vilken är bäst "rengörare" äpple eller posthorn

#1 - 29 maj 2009 19:54
Några frågor bara om snäckor för jag anta att ni vet mer än mig om detta (enda ja har haft e physa eller vad dom nu heter, dom agera iallefall foder för mina påfågelciklider):d
undra vilken av posthorn eller äpple snäckorna som är bäst som rengörar.
vilken av dem som är ihärdigast, har nämligen en anning surt i mitt kar. Skall man skippa snäckorna då lr? hört att man kan ge dem räkskal men vet ej hur detta funkar:p
MVH Hampus;)
#2 - 29 maj 2009 20:48
Jag vet inte vilken som rengör bäst men jag föredrar äppelsnäckor! De är stora och vackra och lätta att hålla beståndet i lagom storlek.
#3 - 30 maj 2009 07:53
Jag tycker att äpplen är väldigt bra på att göra rent ,men det är post horn också. Fördelen med posthorn är att de inte äter rom fiskarna har lagt. Däremot är det som linda.n säger lättare att kontrollera äppelsnäckors förökning än posthorn. De är också vackrare, och försvarar därför sin plats som självständiga akvarieinvånare.
Bilagor:
#4 - 30 maj 2009 13:08
Men har man surt vatten kanske inte snäckor är att rekommendera eftersom det löser upp deras skal.
#5 - 30 maj 2009 13:10
Fortsättning: Räkskal är inte uppbyggda av kalk som snäckornas skal är, och därmed ingen lösning mot surt vatten.
#6 - 30 maj 2009 16:32
maria_ skrev:
Fortsättning: Räkskal är inte uppbyggda av kalk som snäckornas skal är, och därmed ingen lösning mot surt vatten.

har hört att vanliga äggskal kan man lägga i annars finns kalksten att köpa i zoobutiken

Annons