Vilken del skall klippas (egeria densa)?

#1 - 9 april 2004 11:13
Jag vill få mina vattenpest att bli höga och täta. Men de växer inte på höjden mycket alls, de skickar bara ut nya skott.
För att få dem som jag vill ha dem, skall jag då:

1. då klippa bort de nya skotten och plantera istället för de gamla plantorna
2. klippa bort den del av plantan som är ovanför skottet och slänga denna/plantera om
3. Annan lösning

Som det är nu så har jag runt 30 plantor på 15 cm, inte ens halva akvariehöjden.
#2 - 9 april 2004 11:44
Jag tror mest på punkt 3 - Annan løsning.
Jag har læst någonstans, antingen hær eller på Hjortgatans, att belysningen i høg grad påverkar en væxts væxtsætt (Lustig mening).
Førsøk læsa på om belysning....
Læs æven om væxten och annadra personers erfarenheter på:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=73
#3 - 9 april 2004 12:21
En enkel metod för att få upp längden på dina plantor är at du låter dem ligga som flyväxter i starkt ljus ett tag, blir de inte tillräckligt täta, eller möjligen för täta av detta så får du justera ljusintensiteten. Skulle de sätta nya skott under tiden de flyte så får du klippa av dessa och låta även dessa ligga på "tillväxt".
Har man dock bara lite ro så brukar dessa plantor växa sig långa även om det står i botten gruset/sanden.
#4 - 9 april 2004 12:23
Kanske skall förtydliga lite, svagt ljus gör denna växt ljus och "pinnig", så vill du ha den mörkare grön samt tätare måste du ha ganska mycket ljus.
#5 - 9 april 2004 13:00
tack för svaren, skall testa att låta några skott flyta omkring i karet.
Tror nog jag behöver skaffa bättre lysrör oxo.
#6 - 10 april 2004 12:56
Mina tog ett tag innan de behagade att växa på höjden. Men sedan drog de i väg. Jag har klippt ner dem en del och planterat dessa också. Det har blivit ganska bra. Annars så fungerar även tipset som AH gav att låta dem flyta.

Annons