Vilken Cikild är detta??? BILD!!!

#1 - 27 oktober 2010 11:34
När jag var ner till handlaren tidigare och köpte medicin, såg jag en Ciklid som jag tyckte var jättesnygg:) De hade fått in den från en privatkund, och visste inte vad det var för ciklid......Jag är lite sugen på den, men jag vill nog veta vad det är först...och evt. köpa en kompis till den....den var nämligen ensam...har ingen aning om det är en hane eller en hona....Kanske ni vet :D

H*n var svår att knäppa kort på, och dessutom så hade jag bara mobilkameran att tillgå, men jag testar....Nån kanske ser vad det är...;)

[ATTACH=CONFIG]38565[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38566[/ATTACH]
#2 - 27 oktober 2010 12:11
Ser ut som en Thorichthys maculipinnis (tidigare ellioti) faktiskt, som paret jag bytte in igår, fast mina hade mer blå prickar, men den här ser äldre ut. Skulle gissa att det är en hona. Nå´n sorts eldbuk (Thorichthys) är det nog hur som helst.
#3 - 27 oktober 2010 12:24
Micke_A skrev:
Ser ut som en Thorichthys maculipinnis (tidigare ellioti) faktiskt, som paret jag bytte in igår, fast mina hade mer blå prickar, men den här ser äldre ut. Skulle gissa att det är en hona. Nå´n sorts eldbuk (Thorichthys) är det nog hur som helst.

Det är min mobilkamera som är lite halvkass...;) H'n har mer blå prickar över kroppen. Men om det är en sån, så skulle ju jag vilja ha den....Är det Syd eller Centralamerika??? Och hur är den i humöret??? Kan ett par gå i 300 liter??
#4 - 27 oktober 2010 12:27
Thorichthys är centralamerikaner, och de är ganska fredliga. Japp, det kan de göra :)
#5 - 27 oktober 2010 13:22
Nyckelhålsciklid Cleithracara maronii :)
#6 - 27 oktober 2010 13:23
nejnej! det är det inte :P
#7 - 27 oktober 2010 13:32
Fishface skrev:
Nyckelhålsciklid Cleithracara maronii :)

Nej, Nyckelhål är det inte...det vet jag...sånna finns här hemma;)

Nej jag lutar mot att det kan vara en Maculipinnis som Micke A skriver...Eller om det kan vara en "robertsoni" ??? vet ej vad det är....Någon annan som vet och kan bekräfta eller förneka...;)
#8 - 27 oktober 2010 13:33
är det bara jag eller är det fler som tycker att det ser mer ut som en jordätare ?

.
#9 - 27 oktober 2010 13:35
möjligtsvis på översta bilden men inte nedersta
#10 - 27 oktober 2010 13:41
påminner en del om kroppsformen och färgsättningen om denna:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140174&highlight=jord%E4tare

visade sig vara en brasilianare....

men jag kan ha fel...har ju hänt förr...

.
#11 - 27 oktober 2010 13:43
påminner men är nog inte den heller.

fast jag har ju inget bättre att komma med så :P
#12 - 27 oktober 2010 13:45
Är relativt övertygad om att det är en Thorichtys, och troligtvis en hona. Sen vilken art kan jag tyvärr inte säga men ellioti å meeki tror jag inte men kanske maculipinnis som Micke säger.
Bilagor:
#13 - 27 oktober 2010 13:49
Kensa: Jordätare var min första tanke också, när jag såg den....Den är väldigt lik den översta på bilderna i länken du postade, men den här hade lite mer rött på buken....Funderar på om jag ska åka ner med systemkameran och knäppa kort....Vill gärna ha den, men vill veta vad det är första...;)

Hannesc: det är faktisk samma fisk på korten;) Men ena är knäppt med och den andra utan blixt...;)
#14 - 27 oktober 2010 14:07
haha ofasen
#15 - 27 oktober 2010 14:21
Jag är ganska säker på att det är en Thorichthys (eldbuk), men ingen meeki. Den har Thorichthys typiska gällockfläck. Att Thorichthys liknar Geophagus, med spetsig huvudprofil beror på att de har samma beteende att söka igenom sanden efter mat.

Jag är också ganska säker på att det är en maculipinnis, som, om jag har förstått det rätt, är det nya namnet på elloti. Kan vara t.ex helleri också, men en bild där man ser färgerna bättre skulle nog hjälpa. Det enda jag vet är att det inte är en meeki.

Här är några bilder på paret jag hade.
#16 - 27 oktober 2010 14:31
Micke A: den nedersta är väldigt lik, men den i affären är mörkare...men det kan ju bero på stress också...;) Eller att den är ensam...för de vill väl gå i par, vad jag vet....

Jag blir tvungen att åka dit med systemkameran för att få en bättre bild, där man ser färgen på den...;)
#17 - 27 oktober 2010 14:44
Ska åka ner till handlaren en sväng imorron, och då tar jag med systemkameran...Blir lite bättre kort med den, än med mobilen....;) Jag vill gärna ha den där cikliden, men jag vill...som sagt...veta art och kön på den, så jag kan skaffa en partner till den...:)
#18 - 27 oktober 2010 16:12
Tja, är nog ganska kraftig blixt på mina bilder också, det gör nog att de ser extra ljusa ut. Och som sagt så ser den på dina bilder ganska gammal ut, och ljusförhållendena är nog inte samma heller.
#19 - 28 oktober 2010 14:38
Nu har jag fått bättre kort på den. Hoppas det är lättare med identifikationen nu....Jag har sagt till handlaren att de gärna fåer hålla den åt mej, tills jag vet vad det är....och det skulle de göra...:)

[ATTACH=CONFIG]38596[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38597[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38598[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38599[/ATTACH]

Kunde inte använda blixt, för det ville de inte....men jag hoppas det går bättre nu...:)
#20 - 28 oktober 2010 16:17
Tror fortfarande det är en ellioti/maculipinnis. Finns ju även aureus och helleri, men tror mest på maculipinnis.
#21 - 28 oktober 2010 16:59
Det är Eliotti du har spanat in alltid! =) mycket vackra fiskar.. de kan vara aggressiva mot andra individer under lek kan jag säga av egna erfarenheter! De ger sig på mina Oscar till och med!

Dessa saknar ju deras otroligt vackra fenstrålar :-/ Går de tillsammans med andra fiskar i karet hos handlaren? Kanske är de på och hackar på dem!?

Annars råder jag dig att kolla runt lite för det finns säkert finare exemplar.. Även om de är vackra som sådana =)

Tommy
#22 - 28 oktober 2010 17:05
Då hade jag rätt då :) Den kallas visst fortfarande ellioticiklid här på zoopet, trots att den tydligen har bytt namn till maculipinnis.
#23 - 28 oktober 2010 17:21
Nu var h*n inte helt utfärgat...Färgen var bättre första gången jag såg den där nere. Och h*n går bl.a tillsammans med Eldbuk....som jag också tänker köpa om det är hane/hona....och synspilumciklid. det gick även Texasciklid i samma akvarium....

Så ni är säker på att det är Elliotciklid då?? (T. elioti eller T. maculipinnis), Men vad är det för kön??? Vill ju gärna försöka få tag på en partner till den...:)
#24 - 30 oktober 2010 14:50
Nu simmar h*n hemma i mitt stora akvarium, och jag har lycats knäppt ett kort på den, men jag kapade Stjärtfenan.....Hoppas det gå att se vad det är ändå...;)

[ATTACH=CONFIG]38670[/ATTACH]
#25 - 2 november 2010 00:39
Några fler kort på h'n:)

[ATTACH=CONFIG]38783[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38784[/ATTACH]

Nu är h*n väl helt utfärgat skulle jag tro...;) men jag är fundersam om det inte är en hane ändå...Han spänner sej och bråkar med Eldbukshannen ibland...
Bilagor:
#26 - 3 november 2010 13:29
Den har väldigt korta fenor, så jag skulle tro att det är en hona. Eldbukspar (maculipinnisen är en sorts eldbuk) kan ibland vara lite lustiga på det sättet verkar det som. Har för mig att eldbukspar jag har haft liksom "gruffat" och puffat den andra partnern i sidan, varvid den i sin tur har spänt upp sig och slagit med kroppen, även om det varit ett par.
#27 - 4 november 2010 07:42
Spänner även honorna ut gällocken?? Jag har också sett att Eldbuksparet buffar och puffar på varandra, men det är bara hanen som spänner ut gällocken...
#28 - 4 november 2010 21:35
Ja, oftast är det väl hanen som puffar på honan, som i sin tur slår med kroppen, men även honan har ju de där stora gälmembranen, som de spänner ut för att se större ut, ögonfläckarna på gällocken bidrar också till det.
#29 - 5 november 2010 11:13
Förlåt att jag tjatar om det här, men jag vill bara vara säker på könet;) Tänkte nämligen be handlaren ta hem en partner til henne:) Men är ni säker på att det är en hona, så beställer jag en hane...:)
#30 - 5 november 2010 12:02
Om de nu kan garantera att det är en hane du får :p Oftast brukar man väl bara kunna beställa ett minimiantal? Se´n är det väl förmodligen ungdjur, kan jag tänka mig.
#31 - 5 november 2010 17:34
Får se vad jag kan få till...:)

Annons