Vilken brist på växten???

#1 - 4 april 2004 13:27
Hej!

Jag har ett par dvärgsvärdplantor. Dom växer segt och bladen ruttnar, även dom nya. Bladen blir först svagt gröna, sen blir dom ljusare o ljusare och sen blir som genomskinliga och ruttnar.

SNÄLLA JAG BEHÖVER HJÄLP!!!

/Niklas
#2 - 4 april 2004 14:18
ingen som vet.....??????
#3 - 4 april 2004 14:45
Det är förmodligen någon makrobrist, så vi har att välja på typ kol, kalium, kväve och fosfor. Kväve och fosfor får du från fiskskit, men är du väldigt nogrann med vattenbyten är dessa förmodligen ganska låg nivå på. Kalium får du från en växtgödning typ Tropica Mastergrow. Kol får du från koldioxid.

Det kan även vara acklimatiseringsbesvär om dom är helt nyköpta. Vissa växter kan gå ner sig helt och knappt få några blad kvar innan dom återhämtar sig efter att man köpt dom. Detta brukar ta några veckor.
#4 - 4 april 2004 15:41
Nej dom e inte nyköpta. Jag kör inte med tropica mastergrow utan med seras gödning :( vilket jag "råka" köpa en flaska på 0.5 liter :(
#5 - 4 april 2004 17:17
Sera Florena innehåller mest järn och pyttelite kalium:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9806/msg00467.html

Vattenbyten? Ljusmängd? Fiskmängd? Temperatur? CO2? Matning?
#6 - 4 april 2004 17:41
Hej!

112 liters:

Vattenbyte: 20-30 liter.

Ljusmängd: 2 st lysrör

Fiskmängd: 1 par av bågfensciklid, 5 platys, 3 guppys, 2 ancistrusar(unga) och 2 siamesiska algätare(unga): inte mkt fisk: dom flesta är ganska unga.

Temperatur: 26 grader.

CO2: tillför ingen extra CO2 än, ska kanske göra det senare om jag får igång det här tillrätta :(

Matning: inte mkt

En fråga: vad är PMDEE- gödning( vet inte om jag har rätt ord).

/Niklas
#7 - 4 april 2004 18:55
PMDD menar du nog
PoorMansDuplaDrops

Hem blandad gödning.
#8 - 4 april 2004 20:11
AHHH....det var så det heter...om man skulle göra en egen PMDD??? Vilket recept skulle vara bra till ett 112 liters??? och hur gör man .....
#9 - 4 april 2004 20:55
Du... Kör du med extra gödning? Det var kanske den första frågan jag fick.

Sen har jag läst på en annan tråd att svärdplantan kan vara odlad ovan vatten eller att det var en sumpväxt, men det är bara att ha is i magen, plantan får vänja sig. De gammla bladen blir fula och visnar bort och det kommer förhoppningsvis massa nya i mitten av plantan som kommer att klara klimatet under vattnet och i ditt akvarium. Det kan kanske ha varit en shock vid miljöombytet. Jag tror att det löser sig med tiden. Du kan nog ta och klippa bort de fula gladen om de är allt för tråkiga. Hoppas att det löser sig. Lycka till.
#10 - 4 april 2004 20:56
CO2 kan vara till stor hjälp för att få igång växterna, det fick i alla fall jag. Och det skadar inte att göda med nå´t mer prepparat. Typ "TMG" jag tror det heter så.
#11 - 4 april 2004 22:35

AHHH....det var så det heter...om man skulle göra en egen PMDD??? Vilket recept skulle vara bra till ett 112 liters??? och hur gör man .....

Man köper Micro+, K2SO4, MgSO4, KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatanszoo och gör två halvliters flaskor med gödningar.

I ena flaskan tar man 25 ml Mikro+, 10 tsk K2SO4 och 10 tsk MgSO4. Denna lösning doserar du 10 ml per 100 liter vatten.

I andra flaskan tar man 7 tsk KNO3 och 5 <b>krm</b> KH2PO4.
Denna lösning doserar du också 10 ml per 100 liter vatten.

Tillsammans med CO2 har du då en fullvärdig gödningslösning.

(Det roliga med PMDD är att när du känner dig varm i kläderna kan du skruva in vissa ämnen individuellt för att passa ditt kranvatten. Jag själv skippar t ex K2SO4 och MgSO4 eftersom jag har lite för låg Calciumhalt i mitt kranvatten.)
#12 - 5 april 2004 07:39
OK :) o tack för svaren, men dom här Svärdplantorna är några månade gammla( sedan November). Men är det stor risk om man gör något fel med PMDD så att typ fiskarna o växterna döe= är det farliga ämnen. Men om man tillsätter PMDD, behöver man då tillsätta extra ljus= reflektorer???

/Niklas
#13 - 5 april 2004 09:39

Men är det stor risk om man gör något fel med PMDD så att typ fiskarna o växterna döe= är det farliga ämnen.

Nej. Det sämsta som kan hända är att du får mer alger.

Ett säkert sätt att få mer alger är att göda med PMDD och öka ljusmängden utan att ha bra CO2-nivå. Så om du inte kan garantera CO2-nivån ska du inte öka ljusmängden.

Ibörjan kan du testa att göda med 10 ml av varje flaska enbart efter vattenbyte.
#14 - 16 april 2004 19:11
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Man köper Micro+, K2SO4, MgSO4, KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatanszoo och gör två halvliters flaskor med gödningar.

I ena flaskan tar man 25 ml Mikro+, 10 tsk K2SO4 och 10 tsk MgSO4. Denna lösning doserar du 10 ml per 100 liter vatten.

(Det roliga med PMDD är att när du känner dig varm i kläderna kan du skruva in vissa ämnen individuellt för att passa ditt kranvatten. Jag själv skippar t ex K2SO4 och MgSO4 eftersom jag har lite för låg Calciumhalt i mitt kranvatten.)
[/quote]

Kan man vara riktigt lat och be om liknande recept till 180 liters akvarium?

Tack på förhand.
#15 - 17 april 2004 13:03
Eftersom recepten ovan ger dig lösningar som har samma styrka som Tropica Mastergrow så doserar du som Tropica Mastergrow. Dvs 10 ml per 100 liter.

I ditt fall doserar du således 18 ml av TMG, KNO3-blandning och KH2PO4-blandningen.
#16 - 17 april 2004 13:58
Men det där med att manfår mer alger, hur skall man göra för att slippa dom då? Jag har redan lite för mycket alger, vad jag tycker i alla fall. skulle jag kanske ändra på nå´t i utrustningsväg eller så, Tipsa mig gjärna. Titta in på min hemsida så kan du se vad jag har.

Tacksam för svar.
#17 - 17 april 2004 14:33
Är det som ett kompliment till TMG eller blir det en ersättning?
#18 - 17 april 2004 15:12
Jo hade kanske tänkt att beställa PMDD i helgen..... räcker alla sakerna länge??? Om jag då sen blandar i PMDD(enligt recept) kan jag tillföra extra CO2 utan att få alg-explosion???

/Niklas
#19 - 17 april 2004 15:15
glömde..... på alla växter är det små prickar och fläckar som är bruna-varför???
Hur länge brukar beställningen ta på hjortgatans???

/Niklas
#20 - 18 april 2004 01:02
PMDD är typ "Egensnickrad växtgödning" och man skruvar oftast ihop den med mikroämnen och övriga makroämnen. Eftersom TMG mest innhåller Mikroämnen i rätt mängd så är den tacksam att använda i PMDD-sammanhgan eftersom man bara behöver tillföra nitrat och fosfat via KNO3 och KH2PO4 för att få en fullfärdig gödning.

Ett annat alternativ är att använda Mikro+, K2SO4 och MgSO4 istället för TMG och komplettera med KNO3 och KH2PO4.

PMDD fast på lite olika sätt.
#21 - 23 april 2004 18:23
hEJ!

Ska nog idag eller immorn beställa PMDD.... så ska jag ta enligt recetptet innan...
Jag skulle inte öka belysningen för det skulle nog leda rill algproblem.
Men ska jag till föra extra CO2????

Är det något annat man ska beställa hem också????

/Niklas
#22 - 23 april 2004 18:39

Men ska jag till föra extra CO2????

Ja helst. Du vill att ljuset ska vara den enda begränsande faktorn.

Med PMDD, utan CO2 kommer kol vara begränsande för växterna men inte för algerna som är bra på att dra kol ur karbonater. Algerna får ett fint smörgåsbord medans växterna får kämpa lite mer.

Ska du inte köra CO2 så kör max halva dosen.
#23 - 23 april 2004 20:39
Tack för svaren =D

Om jag sen också ska skaffa ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarie- Aquarelle ska ju vara ett bra växtrör. Är Sun glo ett Växtrör??? - för nu har jag ett Aguaglo som ger ett svagt sken o e bra för fiskarna :(

Var kan man skaffa Aquarelle???? Vilka lysrör finns i vanliga affärer...syftar på akvarie då ;)
Vilka affärer/varuhus finns akvarielysrör???

/Niklas
#24 - 24 april 2004 13:41
Aquarelle är det bästa växtröret men en del uppfattar ljuset lite "torrt" och "platt" jämfört med andra rör.

Om du inte hittar Aquarelle i Zooaffärer kan du leta efter Sylvania Aquastar eller Interpret Triton som i princip är identiska med Aquarelle.

Triton tror jag ger snyggast ljus, men är dyrast. Aquastar kan man köpa i vanlig ljus/el-handel väldigt billigt (typ under hundralappen).
#25 - 24 april 2004 14:31
Är det hära ra rör???:

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=253

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=235

Ena hette ju Aquastar och sylvania....

/Niklas
#26 - 24 april 2004 14:36
OJ.....

såg nu på andra sidan att där fanns det philips aquarelle...

/Niklas
#27 - 24 april 2004 16:15
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

[/quote]
Är det den korrekta doseringen? Jag tänker att på hjortgatans hemsida har du en annan dosering för 60, 90 och 500 liter.
Vilken skall jag använda för optimalt resultat?
#28 - 24 april 2004 16:45
Doseringen ovan får man 5 ppm NO3 och 0.5 ppm PO4 med vilket är helt okej. Då får man N:P i ett 10:1 förhållande vilket Cyanobakterier inte gillar (well NO3:PO4-förhållande egentligen, men ändå - så kinkigt är det inte).

Jag har börjat rekommendera ovanstående halvliterslösning med KNO3 och KH2PO4 för att det blir samma dosering som TMG vilket är bekvämt. Då vet man alltid hur man ska dosera.

Kanske bör se över recepten på Hjortgatanszoo. Fosfathalten verkar lite hög i dom recepten, speciellt om man har Cyanobakterier och fisklast. Då bör man nog skippa fosfatdoseringen helt, men det är sånt man lär sig efterhand.
#29 - 25 april 2004 12:36
Om jag sen då har PMDD, ska jag börja försiktigare med gödnngen eller???

I mitt 54 liters kar är det fullt med växter =) Alla växter växer snabbt utom en- Echinodurur bleheri.... men problemet är belysningen- för svag! Det är ett MP kar...sär e ju det en "innbyggd ramp med lysrör". Just nu har jag ett Squaglo, ska byta snart. Jag har också en reflektor till. Men det som förstöt ljuset mest är en "oljig" hinna på ytan. Jag har hört att dewn försvinner genom kraftigare vattenrörelse... Men jag en svag rörels. Hur ska man kunna få bort hinnan utan mer rörelse???Jag extra göder med CO2. Jag vill helst inte ha kraftigare rörelse på ytan för CO2 försvinner ju då en hel del- jag har inte heller så bra upplösning tror jag, jag kör med syresten. Men jag köpte häromdan en sresten fast i trä...har för mig att sånna säljs i alträ???
Då borde man ju får bättre upplösning.... eller???

/Niklas

#30 - 25 april 2004 15:43
Du kan få bort ytan med en ytskummare:
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=696&avd=38

Eheim har också en modell "Eheim surface extractor" som jag har själv, men den kan jag verkligen inte rekommendera. Den kläggar igen på nolltid och rasslar (och var svindyr).

Om jag sen då har PMDD, ska jag börja försiktigare med gödnngen eller???

Ja. Du kan testa med halva dosen.

Jag vill helst inte ha kraftigare rörelse på ytan för CO2 försvinner ju då en hel del-

Sant! Ytskummare är bättre.

jag har inte heller så bra upplösning tror jag, jag kör med syresten. Men jag köpte häromdan en sresten fast i trä...har för mig att sånna säljs i alträ???

Då borde man ju får bättre upplösning.... eller???

Japp! Men fortfarande kommer gas gå förlorad om du ser bubblor som når ytan. Å andra sidan kanske du får precis lagom upplösning trots att bubblor når ytan, så det är bara att testa på!
#31 - 25 april 2004 15:57
Men den dära ytskummarn var ju till ytterfiltret....
Finns der inget tii innerfilter???

/Niklas
#32 - 25 april 2004 15:57

En liten fråga, går det bra att använda plastflaskor?
#33 - 25 april 2004 15:58
Ja

Annons