Hej !
Nu har mitt scalar par lekt för tredje gången, men denna gång är första som rommen sitter kvar på bladet på morgonen.
Nu till min fråga.
Vilken färg har de ägg som är befruktade eller levande?
Gula eller vita..??? :confused:
Dom som är befruktade är ibland genomskinliga och ibland har dom en gulaktig ton.....dom som inte är befruktade är oftast vita och dom brukar föräldrarna plocka bort själva.
Vad ska jag göra nu?
Det sitter yngel och dallrar på bladet.
Har ett akvarium på 180l men div sällskapsfiskar, ganska överbefolkat om jag får säga det själv.
Ska jag flytta ynglen eller låta dem vara kvar, och hoppas på goda föräldrar!
Vad ska jag mata dem med och när?
Tacksam för svar..
När dom varit som små larver 3 dagar så börjar dom så smått att vilja lämna bladet och bli frisimmande.
När dom varit frisimmande i 2 dygn så mata dom med nykläckt artemia.
Man köper artemiaägg och kläcker dom (sök på nykläckt artemia så får du massor av tips på hur du gör enklast)
Sen är det bara att mata på med artemia i 3-4 veckor och sen kör du med mosat flingfoder eller fruset käk typ så smått som finns i butiken.
Byt vatten i karet oxå varannan dag kanske 20% !
Ska jag låta dem vara kvar i karet de är i nu?
Är de vuxna så bra att vakta de små liven, för de är verkligen små.
Håller de till nära ytan sedan eller hur får jag de nykläckta artemian till just dem??
Det absolut enklaste sättet att få dom att överleva är klart att flytta dom små till ett eget akvarium.
Typ ett 65 liters i början och sedan när dom blitt ett par cm stora så får man flytta dom till ett kar på kanske 150 liter.
Alltså man har ett naket akvarie med endast syrepump/filter och doppvärmare.
Sedan så är det bara att kläcka artemia och ta dom med en t.ex pipett och droppa ner ibland dom små ynglena så käkar dom det direkt.
Tack för svar....
Ska försöka ha dem kvar denna gång för att se hur pass bra föräldrarna är.
Annars så flyttar jag nästa ev kull.
Ska inhandla artemia ägg i morgon.
Tack tack............
De små lever fortfarande..............
Föräldrarna flyttar dem från blad till blad.
Jag ser dock att de minskar lite. De som inte håller sig kvar och föräldrarna inte ser ramla ner, går åt..........
Jag skulle nog flytta bort de andra fiskarna, eller åtminstone de värsta yngelätarna. Yngel som får gå kvar hos föräldrarna växer bättre om jag fattat rätt, och de får nog också lättare att själva lära sig yngelvård, än yngel som tas bort tidigt från föräldrarna.
Jag hade frisimmande scalareyngel för några dagar se´n, men de försvann, vet inte varför, men det var första gången de fick frisimmande yngel, går kanske bättre nästa gång.