Vilken art kan jag odla?

#1 - 27 november 2003 17:54
Jag vill börja odla nu, har tidigare bara haft sälskapsakvarium. Vilken ciklidart skulle passa?
jag har ett 112 liters kar. svårighet på arten ska ungefär vara som palletciklider. kommer även ha palleter.
#2 - 27 november 2003 19:10
kan rekommendera rödciklider. blir ungefär 10cm. mycket fina.. och lätta att få i lek. lättskötta.
#3 - 28 november 2003 12:36
Du kan odla alla dvärgciklider där i. Men de kräver lite kunnskap. Fråga i din akvariehandel, verkar deras svar vara utfyllnad för att sälja läser du på istället, det finns många fina hemsidor på nätet.
#4 - 28 november 2003 17:31
Blåciklid,eldbuk o sebraciklid.Är enkla.
men en varning bara om du odlar sebraciklid så dom är exremt enkla att få i lek men sen kommer problemet att nästan alla yngel klara sig även om du inte ger dom artemia(yngelmat). det är ett problem för att det är nästan ingen som vill ha sebraciklid inte änns om du skänker bort dom inte änns zoo butikerna. Jag lovar ja har själv varigt i den fällan[:-94]. Men testa gärna blåciklid o eldbuk.
Du hittar odlingsfakta om dom på artbeskrivningarna här på zoopet.

Hej då så länge! o föresten lycka till!![:-100][:-46]
#5 - 30 november 2003 14:57
Ursprungligen skickat av surfer

kan rekommendera rödciklider. blir ungefär 10cm. mycket fina.. och lätta att få i lek. lättskötta.

Hej!
Vill absolut inte hacka ner på någon, men jag rekommenderar att du absolut inte börjar med rödciklider. Är ungefär som zebra ciklider, dvs lätta som f-n att få yngel av men är fruktansvärt aggresiva och nästan omöjligt att bli av med avkomman.

Som tidigare inlägg har även jag varit i den situationen.

MVH

Pjoter

#6 - 30 november 2003 16:49
Måste du odla ciklider???

Det finns andra arter än ciklider som man kan odla på...förresten ciklider (inte alla) är som levandefödare det behövs inte göra nånting de ynglar av sej i alla fall.
#7 - 30 november 2003 20:46
Hej.

Vadå måste! kanske råkar va så att hon gillar ciklider och inte gillar guldfisk mm.. Vettig tjej tycker jag, pröva med tex några nyckelhålsciklider.

Lycka till!
Marcus.
#8 - 30 november 2003 21:52
Testa skalarer! visserligen en utmaning men avkomman är å andra sidan avrmt välkomna i de flesta kar..=)
#9 - 3 december 2003 16:55
JAg vill odla ciklider eftersom de är intressantare än tex tetror. Skulle blåciklid gå? passar de ihop med palletter?

JAg har ett 12 liters vad kan jag ha där?
#10 - 4 december 2003 16:36
Klart du kan använda ditt 12 liter stora kar. Jag har ett 11 liter 15x15x50. Det skulle antagligen gå att odla Apistogramma i ett sådant. Jag vet en som gjorde det i ett ungeför lika stort, bara lite djupare (20 liter).

I ett så litet kar måste allt stämma perfekt. För att få rätt pH lägger man torv i botten av karet. Man fyller på med nästan bara osmosvatten och sedan inreder man med små pinnar/grenar och löv över botten. Har man lite tur så leker dvärgcikliderna och det komemer inte att vara något problem att mata ynglen.
#11 - 4 december 2003 16:37
Annars funkar guppy.
#12 - 4 december 2003 16:53
jag har ett 12 liters jag odlar väl inte direkt där men det är toppen att ha yngel i så att dom kan växa till sig innan flytt till dom andra karen....
Har guppy och palettciklidyngel.....
Good Luck...
#13 - 9 december 2003 18:57
jag ska ha mina munruvares yngen där när de kommer(har inte köppt de än) de kanske bli blåciklids yndel också eller eldbuk vad vet jag?=D

Annons