrekventa ljud i musiken som leder till illamående hos många människor och filmat så man blir yr och börjar må illa. För att inte tala om vad som händer i filmen! Ett mästerverk, men för psykiskt påfrestande för att man ska kunna se den mer än en gång...
blaze1337 skrev:ska ses under helgen :) inte känslig för filmer gillar såna filmer så får se hur den är :D