Jag är rädd att jag tog fel. Dina fiskar är nog Mesonauta insignis. Problemet var att jag själv blev lurad av så många bilder på nätet som är bleka och/eller felbestämda. Nu har jag kontrollerat med litteraturen. Hos Mesonauta insignis har varje fjäll ovanför det snea längsbandet en tydlig svart kant som bildar ett distinkt nätmönster (det verkar dina ha). Dessutom går "band 6 och 7" (det är banden som passerar under bröstfenorna) ihop nedtill så att de bildar ett Y på varje kroppssida (går inte att se på din bild). Hos Mesonauta festivusär inte fjällkanterna tydligare ovanför än under längsbandet och band 6 och 7 är parallella. Sedan finns det ytterligare fyra arter flaggcichlider, M acora, M egregius, M mirificus och M guyanae beskrivna samt troligen ytterligare någon som ännu inte fått något namn. Ingen av dem verkar heller stämma in på dina fiskar. Skillnaden mellan arterna är främst mönstret som bildas av tvärbanden. I övrigt är de väldigt lika.
M insignis kommer från Río Orinoco och Rio negro - alltså bör man hålla den (liksom M egregius) i lite mjukare och surare vatten än övriga flaggcichlider.
M insignis påstås kunna bli 20 cm TL. Troligen är det i akvarium. I naturen gissar jag att dom inte blir mer än ca 15 cm.