Vilken art ska jag börja med?

#1 - 2 oktober 2006 00:48
Schysst sida! Suttit och läst i ca 2h nu! Mycket lärorikt.
Jag har ett 105 l akvarium som jag hade igång för ca 4-5 år sedan. Var mycket intresserad och det var grymts skoj vill jag minnas. Men av någon anledning la jag ner det. Nu kom jag dock att tänka på det igen och tänkte därför starta upp det igen!

Målet är att införskaffa;
4st
Thomasciklider
15-20st Neontetror/Kardinaltetror
2st Ancistrus

4-5st Platys

4-5st Black Molly
(I inbördes ordning. De längst upp vill jag helst ha.)

1
. Är det en bra blandning?

2.
Är antalet fiskar lagom?

3.
Vad ska jag välja, neon -eller kardinaltetror? Är kardinaltetror känsligare? Skiljer det mycket i pris på dom?

4. Har läst att man bara ska köpa en art åt gången. Vilken ska jag köpa först resp. köpa sist?

5.
Vad kommer kalaset att gå på..? Det jag behöver är växter samt fiskar såklart. Har ingen anning vad priset på dessa fiskar ligger på.
Ett ungefärligt pris kan väl någon uppskatta =)

Tack på förhand!
#2 - 2 oktober 2006 07:44
priset på mina Kardinaltetror va 18:- st när jag köpte mina , neontetror kostar väl ca 9:- (tycker att kardinaltetror är finare :) )
platys ca 25:- st ( black molly ligger väl där oxå)
växter brukar väl finnas för 3-4st för 100:-
#3 - 2 oktober 2006 11:08
Okej! Så minst 500:- kan jag räkna med. Det verkar rimligt.

Ingen som kan ta sin tid och svara på mina övriga frågor? Så jag kan dra igång det här så fort som möjligt :)
#4 - 2 oktober 2006 11:12
Kan bara berätta vad min fiskhandlare säger.
Kardinaltetran var känsligare förut men har nu börja återhämta sig så han rekomenderade den, både för att den är finare och större.
10 neon kostade här 90kr, 10 kardinal kostade 120kr.
Jag skulle skaffat bara kardinal.
#5 - 2 oktober 2006 11:45
Okej! Det låter ju bra! Vill ha ett fint stim så det får vli kardinaltetror!

Fråga 1, 2 och 4 kvar då. De som har andra svar på de övriga frågorna får gärna dela med sig av dom med!
#6 - 5 oktober 2006 18:55
Med lite enkel matematik:
1cm fisk/liter

4st Thomasciklider 32l
15-20st Neontetror/Kardinaltetror 75l
2st Ancistrus 26l
4-5st Platys 24l
4-5st Black Molly 40l

197l
Som du ser blir det lite mycket med den metoden
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125
zoopets metod. blir inte så bra med den häller...

Många fiskar kan bli aggresiva. har för tillfället 11 platy i ett 50 l.
De har börja smågnabbas lite, köpte 5 men du ser hur de kan gå.:D
Fast då har jag fångat yngel och lagt dem i en yngelkasse ett par veckor.

Men Ancistrus hålller ju mäst till runt botten. jag skulle ha köpt fler. kanske 4, men då vara säker på att man kan lämna tillbaka kanske 2 stycken till affären när man kan se kön på dem. Då ha 1 hane och 1 hona.
De är ofta väldigt så i början ca 4 cm, de jag oftast sett. Fiskaffären brukar med lätthet ta tillbaka större malar.

cikliderna vill du ha ha säger du så dem tycker jag du ska gå på!
du har läst de som står i art8beskrivningen va?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

Tycker du ska ta kardinal, 15-20 stycken blir lagom
blir sällan 5 cm tror jag, den är ju smal och vill ha många lika att stimma med.
Därför tycker jag att man inte ska räkna 15 st som 75l

Platyn är kul just därför att den har sånna färger.
De riktigt röda är jättersnygg, särskilt om de har kanske svarta fenor eller något annat svart på sig, själv tycker jag att man oftast blir besviken på de gula och de gråblå, ska vara om man hittar dågon jätteblå!
Rolig just därför att den har så lätt föröka sig.

Där har vi en nackdel, mollyn är också väldigt duktig på att föröka sig.
den blir också väldigt stor. mollyhonor har även en tendens att bli aggresiva.
skulle jag vara du skulle jag skippa mollyn. platy är finare :p

Uppstarten kan vara svår.
köpte mitt akvarium och fiskar på samma gång. de gick bra men de var bara ett 50l, 5 platy och en mal. efter en vecka köpte jag 3 guppy och 3 molly
inte bra. här kan du läsa hur de gick för mej
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87081
slutade med att allt utom platyn dött...

så vänta, jag skulle börja med platyn, mata försiktigt och hålla koll på nitrit
köp ett test, om nitriten blir för hög så sluta mata och allt de där...
efter 2 veckor om allt går bra skulle jag köpt malar och sen kanske en vecka tetrorna kanske dela upp den för att vara säker. Sist cikliderna, detta för att du kanske gillar dem mest
ju senare desto bättre, om du inte är för ivrig så kan du dra ut på det.
Men de borde gå bra. bara du håller koll på nitriten!

platy kosta här 20-24kr/st
kardinal 10 för 120-200kr
Ancistrus 38-50kr/st
Har två affärer jag brukar kolla i
en är som du ser mycket dyrare fast de har samma leverantör
gissa var jag köper mina! :p
cikliden har jag ingen aning om.

växter i affär kosta ofta runt 30-50kr
beronde på vad det är.
kolla i annonserna om någon säljer växter nära dej
där kan du spara en slant. :D

inredning i mitt 50l har nog kostat mej ca 500 kr
blir svettig när man tänker på de, :p
rötter, lavasten, sand, växter, de kan bli dyrt.

sattsar nu på att köpa ett nyare begagnat akvarium med sand och sånt
skulle ha köpt de andra begagnat men de finns inte så mycket av de mindre akvarierna ute på tex blocket...

hoppas de hjälper
försökte svara på alla dina frågor..
fan va mycke de blev
#7 - 5 oktober 2006 19:22
Tack så jättemycket för tipsen!
Ja, du fick med allt! Svar på varje fråga. Toppen!

Thomascikliderna hittade jag på denna sida. Tyckte de var fina och intressanta, samt har svårgihetsgrad "1". Det är bra =)
Funderar också på

Verkar som jag börjar med projektet att rengöra all min sand samt akvariet nästa vecka. Skulle vara skönt att fixa det i helgen, men är fullt upptagen med annat.

Än en gång, stort tack! Trodde denna tråden skulle dö. Men nu fick jag som sagt svar på allt! Är grymt motiverad till att börja fixa iordning nu! Bra tips att köpa cikliderna sist. En av de roligaste sakerna är förväntan. Att längta är härligt!

Tack även till er andra som svarat!
Ha det fint!
#8 - 5 oktober 2006 20:14
Hej TTA! Kul att du har fått upp intresset för firrarna igen :p

Du har redan fått mycket bra svar. Tänkte bara tillägga lite ur mina egna erfarenheter. Att börja försiktigt och synda riktigt långsamt är a och o för en lyckad uppstart utan en massa ammoniak och nitritproblem med skadade och döda fiskar som resultat. Det vanligaste misstaget många gör är att börja med för många fiskar och inte vänta tillräckligt länge mellan införandet av de olika arterna.

Tänk på att det tar drygt 1 månad för nitrifikationsbakterierna att föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret: http://www.bestfish.com/newtank3.html

När jag startade upp mitt 310 liters hade jag 4 fiskar under den första månaden och sen började jag utöka antalet invånare med 1 månads mellanrum mellan varje ny art. Jag hade både lite redan inkört filtermaterial i det nya filtret och tillsatte även bakteriekultur. Det gick bra! Jag fick lite nitrit, men långt ifrån skadliga nivåer.

Inred akvariet och plantera alla växterna innan du skaffar de första fiskarna. Kolla efter växter som du tycker är snygga och vet är lättskötta. Innan akvariet har kommit igång ordentligt kan det hända att du får tillsätta växtnäring. Kolla på www.pmdd.se Bästa näringen på marknaden som dessutom är billigast.

Jag tycker precis som frankieboy att du ska skippa mollyn. Och så skulle jag startat med platyna om jag vore du. Inte fler än 3 stycken från början. "2 honor och 1 hane är en bra kombination.

Jag skulle faktiskt skippa ancistrusarna. Ditt akvarium är lite i underkant för dem. Om du har möjlighet att få tag på Parotocinclus jumbo/LDA25 (i handlen kallade för pitbull plecos): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 så skulle jag rekommendera ett litet gäng (5-6 individer) av dessa charmiga små malar. Annars är vissa sötvattensräkor väldigt bra algätare och städare. Dessa är nog lättare att få tag på än LDA25.

Beträffande kardinal kontra neontetra så kan kardinalerna vara lite känsligare i början, så jag skulle faktiskt vänta med dem till sist och se till att de kommer till en bra och frisk miljö. Tomascikliderna är ju bra mycket robustare än kardinaltetrorna, så själv skulle jag skaffa dem innan kardinalerna. Ibland har butikerna mängdrabatt på 10 kardinaltetror. Det tycker jag är ett bra antal att börja med i ett 105 liters. Du kan ju komplettera stimmet sen i fall du tycker de är för få. När du tagit hem kardinalerna koppa in dem länge (minst 1 timme). Du kan även tillsätta fiskvitaminer samma kväll som de flyttat in. Det stärker deras immunförsvar. Om de klarat de första veckorna i den nya miljön och fått anpassa sig kan de leva i 10-12 år.

Fyra saker som är bra att ha när man startar upp ett akvarium är: vattenberedningsmedel, bakteriekultur, nitrittest och växtnäring. Sen när akvariet är väl inkört är det bara vattenberedningsmedel och kanske även växtnäring som du behöver.

Lycka till!
#9 - 6 oktober 2006 06:34
Som batski säger så är de bra att dra ut på de, men de kan vara svårt. Man blir lätt lite ivrig men de mistaget gör man aldig om.

pittbullen var häftig, hittar du sånna så ta dem, du kan ju alltid be dem beställa hem, oftast går det
Nu har du nog fått svar på alla frågor.. :p

frank
#10 - 8 oktober 2006 10:17
Där jag handlar fisk är neontetror betydligt billigare än kardinaltetror, och tydligen mycket lättare att få att må bra. I "min" affär får man 10 neontetror för 60 kr, medan kardinaltetrorna kostar ca 18 kr styck...
#11 - 8 oktober 2006 15:30
Men kardinalen är snyggare :p
Koppar man in den försiktigt och byter vatten som man ska så kan de inte gå fel!

Annons