vilken art är detta???

#1 - 14 december 2005 18:18
hejsan igen.

ja, jag tänkte fråga igen om det är någon som vet vad det är för art vi har. vi - jag och min tjej och ni på forumet -var inne på att det skulle vara någon typ av red claw shrimp men enligt artinfo på den så ska hannen bli upp till 8cm och honan något mindre...jag och tjejen har alltid tagit för givet att det skulle vara en han och med lite anabola i sig skulle det kunna vara en stor red claw shrimp. räkan vi har är 12 cm, utan klor. dock har det kommit upp något nytt med våran räka, HAN har rom nu...så utan tvekan är det ju en hona och inte en hanne som vi hela tiden trott. nu har hon även skiftat färg något kopiöst, närmare rödsvart än bara genomskinlig med röda inslag. tänkte skicka med en bild här och kolla med er igen. om det är någon som brukar besöka något forum där det bara handlar om räkor får ni med glädje skriva ner länk så jag kanske kan fråga någon där.

tack på förhand - än om "vi" inte löser vad det är för något. tänkte skicka mail och ringa till akvarielagret och se om dom har något latinskt namn på dom.

edit : inte världens bästa bild men tog den ju bara så man kan se hur mörk hon är. stjärtfenan är näst intill svart.

// SeanChai
#2 - 14 december 2005 19:08
ok, helt klart att den är ur släcktet macrobrachium...men sen vet jag inte. vet inte vad namnet på svenska är...om det ens är något annat än just "prawn". så inte en räka och inte heller en kräfta, utan i mitten någonstans.

ps. tala inte om för någon annan att jag har en konversation med mig själv =)

// SeanChai
#3 - 14 december 2005 19:29
Macrobrachium rosenbergii ? eller kanske Macrobrachium idae ? :p
#4 - 14 december 2005 19:35
inte rosenbergii iaf. dom är blåa. har hittat en som en "författare" namnger som macrobrachium red claw, låter lovande...ska söka vidare.

ska kolla upp den andra som du sa när jag kollat igenom dom 20+sidorna med länkar som google gav =)

// SeanChai
#5 - 14 december 2005 19:44
The individuals on these photographs measure more than 10 cm without counting the length of the grips!! från: http://www.ivanov.ch/crevettes/macrobrachium.html

översatt i babelfish.

kanske Macrobrachium lar eller Macrobrachium lanchesteri.
#6 - 14 december 2005 20:13
hrm, om jag hittar den ska jag nog hitta den på denna sida http://zipcodezoo.com/Animals/SNM.asp

testa att trycka crlt+f och sök efter macrobrachium...finns tydligen en hel del arter av den. jaja, ska mata lite fiskar nu, tillbaka till internet senare =)

"kanske Macrobrachium lar eller Macrobrachium lanchesteri" tycker inte någon av dom var så lik...såg en bild på en macr.... australiense som var rödaktig i skalet, väldigt likt men alla andra bilder på densamma är genomskinlig.

// SeanChai
#7 - 14 december 2005 20:34
tänkte först skriva ner namnen här (cut and paste) men då fick jag msg "Texten som du har skrivit in är för lång (30058 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken.". hur som helst, det är en väldans massa olika macrobrachiums =)

ska höra varifrån akvarielagret får hem dom, kanske blir lite lättare då. till helgen ska jag nog dit och skaffa några kilfläcksrasborer så passar på då att fråga.

// SeanChai

Annons