Vilken är den BÄSTA Slamhäverten!!

#1 - 16 augusti 2007 08:37
Jag själv har en så kallad japan modell.
som alltid sand å grus fastnar i så den slutar suga.
Vilken är bäst??
vore kul att veta vad ni andra har å gillar
#2 - 16 augusti 2007 09:04
Jag vet inte vad för en modell du menar. Jag tycker inte man ska göra rent så mycket på botten, utan låta bakterier bildas som bryter ner skiten själva. Ett problem är att många börjar göra rent i sina akvarium när de precis skaffat det, det är då man måste låta allt vara så att bakterier kan bildas.

Jag brukar bara "dutta" lite med min sughävert på botten så att den allra översta skiten sugs upp, typ en gång varannan månad. I övrigt byter jag bara lite vatten varje vecka. Jag sticker inte ner häverten i sanden.

Men OM jag av någon anledning vill göra rent i sanden så brukar jag använda en hävert som INTE har en sån luftkudde man trycker på för att få igång flödet.

Den jag tycker är bra just för sandrengöring har ett långt rör i hårdplast (cirka 30 cm) innan själva slangen börjar, detta gör att gruset inte sugs med upp. Men det jobbiga med den är att man måste sätta igång vattenflödet själv genom att hålla för ena änden av slangen och fylla den med vatten.

Jag försökte hitta bilder på nätet men hittade bara den vanliga häverten med en blå luftkudde man trycker på.
#3 - 16 augusti 2007 09:15
Paroonen skrev:
Vilken är den BÄSTA Slamhäverten!!

Jag har en som jag gjort av en 0,5 liters PET-flaska med avskuren botten. Den funkar bra och den är framför allt mycket prisvärd. :D
#4 - 16 augusti 2007 09:34
Jag håller med toccata om att man ska vara lite restriktiv att suga upp för mycket och ofta på djupet. Att suga bort det översta ibland skadar nog som sagt inte. Jag använder en gammal hederlig modell i hårdplast:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=463
#5 - 16 augusti 2007 10:34
ska man

Inte ta upp skiten efter mina natalciklider ??
Dom skiter ju hela tiden eftersomm dom är hungriga jämnt!
Om jag inte matar dom så äter dom upp mina växter!

japan modellen är den blåa med handpump/blåsa på vilket jag tycker är kass
#6 - 16 augusti 2007 11:28
Är det en sån med en plastkon med lock-med-hål-i? Har en annan variant med pump, har inte testat den ännu. Själva sugmojjen ser ut som nån sorts "erektionspump" och borde vara likvärdig med petflaske-modellen, fast dyr då! ;) Börjar bli dags att rensa botten för mig nu, har kört tanken sen i april och det börjar yra runt lite väl mycket "grejor" i vattnet.
#7 - 16 augusti 2007 12:46
Om du inte vill ha den enkla blå med handpump så skaffa en utan handpump, med ett längre uppsugnings-rör i hårdplast. De fungerar oftast mycket bättre som sagt. Den längre delen på sugstycket gör att grus inte sugs upp lika lätt.

Generellt sett brukar man komma in i en ond cirkel när man suger upp för mycket, eftersom det då inte hinner skapas tillräckligt många nyttobakterier. de behöver ju skit för att må bra och kunna bryta ner farliga ämnen.

men alla gör ju som de vill.
#8 - 16 augusti 2007 14:21
Jag brukar byta mitt vatten (ca 100L i mitt 540kar) varanan helg
då brukar jag suga upp ca 15-20 liter med hävert på botten, resten tömmer jag genom min pump (fx5)
Är det fel att göra så??
#9 - 16 augusti 2007 14:38
Om du har en sån kallad japan modell så är det bara att kapa bort den främre plast delen och ersätta den med en 50cl pet flaska.
#10 - 18 augusti 2007 13:04
Jag suger bara lite längst fram på gruset för att hålla snyggt. Annars tar man bort onödigt mycket bakterier.
#11 - 20 augusti 2007 14:00
titta på www.guldfisken.se På den hemsidan kan man hitta en sida s.k. vattenbytesystem. Där kanske fisnns det ngt tips.

Annons