vilken ciklid är det??

#1 - 22 oktober 2008 19:04
hejsan. Jag köpte en malawi ciklid i lördags på ZOOKOMPANIET i ale.
hon sa att det var en malawi zebra men jag hittar den inte bland de ciklider jag kan titta på (ej guld medlem). sen så är det ett till problem att färgerna inte är tydliga än.

den är lite blåaktig och mörka ränder. på fenorna och gälarna finns det tvp en blå färg som lyser lite som neon tetrornas ränder. men det är ju det med färgerna med att dom inte är så tydliga än...

men det bästa är att den sen i lördags är att den inte är grå daskig eller bara allmänt tråkig i färgerna det är ett tecken på att den mår bra:D hoppas jag[:-13]

jag är väldigt tacksam om det finns någon som kanske kan hjälpa mig

sådanna fall, tack på för hand
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 oktober 2008 19:07
Den finns mångar arter och varianter som kallas för malawizebra. Affären är enligt lag skyldig att kunna ange namn på de arter som de säljer så jag tycker att du skall ringa och fråga.
#3 - 22 oktober 2008 19:10
Mandela skrev:
hejsan. Jag köpte en malawi ciklid i lördags på ZOOKOMPANIET i ale.

hon sa att det var en malawi zebra men jag hittar den inte bland de ciklider jag kan titta på (ej guld medlem). sen så är det ett till problem att färgerna inte är tydliga än.

den är lite blåaktig och mörka ränder. på fenorna och gälarna finns det tvp en blå färg som lyser lite som neon tetrornas ränder. men det är ju det med färgerna med att dom inte är så tydliga än...

men det bästa är att den sen i lördags är att den inte är grå daskig eller bara allmänt tråkig i färgerna det är ett tecken på att den mår bra:D hoppas jag[:-13]

jag är väldigt tacksam om det finns någon som kanske kan hjälpa mig

sådanna fall, tack på för hand

Har du möjlighet att lägga upp en bild så är det dessutom lättare att hjälpa dig.
#4 - 22 oktober 2008 19:19
ok då ska jag åka eller ringa tillbaka dit för att kolla bättre. det är krångligt att det finns så många av samma sort men det är roligt att kolla på dom olika sorterna

jag kan inte just nu...är hos min flickvän... men om jag kan hålla tråden tills imon så ska jag lägga upp ett foto på den. men är det så att dom mår bra när färgerna blir starkare och tydligare (vill bara dubbel kolla så jag inte har missförstått något
#5 - 22 oktober 2008 19:37
Blåaktig med mörka ränder skulle även kunna vara en hona av Pseudotropheus lombardoi, eller en hane av Pseudotropheus saulosi (har bild på en så´n i mitt galleri).

Att affären kallade den för Malawizebra behöver inte betyda så mycket, en del affärer verkar beklämmande okunniga om fiskarna de säljer.

Lombardoihona:
http://213.180.95.58/artregister/artbild/m_lombardoi03-niels_christian_mohr.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 oktober 2008 19:39
Micke_A skrev:
Blåaktig med mörka ränder skulle även kunna vara en hona av Pseudotropheus lombardoi, eller en hane av Pseudotropheus saulosi (har bild på en så´n i mitt galleri).

Att affären kallade den för Malawizebra behöver inte betyda så mycket, en del affärer verkar beklämmande okunniga om fiskarna de säljer.

Fast även flera "riktiga" malawizebror är faktiskt blåaktiga med mörka ränder

Annons