Vilken Ciklid har jag köpt?

#1 - 12 augusti 2010 17:02
Tjo jo jag var inne på trop idag och inhandlade mina första ciklider. Blev 4 Golden labidochromis varav 1 var förhoppningsvis en hanne. Sen blev det också 4 Röd Ciklid som det stod där men det stämmer ju inte. Men jag får väl beskriva hur den ser ut. Den är starkt rödorange med blå skimrande prickar, den har även en lite mörkare fläck vida gälarna. Detta var då hanarna honorna är mer ljusrödbrun med mörkare fläckar på gälarna och två till efter kroppen. Hittar dem inte i artregistret. Han sa att båda sorterna var malawiciklider så de borde ju finnasdär någonstans.
#2 - 12 augusti 2010 17:08
Det låter ju annars precis som rödciklid. Som inte är en malawi. Fast den funkar nog rätt bra med Golden ändå.
#3 - 12 augusti 2010 17:09
Stämmer på pricken;) Kanske missförstod honom. han sa iaf att de funkade ihop.
#4 - 12 augusti 2010 17:15
Det är en västafrikansk ciklid, snygg och bland de mest lättodlade av alla ciklider. Den var väldigt populär förr, men har blivit lite "omodern" pga att den är tämligen aggressiv och, som sagt, extremt lättodlad med enorma kullar. Den blir ungefär lika stor som Golden och de har liknande halvdåligt temperament, så de borde kunna funka tillsammans trots att de kommer från helt olika delar av afrika.
#5 - 12 augusti 2010 17:15
Hemichromis vill ju ha lite andra vattenvärden än malawi, och en del kan vara rätt tuffa. Men de borde väl funka hyfsat med golden, om man undviker extrema vattenvärden. Men det som jag tror gör att malawi ofta inte går så bra ihop med västafrikaner, är att de inte har samma sorts revirtänkande och yngelvård. Han har väl kanske inte alltid helt rätt på Trop, men han är kunnig, och det skulle förvåna mig om han skulle påstå att rödcikliden är från Malawi. Han brukar visserligen ha dem bland malawikaren.
Bilagor:
#6 - 12 augusti 2010 17:22
Fattade nog honom fel då. Brukar åka till trop när jag ska köpa fiskar och så sen jag upptäckte den butiken. Sen ligger det närmast och är bra priser också:) får väl flytta ynglena till det ca 60 liters akvariet som jag ska köpa snart så att de inte blir mördade^^

Sen vattenvärden så fungerar de ju i samma ph. Kör jag på strax över 7 så blir det ju perfekt^^
#7 - 12 augusti 2010 22:46
Det är nog läge att införskaffa ett 60liters innan de där cikliderna ta kål på mina gupppys som jag tänkt odla lite på^^. Dock verkar de än så länge endast jaga yngel och det gör ju inget då de förhindrar överbefolkning av karet!

Riktigt roligt att glödbandstetrorna fick för sig at börja stimma nu när det kom in så farliga fiskar i karet.. :)
#8 - 12 augusti 2010 23:17
Ja, guppy torde inte bli långlivade med Golden och Rödciklider.
#9 - 13 augusti 2010 00:41
Inte glödbandstetrorna heller :p
#10 - 13 augusti 2010 14:25
De är väldigt välsinnade än så länge. Hanarna följer varandra som Bill och Bull och bråkar inte något alls (ÄN). Dock har populationen på guppyyngel minskat rejält:) Praktbotiorna är ju inte heller så stora än men de verkar låta bli dem.
#11 - 14 augusti 2010 14:41
Här går det snabbt i svängarna märker jag. Fiskarna som jag trodde var 2 hannar var en hane och en hona och de har hängt med varandra sen första början. Har jag då 3 olika ciklidsorter? Trodde de brunare var honor men det måste ju uppenbarligen vara en helt annan ras.

Varför jag har förstått att de med mycket rödoranga färger var hona och hane är ju då för att de har gett mig kanske 150st ägg! 2 dagar sedan jag köpte dem ju^^ De turas om att vakta dem så det är helt klart dem.

Kommer med bilder snart så kan ni rasspecca mina fiskar:P
#12 - 14 augusti 2010 14:56
Vad jag vet är det ingen skillnad i färg mellan hanar och honor av rödciklid - hanarna är en smula större och biffigare bara.
#13 - 14 augusti 2010 15:15
Hur lägger jag in bilder filmer blir väl att slänga upp på youtube?
#14 - 14 augusti 2010 15:23
" target="_blank">

Där är en film på äggen och cikliderna. De är de ljusbruna som jag funderar över. jag tror att de båda är hanar och det är ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig^^ De har nämligen skaffat sig var sitt ställe och verkar inte trivas som fisken i vattnet med varandra:)
#15 - 14 augusti 2010 15:25
Aja de syndes ju sådär bra.. får försöka få bättre kort på dem istället....

Finns det någon sida där man laddar upp klipp som inte försämrar kvaliteten med 500%?
#16 - 14 augusti 2010 15:42
http://pici.se/pictures/large/GKJbuyDba.jpg Det är vad jag har förstått hannen

Och detta är honan. http://pici.se/pictures/large/FKqqKgJYF.jpg

De brunare ciklider är då kanske juvelciklid?
#17 - 14 augusti 2010 16:20
Rödciklidhonor är ofta ljusare röda än hanarna, som är mörkare röda, särskilt under lektiden, då honan blir knallröd, och hanen mer vinröd. Hanarna blir större än honorna, och har större fenor. Utanför lektiden är de mer lika färgade, men man kan nog ändå ana att honan är ljusare.
#18 - 14 augusti 2010 16:42
Micke_A skrev:
Rödciklidhonor är ofta ljusare röda än hanarna, som är mörkare röda, särskilt under lektiden, då honan blir knallröd, och hanen mer vinröd. Hanarna blir större än honorna, och har större fenor. Utanför lektiden är de mer lika färgade, men man kan nog ändå ana att honan är ljusare.

Mjo jag googlade lite på det förut och fick det då till att hanarna brukar vara lite mörkare på analfenenan. Men kunde du se på den otydliga filmen om det var juvelciklider de som var ljusbruna i färgen istället för röda. De var annars likadana och därför trodde jag att de var honor. Han på trop trodde också det eller så ville han inte rätta mig^^

Men de som är ljusare är nog båda hannar så det blir nog att försöka få upp dem ur karet och dra tillbaka med dem.
#19 - 14 augusti 2010 16:51
Den mindre, lite ljusare i paret är honan, och den större mörkare är hanen.

Vad det gäller de två bleka så är det svårare att se könen på dem, eftersom de inte är utfärgade, men den större av dem kan vara en hane.
#20 - 14 augusti 2010 17:16
Micke_A skrev:
Den mindre, lite ljusare i paret är honan, och den större mörkare är hanen.

Vad det gäller de två bleka så är det svårare att se könen på dem, eftersom de inte är utfärgade, men den större av dem kan vara en hane.

De kan het enkelt vara så att de är rödciklider de också? De ser ju trots allt likadana ut förutom att de inte har fått den rödorangea färgen.
#21 - 14 augusti 2010 17:23
Det finns ju några olika Hemichromis som liknar varandra, men det är troligtvis samma, i alla fall om du köpt alla från samma ställe samtidigt. Att de är blekare beror på att de inte har färgat ut, och förmodligen blir dominerade av paret.
#22 - 14 augusti 2010 17:26
Okej. kanske lika bra att ta tillbaka dem då så att det inte blir mord och grejjer i karet senare:) Har ju ganska mycket gömslen och så, så det borde kanske inte blir ett problem i mitt 325liters kar. Men det kunde va kul att ha en till sort ciklider också.

Annons