Vilken ciklid är detta ??

#1 - 4 augusti 2009 20:39
Har precis fått tag på några ungfiskar ca 5cm långa. Antar att det är jordätare av något slag kanske satanoperca ....... Hittar inget som matchar helt men det är säkert enkelt för en del här på forumet. På bilderna är det 2 olika arter dock är jag osäker på båda...
#2 - 4 augusti 2009 20:47
Jag tycker det ser ut som två olika arter, Geophagus surimanensis (tredje bilden bl.a), och Satanoperca jurupari (som den inte heter längre tror jag), men jag kan ha fel, de är ungdjur, och jag är inte så haj på just jordätare.
#3 - 4 augusti 2009 20:49
Tackar för svaret. Satanoperca jurupari har jag också misstänkt att den ena arten är.
Men det blir nog lättare att se när de växt till sig lite.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 augusti 2009 21:19
Micke_A skrev:
Jag tycker det ser ut som två olika arter, Geophagus surimanensis (tredje bilden bl.a), och Satanoperca jurupari (som den inte heter längre tror jag), men jag kan ha fel, de är ungdjur, och jag är inte så haj på just jordätare.

Instämmer - sen om det är S. jurupari eller S. leucosticta är omöjligt att säga, sannolikt det senare eftersom det i stort sett bara är denna som förekommer i handeln: De som säljs som jurupari är oftast leucosticta
#5 - 5 augusti 2009 08:29
Tack för svaren och jag instämmer med er när jag kollat runt på lite mera bilder..
#6 - 5 augusti 2009 12:14
Hej max, får man fråga var du köpt dem? Jag ska nämligen komplettera min grupp Satanoperca Leucosticta och hittar för närvarande inga i Malmö...
#7 - 5 augusti 2009 14:54
Hej! Har köpt dem hos min lokala handlare i strömstad en bit ifrån malmö, men jag tror att han tagit hem dem från Imazo.
#8 - 5 augusti 2009 15:00
Apropå surinamensis, så hade jag 6 ungdjur för några år se´n, och det slutade med att de bet ut ögonen på varandra, så jag bara hade en kvar till slut.
#9 - 5 augusti 2009 18:52
Max skrev:
Hej! Har köpt dem hos min lokala handlare i strömstad en bit ifrån malmö, men jag tror att han tagit hem dem från Imazo.

Oki super tack!

Annons