Vilken ciklid är det?

#1 - 2 februari 2005 21:32
Hej! I min skola har vi ett 250 liters kar som jag ska försöka få ordning på. Där går ca 5 ciklider(kommer inte riktigt ihåg hur många de var) 3 st kejsartetror och en stor mal. Jag undrar vad det är för sorts ciklider det är...

Jag har lagt upp bilder på min blogg:

http://kamphona.blogspot.com/

Jag vänder mig till er eftersom jag har erfarit att det finns en enorm kunskapsbank här på zoopet!

Tack på förhand!
#2 - 2 februari 2005 21:46
ser ut som johanni o dom gula ser ut som apelsinciklid
#3 - 2 februari 2005 21:54
strunta i apelsincikliden det är hona o hane av johanni du har va ja som titta lite väl snabbt på dom gula.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=708
Tobbe
#4 - 3 februari 2005 14:18
Vem är det som har startat akvariet? Om det är en biologilärare så borde han/hon ha läst på bättre.

* Tertror och malawicklider är en dålig kombination. Dessutom bör tetror gå i stim.

* Rötter i ett malawiakvarium sänker ph-värdet, vilket är illa då Malawiciklider vill ha hårt (högt) ph-värde.

* Vattnet ser hemskt smutsigt ut, dessutom är ju akvariet bara fyllt till 75%.

Det positiva är att när du fått ordning på det så kan man vara säker på att de cikliderna i alla fall är härdiga.

Om akvariet ska innehålla malawiciklider så behövs inga växter. Ciklidernas naturliga miljö är sten och sandbotten.
#5 - 4 februari 2005 14:45
Ok, det var precis det jag ville höra!

Nu vet jag hur jag ska börja, *suck*, med detta katastrofprojekt...

Jag ska köpa biltemas sand och en pump(det finns bara ett pumphuvud nu, det är därför det är så fult i vattnet *Gud, ha tålamod med mig, jag ska få ordning på det*...

Sedan.. Kan de 5 cikliderna och de tre tetrorna gå i ett 60-liters tillfälligt medans jag startar upp det stora från början? Och kan de fortsätta gå ihop? Eller ska jag försöka skaffa ett annat hem åt dom?

Jag tänkte ge mig ut och leta efter lite stora stenar.. men kan man inte ha kvar växterna? Ska försöka göda dom och få upp dom i lite bättre skick hade jag tänkt mig...

Hur går det med rötterna, ska jag ta bort dom? Eller kan jag ha någon rot kvari i alla fall?

Oj, nu blev det många frågor. Och ja, det är en No lärare som håller koll på karet.. Men han är helt oduglig på det...

Vill verkligen få lite bättre skick på detta karet. Är tacksam för all hjälp!

/Linnea
#6 - 4 februari 2005 14:48
ska du ha kvar cikliderna så ta bort rötterna häv i massa stenrösen o nåra växter kompletera me flera malawiciklider o ta bort tetrorna.
ska du ha kvar tetrorna så ha kvar rötterna o växter o köp till nåra sydamerikanska ciklider o malar.
hur stort e akvariet?
#7 - 4 februari 2005 15:00
karet är 250 liter.. om det blir nog alternativ 2 =) tor inte skolan blir så glad om jag håvar bort deras fisk, de tycker nog det är bättre med fler fiskar i så fall!
#8 - 4 februari 2005 15:01
men jag vet inte .... vi får se, ska slänga i en del sten i alla fall o ta bort några rötter..
#9 - 4 februari 2005 16:56
Ett bra tips när man har i en mängd sten i akvariet är att först lägga o en frigolitskiva, sedan stenen och sist sanden. Då blir det inte så stort tryck på glaset och när sanden läggs i efter är det ingen risk att stenarna rasar när fiskarna gräver.

Ta bort ALLA rötter, de hört inte hemma i ett malawiakvarium. Växterna kan du spara om du vill men fiskarna lär inte bry sig då de i naturen lever i miljöer som mest består av sten.

Sen kom jag att tänka på en sak som står i zoopets artikel om akvarievatten:

Ett exempel på detta är när ett odlingsakvarium, som under några månader stått i ett ganska svalt förvaringsutrymme plockades fram. I detta hade inte gruset plockats ur och därför fanns det också lite vatten kvar. I ett hörn var grusnivån lägre och det fanns ett utrymme på ca. 10x3x2 cm med vatten. Här levde ett mycket aktivt malawiyngel på ca 3 cm som hoppade rejält när det fångades upp ur det stinkande vattnet (som säkerligen hade ett pH som var högst 5). Ynglet bars iväg till ett vanligt akvarium med perfekta vattenvärden och släpptes ner. Det dog omedelbart! Anledningen var självklart att den sakta vant sig vid de urusla förhållandena och att omställningen till ett bra vatten gick för snabbt, dvs skillnaden i pH-värde blev för stor.
Bara för att en fisk ofta TÅL en dålig miljö, måste man inte ge den en dålig miljö. Anser man detta skall man inte ha något akvarium.

Tänk på det efter att du gjort rent akvariet, fiskarna kan bli chockade av att få en ren miljö! Tänk på att gradvis vänja dem vid vattnet.

Håll oss gärna uppdaterade, kul att någon städar upp i det där akvariet.:)
#10 - 5 februari 2005 00:05
Och den översta fisken är en helt vanlig pleco.
#11 - 5 februari 2005 16:36
Tack! ja , jag tänkte ta grus o vatten från det stora karet till ett 60:liters och sedan byta lite vatten då och då, tills dom har vant sig vid *fint* vatten! tack för alla tipsen! ska försöka komma iväg till biltema o inhandla sand, sedan ska jag köpa ett Eheim 2252 innerfilter.

ok, ut med rötterna (tack, nu slipper jag skrubba dom!), i med frigolit först.. göda växterna... ja nog är det lite som måste göras, och det blir lite problematiskt när man har en tveksam no-lärare i ryggen, som tycker att det bara behövs en ny pump...

/Linnea

Annons