Vilken belysning ska jag ha?

#1 - 2 april 2008 19:30
Jag ska köpa en heltäckande ramp med fyra rör till mitt 720L(200 * 60). Vad rekomenderar ni att man använder för rör? Jag vill ha så bra som möjligt för både växter och fiskar. Vad är skillnaden på T5, T8 och allt vad det heter? Ska man köra med reflektorer?

Mycket frågor blev det.
#2 - 2 april 2008 19:40
har ingen aning om skillnader osv men reflektor frågan kan jag glatt svara på.

Lätt att du ska köra med dessa då de ökar effekten.
#3 - 2 april 2008 20:24
T5 rör är smalare och får allså plats fler av i samma ramp om du skulle vilja, dom är dessutom starkare i förhållande till längd så vore jag du skulle jag försöka hitta en ramp för T5 rör, nackdelen då är att dom oftast är lite dyrare men annars det bästa valet, finns även lite färre lysrör att välja till dessa ramper än så länge då det är nyare teknik men dom som finns duger bra ;)
#4 - 2 april 2008 20:25
sen kör aquarelle rör och om möjligt även reflektorer precis som Amaro sa
#5 - 2 april 2008 20:31
Jag har en heltäckande 4-rörs T8-ramp i mitt 720 liters (200x60) akvarium. Varit igång i 3 dagar nu fortfarande tomt på fisk.

Med alla 4 lysrör på skenar temperaturen i vattnet iväg en del, med 2 st blir temperaturen respektabel. Dock ger de 2 lysrören (Aquarelle) het helt ok ljus enligt mig.
Ljuset är på 10 timmar per dygn.

Kan nog vara något att tänka på.

Jag har väl en ganska vanlig ramp tror jag, de som pwss säljer.

Vet inte om detta är ett vanligt fenomen.
Övrigt i akvariet är en eheim 1260 pump på 65W, mina termostater har inte varit igång ännu.
#6 - 2 april 2008 20:47
Detta med temperaturen har jag tänkt på också. Hur varmt blir det i ditt kar när du kör med alla fyra rören?
#7 - 3 april 2008 12:42
Mina mätningar är följande.

Grunden är 1 pump på 65 W som jag har i akvariet i en modul. Den avger ju en del värme.
Övernatten sjunker då temperaturen till 25.4 grader.
Med 2 lysrör på i 10 timmar stiger temperaturen till 26.0

Då jag hade 4 lysrör och 2 pumpar låg grundtemperaturen efter natten på 26 grader. Med fyra lysrör igång hann det stiga till 27.3 innan ljuset slocknade.
Jag tror dock detta kan dra iväg mera om det hade stått igång lite fler dagar, jag gjorde om rätt fort då jag såg att det var ohållbart.

Värdena kan mycket väl skilja -+0.5 grad då jag har 2 termometrar som värdet skiljer en halvgrad i mellan, ska köpa en tredje för att ta reda på vilken som visar för mycket :)
#8 - 3 april 2008 14:41
hmm Hur löser man detta då? Sätter in fläktar? Det är ju kass med ljud och grejer.
#9 - 3 april 2008 15:49
mh22gw skrev:
hmm Hur löser man detta då? Sätter in fläktar? Det är ju kass med ljud och grejer.

det finns flera lösningar, sen beror det oxå på vilken ramp du köper för det är inte så mycket lysrören som värmer utan oftast mest reaktorn när man kör T8 och om man monterar ut reaktorerna och har dom en bit ifrån akvariet blir inte ökningen lika stor, till min egen byggda helramp har jag satt reaktorerna längst bak i rampen så dom har öppet bakåt och ett par stora kylflänsar som göms bakom själva rampen så det mesta av värmen hamnar utanför karet :)
#10 - 3 april 2008 17:53
Håller med, känns inte som lysrören i sig blir så varma, det är mer varmt på sidan vid transformatorn. Och eftersom man stänger in allt under en ramp blir det ju nästan bara vattnet som tar upp det.

Så kan man kyla den på något smart sätt och få bort varmluften från det instängda utrymmet har man nog löst mycket.
#11 - 4 april 2008 10:40
Flikar in en fråga.

Någon som vet om T5 allmänt avger mindre värme än T8? Eller är det ingen större skillnad i värmeutvecklingen på transformatorer, rör etc. För att göra det enklare kan vi ju anta att det är samma W på lysrören.
#12 - 4 april 2008 15:37
Har man täckglas så blir värmeproblemet mer påtagligt eller om armaturen ligger på karet.
En 15-20 cm ovan karet så värmer inte rören lika mycket och man tappar inte så mycket effekt på lyset.

En 120mm datafläckt kan dock lösa dom flesta små värmeproblem.

//NiXoN
#13 - 6 april 2008 22:10
Fuzztop, du har inte en bild på hur du har gjort? Jag ska prata med en elektriker imorron och se om han kan hjälpa mej.

Rampen jag har tänk mej är denna http://www.pwss.se/product.php?productid=2030&cat=206&page=1. Ni har kanske förslag på någon bättre?
#14 - 7 april 2008 19:19
mh22gw skrev:
Fuzztop, du har inte en bild på hur du har gjort? Jag ska prata med en elektriker imorron och se om han kan hjälpa mej.

Rampen jag har tänk mej är denna http://www.pwss.se/product.php?productid=2030&cat=206&page=1. Ni har kanske förslag på någon bättre?

http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/DSC01612.jpg

har ingen bild på den färdiga rampen men här kan du se grunden även om reaktorerna bara ligger på plats utan kylfläns, nu har jag ett ramkar så reaktorerna och dom lister som sticker in runt om ligger på ramen.
Den rampen du länkade till hör ju till dom vanliga och har garanterat reaktorerna i mitten nånstans, men det går ju bra att modda en sån ramp så reaktorerna blir liggandes en bit från akvariet men varför inte bygga en egen istället så spar du 2000kr oxå ;)
#15 - 7 april 2008 19:23
Ja hade jag kunnat bygga en så hade jag gjort det.

Jag fick inte tag i elektrikern idag, han hade fått åka på jobb:(
#16 - 7 april 2008 19:36
mh22gw skrev:
Ja hade jag kunnat bygga en så hade jag gjort det.

Jag fick inte tag i elektrikern idag, han hade fått åka på jobb:(

Såga och limma ihop en trälåda är inte så svårt och det finns väl alltid nån som kan hjälpa till att koppla elen om du inte köper typ glomat grejer som bara är att montera på plats, redan färdigkopplat men dyrt i mina ögon då hela mitt bygge kostat mig ca 165kr (inte inräknat nya lysrör och glimtändare eller lite lim och vit färg som jag redan hade hemma) men i kostnaden finns en 6meter blå ljusslang för skymmningsbelysning inräknat, samt lysrörsarmatur och träkostnad :)
#17 - 7 april 2008 19:39
Kanske skulle prova att bygga en själv:)

Har ju en elektriker som jagkänner som säkert hjälper mej med det.
#18 - 16 april 2008 21:16
Fuzztop

Vad är det jag behöver köpa till rampen om jaginte köper "Glomat"?
#19 - 17 april 2008 04:15
mh22gw skrev:
Fuzztop

Vad är det jag behöver köpa till rampen om jaginte köper "Glomat"?

Du behöver ju en reaktor, hållare för lysrör och för glimtändare om du inte köper en nyare reaktor (typ som T5 har (aldrig glimtändare till T5)) för då behövs inga glimtändare, men enklast är att köpa en färdig lysrörsramp, jag hittade en billig gammal på secondhand men annars har tex jula och öb och sånna ställen ofta ganska billiga ramper man kan plocka isär, se bara till att dom använder den längd på lysrör du ska ha för dom flesta reaktorer kan bara driva ett fåtal längder på lysrör.
#20 - 18 april 2008 23:50
Orkade inte med detta:(

Jag beställde en ramp idag. Jag fick ett rätt bra pris hos min lokalahandlare,den ska vara hemma till fredag nästa vecka. Eventuellt tidigare.
#21 - 19 april 2008 05:43
mh22gw skrev:
Orkade inte med detta:(

Jag beställde en ramp idag. Jag fick ett rätt bra pris hos min lokalahandlare,den ska vara hemma till fredag nästa vecka. Eventuellt tidigare.

Jo man får ju göra en avvägning om man tycker det är jobbigare att jobba ihop pengar till en färdig ramp eller bygga sin egen, själv gillar jag själva byggandet även om det får ta lite tid :)

Annons