Vilken bredbandsleverantör har du?

#1 - 9 augusti 2005 13:34
Har strul med Telia som schabblat bort mitt ADSL. Läs mer om det på min blogg den som orkar.

Den dag jag blir fri från Telia, vilket jag hoppas inte dröjer alltför länge, är risken stor att jag byter leverantör. Tänkte därför kolla om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Det finns ju recensioner på nätet, men jag får en känsla av att de blir väldigt vinklade. Det är ju nästan bara missnöjda kunder som betygsätter sina leverantörer så alla blir ju då lika skitdåliga. Det finns ju ingen leverantör som har 100% nöjda kunder.

Så om nån vill hjälpa till att svara på några frågor så vore det trevligt.

1. Vilken bredbandsleverantör har du? Vilken hastighet?

2. Är du nöjd?

3. Har tekniken fungerat? Om inte, vad har strulat?

4. Hur upplever du kundtjänsten?

5. Skulle du rekommendera din leverantör?

6. Övrigt?

Tack på förhand.
#2 - 9 augusti 2005 13:42

Bredbandsbolagets vdsl. 12 mbit ner och 9 upp. I verkligheten snarare 10/7.

2. Är du nöjd?

Jepp.

Allt har funkat. Otroligt enkelt att koppla in och upp.

Har faktiskt aldrig behövt använda kundtjänsten.

Absolut.

6. Övrigt?

Nuförtiden får nya kunder 24 mbit, medan vi gamla kunder måste betala 500 spänn för att dom ska slå på den högre hastigheten (vilket känns snålt av dom, men 10 mbit är ju helt okej ändå.)
#3 - 9 augusti 2005 13:47
1) Bredbandsbolaget. 10MBit full duplex.
2) Mycket.
3) Felfritt.
4) Har inte haft mycket att göra med kundtjänst, det enda var när jag skulle sätta upp min personliga hemsida, och då fick jag bra hjälp. Allt har bara funkat.
5) Ja.
6) Mja, de erbjuder internet-telefoni som är avsevärt billigare än Telia också, plus video on demand, men den är inte särdeles billigt.
#4 - 9 augusti 2005 13:51
Telia adsl 512kb
2. Är du nöjd?
än så länge !
Ja
ej någon erfarenhet
Nej
6. Övrigt?
Gillar inte att man nummera ej behöver logga in utan ligger uppkopplad hela tiden.( måste stänga modemet om jag ej vill ha uppkopplingen på.
#5 - 9 augusti 2005 14:06
Spray ADSL 2MB

2. Är du nöjd?
Svar-ja

Bara strul vid första uppkopplingen.
Fick göra reset med hjälp från Sprays kundtjänst.
Annars inga problem

Det gick ju bra den gången i alla fall

Svar-ja
#6 - 9 augusti 2005 14:27
comhem 8mbit

2. Är du nöjd?
överlag nöjd

bäck installation klanta sej ORDENTLIGT och misslyckades TOTALT emd uppgraderingen av kabelnätet i huset och tog dom 1 månad att laga förra året.

oftast okej ibland mycket bra ibland totalt åthelvete

ja

6. Övrigt?
haft mindre problem med mailen men funkar som den ska nu.
comhem kör inte mailen själv utan hyr in det från telia tror jag.

jag har ALLTID legat högre i hastighet än jag betalar sist ja körde tptest låg ja på 9.14mbit ner betalar för 8mbit igår va ja uppe i runt 10mbit när ja hämta hem en fil.

comhem har även tagit bort inloggningsuppgifterna så slipper hålla på med dom när man ska ut.
dumt när man installerar om windows för glömmer man av å stänga av modemet så får man virus direkt.

comhem betalade även nytt modem för mej kostnadsfritt när uppkopplingen strulade förra året pga väck installations klanterier.

har du några frågor så är det bara att hojta till.
går även få ip-telefoni via comhem och om man då köper 2/3 tjänster så ska man tydligen få rabatt.
själv har jag bara internet då det är det enda jag har användning av.
#7 - 9 augusti 2005 14:31

Bredbandsbolaget. 8Mbit(?)

2. Är du nöjd?

Ja.

Allt har funkat. Har däremot blivit dubbelfakturerad!

Bra, (Har bara använt den vid faktura-strul.)

Ja.

6. Övrigt?

Inget att tillägga...
#8 - 9 augusti 2005 14:35

Adamo (www.adamo.se) ADSL 8/1

2. Är du nöjd?

Absolut.

Allt har fungerat som det skall förutom precis i början men detta berodde på att det var problem i telestationen och mao inte deras fel.

Trevlig och hjälpsam (de ringde f.ö. upp mig senare på dagen för att kolla att allt fungerade igen) trots att de sitter i Barcelona. Väntetiden kan dock vara lite lång (runt 10 minuter har jag för mig att det var.)

Jupps. De slår ut den tidigare jag hade (www.seaside.se) med hästlängder.

6. Övrigt?

När de kom var de billigast i Sverige (förutom inkopplingsavgiften som då låg på ca. 1200:-) men nu är de knappast det. Dock är de inte dyra heller. Det finns dessutom möjligheter till högre uppkopplingshastighet om man så önskar.

/J
#9 - 9 augusti 2005 15:25

Stadsnätet Västerås med Tele2 - 10 mb

2. Är du nöjd?

Ja.

Allt har funkat.

Bra

Jajamen. Billigt (195kr/mån) och bra

6. Övrigt?

#10 - 9 augusti 2005 15:28
[color=blue]1. Vilken bredbandsleverantör har du? Vilken hastighet?[/color]
[color=blue][font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Spray 8 Mbit..[/color][/size][/font][/color]
[color=blue][font=Comic Sans MS][size=3][color=black]Fast månadsavgift: 359 kr (utan Spray Telefoni 379 kr) [/color]
[/size][/font]
2. Är du nöjd?
[font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Helnöjd.[/color][/size][/font] [/color]
[color=blue]
[font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Har haft Spray som Internetleverantör i många hur..Först till "snigelmodemet" och sen i ca två med ADSL.. För min del så har tekniken under dessa år inte krånglat överhuvudtaget.[/color][/size][/font]

[font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Givetvis får man ibland sitta i nån väntekö. Men det antar jag hör till vanligheten numera. När jag har kommit fram så har de löst mina problem snabbt och med tålamod till tusen *ler*. När jag behövt ringa så har det för det mesta varit "vanliga" nybörjarproblem jag behövt hjälp med.
[/color][/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Svar: JA. Men jag kan bara gå efter min egen erfarenhet av Spray.
[/color][/size][/font]
6. Övrigt?
[font=Comic Sans MS][size=3][color=black]...Nu har jag Spray som förval, som "huvudleverantör" (lr vad det nu heter)..Tja, allt som har med Internet och vanlig telefoni har jag valt att ha hos Spray.[/color][/size][/font]
[/color]
#11 - 9 augusti 2005 17:30

gästabudstaden 27mbit

2. Är du nöjd?

Ja.

Allt har funkat.

Har alldrig behövt ha med dem att göra

Javisst

6. Övrigt?

Alldrig några problem
#12 - 9 augusti 2005 17:39
1. Glocalnet, 8 Mbit i telejacket, 249 kr/månad.
2. Jodå, även om hastigheten oftast är lite lägre. Inkopplingen var busenkel – och gick två veckor snabbare än utlovat!
3. Ibland, kanske varannan dag, kommer jag inte ut på nätet. Det varar dock bara en minut eller så.
4. Man kommer fram efter ett par minuter. Om man inte ringer mitt i natten, då de svarar direkt.
5. Ja, utan att ha erfarenhet av andra. Och jag laddar inte hem långfilmer.
6. Internet-telefoni verkar saknas. Säkerhetspaketet (F-Secure) för 30 kr/mån känns som mycket väl använda pengar.

mvh Daniel
#13 - 9 augusti 2005 18:04
Har Telia 2 mbit

2. Är du nöjd?
Bästa som finns, älskar telia...

Funkar alltid...

Helt sjukt bra...

JA...

6. Övrigt?
Tycker att Telia skulle vara enda alternativet...
#14 - 9 augusti 2005 18:39
Har bredbandsbolaget. Max hastighet. Funkar okej antar jag men har för dålig dator, den orkar inte riktigt... Den här månaden är gratis, för det blev nåt fel med anslutningen för ett par månader sedan. Ska byta till telia även om det abonemanget är dyrare. Jag vill ha allt på samma ställe (telefon, internet).
#15 - 9 augusti 2005 18:47

2. Är du nöjd?

6. Övrigt?

Svaren

1: Telia, 24mb/1mb

2:Ja

3: Fungerat!! utom 1gång då något fel slog ut min uppkoppling, Ringde å felanmälde, 1dag senare fick jag ett sms att dom hittat å åtgärdat felet

4: Bra! ifall man får prata med nån kunnig. Inte lilla Lisa som läser efter en pärm..

5: Absolut

6: Sjysst hastighet, kanske beroende på hur nära man bor stationen, jag maxar runt 2200kb/s från sjyssta siter..jämfört med adsl 512 då som maxar runt 60kb/s
#16 - 9 augusti 2005 20:20

BBB, 10 MBit

2. Är du nöjd?

Mycket

Aldrig haft några problem

Aldrig behövt den.

ABSOLUT

6. Övrigt?
#17 - 9 augusti 2005 20:48
Vilken bredbandsleverantör har du? Vilken hastighet?

BBB, 10 MBit

2. Är du nöjd?

Mycket

Det la helt enkelt av.Igång efter ca 3 h

Ibland lite kö.Snabb och bra hjälp när man väl behöver den.

Absolut

6. Övrigt?
En sak att ta med i betänkadet ang bandbredder är den ändutrusning man har dator/router.Ofta sitter ev falskhalsar där.En router som säger sig vara 100Mbit är oftast bara 15 totalt dvs kanske 7 up och 8 ner eller så......
#18 - 9 augusti 2005 20:53
Vad avundsjuk jag bllir på alla som har bredbandsbolaget utan att ha problem med dem... Hade det i lägenheten och de kunde inte leverera till huset - men jag är mest glad att bli av med dem.För det första tog det närmare fyra månaderinnan de lyckades koppla upp mig, efter 90 dagars väntetid kontaktade jag dem men de ville inte ens försöka hitta på nått förslag på hur jag skulle lösa tillgång till näten t innan de var klara. Då blir man lite sur att man ingått avtal med dem...
Var glad att ni inte hamnat i kundtjänsten, de har varit hopplösa att komma fram till, man får vänta blir bortkopplad och när man får tag i en levande person på supporten blir man snorkigt bemött... Sedan undrar de varför man inte ville anförtro dem att sköta ens telefonabonemang.
Nu har jag telia 24 mb men har inte haft det tillräckligt länge för att kunna uttala mig. Har blivit nedkopplad två gånger och då fick jag visserligen jaga kundtjänst lite men fick besked om vad som hänt och när jag kunde räkna med att ha kontakt igen...
#19 - 10 augusti 2005 07:15
[QUOTE=Hasse H]
[/QUOTE]
Jag har RixTelacom 8/1MB ADSL med IP Telefoni. (heter rix Total)
[QUOTE=Hasse H]
2. Är du nöjd?
[/QUOTE]
Jag är rätt nöjd, men jag har för tillfället en massa strul med att jag har dålig hastighet och åker ofta ur. Detta fel beror dock på (gissa) Flextronics(Telias kabelbolag) som har satt upp en "tillfällig" kabel för nästan 4 veckor sedan då en av mina grannar hade problem med sin telefon.
[QUOTE=Hasse H]
[/QUOTE]
Tekniken är hur enkel som hellst. Det har bara varit och starta upp och köra.
[QUOTE=Hasse H]
[/QUOTE]
Kundtjänsten är varierande skulle jag vilja säga. Vissa är helt enkelt underbara, medans andra gärna vill bli av med sitt ärende så fort som möjligt.
[QUOTE=Hasse H]
[/QUOTE]
Jag skulle faktiskt trots allt rekomendera Ris då jag faktiskt tjänar pengar på denna tjänst. Skulle jag ha Telia som leverantör skulle jag i stället för 410:-/Mån betala 559:-/mån i fasta avgifter. + att alla sverige samtal är gratis.
[QUOTE=Hasse H]
6. Övrigt?
[/QUOTE]

/Göran Ericson
#20 - 10 augusti 2005 17:06
Här körs Bredbandsbolaget 10Mbit, en plugg i väggen bara. Har strulat ngn enstaka gång, både tekniskt och faktureringsmässigt. Det tekninska har fixats första vardagen och det med fakturan var att jag hade 2 abbonemang hux flux, men när jag vänligt men bestämnt sagt hur det ligger till har allt ordnat sig.
Det viktiga i kontakter med kundtjänster, inte bara BBB, är att anteckna på tex. på sista räkningen VEM man pratat med och NÄR och givetvis VAD man då kom fram till. Det blir så mycket enklare nästa gång, för man får ju aldrig snacka med samma person...
#21 - 11 augusti 2005 12:03
Tackar så mycket allihopa. Kul att se att så många är nöjda.

När man som jag bor i villa en bit utanför en stad så finns ju tyvärr inte alla trevliga höghastighetslösningar. Telia, Spray, Tele2, Bredbandsbolaget och Glocalnet kan erbjuda mig upp till 8 eller 24 Mbit/s ADSL från månadsskiftet, men det är oklart om jag klarar längdgränsen från telestationen för 24 Mbit.

Först ska jag reda ut mitt strul med Telia, sedan får vi se vad det blir.
#22 - 11 augusti 2005 12:22
[QUOTE=Hasse H]Har strul med Telia som schabblat bort mitt ADSL. Läs mer om det på min blogg den som orkar.

Den dag jag blir fri från Telia, vilket jag hoppas inte dröjer alltför länge, är risken stor att jag byter leverantör. Tänkte därför kolla om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Det finns ju recensioner på nätet, men jag får en känsla av att de blir väldigt vinklade. Det är ju nästan bara missnöjda kunder som betygsätter sina leverantörer så alla blir ju då lika skitdåliga. Det finns ju ingen leverantör som har 100% nöjda kunder.

2. Är du nöjd?

6. Övrigt?

Tack på förhand.[/QUOTE]
Byttetill tele 2 tycker att sevicen blev bättre
#23 - 11 augusti 2005 23:15
Comhem, Ja man måste va Comhemansluten för att ha det men jag
svarar ändå, 8Mbit.

2. Är du nöjd?
Ja

Ja

Bra

Ja

6. Övrigt?
Jag är absolut supernöjd med Comhem, dom är lite dyrare än andra
leverantörer men allt har fungerat utan anmärkning och det väger upp
dom extraslantarna tycker jag.
#24 - 11 augusti 2005 23:47
fc25 va pröjsar du ?

389kr pröjsar jag per månad och är inte så farligt.
#25 - 11 augusti 2005 23:58
[QUOTE=Raven]fc25 va pröjsar du ?

389kr pröjsar jag per månad och är inte så farligt.[/QUOTE]
Ja, men det finns ju många som är billigare men jag vågar inte byta får då skulle det säkert bli en massa strul.
Jag har dessutom digital-TV och får då telefon gratis också så där tjänar man ju en slant.
#26 - 12 augusti 2005 00:36
telefon och digital-tv har ja hoppat över.
tittar inte på tv och ringer inte ens up dom 70kr ja betalar till comviq varje månad.

i mitt läge så är ju comhem klart enklast och billigast då jag inte har användning av felia's telefon.
#27 - 3 augusti 2008 17:30
Hasse H skrev:
Har strul med Telia som schabblat bort mitt ADSL. Läs mer om det på min blogg den som orkar.

2. Är du nöjd?

6. Övrigt?

Tack på förhand.

1. BBB 100 mb
2. Ja
3. Ja
4. Mycket tillmötesgående
5. Ja
6. -

Hoppas du hittar rätt och undkommer Telia

/ NNN
#28 - 3 augusti 2008 17:32
Skulle tro det då tråden är tre år gammal:D!
#29 - 3 augusti 2008 17:35
ansjo skrev:

hehe..;)
#30 - 3 augusti 2008 17:51
ansjo skrev:

tror nog att du har fel där....han klarade sig nog undan Telia men han fick aldrig rätt med sitt bredband...läs hans enda blogginlägg som ger den nakna sanningen angående Hasse H och hans sista bredbandsproblem...

;):)
#31 - 3 augusti 2008 17:55
100/10Mbit från Telia via FiberLAN.
Ganska nöjd, billigare än mitt 24/2Mbit från BBB som jag sade upp för ett halvår sedan, men jag kommer sällan över 60Mbit med nya linan och ibland på nätterna går det ner några minuter då och då, vilket för mig är helt underkänt.
#32 - 3 augusti 2008 21:35
COMHEM, 2/0,5(för alldeles för mycket pengar i månaden)

2. Är du nöjd?
NEJ

Har gått ner då och då i sommar, nerladdningen fungerade men ej uppladdningen och då fungerar det inte alls,telefon har inte heller fungerat,iblan funkar det bra en halv dag och sen är det stendött.eller så fungerar internet långsamt och telefonen inte alls eller tvärtom

COMHEM är kundfientliga, Det är den absolut sämsta kundtjänsten jag råkat ut för, långa väntetider 40-50 minuter, personal som enträget säger att det är fel på min utrustning,trots att jag påpekar att flera i området har problem,personalen läser innantill från en manual men vet dock inte vad det betyder,jag har bristande datakunskaper,men gentemot fler av dom jag talat med så är jag ett datageni, dom följer inte upp problem, dock skall påpekas att jag har haft med ett fåtal på kundtjänst som varit jäkligt bra och som förstått att det inte är hos mig felet ligger, tyvärr kan dom inte gå vidare/följa upp mina problem

ABSOLUT INTE!!!

6. Övrigt?
Där vi bor nu är det en antennsamfällighet,när det grävdes för nya kablar i området för ett par år sen så snålade den dåvarande styrelsen och drog endast en smal ny slang in till varje hus,där endast antennkabeln får plats, man tänkte inte framåt alls tyvärr, för eventuella nya kablar och tekniker:(, tyvärr ligger det nog långt i framtiden innan man gräver igen då det är ett mångmiljon projekt, jag bor enligt wikipedia i norra europas rad/villa område(1300 abonenter anslutna)

Tidigare hade jag BBB 100/10 för 150=- i månaden, jag var mycket nöjd med deras tjänster och support
#33 - 3 augusti 2008 22:01
Bredbandsbolaget 24Mbit

2. Är du nöjd?
Ja

Allt har fungerat kanon

Har endast vid ett tillfälle varit i kontakt med KT och det var en enkel uppmaning om att jag vill ha betalt per kvartal istället för att slippa faktureringsavgift, vilket de fixade direkt.

Ja

6. Övrigt?
Kanon om man vill slippa betala Telia för att man använder deras ledningar, något de kallar Telia Bas. Telia hyr ut sina ledningar till andra bredbandsoperatörer så det blir en extra avgift vare sig man vill eller inte. Ännu högre blir den om man tänkt ha en stationär telefon. Här kommer det finurliga in. Om man väljer IP-telefoni i samband med Bredbandsbolagets 24Mbit, betalar man 0kr i extra avgift för vanlig telefon. Sen behöver man inte använda den om man inte vill (det gör inte jag) men jag slipper betala Telia Bas. Med andra ord betalar jag enbart för bredbandet och inget annat. Telefonsamtal använder jag mobilen till.

Den enda nackdel jag kan komma på så här just nu är att dom till skillnad från andra operatörer inte alltid bjuder på startavgiften som ligger på 495kr. Något som kan kännas som en onödig kostnad. Och andra sidan fick jag en 7 Megapixlars digitalkamera från Sony utan extra kostnad (vid bindning i 18mån) som plåster på såren :)

*Edit* GAAAH 3 år gammal tråd, skyller på klockan :rolleyes:
#34 - 3 augusti 2008 22:04
Jag kör på uppringt 28.8 modem... näääääää ;)
#35 - 4 augusti 2008 07:09
Ganska meningslös tråd för övrigt. Speciellt med tanke på alla avvikelser i utbud samt utrustning (både lokalt i bostadsområdet och ute i telestationerna). Sedan att många företag gör krafttag med deras kundservice / support under vissa perioder för att sedan låta allt fallera är en helt annan fråga i sig.

// M
#36 - 4 augusti 2008 12:37
Tycker inte alls tråden är meningslös, då skulle alla trådar om tex vattenbyten vara meningslösa, eftersom vi har olika vattenkvalite ute i landet,eget vatten,kommunalt,hur mycket man matar,växter osv
tvärtom tycker jag att det är ganska intresant att se vad andra har för erfarenheter av olika bolag.

Min leveratör COMHEM har fungerat felfritt i en vecka, men idag var det dags igen.
talat med fler i området innan jag ringde kundtjänst så jag försäkrade mig om att fler hade probelm, den snäsiga damen i kundtjänst talade om mig för att jag minnsan skulle få betala teknikern om det var fel på min utrustning,jag talad vänligt men bestämt om att jag inte orade mig alls för det och undrade vart jag kunde vända mig för mina krav eftersom dom inte levererar det jag betalar för,Jag undersöker nu om jag kan använda mig av en annan leverantör samt skall skriva en motion till styrelsen i anntensamfälligheten om byte av leverantör, vilket jag hoppas att det går att genomföra, trist för comhem, vi är dock ca 1300 kunder;)
#37 - 4 augusti 2008 13:14
JanneN skrev:
Tycker inte alls tråden är meningslös, då skulle alla trådar om tex vattenbyten vara meningslösa, eftersom vi har olika vattenkvalite ute i landet,eget vatten,kommunalt,hur mycket man matar,växter osv

tvärtom tycker jag att det är ganska intresant att se vad andra har för erfarenheter av olika bolag.

Det beror väl på vad syftet med vattenbytet är? Visst kan man generalisera rätt mycket här i livet. Tycker för övrigt att det var en rätt dålig liknelse.

Så länge inte skaparen av inlägget anger vilket område / telestation som respektive bor i / kör mot så blir mycket information rätt trivial. För att inte nämna hur subjektivt ett kundservicebemötande är. Vi har ju alla olika förväntingar och krav på hur vår tjänst samt service ska fungera.

// M
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 4 augusti 2008 13:32
adokimos skrev:
Det beror väl på vad syftet med vattenbytet är? Visst kan man generalisera rätt mycket här i livet. Tycker för övrigt att det var en rätt dålig liknelse.

Så länge inte skaparen av inlägget anger vilket område / telestation som respektive bor i / kör mot så blir mycket information rätt trivial. För att inte nämna hur subjektivt ett kundservicebemötande är. Vi har ju alla olika förväntingar och krav på hur vår tjänst samt service ska fungera.

// M

Nja, jag tycker nog att det var en hyfsat bra liknelse.

Men självklart är väl alla frågor subjektiva (oavsett om det rör sig om bredbandsleverantör, vilken akvarieaffär som är bra, hur mycket vatten man skall byta, vilken bil är bäst) och det får man väl ta med i beräkningen när man bedömmer svaren.

Själv har jag i alla fall Telia (bor i Jonsered) och är väl hyfsat nöjd - deras kundservice var det nog flera år sedan jag utnyttjade (vilket väl i och för sig väl är ett hälsotecken) så den kan jag inte bedömma.
#39 - 4 augusti 2008 14:01
Nja, jag tycker nog att det var en hyfsat bra liknelse.

Du anser alltså att företagsamhet och alla dess faktorer så som till exempel kundrelationer är lika precist som vattenkemi? ;)

// M
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 4 augusti 2008 14:08
adokimos skrev:
Du anser alltså att företagsamhet och alla dess faktorer så som till exempel kundrelationer är lika precist som vattenkemi? ;)

// M

Nej självklart inte, vattenkemi i akvarium är betydligt mer oprecist;)

Annons