Vilken färg reflekterar mest

#1 - 12 januari 2008 18:01
Hej!
Har en kort fråga. Jag håller på och fixar till en ramp till mitt 105 liters kar. Så till min fråga vilken färg relekterar mest ljus, Silver eller vit?
Måste måla om rampen där lysröret sitter, alldeles grådassigt där. Tänkte köpa en reflektor sen. Men tills jag gjort det tänkte jag som sagt måla den.
#2 - 12 januari 2008 18:04
den bäste färg er matt vit
mvh janne
#3 - 12 januari 2008 18:06
hur kan det komma sig att matt reflekterar mer än vit blank..
#4 - 12 januari 2008 18:15
Jag tror dock att aluminiumfolie reflekterar bättre än båda och kan fästas där istället.
#5 - 12 januari 2008 18:23
Ja men då är det väl frågan hur länge den håller istället, så jag tänkte mer på färg då eftersom det håller bättre i längden.
#6 - 12 januari 2008 19:03
varför skulle aluminumfolie inte hålla (förutsatt du inte råkar riva sönder den)? Reflektorer brukar vara gjorda av aluminium...
#7 - 12 januari 2008 19:10
Dock är de flesta reflektorer gjorda i aluminium-plåt, tjocklek 0,5-0,7 mm. Ugnsfolie brukar vara 0,015 mm tjock...

Men folien KAN hålla, om man limmar fast den på en yta... T ex om man penslar hela insidan av ljusrampen med silikon, och sen tapetserar fast folie, med en torr pensel, så borde den hålla rätt så bra. Iaf till reflektor införskaffats.
#8 - 12 januari 2008 20:12
Det är skillnad på aluminiumfolie och högglanspolerad aluminium (dock brukar det oftast vara stål), vit färg är bättre än matt aluminium.
Bilagor:
#9 - 12 januari 2008 21:31
Aluminiumfolie är ju dock bara matt på ena sidan, andra sidan skulle jag säga reflekterar en hel del mer än vit färg
#10 - 12 januari 2008 21:35
Och vad har du för belägg för det?

Aluminium har på det för ögat uppfattningsbara ljuset en ~80% reflektion medan papper har ~90-100%.
#11 - 12 januari 2008 22:48
Vitt reflekterar ljus väldigt bra men nackdelen i detta sammanhang är att det inte reflekterar rakt ner till växterna där man vill ha ljuset utan det studsar runt överallt... reflektorer kostar väl ingen förmögenhet och skickar ljuset precis dit du vill så kom igen nu snåljåpar;)
#12 - 12 januari 2008 22:55
[:-132]
Han kanske har en tekn.kand i Im, vad som skiljer mellan ögats uppfattning och vetenskapens belägg är väl i så fall snarast att papper, vitt eller ej icke reflektera lika gott som en reflektor, folie eller ej, ditt candela caput!
#13 - 12 januari 2008 23:11
Ja nu va det ju inte för jag va snål som jag inte har köpt relektor utan jag bor mitt ute i igenstans och allt tar tid och få hem och så va det de att jag håller på att renovera rampen. Så den må lackas om och därför tänkte jag passa på att kolla med vilken färg som va bäst just för ändamålet. Men alltid trevligt när man får en massa svar.
#14 - 12 januari 2008 23:18
En reflektor kostar runt en hundring, färgen lär väl knappt torka innan den sitter på plats, har du en singel ramp till ditt 100 liter eller?
#15 - 13 januari 2008 00:16
Vill bara tilläga en sak.. Varför skulle inte aluminiumfolien hålla? Hur ofta är man inne i rampen o bökar? :D Skulle den brinna upp eller vadå? Räcker väl o tejpa fast den om de e så? Varför limma fast den med silicon?:D Om den låssnar är det ju bara o tejpa upp den igen.?
Varför inte tejpa fast vitt papper? Så kan du ta bort det om du skulle ångra dig.:D
#16 - 13 januari 2008 07:04
Gör som du känner för så blir det bra ;)
Vit färg har det sagts mig de facto reflekterar ljuset bättre än alufolie av någon anledning, men viktigare än VAD du gör är att du GÖR någonting.
Måla med vit färg och det blir bra, ta alufolie så kommer allt att bli bra då också, så ta det du tycker är mest praktiskt.
#17 - 13 januari 2008 08:14
Helt rätt.
Karon skrev:
Gör som du känner för så blir det bra ;)

Vit färg har det sagts mig de facto reflekterar ljuset bättre än alufolie av någon anledning, men viktigare än VAD du gör är att du GÖR någonting.

Måla med vit färg och det blir bra, ta alufolie så kommer allt att bli bra då också, så ta det du tycker är mest praktiskt.
#18 - 13 januari 2008 10:49
Det däremot är en myt sprungen ur "de facto" att föremål som återspeglar alla våglängder uppfattas av hjärnan som vit eftersom ögat bara uppfattar ett våglängdsområde mellan 380 till 740 nanometer, så inse faktum nu, ju högre reflektion dessto större energivinst.
#19 - 13 januari 2008 10:55
Gaffel skrev:

Det däremot är en myt sprungen ur "de facto" att föremål som återspeglar alla våglängder uppfattas av hjärnan som vit eftersom ögat bara uppfattar ett våglängdsområde mellan 380 till 740 nanometer, så inse faktum nu, ju högre reflektion dessto större energivinst.

Du missar här "reflekterar alla synliga våglängder" inte "alla våglängder", och sen så vill växter ha många våglängder ögat inte ser.
#20 - 13 januari 2008 11:54
Ja då får det bli vit och så kom min andra fråga lite i skymundan och det va varför e det så att vit matt reflekterar bättre än vit blank. Men rampen kommer att bli vit.
#21 - 13 januari 2008 12:12
skillnaden mellan blank och matt är snarare hur ljusets sprids när det reflekteras. Matta material har en ojämnare yta så där sprids ljuset åt olika håll medan släta ytor sprider det mer eller mindre tillbaka.
#22 - 13 januari 2008 12:38
_Lena_ skrev:
Du missar här "reflekterar alla synliga våglängder" inte "alla våglängder", och sen så vill växter ha många våglängder ögat inte ser.

Du Lena, läs andras inlägg, och då gärna två och tre gånger innan du svarar på dom, jag svarade på Karons inlägg, ska nu även du komma och påstå att en blank vit yta reflekterar ljus bättre än en i polerad aluminium?

Utan att gå in på vetenskapliga detaljer, tillverkare av reflektorer till strålkastare osv osv i all oändlighet har alltså fel?

Eller menar du kanske att den vita färgen skulle förändra ljusets våglängd när den reflekteras?

Här har vi ett projekt som helt spårat ur, observera att dom missat att måla sina speglar vita..
#23 - 13 januari 2008 12:56
Gaffel skrev:

Utan att gå in på vetenskapliga detaljer, tillverkare av reflektorer till strålkastare osv osv i all oändlighet har alltså fel?

Inte många som tillverkar platta reflektorer, du måste ju forma dom för att dom ska göra nytta.. Matt vit färg är väl den bästa kompromissen mellan inget och riktiga reflektorer, då en platt reflektor mest får ljuset som går från ovansidan av lysröret att studsa tillbaks in i röret igen och där gör det ju ingen nytta.
#24 - 13 januari 2008 13:16
Gaffel skrev:

Jag har lite svårt att förstå vad du försöker komma fram till. Du verkar inte vilja kännas vid det faktum att vit, matt, färg reflekterar det infallande ljuset i högre utsträckning än vad en blank färg (eller aluminiumfolie) gör. Eller har jag missförstått dig?

Man är ute efter så stor reflektion som möjligt. Det optimala scenariot är när man lyckas "transportera" 100% av ljusflödet från lysröret till akvariet (till växterna). En energivinst kan man aldrig göra. Då skulle i så fall reflektorn behöva ha någon egenskap som antingen krympte ljusets våglängd, eller multiplicerade en infallande foton till flera nya (som tillsammans har större energi än "moderfotonen"). Detta sker alltså inte (och är dessutom fysikaliskt omöjligt).

En yta reflekterar alltid bäst i en given riktning. Reflektansen i andra riktningar är ofta mycket dålig. En matt färg har en ojämn yta. Resultatet blir att det infallande ljuset reflekteras i "alla" riktningar, i lika stor grad. Eftersom ett lysrör strålar utmed hela sin omkrets så kommer den matta färgen att kunna reflektera en större del av ljuset än den blanka färgen.
#25 - 13 januari 2008 13:23
Gaffel skrev:

Du Lena, läs andras inlägg, och då gärna två och tre gånger innan du svarar på dom, jag svarade på Karons inlägg, ska nu även du komma och påstå att en blank vit yta reflekterar ljus bättre än en i polerad aluminium?

Eller menar du kanske att den vita färgen skulle förändra ljusets våglängd när den reflekteras?

Här har vi ett projekt som helt spårat ur, observera att dom missat att måla sina speglar vita..

Diskussionen handlade väl om vit, matt, färg kontra aluminiumfolie?

Aluminiumfolie är inte polerad. Det skiljer mycket åt mellan foliens yta och den yta som har arbetats fram i en reflektor.

Att ta upp diskussionen om överlägsenheten hos dedikerade reflektorer är ju helt ovidkommande. Deras form är i det fallet helt avgörande.
#26 - 13 januari 2008 14:34
Har oxå hört att vitt skulle vara bättre än aluminiumfolie, vitt sprider ju ljuset åt alla riktningar men jag skulle tror att lite knyklat aluminiumfolie hur väl de än formas till en reflektor är sämre. men fattar inte de är ju billigt med snap-on reflektorer så varför inte måla vitt nu och få en reflektor i postlådan om en vecka?

Ang. ljusspektrat som växterna gynnas mäst av så ligger de inom det synliga området (basic sagt). För långa vågor dvs IR strålnings innebär bara en massa värme för växten och för korta vågor dvs UV-ljus är alldeles för energirik och kan åstakomma mer skada än nytta.
#27 - 13 januari 2008 15:46

Nja diskussionen handlade om vilken färg som reflekterade bäst vit eller silver färg.
Sen frågade jag varför den matta va bättre än en blank och det har ja ju nu fått svar på. För min lysramp behövde en makeover så det va därför jag ställde frågan för att då lackar jag även den där lysröret sitter.
#28 - 13 januari 2008 15:54
Defdac kollade på det här vid nått tillfälle och jag har för mig att han kom fram till att matt vit färg var det som reflekterade allra mest ljus.

Kan ha varit nån annanstans jag läst det med men när det gäller ljus och akvarium så måste det ju ha varit defdac som sagt det;)
#29 - 13 januari 2008 17:40
darkness skrev:

Nja diskussionen handlade om vilken färg som reflekterade bäst vit eller silver färg.

Sen frågade jag varför den matta va bättre än en blank och det har ja ju nu fått svar på. För min lysramp behövde en makeover så det va därför jag ställde frågan för att då lackar jag även den där lysröret sitter.

Ok, jag trodde silverfärgen redan hade blivit avskriven som ett alternativ.

Vit matt färg är det du skall satsa på.
#30 - 13 januari 2008 17:59
Ja får tacka för alla svar och det vart en hyfsad diskussion runt ämnet men nu blir lysrampen matt vit. Sen nu ska karet bara siliconas om sen e det klart för start... Men tack för hjälpen allihop..
#31 - 13 januari 2008 21:32
Det finns mycket som reflekterar ljus bättre än matt vit färg, MEN och ett stort MEN, för att dra nytta av det i ett akvarium så behövs även en perfekt formad yta.
Har man inte möjlighet att forma denna yta och inte vill köpa reflektorer (här är "måsvinge formade" de bästa) så är matt vit färg det bästa.
Hur vet jag och andra nu detta, jo, för att det är testat och bevisat naturligtvis.
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200008/msg00069.html

Annons