Vilken fengädda?

#1 - 22 december 2003 07:51
Jag tror att jag har en rätt så ovanlig sorts fengädda. Är det nån som vet det latinska namnet eller har en likadan?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=89116&gid=116332

#2 - 22 december 2003 08:16
P. Ornatipinnis. Kan bli över 60cm i det vilda, men brukar visst maxxa runt 45cm i akvarium.

Fengäddor (Bichirs) rockar, när du ändå är inne på att ha de större varianterna borde du försöka hitta en P. Endlicheri Endlicheri :)
#3 - 22 december 2003 08:22
Vet du nån bra sida om dessa underbara fiskar?
Jodå, det ska inte vara några problem, planer på större kar finns alltid. :-)
#4 - 22 december 2003 08:29
http://www.endlichericlub.com/
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/polypter.htm
#5 - 22 december 2003 08:47
Jag upplever den som lite feg och inte alls rovig.. måste se till att den får lite i sig vid matning innan de glupska cikliderna och malarna hunnit före. Visst är det så att de ser rätt så dåligt men har ett bra luktsinne? Det enda jag har lyckast mata den med är räkor och räkpellets. Mysis och mygglarver är inte intressant... nån som har andra förslag? Vill gärna att krabaten ska växa till sig lite så den kan vara med och ta för sig när det är matdags..
#6 - 22 december 2003 09:09
Fengäddor kommer aldrig kunna konkurera med ciklider om maten. De är "sega" av sig men de är ambush predators som ligger och lurar på byte. De kan ta rätt stora byten ochså. Men du kommer nog alltid få mata den för sig om den lever med ciklider.

kolla här ... rovgirig Bichir: http://endlichericlub.com/forums/files/jim-bendli0019.JPG
#7 - 22 december 2003 09:11
kommer inte in på länken..
#8 - 22 december 2003 09:13
kopiera länken å klistra in den i webläsaren, klicka inte på den.
#9 - 22 december 2003 09:30
Ja, snacka om glupsk.. !! Snygg bild.
#10 - 22 december 2003 12:41
Min fengädda är också feg och mest aktiv på natten,jag mattar på natten med svarta mygglarver ,
vet inte vilken sort det är men tror att det är :
http://www.endlichericlub.com/articles.php?content=polyfamily&page=12&right=no
eller
http://www.endlichericlub.com/articles.php?content=polyfamily&page=7&right=no
svårt att se vilken då den är liten och blek .
mer bilder och info om fengäddor:
http://www.wetwebmedia.com/FWSubWebIndex/bichirfaqs.htm
http://imageevent.com/codomo?n=0
http://www.wetwebmedia.com/FWSubWebIndex/polypterids.htm
#11 - 22 december 2003 12:48
ray: Zaire Green är nog inte så stor chans att du fått tag på i sverige. Ornatipinnis, Delhezi och den "vanliga" Senegalus brukar finnas att få tag på dock. Lägg upp ett foto av den på din zoon.
#12 - 22 december 2003 13:11
Jag har ett gäng fengäddor och tycker de är hur tuffa som helst, mina går tillsammans med ungfiskar av texasciklid och citrinellumciklid, de tar ingen mat från ytan men har inga problem att kunna hävda sig vid matning om man slänger ner lite större sjunkande fiskbitar eller räkor som cikliderna inte kan sluka på en gång. Fengäddorna sliter formligen maten ur munnen på cikliderna, de är väldigt aggressiva just vid matningen. I övrigt så är de jättelugna och ligger oftast och vilar i skuggan under någon rot eller bland växterna, det är bara en av senegalusarna(polypterus senegalus) som simmar runt även dagtid, de andra kommer bara fram vid matningen.

Jag matar mina med räkor, räkmix(specialvariant utan ärtor) och fiskbitar(torsk och abborre). I övrigt så äter de foderrester från frysfodret jag ger cikliderna, mygglarver, mysis, krill, artemia, allt går ner.

Mina fengäddor har aldrig gett sig på andra fiskar men jag slängde en gång ner en dödad jaguarciklid i karet och den trycktes ner illa kvickt på ett spektakulärt sett, fengäddan som fick tag på fisken började göra en "dödsrullning" och snurrade runt sin egen axel med fiskkroppen fladdrandes runt huvudet. Min gissning är att den gjorde så för att benen skulle krossas ungefär som krokodilerna gör men det är givetvis bara en gissning och ingenting annat. Hur som helst så var det klart intressant att se. :)

Just nu har jag:
2st Polypterus senegalus
1st Polypterus ornatipinnis
1st Polypterus lapradei

Jag är på jakt efter:
Polypterus delhezi
Polypterus endlicheri endlicheri

Mvh Fredrik Isaksson
#13 - 22 december 2003 14:15
Undra hur många det är här på forumet som har fengäddor, tänk om det skulle finnas underlag för att starta en äkta fengäddatråd, det vore kanon. =)

orm, har du skaffat dig någon fengädda? Jag har för mig att du var på G att fixa en delhezi en gång i tiden, men det kanske inte blev något av det?

Mvh Fredrik Isaksson
#14 - 22 december 2003 15:07
Hur stort kar bör man ha för att hålla fengäddor?

Hade tänkt skaffa någon av de vanligaste arterna till mitt 375, men då jag beslutat att köra Malawi däri så blir det nog svårt.
Jag förutsätter att man inte kan köra fengädda med Malawi...eller har jag fel?
Har även ett 290 dit mina sällskapsfiskar kommer flytta. Dock kanske ännu ett mindre kar kommer införskaffas under våren... Skulle det gå att hålla en fengädda tillsammans med t.ex blåciklid samt något mer i 290L?

Vad brukar fengäddor i allmänhet kosta?
#15 - 22 december 2003 15:23
FI: jag plockar upp en Delhezi och en Ornatipinnis så fort jag rensat bland mina ciklider .... e en massa ungdjur ja inte skall behålla.

Datate: fengäddor är inte så aktiva så några jättekar behövs inte. De minsta arterna som Delhezi kan nog fungera i ett 290L om det har lite längd. De kan nog fungera med malawis med bara de får käk och du är uppmärksam så inte malawisarna börjar ge sig på fengäddan. Kostnad e lite olika beroende på art, men Delhezi och Ornatipinnis går nog på runt 400:-, iallafall där jag skall köpa dem.
#16 - 22 december 2003 15:27
Min ornatipinnis gick på 400:- och senegalus 125:- , men då var också senegalus mindre än orna.
#17 - 22 december 2003 15:36
FI: Intressant observation det där med "dödsrullningen", men visst är det lite reptil-drag över de små krabaterna när det "går" omkring på sina bröstfenor.. ? Har helt klart fallit för deras charm!
#18 - 22 december 2003 16:30
Orm:min fengädda är köpt som Polypterus sp"kongo"(för 350kr)och ser ut som Zaire Green ibland!?? men kan vara ornatipinnis ,jag är på jakt efter P delhezi och även andra mindre sorter fengäddor (även ormhuvud)så säg till det finns några i Stockholmstrakten ,ska fira jul o nyår i Södertälje och som vanlig tar jag en frigolitlåda.
Det är inte lätt att få bra bilder då den är gömd hela dagen(nästan),
så jag köpte 2 senegalus (69kr/st)bara för att se om "kongo"gäddan blir mer aktiv och vågar visa sig på dagen men den är fortfarande feg :(.
FI:dödsrullning!! är du säker att det fengädda du har och inte en krokodilunge ;)

#19 - 22 december 2003 16:43
Det finns 2 fina Delhezi på Atlantis här i Umeå, 350kr styck

//Marcus
#20 - 22 december 2003 16:55
Ursprungligen skickat av orm

FI: jag plockar upp en Delhezi och en Ornatipinnis så fort jag rensat bland mina ciklider
Kul att höra, en delhezi är jag också ute efter, de är nästan lika vackra som endlicherin enligt min mening. :)

Själv är jag på väg att dumpa citrinellumcikliderna, det kändes som ett rejält knytnävsslag i ansiktet att få reda på att hela bunten har missbildade ryggfenor... man ser liksom inte på dem på samma sätt längre... Kanske kan man få plats med någon fler fengädda då citrinellumarna byts in, jag såg en jättegrov ornatipinnis för någon vecka sedan, den gick i ett kar smockat med levandefödare och hade tydligen frossat rätt rejält i flera månader och därav byggt upp en kropp som såg minst sagt respektingivande ut. Klart intressant om den fortfarande finns kvar. :)

Mvh Fredrik Isaksson
#21 - 22 december 2003 16:58
Ursprungligen skickat av Tiger

FI: Intressant observation det där med "dödsrullningen", men visst är det lite reptil-drag över de små krabaterna när det "går" omkring på sina bröstfenor.. ? Har helt klart fallit för deras charm!

Jepp, jag håller med, för min del så är det just deras udda beteende och utseende som gör dem så intressanta. De ger en stor kontrast till de övriga invånarna i karet vilket jag gillar skarpt. :)

Mvh Fredrik Isaksson
#22 - 22 december 2003 17:11
Ursprungligen skickat av ray

FI:dödsrullning!! är du säker att det fengädda du har och inte en krokodilunge ;)
Hehe, jo när den dessutom "går omkring" med hjälp av bröstfenorna så börjar man ju fundera... ;D
Det skulle vara tufft att ha fengäddorna i ett kar där de har tillgång till naturligt levande foder hela dygnet, de skulle förmodligen bli betydligt mer aktiva i karet och man skulle säkert få se dem jaga mitt på ljusa dagen. Jag tror för övrigt att de blir mer tillbakadragna om de går med aggressiva fiskar som kan anses vara ett hot för dem, min största senegalus var betydligt skyggare då han gick i samma kar som jaguarcikliderna än nu då han går tillsammans med små ciklider som inte kan göra honom illa. De andra fengäddorna är dock fortfarande lite tillbakadragna av sig och visar sig främst då det luktar mat.

Mvh Fredrik Isaksson
#23 - 22 december 2003 17:51
DrStrange:va jag vet så ligger inte Umeå i Stockholmstrakten ;) .
FI:mina fengäddor går i ett akvarium med ca 20 guppy och 50 guppy yngel och vet att de tar en del yngel men har inte sett hur de jagar :(.
#24 - 22 december 2003 18:32
ray: globefish har ornatipinnis och delhezi. Iallafall senast jag var där ... nån månad sen typ.
#25 - 22 december 2003 18:57
Orm:tack för tipset ska kolla om de har några kvar.
#26 - 22 december 2003 19:08
Min "Erpetoichthys calabaricus" går med Mosaikgurami, neontetra och andra små fiskar. Jag ger han räka och strömmings filé.
Han är bara 20cm nu. När han blir större ska jag köpa ett större akvarium till "han". Han är framme ibland men han ligger mest i en grotta med huvudet i öppningen.
#27 - 22 december 2003 19:14
Ray: Globefish hade Ornatipinnis, Senegalus och Delhezi i somras, och anledningen att jag postade om fiskar i Umeå är att det bor människor i Umeå med som kan vara intresserade :P

//Marcus
#28 - 22 december 2003 19:27
Jag har både en Polypterus senegalus meridionalis och en Erpetoichthys calabaricus.
Den först nämda blr det en jä**a fart på när jag släpper ner foderfisk men öronålen är lite mer försiktig, han börjar inte jaga förrän det är mörkt.
Är meridionalis en ovanlig art, jag vet inga andra som har en sådan.
Finns det någon här som har?
#29 - 22 december 2003 20:05
MichaelE: Mina senegalusar är bara köpta som "Fengädda", sedan så luskade jag ut att det var någon slags senegalus, men jag vet tyvärr inte hur man ser skillnad på en "senegalus senegalus" och en "senegalus meridionalis" så jag vet inte exakt vilken variant jag har.
Vet du hur man ser skillnad på dem?

Mvh Fredrik Isaksson
#30 - 22 december 2003 20:14
När jag har sett dom vanliga senegalus i affärer har dom varit dyrare än senegalus meridionalis.
Men jag har bara sett meridionalis i affärer två gånger.
Men min kostade 170kr tror jag.
#31 - 22 december 2003 21:04
Mina kostade bara 120kr... Jag kanske har meridionalis jag med?
Vad knepigt, något måste ju skilja dem åt eftersom de har olika namn...

Mvh Fredrik Isaksson
#32 - 22 december 2003 21:20
De verkar ju nästan identiska även om man läser på fishbase.
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=10822
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=5024

Möjligtvis så verkar man kunna skilja dem åt genom att räkna fenstrålarna, senegalusen ska ha 8-11 rygg-fensstrålar medan meridionalisen ska ha 9-11... Om man inte räknar med den som liksom börjar på stjärtfenan så verkar min största ha 8st fenstrålar...
Är det någon som vet om den längst bak ska räknas som rygg-fenstråle eller stjärt-fenstråle? Kolla bilden nedan.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=17&image=Fengadda:senegalus42.jpg

Hittar ni något annat som verkar skilja arterna åt än det där med fenorna så kan ni ju hojta till.

Mvh Fredrik Isaksson
#33 - 22 december 2003 21:28
Aha, här har vi nåt! :)

Under morphology.

"Polypterus senegalus senegalus
Dorsal head profile: clearly convex"

"Polypterus senegalus meridionalis
Dorsal head profile: more or less straight"

Men vågar man lita på detta? "more or less" kan ju lätt misstolkas...

Mvh Fredrik Isaksson
#34 - 22 december 2003 23:27
Jag har en senegalus (eller meridionalis?), och sedan är jag lite sugen på att köpa en som finns inne på min akvarieaffär. Nu kommer jag inte ihåg det latinska namnet, men den gick under det tvetydliga namnet "afrikansk fengädda", kan det vara lapradei? Har för mig att den såg ut ungefär som FI's lapradei. Hursomhelst så kostade den 250:- men är lite för liten för att stoppa ner i mitt nuvarande akvarium, men efter jul när jag har har flyttat in mitt 660 liters kanske jag plockar upp den om den finns kvar.
#35 - 23 december 2003 12:34
FI: över till nåt annat... jag satt just o läste om fototävligen som är igång... du måste ju skicka in några bilder, har sett att du har en hel del riktigt snygga bilder på ciklider, speciellt på jaguarerna. :-)

God Jul allihop!
#36 - 23 december 2003 13:25
Tiger: Tackar tackar. :)
Ärligt talat så höll jag faktiskt på att glömma bort tävlingen, eller rättare sagt så höll jag på att missa att inlämningsdatumet var ganska snart. Jag läste faktiskt nu i morse i en tråd på ciklid.se att det bara var 8 dagar kvar... *gulp*
Men jag ska lämna in lite av varje tänkte jag, jaguarerna har fått stå i rampljuset så mycket, det är dags att andra arter får kliva fram och visa upp sig lite. Skicka in lite bilder du också, har man tur så visas bilderna upp i Ciklidbladet och når ut till över 1000 prenumeranter med tillhörande familj och vänskapskrets, bara det gör ju att det är värt att skicka iväg några alster. :)

Mvh Fredrik Isaksson
#37 - 23 december 2003 16:53
Nu har jag 2st ornatipinnis, jag gled förbi akvariebutiken idag och hittade en grann ornatipinnis på uppskattningsvis 18cm. :)
Några bilder.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=9&image=Andra_arter:Fengadda:ornatipinnis36.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=9&image=Andra_arter:Fengadda:ornatipinnis37.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=9&image=Andra_arter:Fengadda:ornatipinnis35.jpg

Den gamla började göra några konstiga ryckningar då han träffade på den nya, "han" höjde huvudet och då såg man att underdelen av huvudet(strupen?) ryckte till rytmiskt en gång per sekund ungefär. Nyfiken som man är så stoppade man örat mot glaset...
Och hör och häpna!... Ryckningarna hördes!... :O
Det lät *bopp...bopp...bopp*... typ. ;)
Undra om det var något slags uppvaktningsljud? ...eller om det kanske var något slags skrämselljud?

Mvh Fredrik Isaksson
#38 - 23 december 2003 19:35
Man kan ju vänta några år och sen kan man se vilken man har, meridionalis blir ju 70cm och den vanliga senegalus blir 40cm.
#39 - 23 december 2003 23:41
FI: Hur mycket fick du betala för en ornatipinnis i den storleken? Jag är oerhört sugen på att skaffa en sån, men har ännu inte sett någon i någon affär.
#40 - 24 december 2003 16:49
Sånna fiskar ser man nästan aldrig i handeln, dom får man be dom att ta hem.
#41 - 25 december 2003 13:21
Ursprungligen skickat av nashorn

FI: Hur mycket fick du betala för en ornatipinnis i den storleken? Jag är oerhört sugen på att skaffa en sån, men har ännu inte sett någon i någon affär.

Endast 450kr... ;) Men jag bytte in lite fiskar så jag behövde som tur var inte ta hela smällen i kontanter.
Här uppe i Luleå så är vanliga senegalus ganska vanliga men de ovanligare arterna ser man inte ofta, hittar de upp hit så är det bara att slå till så fort som möjligt innan någon annan hinner norpa dem. Men precis som MichaelE skriver så kan man säkert få affären att beställa hem de ovanligare arterna, ornatipinnis, lapradei och delhezi verkar ju inte vara omöjliga att få tag på, det är väl bara det att det är så få som vil ha dem att butiken inte kan riskera att beställa hem dem om de inte vet att det finns köpare.

Den den nya och större ornatipinnisen har för övrigt visat sig vara ganska oskygg, han ligger ofta långt fram i karet eller simmar omkring mitt på öppet vatten, den mindre ornatipinnisen har däremot alltid varit jätteskygg... Men nu verkar den oskygga ornatipinnisen ha påverkat självförtroendet hos den skygga och helt plötsligt så har även den skygga ornatipinnisen börjat treva sig fram i ljuset och visa upp sig mer. Kul! :)

Mvh Fredrik Isaksson

Annons