Jag vet inte vad för en modell du menar. Jag tycker inte man ska göra rent så mycket på botten, utan låta bakterier bildas som bryter ner skiten själva. Ett problem är att många börjar göra rent i sina akvarium när de precis skaffat det, det är då man måste låta allt vara så att bakterier kan bildas.
Jag brukar bara "dutta" lite med min sughävert på botten så att den allra översta skiten sugs upp, typ en gång varannan månad. I övrigt byter jag bara lite vatten varje vecka. Jag sticker inte ner häverten i sanden.
Men OM jag av någon anledning vill göra rent i sanden så brukar jag använda en hävert som INTE har en sån luftkudde man trycker på för att få igång flödet.
Den jag tycker är bra just för sandrengöring har ett långt rör i hårdplast (cirka 30 cm) innan själva slangen börjar, detta gör att gruset inte sugs med upp. Men det jobbiga med den är att man måste sätta igång vattenflödet själv genom att hålla för ena änden av slangen och fylla den med vatten.
Jag försökte hitta bilder på nätet men hittade bara den vanliga häverten med en blå luftkudde man trycker på.