Vilken art är detta?

#1 - 20 mars 2005 08:30
Detta är ett mycket vanligt husdjur i Filippinerna vare sej man vill eller inte. :)
Den kallas för Toto beroende på lätet och är blixtsnabb när den så vill så jag tror den kan vara svår att hålla i fångenskap.
Är det någon som vet vilken ödla detta är?
#2 - 20 mars 2005 09:49
Liknar den som de har thailand som heter gecko där på grund av lätet. :)

Kanske en filipinsk släkting. I thailand är gecko ett uppskattat djur eftersom den äter upp insekter.

Tyvärr har jag ingen aning vilken ödla det är
#3 - 20 mars 2005 11:25
Hemidactylus sp.

Husgecko på svenska, min gissning är på Hemidactylus frenatus. Men husgeckos har ett extremt stort utbredningsområde då de ofta kommer som fripassagerare med båtar o.dyl.

/hansh
#4 - 5 april 2005 15:43
min första gissning skulle vara gekko gecko men det ser mer ut som en husgecko.
#5 - 5 april 2005 16:23
Efter att ha sett dessa ödlor "live" undrar jag hur man överhuvudtaget kan ha geckos i fångenskap. Dom är ju blixtsnabba när det gäller. Öppna på locket en gång så är dom väl utanför buren.
#6 - 5 april 2005 16:51
Det ser ut som en Hemidactylus frenatus. Man kan ha dem i fångenskap eftersom de blir rädda och gömmer sig när terrariedörren öppnas...Och om de skulle rymma gör det inte så mycket. Träffade ett danskt par som hade en frilevande population i källaren - de åt spindlar och förökade sig då och då. Inte världens mest färgstarka husdjur, men ack så trevligt med geckoljud i skymningen!
Mvh Cecilia
#7 - 10 april 2005 20:46
Tokay.....

Den största geckon... (Tokay) kallas så för sitt läte .........

Annons