Vilken art ska man odla??

#1 - 24 november 2003 14:07
Hej!

Jag skulle vilja börja odla lite ciklider.
Har för tillfället ett Guldsöms par som ynglar av sig rätt bra men jag skulle vilja ha några par till.

Jag har funderat på lite dvärg ciklider

Jag har även ett Oscar par pågång tror jag (dom håller på och spelar för varann och brottas lite)
Nu till min fråga.

Vilka arter ska man sattsa på om man vill ha kunna bli av med avkomman??

Jag är inte ute efter att tjäna några stora pengar på detta utan bara ha det som en liten hobby men man vill ju gärna kunna bli av med avkomman och inte behöva spola ner dom när dom börjar bli stora.

Hoppas någon kan ge mig några bra tips!

Obs! Säj inte discus eller så för det klarar och orkar jag inte med för tillfället....

Utan jag vill börja med fiskar i nivå med tex fjäril dvs inte för svåra och inte för lätta.

MVH

Pjoter
#2 - 24 november 2003 14:15
Jag skulle satsa på scalarer.
MVH
Magnus
#3 - 24 november 2003 14:32
Om du satsar på Scalarer skall du skaffa VF eller F1, eller iaf yngel som vuxit upp med sina föräldrar. Jag tror att framtidens marknad är bra för fisk som har kvar sina naturliga instinkter, och inte sönderavlade stackare från fiskfabriker.
#4 - 24 november 2003 14:56
Frontosor är väldigt bra i förhållande till hur lätt det är att få yngel och hur mycket man får för varje yngel. I winnipeg får man $7 CDN för 1" yngel. Det motsvarar 42 kr för 2,53 cm fisk rakt i handen. Sist en av mina frontosor ynglade så fick jag ~50 yngel dvs ganska bra avbetalning. Nackdelen är det att du behöver ganska mkt tålamod i början innan fiskarna är könsmogna och det faktum att man behöver många fiskar av den här redan stora fisken (~30 cm fullvuxen fisk) vilket också resulterar i ett stort akvarium.
#5 - 24 november 2003 15:05
Problemet med Frontosor är att marknaden rätt snabbt blir mättad, i alla fall om man inte bor i en stor stad. Tanganyikaintresset är tyvärr ganska svalt i Sverige, speciellt för de stora arterna. Något som däremot alltid verkar gå att sälja är Ancistrusmalar.
#6 - 24 november 2003 15:13
tetror.
#7 - 24 november 2003 15:40
Också snöar vi ut långt utanför ämnet. Är det bara jag som såg att inlägget ligger under amerikanska ciklider samt att han funderar på dvärgciklider eller oscar. Tyder inte det på att alla förslg hittentills går bort? Svara på frågan i stället.
MVH
magnus
#8 - 24 november 2003 16:01
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Också snöar vi ut långt utanför ämnet. Är det bara jag som såg att inlägget ligger under amerikanska ciklider samt att han funderar på dvärgciklider eller oscar. Tyder inte det på att alla förslg hittentills går bort? Svara på frågan i stället.

MVH

magnus

Tack!
Jag är inte intresserad av scalarer...sorry har aldrig gillat dessa fiskar.
Frontosa= Min sambo skulle bli överlycklig hon älskar dessa....
Tyvärr har jag inte plats för dessa bjässer.

Tetror= Nja, jag gillar ciklider.

Det svar jag hoppades på var: Ja, fjärilar och rengnbågsciklider vill alla ha börja odla dessa!!!

Men efterfrågan å dessa kanske inte är så stor som jag hoppats på...

Finns det fler förslag???
#9 - 24 november 2003 16:07
Jodå, fjärilar och regnbågsciklider vill alla (många) ha, börja odla dessa :). Tror inte att du får problem att bli av med de första 10 kullarna.
MVH
Magnus
#10 - 24 november 2003 16:09
får du fiskar av hög kvalite så kan du nog sälja vad som helst men tex. regnbågsciklider och fjärillar brukar över lag vara rätt "väl odlade" så dom kanske inte håller den högsta kvaliten + att dom är väldigt billiga och finns i stora mängder från andra uppfödare. MEN alla fiskar går säkerligen att bli av med till rätt pris, vet ju inte var du bor men här i sthlm finns det ju hur många affärer som helst så någon vill säkert alltid ha dom annars är det ju bara att ge bort dom?

ta dom fiskar du gillar så löser det sig säkert.
PS.

varken regbågsciklider eller fjärillar är direkt lätt odlade fast det beror ju iof säkert helt på vad man gämför med.

DS.
#11 - 24 november 2003 16:15
Apistogramma borde vara väldigt lättsålt och de är inte de billigaste fiskarna heller. Ska vi sväva lite på ämnet så är pansarmalar också lättsålda.
#12 - 24 november 2003 16:45
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jodå, fjärilar och regnbågsciklider vill alla (många) ha, börja odla dessa :). Tror inte att du får problem att bli av med de första 10 kullarna.

MVH

Magnus

He,he snacka om att lägga svaret i munnen på dig!!!
Jag kan komplettera med att jag bor i Göteborg.
Och med svårighetsgrad menar jag att Guldsömmarna har jag ju lyckats med utan problem vilket iofs inte kan ses som en direkt stor merit men ändå.

Fjärilar har jag lyckats få att leka när jag hade akvarium för ca 10 år sedan...men det var ju då det..
Lyckades inte dra upp någon kull pga platsbrist.
Nu tänkte jag skaffa ett eget akvarie till varje par och bara ha dessa i karet.

Får givetvis köpa en grupp av varje och hoppas på att det blir minst ett par av varje.

Slutligen, är regnbågsciklider mycket svårare än fjärliar???

Börjar iof också bli sugen på frontosa också men då får jag nog ta och smöra rejält med flickvännen.....Vet inte om hon vill ha akvarium i sovrummet[:)]

Hmm nej det är nog bara att glömma.....

Tack för all hjälp!!
#13 - 27 november 2003 19:18
svår fråga. beror väl lite på hur stor stad man bor i. efterfrågan förstås.. själv odlade ja rödciklider, efter att förstått att ingen ville köpa (visste då ingenting om communitys som zoopet.com) fick nästan alla bli mat åt större fiskar. odlade också blåciklider, hälften fick spolas ned i toan, hälften tog affären.. gratis.. samma med guldsömmar, ett 20tal gav ja bort, resten fick stryka med.. tråkigt. oscaryngel borde ju däremot gå hem!
#14 - 27 november 2003 20:09
Om du kan få fram yngelvårdande fjärilar av hög kvalite borde de gå att sälja för bra pris på auktioner tillex.. Ja skulle lätt köpa ett par.
#15 - 28 november 2003 12:34
Om du är intresserad av dvärgciklider tycker jag att du skall prova på Kakaduciklider (Apistogramma cacatuoides). De är den lättaste av apistogrammorna och går att odla även i svagt alkalist vatten (som ledningsvattnet i allmänhet är). För ökat resultat skall du ha mjukt och något surt vatten. Det finns även många färgvarianter av denna dvärgciklid, men det är inget man bör fästa sig vid för mycket. Välj helt enkelt starka friska djur.
#16 - 27 januari 2004 13:34
Fjärilsciklider är inte svårt att få att leka, men få dem att ta hand om rom och yngel är svårt. De fjärilsciklider jag hade lekte ofta, men åt alltid upp rommen efter ett par dagar. När man läser om fjärilsciklider står det även detta. De är alltså inte lätta att odla.
#17 - 27 januari 2004 14:32
Det svar jag hoppades på var: Ja, fjärilar och rengnbågsciklider vill alla ha börja odla dessa!!!

Helt rätt. Ja, regnbågar vet jag inte, men fjärilar finns det alltid avsättning för. De är rejält svårodlade, dvs att få ägg är lätt, att föda upp ynglen till försäljningsbar storlek är görsvårt.

Annars är det ju bara att kolla vilka fiskar som finns i varenda zooaffär - det är dem det är lättast att få avsättning för.

Annons