Vilken blixt

admin
Christian Alfredsson
#1 - 1 november 2006 20:14
Jag har idag en Canon EOS20D med en Speedlite sändare. Som blixt har jag en Canon 530EX. Jag vill köpa en blixt till som jag kan lägga på akvariet. Funderar på en Canon 580EX men tycker den är lite för dyr för funktionen. Är det någon som vet om tex Sigma har bra alternativ eller är Canons 4xx blixt okey?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 november 2006 13:46
Kan inte svara dig - men har väl också tänkt att skaffa en extern blixt ockå, eller alternativt flera så jag är oxå intresserad av synpunkter.
Kommer ihåg 1994 när jag ställde ut på Interzoo i Tyskland och det kom en japan och frågade om han fick fota "mitt" akvarie. Visst sa jag och han plockade upp 20 st (eller nåt sånt) småblixtar som han placerade uppe på akvariet
#3 - 2 november 2006 14:20
köper du Sigma kommer du inte kunna använda E-ttl funktionen med din (st2?)

En Canon 430Ex har ledtal 43, medans Canon Ex har 58
Det är en hel del skillnad i ljusstyrka.

jag har haft 550ex, 420ex, 580ex, och 430ex. och jag kan säga att 430ex funkar minst lika bra som 580ex
Fördelen med 580ex är att den laddar snabbare än 430ex

Fotar du med fasta akvarier, eller är du ute på "fält" och fotograferar?

Jag skulle nästan rekomendera dig att köpa ett par studioblixtar annars. Då slipper du långa laddningstider, batterislaffs, och har pulver så det räcker och blir över :)

/Adam
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 november 2006 14:32
Vad finns det för bra studioblixtar nu för tiden? Förr kostade dom multum. Runt 25.000 stycket och man behöver ju 2. När jag fotade akvarier före digitalkamerornas tid så brukade jag hyra 2 st äver en helg - gick på ca 1.000 spänn
Nackdelen med studioblioxtar är dock att de är oerhört utrymmeskrävande och väger en del vilket är jobbigt vid resor, samt att de är svåra att montera ovanför akvariet om det ens går att få plats med dom där
Nackdelen med småblixtar är främst batterifrågan tycker jag - faktiskt bedrövligt att man inte kan köpa blixtar med miljövänligare och drygare batterier
#5 - 2 november 2006 14:37
Jag skulle rekomendera Interfit
Det är billiga, BRA, och LÄTTA

finns från 5995kr
http://www.photax.se/std/interfit/blixt/blixtpaket/blixtpaket.htm

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2][SIZE=1][COLOR=#0000ff]Paketet innehåller följande:[/COLOR][/SIZE][SIZE=1]
[/SIZE]
[SIZE=1]2 st Electra[/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=1] 300i[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=1]
2 st standard reflektorer
2 st Ledljuslampor
2 st belysningsstativ.
1 st Softbox 60x60
1 st Silver paraply
2 st Synksladdar
2 st Nätkablar 240v
Manualer [/SIZE][/FONT]

Annons