Vilken ciklid ska jag välja?

#1 - 30 december 2003 19:09
Hej!

Jag är på G att starta upp ett akvarium på 2-300 L. Tänkte ha sydamerika-akvarium med massor med rötter och ett par svärdsplantor.

Frågan är vilka fiskar jag ska stoppa i? Ett par-tre Ancistrus är givet, men vilka ciklider ska jag ha? Tänker inte ha tetror, pansarmalar eller skalarer.

Alla som inte har 20 år i branschen (överdrift) verkar ha problem med diskus. Diskus är ju verkligen skitsnygga och jag är riktigt diksus-sugen, men det finns ju andra sydamerikaner som inte heller går av för hackor - t.ex choklad-, hantel- eller någon dvärgciklid. Kanske jordätare?

Vilken ciklid rekommenderar DU?
#2 - 30 december 2003 19:18
Jag kan säga att Discus inte är så svårt som vissa tror. Sätt dig in i hur vattnet funkar så är det inga problem.
Jag rekomenderar varmt Discus om du är beredd att göra ett extra vattenbyte i veckan.
#3 - 30 december 2003 23:21
Tycker att 200liters låter för litet för choklad och hantelciklid...
på 300 lites kanske du kan ha ett par av någon av dessa, men dom blir ju 20-25cm om inte mer...

Diskusar är ju alltid trevliga, har aldrig haft nån, men hade jag utrymme så skulle jag mer än gärna skaffa några...Vacker fisk!
#4 - 30 december 2003 23:28
Dvärgciklider är ju härliga. Så får du plats med lite fler och akvariet ser större ut med mindre fiskar.
#5 - 31 december 2003 10:34
Jag har inte köpt någon fisk än men en gubbe som har ciklidaffär rekommenderade: (cirka) 4 guldsömmar 2-3 påfåglar 2-3 jack dempsey eller sebror

Det blir ungefär 8-10 STORA fiskar sammanlagt och passar väl bra i ett 250-300 kar? Guldsömmar är verkligen fina.
#6 - 31 december 2003 10:51
Ursprungligen skickat av MikaelE

Jag har inte köpt någon fisk än men en gubbe som har ciklidaffär rekommenderade: (cirka) 4 guldsömmar 2-3 påfåglar 2-3 jack dempsey eller sebror

Det blir ungefär 8-10 STORA fiskar sammanlagt och passar väl bra i ett 250-300 kar? Guldsömmar är verkligen fina.

Det är absolut för många stora fiskar, vad är det för galen handlare!
Dessutom är det bråkiga firrar...
#7 - 31 december 2003 11:01
Det finns tydligen en del handlare som bara vill sälja fisk.
Guldsömsciklid 25 cm
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=170
Påfågelciklid 40 cm
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=171
Jack Dempsey 20 cm
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=221
Det kommer absolut inte fungera tillsammans i ett så litet akvarium.

Guy
#8 - 31 december 2003 11:16
Kan ju säga att 1 par Jack dempsey passar perfekt i ett kar på 500 liter som jag har nu, innan hade jag oscar men de bör nog minst ha dubbla storleken på kar.
Guldsömmen har jag tyvärr aldrig haft men den ska tydligen vara riktigt aggressiv.

MikaleE: Sen så såg jag i din planering att du hade tänkt ha både guldssöm och texas i ett 300 liters, det kommer aldrig att gå väl då båda dessa bör ha minst 500 liter.
#9 - 31 december 2003 12:09
Jag började med akvarier för ett par år sedan och började direkt med diskus det funkade aldelles utmärkt. jag ändrar inte mitt ph någonting och har 8.0 i ph. gör vatten byten varannan dag i mitt 720L. Diskusar är inte specielt jobbiga.
#10 - 1 januari 2004 12:24
Oj! Vilken j*vla snubbe. Litade ju på killen. Tack för att ni "vände" mig :)

Om man bara har guldsömmar då, det funkar väl iaf?
#11 - 1 januari 2004 12:57
Som jag skrev i förra inlägget så bör guldsömmen ha minst 500 l, men det viktiga är inte volymen utan längden, minst 150 cm bör det vara för ett par.
#12 - 1 januari 2004 13:36
Ahh, det missade jag. Tack för det då. Lite synd, är ju en väldigt rolig fisk annars. Jaja, då får det bli diskusar då, förlåt att jag stal tråden men tack people.
#13 - 1 januari 2004 14:04
jag har ett guldsömpar tillsammans med blå ciklider i ett 350 liters kar... Guldsömmar är inte argessiva mot fiskar som är lika robusta, men dom ger sig gärna på de som inte är lika tuffa...
Dom är just nu bara 10cm, men jag måste förmodligen skaffa större kar när dom blivit större...
Tycker att fiskhandlaren rent sagt verkar väck!

Annons