Vilken Channa (Ormhuvudsfisk)

#1 - 1 oktober 2009 13:03
Det ska finnas en Channa som kallas för "Cobra". Är det någon som vet vilken det är, vad har den för handelsnamn/ vetenskapligt namn?

Har tyvärr ingen bild på den, jag blev rekomenderad att köpa just den sorten channa, den skulle tydligen passa bäst (storleksmässigt och humörmässigt) med mina ciklider, modell större.

Jag skulle dock vilja veta mer om den innan jag bestämmer mej för just den. Funderade på Channa Bleheri, men de trodde den kunde vara för mild och igentligen för liten för övriga invånare i karet.

Tacksam för svar.
#2 - 1 oktober 2009 14:13
Har kollat runt lite på Google och tror det kan vara samma som :

"Channa aurantimaculata"

är det någon som vet om det är samma?
Bilagor:
#3 - 1 oktober 2009 15:34
Ingen anning om det är samma. Vet bara att bleherin ibland kallas regnnbåge och micropeltes kallas för röd ormhuvudsfisk. Detta är ju lite missvisande.

Jag har Bleheri och Pulchra med påfåglar och funkar kalas!
Den sistnämda kan jag verkligen rekomendera, grymt vacker och blir lite större.
Bleherin står upp om det inte är allt för stor skillnad i storlek på cikliderna. Så mild vet jag inte.
#4 - 1 oktober 2009 16:13
sjebbe skrev:
Ingen anning om det är samma. Vet bara att bleherin ibland kallas regnnbåge och micropeltes kallas för röd ormhuvudsfisk. Detta är ju lite missvisande.

Jag har Bleheri och Pulchra med påfåglar och funkar kalas!

Den sistnämda kan jag verkligen rekomendera, grymt vacker och blir lite större.

Bleherin står upp om det inte är allt för stor skillnad i storlek på cikliderna. Så mild vet jag inte.

det var de på affären som sa att Bleherin kan vara lite för mild för mina elakingar;) jag har bla. Red devil och Synspilum. har inte så mycket erfarenhet av just Channan, har länge velat ha dom, men har inte haft tillräckligt med plats för dom. Men nu har jag uppgraderat till 540, så nu SKA jag ha channa:p
Ska kolla in pulchran också:)
#5 - 1 oktober 2009 16:16
Hmmm...hittar inte Pulchran i artbeskrivningarna...har du nån bild, eller tips om vart jag kan hitta den?
#6 - 1 oktober 2009 21:00
ciklidtok skrev:
Hmmm...hittar inte Pulchran i artbeskrivningarna...har du nån bild, eller tips om vart jag kan hitta den?

Bilder
Det skiljer sig alltid lite grann. Såg att vissa bilder var en ornatopinnis, ganska lika. Men klar blå anal fina och svart-vit randiga sidofener är ganska specifikt för pulchran.

Jag själv tycker att Bleherin och Pulchran är lika i sitt beteende. Men så är jag verkligen ingen expert. Men den blir väl mellan 25-30 och bleherin brukar stanna runt 20. Har bara haft mina channor i 4-5 månader.
Sök på snakeheadforum på googles.
#7 - 2 oktober 2009 02:04
Channa marulius, handelsnamn Cobra har jag för mig !
#8 - 2 oktober 2009 06:55
Reizgas skrev:
Channa marulius, handelsnamn Cobra har jag för mig !

Är det Marulius ändå?? Jag hittade den också, och den kallades Snakehead Cobra, men den andra som jag har skrivet här ovan, kom också fram.....men de kallade den Cobra på affären.Ska kolla upp den lite mer nogrannt.....men den såg ut att bli väldigt stor, men den kan väl inte väa upp till över metern i ett akvarium....eller......Vet du hur stor den kan bli??
#9 - 2 oktober 2009 06:57
sjebbe skrev:
Bilder

Det skiljer sig alltid lite grann. Såg att vissa bilder var en ornatopinnis, ganska lika. Men klar blå anal fina och svart-vit randiga sidofener är ganska specifikt för pulchran.

Jag själv tycker att Bleherin och Pulchran är lika i sitt beteende. Men så är jag verkligen ingen expert. Men den blir väl mellan 25-30 och bleherin brukar stanna runt 20. Har bara haft mina channor i 4-5 månader.

Sök på snakeheadforum på googles.

Pulchran var snygg, men d hade inte den hemma, och tydligen så är det svårt att få tag på den här uppe iaf.
#10 - 27 november 2009 22:23
Den kan bli runt 180 cm stor enligt http://www.aquaticcommunity.com/se/channa/marulius.php

Channa marulius då :D

Annons