vilken ciklid låter mina tetror leva?

#1 - 20 juli 2007 20:38
Hej vänner.

Jag skulle vilja skaffa några fiskar som bökar runt lite i bottengruset. Samtidigt vill jag inte se mina neontetror + nån annan mindre art och små malar bli mellanmål. Jag gissar att det handlar om att hitta en tillräckligt liten ciklid så går det bra.

Finns det några lättskötta ciklider som inte kommer äta upp de mindre fiskarna? Jag har visserligen postat detta under Afrikanska ciklider men nationalitet spelar mig ingen roll. Viktigare är att dom bökar i gruset och låter de andra fiskarna leva :)

Tänkte att dom skulle få bo i mitt nyinköpta 240L kar.
#2 - 20 juli 2007 20:46
Att hitta en ciklid som har en såpass stor mun att den gräver runt i gruset, men ändå låter neontetrorna vara, kan vara rätt svårt :p

Arter ur släktet Geophagus (som betyder jordätare, och de vill ha fin sand) vore ett uppenbart svar, om det inte vore för att de nog skulle decimera tetrastimmet rätt fort. ciklider som Anomalochromis thomasi, eller nyckelhålscikliden borde funka med tetrorna, men bökar inte nå´t särskilt i botten.
#3 - 20 juli 2007 21:08
kanske nån snäcklekare
#4 - 20 juli 2007 21:26
De är nog för bitska för tetror. Och de vill ha olika vattenvärden.
#5 - 20 juli 2007 21:32
ja det stämmer ja tänkt mest på att tetror gärna går högre i vattnet och snäcklekare mest hållaer sig på botten vid sin snäcka/revir
#6 - 20 juli 2007 21:59
Varför måste du ha Ciklider som bökar sanden det begriper inte jag det finns andra fiskar som gör det,om du nu har neontetra så varför har du inte pansarmalar som sköter det dem tillhör samma värdsdel till och med
Bilagor:
Guest
#7 - 20 juli 2007 22:38
Corydoras? PraktBotior? (Tyvärr inga ciklider)
Bägge bökar runt en hel del...
#8 - 21 juli 2007 07:00
Ja det kan låta konstigt att jag tvunget vill ha ciklider :)
Det är så att frugan verkligen gillar fiskar som håller på och gräver och spottar sten.

Nu blir jag lite osäker men gör verkligen corydoras och praktbotior sånt. Alltså dom far nog runt på botten men möblerar dom dessutom om?
Guest
#9 - 21 juli 2007 14:13
JohanRex skrev:
Ja det kan låta konstigt att jag tvunget vill ha ciklider :)

Det är så att frugan verkligen gillar fiskar som håller på och gräver och spottar sten.

Nu blir jag lite osäker men gör verkligen corydoras och praktbotior sånt. Alltså dom far nog runt på botten men möblerar dom dessutom om?

Nej de möblerar inte om på det sättet.
Men Slöjstjärten gör! Finns några sorter som funkar utmärkt ihop med tetror.
#10 - 21 juli 2007 19:44
Hmm.. det blir nog enklast om jag ger bort de mindre fiskarna. Då kan jag satsa på att köpa ciklider med utgångspunkt från att dom skall vara snygga och roliga istället för fredliga mot småfisk :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 juli 2007 20:16
Som sagt - tråden är inlagd under "Afrikanska ciklider" så om ni svarar så ge svar på fiskar inom den kategorin (om andra fiskar efterlyses så finna det andra trådar).
Kanske skulle det funka med med liten egyptisk munruvare, thomasi eller någon liten snäckskalslekare. Skulle dock hellre ha föredragit andra typer av fiskar än afrikanska ciklider - men då är det ju som sagt fel kategori
#12 - 21 juli 2007 20:46
Tja, men han sa att det inte spelar nå´n roll varifrån de kommer, även om han lagt frågan under afrikanska ciklider, så det var därför jag tipsade även om amerikanska ciklider.
#13 - 21 juli 2007 21:33
Precis, min fundering gällde mer ciklider i allmänhet. Inte specifikt afrikanska. Jag hittade ingen underkategori som var lämpligare bara.

Annons